موضوع: "دانستنی ها"

غذاهای فرآوری ‌شده‌ معمولاً مزه‌ی بسیار خوبی دارند

نوشته شده توسط 29ام خرداد, 1397

غذاهای فرآوری ‌شده‌ معمولاً مزه‌ی بسیار خوبی دارند و ارزش غذایی بسیار اندک، به اضافه‌ی قند، سدیم و چربی‌های اشباع فراوان. برای این غذاهای دوست داشتنی که تمایل زیادی برای خوردنشان دارید، جایگزین‌های سالمی وجود دارد که در ادامه می‌بینیم…

آیا می‌دانید هر روز چقدرغذاهای فرآوری‌شده مصرف می‌کنید؟ همه‌ی غذاها تا حدودی فرآوری می‌شوند، حتی سبزیجات شسته شده و بسته بندی شده. غذا هرچه بیشتر فرآوری شود، خوردنش مضرتر است و به همین علت است که بیشتر رژیم‌های امروزی تشویق به اجتناب از غذاهای زیاد فرآوری شده می‌کنند، یعنی خوراکی‌هایی که در کارخانه‌ها، بیشترین فرآوری رویشان صورت می‌گیرد.

این غذاها معمولاً مزه‌ی بسیار خوبی دارند و ارزش غذایی بسیار اندک، به اضافه‌ی قند، سدیم و چربی‌های اشباع فراوان. برای این غذاهای دوست داشتنی که تمایل زیادی برای خوردنشان دارید، جایگزین‌های سالمی وجود دارد. پرهیز از غذاهای فرآوری‌شده آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید سخت نیست.
۱. خیارشور

خیارشور جزئی بسیار لذیذ از یک ساندویچ خوشمزه و کامل است و به غذای شما طعمی فوق‌العاده می‌دهد. هرچند خیارشور از خیار درست می‌شود که یک نوع سبزی است اما خوراکی سالمی نیست. برای تبدیل خیار به خیارشور، باید آن را در محلول آب‌نمک بخیسانید. این محلول ترکیبی از سرکه، ادویه و نمک است که البته مقدار این نمک، بسیار بسیار زیاد است و دقیقاً به همین علت، خیارشور تا این حد خوشمزه می‌شود، اما نمک اضافی در یک خیارشور متوسط ارزش این طعم دوست داشتنی را ندارد.

پیتزای منجمد یکی از سنگین‌ترین غذاهای فرآوری شده‌ای است که می‌توانید پیدا کنید. این پیتزاها غیر از آنچه شما می‌بینید، حاوی مواد شیمیایی مصنوعی هم هستند

در یک خیار شور متوسط، ۸۳ میلی‌گرم نمک وجود دارد که این مقدار، ۴۰ درصد از نیاز روزانه‌ی شما به نمک است، دقت کنید؛ تنها در یک عدد خیارشور! حتی اگر یک عدد خیارشور را به چهار قسمت هم تقسیم کنید، باز هم بیشتر از میزان نمکی است که یک فرد در یک وعده مجاز به مصرف آن است.

جایگزین:

یک مقدار بسیار کوچک از خیارشور را به هر غذایی که معمولاً آن را با خیارشور میل می‌کنید اضافه کنید. هرچند سالم‌ترین چاشنی انتخابی نیست اما نمک آن نسبت به یک عدد خیارشور کامل، بسیار کمتر است. همین مقدار کوچک خیارشور بازهم می‌تواند به ساندویچ شما طعم مطلوبتان را بدهد، همان مزه‌ای را که به دنبالش هستید.
۲. غلات صبحانه

خوردن صبحانه به شما انرژی لازم برای شروع یک روز خوب را می‌دهد، درست است؟ بله، البته نه با خوردن غلات صبحانه. هرچند تبلیغات سعی دارد متقاعدتان کند که این‌طور است اما واقعیت این است که غلات صبحانه، ارزش غذایی ندارند. یک فنجان کورن فلکس، ۲۴ گرم کربوهیدرات دارد که حدود ۳ گرم آن از قند است. می‌توانید برچسب روی محصول را هم چک کنید: با قند اضافی!

همان‌طور که از اسمش پیداست، قند اضافه برای افزودن به طعم خوشایند محصول به آن افزوده می‌شود. سال‌های زیادی است که این محصولات در بازار موجودند اما در دهه‌ی اخیر دانشمندان دریافته‌اند این نوع قندها می‌توانند بسیار خطرناک باشند. بنا بر پژوهش‌های انجام شده، خوردن غذاهای زیاد با قند اضافی برای سلامت قلب مضر است. غلات صبحانه حتی می‌تواند اعتیادآور هم باشد، کسانی که مقادیر زیادی قند اضافی مصرف می‌کنند، معمولاً دچار مشکل چاقی و اضافه وزن هستند چون نمی‌توانند دست از خوردن چنین غذاهایی بردارند.
غلات صبحانه

جایگزین:

اگر همچنان اصرار دارید صبحانه‌ای تُرد و خنک میل کنید، بهتر است شب، جوی دوسر، شیر، کره بادام و دارچین را با هم ترکیب کنید و در یک ظرف دردار در یخچال قرار دهید. این هم نوعی غلات صبحانه است اما بسیار مغذی‌تر و مفید برای سلامتی.

صفحات: 1· 2

خاصیت شگفت انگیز سرکه سیب

نوشته شده توسط 1ام بهمن, 1396

مصرف سرکه‌ سیب همراه با رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی منظم باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین بعنوان ماده‌ای بر علیه عفونت، پوکی استخوان، بهبود عملکرد سیستم گوارشی، تنظیم قندخون، دردگوش، خواص ضد پیری و نیز برای هضم بهتر موادغذایی شناخته شده است.

اما در این اینفوگرافی 20 خاصیت شگفت انگیز و کمتر شنیده شده سرکه سیب را مشاهده می‌کنید.

کارهای و مفاخر شیخ بهایی

نوشته شده توسط 3ام اردیبهشت, 1396

 

از کارهای شیخ بهائی، تعیین سمت قبله مسجد امام به مقیاس چهل درجه انحراف غربی از نقطه جنوب و خاتمه دادن به یک سلسله اختلاف نظر بود که مفتیان ابتدای عهد صفوی راجع به تشخیص قبله عراقین در مدت یک قرن و نیم اختلاف داشته اند.

یکی دیگر از کارهای شگفت که به بهائی نسبت می دهند، ساختمان گلخن گرمابه ای که هنوز در اصفهان مانده و به حمام شیخ بهائی یا حمام شیخ معروف است و آن حمام در میان مسجد جامع و هارونیه در بازار کهنه نزدیک بقعه معروف به درب امام واقع است و مردم اصفهان از دیر باز همواره عقیده داشته اند که گلخن آن گرمابه را بهائی چنان ساخته که با شمعی گرم می شد و در زیر پاتیل گلخن فضای تهی تعبیه کرده و شمعی افروخته در میان آن گذاشته و آن فضا را بسته بود و شمع تا مدتهای مدید همچنان می سوخت و آب حمام بدان وسیله گرم می شد و خود گفته بود که اگر روزی آن فضا را بشکافند، شمع خاموش خواهد شد و گلخن از کار می افتد و چون پس از مدتی به تعمیر گرمابه پرداختند و آن محوطه را شکافتند، فوراً شمع خاموش شد و دیگر از آن پس نتوانستند بسازند. همچنین طراحی منار جنبان اصفهان که هم اکنون نیز پا برجاست به او نسبت داده می شود.

از مفاخر و کارهای برجسته شیخ بهائی طراحی بقعه امیرالمومنین در نجف اشرف، ساخت دیوار قدیمی این شهر، ساخت منار جنبان اصفهان، طراحی مسجد شاه لطف الله اصفهان، تقسیم بندی آب زاینده رود و سخت گلخن حمام اصفهان که توسط یک شمع گرم می شد از اقدامات مهم معماری و مهندسی ایشان است. نقش چهار گلدسته اطراف گنبد از هنرهای معماری این عالم ربانی بوده است و تقارن آنها به گونه ای طراح شده که علیرغم فاصله طولانی از یکدیگر به صورت دو گلدسته در کنار گنبد به چشم می خورند.

فواید شلغم ......

نوشته شده توسط 3ام آذر, 1395

شلغم از دسته سبزیجات با طبع گرم است . این میوه بسیار مقوی بوده و اگر بعوان صبحانه بخورید تا ظهر سیر خواهید بود. این سبزی برای تقویت بینایی بسیار مفید است. شلغم باعث افزایش ادرار میباشد. همچنین خوردن شلغم برای افزایش میل جنسی بسیار مفید است. کسانی که سنگ مثانه دارند حتما از این سبزی استفاده کنند.

– هيچگاه شلغم را داغ نخوريد سوزاك مي‎شويد.

– براي درمان ورم طحال و سوزش ادرار ريشه باريك شلغم (دم باريك) را تميز بشوييد خشك كنيد و بساييد با كمي عسل ميل كنيد اگر نبود از تخم شلغم استفاده شود.

– براي تسكين دردهاي مفصلي، نقرس، شلغم پخته را به‎صورت ضماد بگذاريد.

– براي ترك پوست دراثر سرمازدگي و خارش از روش شماره ۹ استفاده شود.

– شلغم براي كساني كه گواتر دارند خوردنش مجاز نمي‎باشد.

– شلغم چاق كننده است.

– خوردن شلغم باعث كم شدن جوش‎هاي غرور جواني مي‎گردد.

– اگر خانم شيردهي شلغم را در دوران شيردهي به كودك بدهد يا خود او مصرف كند يا دوران بارداري بخورد باعث رشد و محكم شدن استخوان كودك، زود درآوردن دندان، زود حرف زدن و زود به راه افتادن مي‎شود و در مقابل بيماري‎ها مقاوم‎تر است.

– براي درمان كم‎خوني شلغم را رنده كرده و با كمي نمك روي آن را بپوشانيد با جعفري يا سالاد مخلوط نموده همراه غذا بخوريد.

– جهت گلودرد آب شلغم غرغره كنيد.

– براي سر باز كردن دمل و كورك مرهم شلغم را بگذاريد.

– اگر ۴۰ روز به خوردن شلغم مداومت كنيم بيشتر امراض از بدن خارج مي‎شود.

ادامه »

خواص آویشن

نوشته شده توسط 25ام اسفند, 1394

امام کاظم(ع)به نقل از امام علی(ع)……آویشن برای معده ،پرزی همانند پرز پارچه های مخمل می شود.
امام صادق(ع)…..آویشن و نمک چون در کنار هم قرار گیرند بادها را از دل دور می سازند،انسداد را می گشایند،بلغم را می سوزانند،مایع منی را زیاد می گردانند،دهان را خوش بو می سازد،معده را نرم می نماید،بوی بد دهان را می برد،آلت تناسلی را سفتی می بخشد.
امام کاظم(ع)…داروی امیرالمومنین آویشن بود .
معصوم(ع)می فرماید:آویشن معده را می پالاید.
نتایج روایات:آویشن دارای این خواص است.1-نرم کننده و پالایش دهنده معده ،2-افزاینده مایع منی ،3-زداینده بلغم ،4-خوشبو کننده دهان ،5-بیرون کننده بادها از بدن می باشد.
نتایج علمی آویشن
1-آویشن که به عنوان افزوده چاشنی در غذاها استفاده می شود.خیلی گرم و خشک است.
2-خون لخته شده را تکه تکه می کند.
3-خوردن آن همراه غذا به هضم آن کمک می کند.
4-کم سویی چشم را از بین می برد.
5-برای ریه مفید است.
6-به دفع ادرار کمک می کند.
7-شربت آن سوء هاضمه را از بین می برد.
8-کم اشتهایی را برطرف می سازد
9-مصرف زیاد آن ضرر دارد.
قانون درطب ابوعلی سینا،ترجمه:لطیف راشدی،نشرارمغان طوبی،چاپ نهم1393 ،ص314

فرزندان و اینترنت

نوشته شده توسط 20ام دی, 1393

توصيه هاي اينترنتي براي فرزندان

1ـ رايانه را در قسمتي ازخانه قرار دهيد که معمولاً بزرگ ترها در آن قسمت حضور دارند و يا قسمتي که رفت و آمد زيادي در آن وجود دارد. بدين ترتيب بهتر مي توانيد بر ارتباط بچه ها با اينترنت نظارت کنيد. اجازه ندهيد از رايانه در يک اتاق خصوصي استفاد شود.
2ـ اگر فرزندتان احتياج به اطلاعات اينترنت براي تکاليف مدرسه اش دارد، مي تواند منتظر بماند تا شما همراه او باشيد و او را در اين زمينه کمک کنيد و وقتي وارد سايت هاي مورد نياز خود مي شود در کنار او باشيد. در اين باره نرم افزارهاي فيلتر مفيد است. اين نرم افزارها بدون مشکل نيست؛ اما به اين وسيلة شخصي نمي تواند وارد بعضي از سايت هاي نامناسب شود. بعضي از مؤسسات خدمات اينترنت نرم افزارهاي فيلتر خاص خود را ارائه مي کنند. اين نرم افزارها اطلاعات و سايت هاي نامناسب را حذف مي کنند. افرادي که با رايانه آشنايي کافي دارند، مي توانند اطلاعات يا برنامه هايي در اختيار شما بگذارند که دستيابي به سايت هاي خاصي را محدود مي کند و يا مي توانيد بفهميد در طول روز چه کارهايي با رايانه انجام گرفته است.
3ـ بايد دستور العمل هايي براي نوجوانان تعيين کنيد؛ مثلاً: با غريبه ها صحبت نکن؛ اطلاعات شخصي به کسي نده؛ از اسم واقعي ات استفاده نکن؛ بدون اجازه چيزي سفارش نده و عکس هايت را براي کسي نفرست. بايد نتايج و پيامدهاي خاصي براي گوش کردن به حرف هايتان يا بي توجهي به آنها تعيين کنيد و در کنار آن قوانين و محدوديت هايي را وضع کنيد.
4ـ نوجوانان در خارج از خانه نيز دسترسي به اينترنت دارند. در مدارس و کتابخانه ها نيز مي توان از روش هايي براي جلوگيري از دستيابي دانش آموزان به اطلاعات نامناسب استفاده کرد. اجازه ندهيد فرزندتان شب در خانة دوستش بماند يا تعطيلات آخر هفته را با خانوادة ديگري بگذراند؛ مگر اينکه والدين آن خانوداه را بشناسيد. اگر فرزندتان با دوستي در ارتباط است که وي دسترسي به اينترنت دارد، باز هم همين نکته ها را رعايت کنيد.
5ـ اينترنت خطرات زيادي در بر دارد؛ اما دور نگه داشتن نوجوانان و جوانان از آن کار مشکلي است. شما بايد با فرزندتان ارتباط برقرار کنيد و وارد زندگي او شويد تا با علايق، گرايش ها و دوستان او آشنا شويد.
6ـ دربارة استفاده يا سوء استفاده از اينترنت بايد قوانين و نتايج کاملاً مشخصي وضع کنيد: بايد سعي کنيد حس مسئوليت پذيري و اعتماد را در تمام جنبه هاي زندگي نوجوانتان بالا ببريد.
7ـ نظارت بر کارهاي نوجوانان کاملاً ضروري است؛ اما ميزان اين نظارت بستگي به شخصيت نوجوان دارد. براي برخي از آنان تنها کافي است توضيح دهيم چه کاري را انجام دهند و چه کاري را انجام ندهند؛ اما در بعضي موارد ديگر شايد لازم باشد صفحه کليد رايانه را با خودتان به محل کارتان ببريد تا نظارت کافي داشته باشيد.
8ـ با يک نظارت صحيح مي توانيد از اينترنت به عنوان پاداش و يا مشوّقي براي انجام کاري استفاده کنيد تا اينکه فرزندتان را ترغيب يا کمک کنيد رفتارش را متعادل کند.[1]

پی نوشت :
1.سايت انديشه قم دات كام، توصيه هاي تربيتي

 

آقایون بخوانند

نوشته شده توسط 5ام مهر, 1393

اهميّت كمك به همسر

امیرالمومنین فرمود: روزى حضرت فاطمه زهرا مشغول پختن غذا بود، من نيز در تميز كردن مقدارى عدس به او كمك مى كردم.
در همين حال پيامبر اسلام وارد منزل شد؛ و پس از آن كه فاطمه زهرا را كنار اجاق آتش مشغول پختن غذا ديد؛ و نيز مرا در حال كمك به او مشاهده كرد، فرمود:
اى ابوالحسن! سخنم را گوش كن ؛ و توجّه داشته باش كه من سخنى نمى گويم مگر آن كه خداوند مرا به آن دستور داده باشد.

سپس افزود: هر مردى كه همسرش را در اداره امور منزل ، يارى و كمك نمايد، به تعداد هر موئى كه در بدن دارد، ثواب يكسال عبادت نماز و روزه برايش ثبت مى گردد؛ و همچنين خداوند ثواب صابرين را به او عطا مى نمايد.
و هركس همسر و عيال خود را در كارهاى مربوط به منزل كمك و مساعدت نمايد و بر او منّت نگذارد، خداوند نام او را در ليست شهداء و صدّيقين ثبت مى نمايد و … .

و سپس فرمود: بدان كه يك ساعت خدمت در منزل، بهتر از يك سال عبادت مستحبّى است .
لذا هر مردى كه بدون منّت به همسر خود خدمت كند، همانا او در سراى محشر بدون حساب داخل بهشت مى گردد.
و خدمت به همسر، كفّاره گناهان كبيره مى باشد؛ و موجب خاموشى خشم و غضب خداوند و ازدياد حسنات و ترفيع درجات خواهد بود.
حضرت رسول ، در پايان فرمود: اى ابوالحسن ! اين را هم بدان كه كسى به همسر و عائله خود كمك نمى كند مگر آن كه نسبت به مبداء و معاد معتقد باشد و نيز هدفش جلب رضايت خداوند و سعادت دنيا و آخرت باشد.

مستدرك الوسائل : ج 13، ص 48، ح 2، جامع الا خبار ص 102، بحار الا نوار: ج 104، ص 132، ح 1.

چگونه مباحثه کنیم

نوشته شده توسط 27ام مرداد, 1393

 

چگونه مباحثه کنیم :
بحث در لغت به معنای پژوهش،جستجو،تحقیق ،تفحص است و در اصطلاح به گفتگوی علمی میان دو یا چند نفر در مورد یک موضوع مشخص می شود که معمولاً این امر پس از یادگیری استاد، به منظور تثبیت مطالب در ذهن و رفع اشکال صورت می گیرد.
تمرین روحیه کار جمعی :
مباحثه یک کار گروهی است که در آن دو یا چند نفر در یک زمینه مشخص با هم ارتباط پیدا می کنند و سعی دارند تا با کمک یکدیگر هدف مشخصی را دنبال نمایند.چنانچه به آثار مباحثه در ایجاد روحیه کار جمعی توجه داشته باشیم و ان را به عنوان تمرین ایجاد روحیه تعاون و همکاری تلقی کنیم،می تواند زمینه ساز برطرف کردن یکی از مشکلات عمده درسی و علم آموزی حوزویان باشد.
چند نکته مهم درباره مباحثه :

ادامه »

تغذیه مناسب برای روزه اولی ها

نوشته شده توسط 15ام تیر, 1393


تغذیه‌ی مناسب برای روزه اولی‌ها

وعده سحر و افطار

متخصصان تغذیه معتقدند، وعده سحری از اهمیت بسیاری برخوردار است، چون در صورت مصرف نشدن این وعده غذایی به خصوص در روزهای بلند تابستان، طول مدت ناشتایی زیاد… می‌شود و عوارضی چون سردرد، افت فشار خون و ضعف شدید به همراه خواهد داشت. اگر نوجوان سحری نخورد بی طاقت می‌شود؛ بنابراین، برای آن که بتوانید فرزندتان را به خوردن سحری ترغیب کنید، باید حداقل هشت ساعت در شبانه‌روز بخوابد. دراین صورت او با کمبود خواب مواجه نمی شود و سحر با رغبت بیشتری بیدار می شود. شاید نخوردن سحری در زمان‌هایی كه روزها کوتاه‌تر است، مشكلی نداشته باشد، اما در روزهای فعلی كه طول روزه داری 16 تا 17 ساعت است، حذف این وعده طاقت فرد را كاهش می‌دهد. بدانید که سحری را نباید با عجله خورد؛ در نتیجه فرزندتان را چند دقیقه زودتر بیدار کنید. روزه اولی‌ها باید از مصرف بالای مواد قندی ساده خصوصاً در وعده سحری دوری کنند؛ زیرا مصرف این مواد سبب افت قند خون می‌گردد. وعده سحری مناسب شبیه ناهار است وباید از غذاهای چرب، شور، سرخ شده، انواع نوشابه و آبمیوه های پر شكر در این وعده خودداری شود. خوردن غذاهای سرخ‌شده فرد را در طول روز تشنه می‌کند. مصرف آب زیاد هنگام سحر نه‌تنها از تشنگی در طول روز نمی‌کاهد، بلکه می‌تواند با رقیق کردن آنزیم‌های گوارشی، باعث بروز مشکلات گوارشی فراوان شود.

 

بنابراین، برای رفع تشنگی در وعده سحر همراه غذا از سوپ و سالاد سبزیجات بدون سس استفاده كنید. میوه و سبزی‌هایی كه درصد آب بیشتری دارند، به ترتیب كاهو، كرفس، خیار، هندوانه، كلم بروكلی آبپز، اسفناج، لوبیا سبز، هویج و غلات است. این سبزی‌ها به علت مواد فیبری می‌توانند مقداری آب را درون خود ذخیره و در ساعات روزه داری به تدریج آب ذخیره را رها كرده و سبب رفع عطش فرد در ساعات روزه داری شوند و از یبوست پیشگیری کنند. از خوردن غذاهای شور، تند و مواد گوشتی در وعده سحر اجتناب كنید. پروتئین‌های حیوانی نظیر گوشت قرمز چون به صورت اوره دفع می‌شوند و نیاز به مقادیر زیادی آب دارند و طلب نوشیدن را در فرد افزایش می‌دهند.

ادامه »

توصیه قرآنی برای شام نخوردن

نوشته شده توسط 11ام تیر, 1393

 

توصیه قرآنی برای کسانی که شام نمی خورند

ائمه اطهار و امامان توصیه های بسیار مفید و خوبی در مورد خوردن غذا و سلامت جسم و روح دارند که در کتاب هایی همچون مفاتیح الحکایات و الکافی و.. به چشم می خورند.

باوری که به اشتباه در میان افراد جوامع گوناگون گسترده است نخوردن شام به دلیل جلوگیری از افزایش وزن و رعایت ودنبال کردن رژیم لاغری است که پیشوایان دینی در این مورد احادیثی مطرح کرده اند که بسیار قابل توجه است .

در این مورد سخنی از امام صادق (ع) نقل شده است که ایشان می فرمایند: با نخوردن شام رگی در بدن می میرد که هرگز دیگر زنده نخواهد شد.

همچنین امام علی (ع) می فرمایند: حضرت محمد در ابتدای تاریکی شب شام می خورد و این امر بسیار برای سلامت تن مهم است چرا که اگر خوردن شام به دیر وقت موکول شود بدن را به تباهی می کشد.

حضرت محمد (ص) می فرمایند: نخوردن شام انسان را پیر می کند.

از تمام سخنان ائمه توصیه ای کارساز به دست می آید که آنها توصیه کرده اند که حتما شام بخورید حتی سه لقمه نان و نمک که تاکید آنان را نشان می دهد.


http://www.beytoote.com/religious/sundries/recommended1-guran.html

چاق شدن در ماه مبارک رمضان

نوشته شده توسط 11ام تیر, 1393


چه کسانی در ماه رمضان چاق می‌شوند؟

ماه مبارک رمضان ماهی است که چاق‌ها در آن ماه چاق‌تر می‌شوند و لاغرها، لاغرتر البته همه ما بهتر می‌دانیم که روزه گرفتن برای چاق شدن یا لاغر شدن نیست بلکه به منظور طهارت روحی و تقواست. اما چاق شدن بعد از 30 روز روزه‌داری می‌تواند حسابی آزاردهنده باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در اینجا هشت گروه از افراد روزه‌داری که احتمالا در این ماه وزن اضافه می‌کنند را آورده‌ایم، شما ممکن است جزو یکی از این دسته‌ها باشید یا حتی جزو همه آنها ولی مهم این است که از همین امروز حواس‌تان را جمع کنید تا مبادا در پایان این ماه مبارک نتیجه افراد همین گروه‌ها -یعنی چاقی- در انتظارتان باشد. یادتان باشد بدون برنامه‌ریزی غذایی شما بیشــتر به سمت اضافه وزن گام برمی‌دارید تا کاهش آن، پس باید بر جذب مواد غذایی، نوع موادغذایی و زمان خوردن نظارت و کنـــــــترل داشته باشید.

کسانی که زیاد مهمانی می‌روند


برگزاری مجالس افطار که یکی از سنت‌های دیرینه ما مسلمانان به حساب می‌آید، می‌تواند یکی از علل چاق‌تر شدن افراد چاق باشد مخصوصا که افراد خوش‌اشتها نمی‌توانند از این گونه مجالس و سفره‌ها به راحتی دست بکشند. در این مجالس افطاری، صاحبخانه سعی می‌کند از هر غذایی خوشمزه‌ترین را تهیه کند مثلا برای خوشمزه‌تر شدن سوپ به آن خامه اضافه می‌کند که چاق‌کننده است، برای غلیظ شدن خورش به آن آرد می‌زند که کالری‌اش را بالا می‌برد، برنج را با كره سرو می‌کند، از طرف دیگر آش و حلیم یا حتی کله‌پاچه هم در این افطار‌ی‌ها حتما وجود دارند که هر کدام پر از کالری هستند؛ ميزان کالري آش و به‌ويژه کله پاچه بيش از حد مجاز است و حلیم‌هایی که در بیرون از منزل طبخ می‌شوند، بسیار چرب و پرگوشت هستند و شکر زیادی حین مصرف به آنها اضافه می‌شود.

کسانی که فعالیت‌ بدنی را تعطیل می‌کنند

چرا با اینکه در رمضان روزه می‌گیریم چاق می‌شویم؟ چون معمولا انرژی دریافتی‌مان بر انرژی مصرفی‌مان غالب می‌شود. درواقع وقتی میزان فعالیت فیزیکی را در ماه رمضان تا حد ممکن کم می‌کنیم و در جهت استراحت و خواب بیشتر عمل می‌کنیم؛ دیگر بدن انرژی همیشگی را مصرف نمی‌کند و از جهت دیگر با خوردن غذاهای پرکالری سعی می‌کند سوخت همیشگی را دریافت کند، درنتیجه همین انرژی‌های اضافه به صورت چربی ذخیره می‌شوند و فرد چاق‌تر می‌شود.

علاوه بر اینها تحقیقات انجـام شده نشان می‌دهند که ورزش‌های سبک در ماه رمضان به کاهش سموم ذخیره شده در بدن کمک می‌کنند تا چربی‌های بدن روز به روز بیشتر نشوند.

بدخورها بیشتر از پرخورها در معرض خطرند

در حال حاضر بدخوری شایع‌تر از پرخوری است. استفاده‌ زیاد از مواد چاق‌کننده و مضر چون زولبیا و بامیه و انواع شیرینی‌ها ازجمله مصادیق بدخوری است و افراد تصور می‌کنند چون در طول روز هیچ چیز نمی‌خورند، مجاز هستند از این خوراکی‌ها مصرف کنند.هنگام افطار با توجه به خالی ماندن معده برای مدت نسبتا طولانی، نباید به صورت ناگهانی به خوردن غذاهای سنگین و شام مفصل اقدام کرد، بلکه به‌جای آن بهتر است روزه‌داران با مقداری نان و پنیر و سبزی افطار کنند تا ولع گرسنگی آنها برطرف شود و دو ساعت بعد شام بخورند. البته این توصیه بیشتر برای افراد بالغ است و نوجوانان در سن رشد می‌توانند بلافاصله یک وعده غذایی کامل بخورند.

کسانی که تا نیمه شب پرخوری را کنار نمی‌گذارند

معمولا بعد از یک روز طولانی روزه‌داری فرد کمی نسبت به غذا حریص می‌شود و احساس می‌کند در آن فرصت کوتاه افطار تا سحر باید تا حد ممکن معده را از مواد غذایی انباشته کند، اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید توصیه می‌کنیم با برنامه‌ریزی بعد از افطار کمی خودتان را مشغول کنید تا خوردن را کنار بگذارید مثلا شرکت در مجالس و مراسمی که در شب‌های ماه مبـارک رمضان برگذار می‌شود فرصت خوبی را برای پرهیز از پرخوری در طول شب فراهم می‌آورد. یادتان باشد انرژی ذخیره شده ناشـی از پرخوری آخر شب باعث کاهش میزان متابولیسم و سوخت و ساز بدن می‌شود زیرا فرد بلافاصله بعد از خوردن به رختخواب می‌رود و فرصتـی برای انجام فعالیت و سوخت و ساز بدن باقی نمی‌ماند و این نه‌تنها احتمال چاقی را افزایش می‌دهد بلکه شخص روزه‌دار فردایی آکنده از خستگی و بی‌حالی را تجربه خواهد کرد.

ادامه »

فقرزايي و فقر زدايي

نوشته شده توسط 3ام تیر, 1393

فقرزايي و فقر زدايي

الف) عوامل فقرزا
كارها و رفتارهايي كه سبب فقرو بي بركتي مي شود :
1.اظهار فقر و فقر نمايي
2.كساني كه به دنيا حريص باشند
3. خيانت به ديگران
4.تنبلي و تن به كار ندادن
5.دين را وسيله دنيا قرار دادن
6.سئول و گدايي
7.نفرين در حق فرزند،انسان را فقير مي كند
8. سوگند دروغ
9. خواب بين الطلوعين
10. خواب پس از نماز مغرب و پيش از نماز عشاء
11.قطع رحم
12.درغگويي
13. گوش كردن به موسيقي
14 تميز نكردن خانه
15.ايستاده شانه كردن
16.باحالت جنابت غذا خوردن
17.ادرار در حمام و آب
18.سائل مرد را در شب رد كردن
19.بي نظمي در هزينه ها
21. دعا نكردن در حق والدين

ادامه »

عوامل کم حافظگی و فراموشی در احادیث

نوشته شده توسط 23ام دی, 1392

عوامل کم حافظگی و فراموشی در احادیث

1. انجام گناهان
2. خوردن ترشيها
3. خنده زياد و بلند
4. بي احترامي به استاد
5. خوردن زياد پنير
6. بوييدن بوهاي بد
7. خوردن و آشاميدن در حال جنابت
8. خوردن غذاي داغ
9. زياده روي در مباشرت جنسي [1]

پی نوشت :
[1] . دانشنامه احادیث پزشکی

گره گشایی کار و ازدواج

نوشته شده توسط 22ام دی, 1392

گره گشایی کار و ازدواج

سؤال: چند سال است که در کارهایم دچار مشکل می شوم که راهها به رویم بسته می شود، از جمله در زمینه اشتغال و ازدواج، و هر چه از خدا طلب یاری می کنم، راه مساعدی گشوده نمی شود؟ آیت الله بهجت : بسمه تعالی زیاد از روی اعتقاد کامل بگویید: «أستغفر الله»، هیچ چیز شما را منصرف نکند غیر از ضروریات و واجبات تا کلیه ابتلائات رفع شود، بلکه بعد از رفع آنها هم بگویید، برای اینکه امثال آنها پیش نیاید؛ و اگر دیدید رفع نشد، بدانید یا ادامه نداده اید، یا آنکه با اعتقاد کامل نگفته اید. والله العالم.

 

سالروز ازدواج پیامبر(صلی الله علیه و آله)و حضرت خدیجه (سلام الله علیها) گرامی باد.

 

آداب زیادی عقل

نوشته شده توسط 15ام دی, 1392


آدابى كه موجب زيادى عقل مى شوند

1. مسواك كردن
2 . استعمال بوى خوش
3. مسافرت كردن
4. تجارت كردن
5. مشاوره كردن
6. حجامت كردن
7. خوردن شنبليله
8. خوردن سركه
9. خوردن كندر
10. خوردن كرفس
11. خوردن ترنج
12. خوردن به
13. خوردن سداب
14. خوردن كدو
15. خوردن چغندر

http://seyedhadi3.blogfa.com/cat-22.aspx

11 فایده علمی چای سیاه

نوشته شده توسط 20ام آذر, 1392

۱۱ فایده خوردن ۱ یا ۲ فنجان چای سیاه بصورت منظم آورده شده است, هر چند باید توجه داشت که برای بهره بردن از تمام منافع چای سیاه توصیه می شود که بدون هیچگونه مواد افزودنی مثل شیر و یا شکر مصرف شود.
۱٫ بهداشت دهان و دندان:

مطالعات منتشر شده توسط انجمن تحقیقات بهداشت تجارت چای, نشان می دهد که چای سیاه تشکیل پلاکت را کاهش می دهد و مانع رشد باکتری هایی می شود که باعث ایجاد حفره دندانی می شوند. polyphenol های موجود در چای سیاه باکتری هایی که باعث ایجاد حفره های دندانی می شوند را می کشد و نابود می کند و همچنین مانع رشد آنزیم های باکتریایی می شوند که بصورت مواد چسبنده به دندان های مان متصل می شوند.
۲٫ قلب سالمتر:

در مقاله ای که توسط Arab L. et al. در سال ۲۰۰۹ بنام ” مصرف چای سبز و سیاه خطر سکته مغزی را کاهش می دهد” انتشار یافت, صرفنظر از ملیت مردم, افرادی که ۳ فنجان یا بیشتر چای مصرف می کنند ۲۱% خطر سکته مغزی کمتری نسبت به افرادی که ۱ فنجان چای سبز و یا سیاه در روز مصرف می کنند دارند.
۳٫ آنتی اکسیدان ها:

چای سیاه حاوی polyphenol ها, و همچنین آنتی اکسیدان هایی است که کمک به جلوگیری از صدمه دیدن بلوک های DNA در مقابل مصرف تنباکو و یا مواد سمی دیگر می کنند. این آنتی اکسیدانها با آنتی اکسیدانهایی که از میوه و سبزیجات کسب می شوند متفات هستند و بنابراین به عنوان بخشی از رژیم غذایی مان می توانند مزایای سلامتی بیشتری را برای داشتن زندگی سالم به ما بدهند.
۴٫ پیشگیری از سرطان:

اگر چه در این مورد تحقیقات بیشتری نیاز است تا کاملا مطمئن شویم که چای از سرطان جلوگیری می کند, برخی از تحقیقات در طی این سالها نشان می دهد که آنتی اکسیدان هایی مانند polyphenol ها و ترکیبهای موجود در چای ممکن است به پیشگیری برخی از انواع سرطان کمک کند. ثابت شده است که زنانی که بصورت منظم چای سیاه می نوشند شانس کمتری برای مبتلا شدن به سرطان تخمدان نسبت به سایر همتایان خودشان دارند.
۵٫ سلامت استخوان ها:

همچنین گفته شده است که کسانی که بصورت منظم چای مصرف می کنند استخوان های قوی تری دارند و احتمال پایین ابتلا به ورم مفاصل ناشی از مواد شیمیایی موجود در چای یافت شده است.
۶٫ کاهش خطر دیابت:

بر اساس تحقیق انجام شده بروی افراد مسنی که در جزایر مدیترانه زندگی می کنند, کشف شد که مردمی که چای سیاه را بصورت بلند مدت و در سطح متوسط مصرف می کنند (۱ الی ۲ فنجان در روز) ۷۰% شانس پایین ترین نسبت به داشتن و یا توسعه دیابت نوع ۲ دارند.
۷٫ رهایی از استرس:

همه ما بخوبی در مورد مزایای آرامش بخش چای سیاه مطلع هستیم. نه تنها به شما کمک می کند تا پس از یک روز طولانی آرامش داشته باشید, مطالعات نشان می دهد که آمینو اسید L-theanine که در چای سیاه یافت می شود می تواند به آرامش و تمرکزتان کمک شایانی بکند. چای سیاه همچنین نشان داده است که اگر بصورت منظم مصرف شود می تواند سطح هورمون استرس زای کورتیزول را کاهش بدهد.
۸٫ سیستم ایمنی بدن قوی تر:

چای سیاه حاوی آنتی ژن alkylamine است که به افزایش واکنش سیستم ایمنی بدن کمک می کند. علاوه بر آن همچنین حاوی tannin ها هستند که توانایی مبارزه در برابر ویروس ها را دارند و ما را از ابتلا به آنفولانزا, آنفلوآنزای معده و سایر ویروس های رایج که در زندگی روزمره مان وجود دارد محافظت می کنند.
۹٫ دستگاه گوارش سالمتر:

علاوه بر بهبود سیستم ایمنی بدن تان, tannin ها همچنین اثر درمانی در بیماری های معده و روده دارند و به کاهش فعالیت دستگاه گوارش کمک می کنند.
۱۰) افزایش انرژی:

بر خلاف نوشیدنی های دیگر که حاوی کافئین بمراتب بالاتری هستند, مقدار کافئین کم موجود در چای می تواند باعث افزایش جریان خون به مغز بدون تحریک بیش از حد قلب بشود. همچنین باعث تحریک سوخت و ساز بدن و سیستم تنفس, همچنین قلب و کلیه ها می شود.
۱۱) عامل شادی:

اگر یک فنجان چای سیاه به همین راحتی می تواند باعث لبخندتان شود و به قلب تان آرامش ببخشد, دیگری چه چیزی می تواند به آرامش تان آسیب برساند؟

منبع-http://genie.ir

بنای کعبه چرا مکعبی است؟

نوشته شده توسط 30ام شهریور, 1392


از امام صادق(ع) سوال شد برای چه کعبه، کعبه نامیده شده است؟ آن حضرت فرمود: زیرا چهارگوش می باشد. سوال کننده پرسید: برای چه چهارگوش می باشد؟ امام(ع) فرمود: زیرا برابر بیت المعمور[۱] است و آن چهار گوش می باشد. سائل پرسید: برای چه بیت المعمور چهار گوش است؟ امام(ع) گفت: زیرا برابر عرش است و آن چهار گوش می باشد. محضر مبارکش عرض شد: چرا عرش مربع است؟ آن حضرت فرمود: زیرا کلماتی که اسلام بر آن بنا شده چهار تا است و آنها عبارتند از: سبحان اللَّه و الحمدللَّه و لااله الّااللَّه و اللَّه اکبر».[۲]

محمدتقی مجلسی(ره) در شرح این روایت و ارتباط این چهار کلمه شریف با چهار گوش خانه کعبه چنین می گوید:

«بیت المعمور مربع است؛ زیرا برابر عرش است که مربع می باشد و چرا عرش مربع است؛ زیرا کلماتی که بنای اسلام بر آن نهاده شده، چهار کلمه است که به آن «تسبیحات اربعه» گویند.» [۳]

ممکن است مراد از عرش در این روایت، علم باشد و بنای علوم و معارف حقیقی الهی بر این چهار کلمه بناگذاشته است؛ به این بیان: «سبحان اللَّه»؛ یعنی این که ذات مقدس الهی منزه از آن است که جسم باشدیا از قبیل جواهر ممکن الوجود باشد یا در جهت یا مکان باشد یا دیدنی باشد یا حلول کند در غیرخود یا متحد با غیر شود. صفات او بزرگ تر از صفات ممکنات است و صفات او جدای از ذات نیست، بلکه صفات او عین ذات اوست و منزه است از ظلم و از هر چه لایق ذات اقدس او نیست.

«الحمدلله» به معنای این است که جمیع ستایش ها و سپاس ها مخصوص ذات اوست. پس لازم است جمیع کمالات نیز مخصوص ذات او باشد و چنین ذاتی شایسته پرستش است.

«لااله الااللَّه» یعنی خدا، واجب الوجودی است که مستجمع جمیع کمالات و در ذات و صفات یگانه است و او را شبیه و نظیری از مادیات و مجردات نیست.

و به «اللَّه أکبر» معارف الهی و خداشناسی تمام و کامل می شود؛ زیرا بیان عظمت اوست به مرتبه ای که عقل های عقلا از معرفت ذات و صفات او عاجزند و نهایت معرفت آن است که بدانند ممکن نیست به ذات اقدس واجب او برسند و هر رکنی از ارکان کعبه حقیقی که ذات اقدس اوست، مشتمل است بر کلمه ای از این کلمات. پس وقتی بنده روی دل خود را در عبادات متوجه آن کعبه کند، بداند معرفت کامل آن ذات ممتنع است و رو به این ارکان اعتقادی نموده و و را عبادت کند که اگر به این نحو نداند، عبادت او نکرده است، بلکه ساخته خیالی خود را بندگی کرده است.

پی نوشت ها:

[۱]. بر طبق روایات «بیت معمور» خانه ای است در آسمان که محل زیارت ملائکه است و فرشتگان آن را به عبادت آباد دارند. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۱۹، ص ۶، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ پنجم، ۱۴۱۷ق؛ طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر جوامع الجامع، ج ۴، ص ۱۸۷، انتشارات دانشگاه تهران، مدیریت حوزه علمیه قم، چاپ اول، ۱۳۷۷ش.

[۲]. شیخ صدوق، علل الشرائع، ج ۲، ص ۳۹۸، کتاب فروشی داوری، قم، چاپ اول، ۱۳۸۵ش.

[۳]. مجلسی، محمدتقی، لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه، ج ۷، ص ۹و۱۰، موسسه اسماعیلیان، قم، چاپ دوم، ۱۴۱۴ق؛ و ر.ک: مجلسی، محمدتقی، روضه المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح: موسوی کرمانی، حسین، اشتهاردی، علی پناه‏، ج ۴، ص ۳، مؤسسه فرهنگی اسلامی کوشانپور، قم، چاپ دوم، ۱۴۰۶ق.


نام بت قوم الیاس

نوشته شده توسط 28ام شهریور, 1392

 

بت قوم الياس چه نام داشت؟


بعل «اتدعون بعلا و تذرون احسن الخالقين»125صافات

توصیه هایی برای کاهش تماس با امواج موبایل

نوشته شده توسط 23ام شهریور, 1392

12 توصيه براي کاهش تماس با امواج موبايل


در حال حاضر در جهان حدود 9/1 ميليارد نفر از تلفن همراه استفاده مي‌کنند و اين آمار در آمريکا فقط به 220 ميليون نفر مي‌رسد. تصورش را بکنيد ما در چه دنيايي از امواج تلفن‌هاي همراه زندگي مي‌کنيم. پژوهشگران دانشگاه صنعتي اميرکبير به تازگي با هدف بررسي خطرات احتمالي امواج الکترومغناطيسي تلفن همراه، آثار اين امواج بر بافت‌هاي مغز و جمجمه‌ را مدل‌سازي کرده‌اند….

«اگرچه عوامل گوناگوني از جمله فاصله تلفن همراه از گوش و ميزان فرکانس در جذب امواج موثر هستند اما اثر زيانبار صحبت بي‌وقفه با تلفن‌هاي همراه آشکار و بديهي است.» حتما شما هم نمي‌خواهيد با صحبت‌هاي طولاني با تلفن همراه تحت تاثير امواج خطرناک اين تلفن‌ها قرار بگيريد. در اين صورت چون نمي‌شود استفاده از تلفن همراه را کنار گذاشت، بايد بدانيد که چگونه مي‌توانيد اين آثار زيانبار را ضمن استفاده از تلفن همراه‌تان کاهش دهيد:

ادامه »

انواع زنان(زنان تیپ الف)

نوشته شده توسط 6ام شهریور, 1392

 

1- پدر و مادر آنهاميل داشته اند كه دختر داشته باشند.
2- از زمان تولد تا 3 سالگي زير سايه مادر از خدمات رساني معتدل (نه افراط نه تفريط) برخوردار بودند.
3- غالبا ً فرزند اول يا آخر خانواده نبوده اند لذا ناز پرورده نيستند.
4- اغلب مادران آنها خود از تيپ الف بودهد.
5- والدين آنها اغلب زندگي خوبي داشته اند يعني صلحي معتدل ، ارتباطي معتدل و عشقي و معتدل و هميشگي
6- در فاصله يك تا سه سالگي اعتماد به نفس كاذب با تشويق زياده از حد و بي مورد نداشته است
7- آزادي معقول و معتدلي داشته اند آلت دست پدر و مادر نبوده اند.
8- نه در وسواس بزرگ شده اند نه در لاابالي گري روزگار گذرانده اند.
9- در شك و ترديد و با سئوالات زياد روبرو نبوده اند كه مشكوك و مردد شوند.
10- در سن 3 - 1 سالگي در زندگي بزرگ شده اند كه مال دنيا باندازه اي ارزش دارد كه زندگي به خوشي بگذرد.

ادامه »

راه هایی برای کاهش درد گردن

نوشته شده توسط 12ام مرداد, 1392

راه هایی برای کاهش درد گردن
درد گردن، چه بخاطر بد خوابیدن باشد چه وضعیت و فرم بد بدن، یک چرخش و حرکت ناگهانی گردن یا استرس زیاد، یکی از شکایت‌های همیشگی است. تحقیقات نشان می‌دهد که برای جلوگیری از گردن درد، تمرینات تقویت‌کننده گردن بسیار مهم‌تر از حرکات کششی است.

درمورد قدرت سرشانه‌ها هم همینطور است. تقویت عضلات سرشانه نه تنها از خشکی و درد شانه‌ها جلوگیری می‌کند، بلکه از مفاصل آرنج‌تان هم مراقبت می‌کند. دلیل آن این است که ضعیف بودن شانه‌ها، فشاری که به آرنج‌ و مچ وارد می‌شود را دوچندان می‌کند. در زیر به راه‌های ساده‌ای برای تقویت گردن و شانه‌ها اشاره می‌کنیم:

۱ - هر زمان در محل‌کار احساس خستگی و عصبانیت کردید، پیشانی‌تان را به کف دستتان فشار دهید. خیلی از ما وقتی استرس داریم، عضلات گردنمان را سفت می‌کنیم که به مرور زمان ممکن است موجب درد و خشکی گردن شود. می‌توانید با این حرکت ساده، هم فشار وارد بر گردن را کاهش دهید و هم عضلات آن را تقویت کنید. بهترین قسمت آن این است: هیچکس در محل‌کار متوجه نمی‌شود که مشغول تمرین هستید! فقط فکر می‌کنند که خسته شده‌اید.
پشت میزتان نشسته، کمی به سمت جلو خم شوید و آرنج‌هایتان را روی میز بگذارید. سرتان را صاف در مرکز شانه‌ها قرار داده و پیشانی‌تان را به کف دستتان فشار دهید؛ از کف دست برای مقاومت دربرابر فشار سرتان استفاده کنید. ۵-۳ ثانیه در این حالت بمانید، رها کرده و پنج مرتبه دیگر تکرار کنید. حالا صاف بایستید و دست‌هایتان را پشت سرتان قرار دهید، طوریکه آرنج‌هایتان رو به جانب باشد. سرتان را به عقب به سمت کف دست‌ها فشار دهید و از کف دست‌ها برای مقاومت دربرابر فشار سرتان استفاده کنید. ۵-۳ ثانیه در این حالت بمانید، رها کرده و پنج مرتبه دیگر تکرار کنید.

۲ - دو مرتبه در روز خودتان را تقویت کنید. یک تمرین عالی دیگر برای محل کار: کف دست‌هایتان را روی لبه صندلی‌تان قرار داده و فشار دهید، لگن و باسنتان را یک تا دو سانت از روی صندلی بلند کنید. ۵ ثانیه نگه دارید، دوباره پایین بیاورید و این حرکت را پنج مرتبه تکرار کنید تا عضلات سرشانه‌تان قوی‌تر شوند.

۳ - موقع تماشای تلویزیون، شانه‌هایتان را عقب بکشید. روی لبه صندلی‌تان بنشینید و ستون فقراتتان را بکشید، انگار می‌خواهید قدتان را بلندتر کنید. دست‌هایتان را جلو بدن روی لباستان قرار دهید. شانه‌هایتان را تا می‌توانید عقب بکشید، طوری که کتف‌هایتان از پشت جمع شود. سپس شانه‌ها را آزاد کرده و یک بار دیگر حرکت را تکرار کنید.

ادامه »

شاه توت

نوشته شده توسط 2ام مرداد, 1392

شاه توت :

 شاه توت قابض ، نرم کننده ، اشتها آور ، ضد اسهال ، صفراء بر ، ضد ورم می باشد . دارای ترکیبات اسید سیتریک ، مواد قندی ، صمغ ، مواد چرب ، اسید مالیک ، کربنات کلسیم می باشد .

موارد استعمال آن در جوشهای دهان، اسهال خونی ، و اسهال گرم ، مرض قند ، تحلیل ورم حلق، و کام و زبان و زخم روده است .

برگهای آن سبز تیره و زبره با قاعده کاملا قلبی شکل دارای دمبرگ کوتاه است . میوه هایش درشت ، کرکدار با پایک کوتاه و پس از رسیدن به رنگ سیاه آلبالوئی تیره در می آید ، مزه آن ترش است .

نقش گیاهان و میوه ها در درمان بیماریها ، سهراب جینور ، انتشارات ائمه ، ص: 131

 

کدام سوره است که ...

نوشته شده توسط 31ام تیر, 1392

نام کدام سوره است که اگر حرف اولش را بر داریم نام یکی دیگر از سوره های قرآن می شود ؟

سوره محمد

نام کدام سوره است که اگر نامش را برعکس کنیم نام نوعی از سبزیجات می شود ؟ 

سوره  ملک

زعفران

نوشته شده توسط 31ام تیر, 1392

زعفران :

دارای یک روغن مایع فرار و ماده رنگینی است که تارهای پیچیده آن رنگ نارنجی دارد . و دارای خاصیت نیرو بخش و قاعده آور است . زعفران مسکن سرفه و برای تسکین دندان درد و درد عضلات و اسهال و قطع خونریزی و بیماری سنگ کلیه و سنگ کیسه صفراء ونارسائی کبد مفید است .

زنان آبستن نباید زعفران بخورند چون ممکن است دچار سقط جنین شوند .

افراط در خوردن زعفران برای اعصاب زیان آور و حتی ممکن است نوعی مسمویت تولید کند . دمکرده 15 گرم زعفران در یک لیتر آب ( روزی 2 الی 3 فنجان ) اختلال قاعدگی را برطرف می کند .  

 

انجیر

نوشته شده توسط 31ام تیر, 1392

انجیر :

انجیر سرشار از ویتامین آ ، و ب ، بوده دارای مواد چربی ، ازته ، قند ، آهن و کلسیم نیز می باشد . جوشانده انجیر خشک را توصیه زیاد کرده اند ، از جمله : تحریک گلو و تورم لثه های دندان آن را غرغره مضمضه کرد . و نتایج موثری گرفت .

انجیر پخته شده برای اشخاصی که سوء هاضمه یا یبوست دارند مفید است .

انجیر خشک دارای 1475 کالری حرارت بوده ، و مقدار سدیم ، آهن و سولفور آن بسی بیشتر از مقدار آهن ، سولفور و سدیم شیر و گندم است . و همچنین برای درد سینه و سرفه و بیماری اسپر و کبد مفید ولی برای چشم و معده مضر می باشد .

نقش گیاهان و میوه ها در درمان بیماریها، سهراب جینور ، انتشارات ائمه (ع) ف چاپخانه نهضت ، ص : 46-45

                                                                                                             

پاسخ به شبهات :

نوشته شده توسط 22ام تیر, 1392

سوال از شما وپاسخ از آیت الله بهجت :

سوال : نماز برایم مانند  جریمه دادن است ؛ چه کنیم ؟

جواب : زیاد بگویید : (وربک الغنی ذوالرحمه ) و پروردگار تو ، بی نیاز ورحمتگر است .

سوال : چرا این همه دعا می کنیم ومستجاب نمی شود ؟

جواب : زیرا استجابت دعا شرطش توبه است ، لذا ملائکه می گویند : این مشروط دعا را با شرطش (توبه ) چرا به جا نمی آورید تا مستجاب شود ؟وچرا دعای تائب ودعای با توبه نمی کنید ؟!

سوال : در هنگام نماز چگونه می توانیم حضور قلب را در خودمان به وجود آوریم ؟

جواب : یکی از عوامل حضور قلب این است که در تمام بیست وچهار ساعت باید حواس باصره ، سامعه و…خود را کنترل کنیم ؛ زیرا برای تحصیل حضور قلب باید مقدماتی رافراهم کرد باید در طول روز گوش ، چشم وهمچنین سایر اعضاء و جوارح خود را کنترل کنیم و این یکی از عوامل تحصیل حضور قلب می باشد .

پی نوشت : حامد، اسلام جو، پرسش های شما و پاسخ های حضرت آیت الله بهجت ] آخرین وصی ، زلال کوثر ، صص 19-18

دانستنی ها

نوشته شده توسط 22ام تیر, 1392

رمضان در فرهنگ مردم :

استقبال از ماه رمضان :

1- پیشواز        2- سفیدکردن دیوار خانه ها           3- نظافت اماکن عمومی       4- تهیه مایحتاج ماه مبارک رمضان             5- مراسم آشتی کنان          6- اعزام مبلغان به شهر ها و آبادیها                   7- نظافت و خانه تکانی

آمادگی برای روزه گرفتن :

1- زنگ ساعت              2- ستارگان       3- بانگ خروس              4- سوره یاسین وطه             5- طبل و شیپور

6- جار کشیدن               7- رجبی شلشلک              8- زنگ تلفن          9- ماه مهتاب

تغییرات در زندگی واعمال روزه داران:

1- کلاس های تفسیر قرآن                2- ختم قرآن                       3- مجلس مردانه جهت ختم قرآن             4- مجلس زنانه جهت ختم قرآن

5- شأن قرائت سوره های قرآن                 6- کسب و کار درماه رمضان

نانهای خانگی مخصوص ماه رمضان :

بجنورد : کلچه قاق قاق ساده-نان فطیر                                         مشهد : نان چزمه                    اصطهبانات فارس:  ستی- جویا«گرده»-نان شیرین-

کازرون فارس : تَنُک- مشتک- جُلتی- گرده ی ماه - لمو-الم-سوله ذرت- سیردر-سپل ذرت- نان کنجد

پی نوشت: ا حمد ، وکیلیان، رمضان و فرهنگ مردم ، انتشارات سروش، چاپ اول،1370،

توت فرنگی: میوه ای برای خوش اندامی

نوشته شده توسط 12ام تیر, 1392


توت فرنگی: مغذی و کم کالری


توت فرنگی می‌تواند استرس را از شما دور کند، ادرار آور است، از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند و غیره.
توت فرنگی

این توت به اصطلاح از فرنگ آمده هم مغذی است و هم کم کالری. برای همین هم اگر دنبال یک ماده‌ی غذایی لاغر کننده و سرشار از ویتامین هستید می‌توانید به این توت خوش‌رنگ و خوشمزه اعتماد کنید. علاوه بر این‌ها توت فرنگی می‌تواند استرس را از شما دور کند، ادرار آور است، از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند و غیره.

برای آشنایی بیشتر با این میوه‌ی کوچک و سرشار از مواد مغذی با ما همراه باشید.


توت فرنگی: میوه ای برای خوش اندامی

توت فرنگی خوش طعم و خوش عطر هست و در عین حال کالری کمی دارد. به خاطر این که این میوه‌ی کوچک از 90 درصد آب تشکیل شده است. طعم شیرین این توت هوش از سر آدم می‌برد و صد البته که می‌توان بدون وسواس و ترس از چاقی از این میوه‌ی خوشمزه میل کنید. حتی اگر رژیم گرفته‌اید نیز نگران نباشید. این میوه با همه‌ی انواع رژیم‌ها سازگار است. توت فرنگی خنک، گرمای تابستان را قابل تحمل تر می‌کند و به زحمت 36 کالری دارد. اگر مشکل یبوست دارید و یا نگران قند خونتان هستید نیز می‌توانید به این میوه اعتماد کنید. به خاطر این که توت فرنگی سرشار از فیبرهای غذایی است.

ادامه »

چرا پشه بعضی‌ها را بیشتر نیش می‌زند؟

نوشته شده توسط 12ام تیر, 1392

چرا پشه بعضی‌ها را بیشتر نیش می‌زند؟

شما هم می دانید که پشه ها بیشتر جذب برخی افراد می شوند و به نظر می رسد قسمت هایی از بدن را بیشتر دوست دارند، اما آیا می دانید چرا این گونه است؟ این موضوع یکی از وسیع ترین تحقیقات در سال های اخیر بوده است.
نیش زدن پشه

بر طبق تحقیقات، هر نوع پشه، به یک چیز جذب می شود، برای مثال برخی پشه ها ممکن است جذب خون انسان شوند، در حالی که برخی دیگر تنها جذب خون حیوانات می شوند.

در متن زیر برخی از مواردی که پشه ها را جذب می کنند، نام می بریم:

ادامه »

پنج چیز

نوشته شده توسط 28ام خرداد, 1392

پنج چیزی که خداوند در پنج چیز نهاده و مردم آنها را در 5 چیز دیگر جستجو می کنند و به آنها نمی رسند ، چیست ؟

حدیث قدسی : 1)عزت در بندگی ،که مردم در پادشاهان می بینند 2)علم و حکمت، مردم در سیری می بینند 3)بی نیازی در قناعت ، مردم در ثروت می بینند 4)راحتی در بهشت ، مردم در دنیا می بینند  5) رضای خودم در خواسته های دل ، مردم در مخالفت با خودم می بینند .

سید محمد طباطبایی ، 850 معماهای قرآنی  ، ناشر: منشور وحی ، چاپ گلها ، ص : 101

ریحانه القرآن

نوشته شده توسط 27ام خرداد, 1392

کدام سوره به ریحانه القرآن مشهور است ؟

سوره یاسین

سیدمحمد طباطبایی ،850معمای قرآنی،ناشر:منشوروحی ،چاپ گلها،ص:21

شادابی چهره

نوشته شده توسط 27ام خرداد, 1392

شادابی چهره

انسان موجودی است سه ساحتی، روح، روان، و جسم. این ابعاد با هم در تعامل هستند از هم اثر می‌پذیرند و بر هم اثر می‌گذارند. در حدیث زیر تأثیر تغذیه بر شادابی ظاهری و روانی نمایان است.
پیامبر اعظم (ص) حکایتی نقل فرمودند به این شرح(برادرم عیسی (ع) از شهری می گذشت که دو نفر زن و مرد را دید که بر سر هم فریاد می کشند! حضرت فرمود چه شده است؟
مرد گفت: ای پیامبر خدا ایشان همسر من است و او را مشکلی نیست زنی درستکار است، اما دارم از او جدا می شوم.
حضرت فرمود: چرا؟
مرد گفت: بی‌آنکه کهنسال شود، چهره اش از طراوت افتاده است.
حضرت گفت: ای زن می‌خواهی چهره ات پر طراوت شود.
زن گفت: بله ای پیامبر،
حضرت فرمودند:چون غذا می‌خوری از سیر شدن حذر کن.
آن زن چنان کرد و دیگر بار چهره اش طراوت یافت [1] .

پی نوشت :
[1] علل الشرایع، ص٤٩٧. رک کتاب احکام روان شناختی 2،

سرّ این که برخی از درختان میوه دار وبعضی بدون میوه و....

نوشته شده توسط 24ام اردیبهشت, 1392

سرّ این که برخی از درختان میوه دار وبعضی بدون میوه وپاره ای تیغ دارند:

سلیمان بن داوود مفتری،از سفیلان بن عینیه از حضرت ابی عبد الله (علیه السلام) نقل کرد ه که آن جناب فرمودند:
حق عزوجل درختی نیاورد مگر آنکه داری میوه خوراکی بود،پس از آن که مردم برای خدا فرزند اتخاذ کردند حق تعالی نیمی از درختان ر ابی میوه نمود وبعد از آنکه برای خدا ،اله وشریکی قرار دادند، پاره ای از درختان را تیغ دار گردانید.
ابوالحسن احمد بن محمد بن عیسی بن علی بن ابی طالب (علیه السلام) می فرماید:
ابو عبد الله محمد بن ابراهیم بن اسباط ،از احمد بن محمد بن زیاد قطان ، از ابو الطیب احمد بن محمد بن عبدالله ،از عیسی بن جعفر بن محمدبن عبدالله بن علی بن ابی طالب از پدرانش ازعمربن علی فاز پدر بزرگوارش حضرت علی بن ابی طالب (علیه السلام) نقل کرده که آن حضرت فرمودند: از پیامبر اکرم (علیه السلام) سوال شد: چگونه برخی از درختان بارداروبرخی بدون بار می باشند؟حضرت فرمود: هرگاه جناب آدم (علیه السلام) تسبیح می گفتنددر قبال هر تسبیحش یک درخت باردار(میوه) دردنیا پدید می آمد وهر زمانی که حوا تسبیح می گفت دراذاآن یک درخت بدون بار پیدا می شد.(1)

ادامه »

هفت تا بدون هفت

نوشته شده توسط 28ام آذر, 1391


از نظر گاندي هفت موردي که بدون هفت مورد ديگر خطرناک هستند:
1-ثروت، بدون زحمت
2-لذت، بدون وجدان
3-دانش، بدون شخصيت
4-تجارت، بدون اخلاق
5-علم، بدون انسانيت
6-عبادت، بدون ايثار
7-سياست، بدون شرافت

تلنگری بر اندیشه

نوشته شده توسط 28ام آذر, 1391

تلنگري بر انديشه:


ماهيان از تلاطم دريا به خدا شکايت بردند
و چون دريا آرام شدخود را اسير تور صيادان ديدند
تلاطم هاي زندگي حکمتي از خداوند است
پس از خدا بخواهيم
دلمان آرام باشد نه درياي دور و برمان.

آیا حرفت را از میان سه صافی گذرانده ای یا نه؟

نوشته شده توسط 28ام آذر, 1391

شخصي نزد همسايه‎اش رفت و گفت:
گوش کن! مي‎خواهم چيزي برايت تعريف کنم.دوستي به تازگي در مورد تو مي‎گفت…
همسايه حرف او را قطع کرد و گفت:
قبل از اينکه تعريف کني، بگو آيا حرفت را از ميان سه صافي گذرانده‎اي يانه؟
- کدام سه صافي؟
- اول از ميان صافي واقعيت. آيامطمئني چيزي که تعريف مي‎کني واقعيت دارد؟
- نه. من فقط آن را شنيده‎ام. شخصي آن را برايم تعريف کرده است.
همسايه سري تکان داد و گفت: پس حتما آن را از ميان صافي دوم يعني خوشحالي گذرانده‎اي.مسلما چيزي که مي‎خواهي تعريف کني، حتي اگر واقعيت نداشته باشد، باعث خوشحالي‎ام مي شود.
- دوست عزيز، فکر نکنم تو را خوشحال کند.
- بسيار خوب، پس اگر مرا خوشحال نمي‎کند،حتما از صافي سوم، يعني فايده، رد شده است.آيا چيزي که مي‎خواهي تعريف کني، برايم مفيد است و به دردم مي خورد؟
- نه، به هيچ وجه!
همسايه گفت: پس اگر اين حرف،
نه واقعيت دارد، نه خوشحال کننده است و نه مفيد،
آن را پيش خود نگهدار و سعي کن خودت هم زود فراموشش کني…

در علم کهن.....

نوشته شده توسط 1ام آبان, 1391

 


در علم کهن عقیده بر آن است که جهان و همه موجودات آن از چهار عنصر آب،باد،خاک و آتش ساخته شده است.از ترکیب این 4 عنصر به نسبت های مختلف ،موجودات متفاوتی تشکیل گردیده اند.
به عنوان مثال: در تشکیل سنگ از عنصر خاک به نسبت بیشتری استفاده شده و این ماده از آب کمتری برخوردار است.در طب سنتی این 4 عنصر به نام چهار خلط مختلف شناخته می شوند که عبارتند از :
آب یا بلغم،که به رنگ روشن و شفاف و یا سفید است.
باد یا دم،که به رنگ سرخ می باشد.

ادامه »

راز سلامتی

نوشته شده توسط 3ام تیر, 1391

طعم و مزه لذيذ و پُر از طراوت جعفري باعث شده است که اين سبزي به عنوان يکي از سبزي هاي محبوب مردم شمرده شود. اما با اينکه اين سبزي، بسيار مغذي است و براي سلامتي بسيار مفيد است، خيلي از مردم آن گونه که بايد درباره خواص آن آگاه نيستند و از آن بيشتر براي تزئين غذاهاي مختلف استفاده مي کنند.

جعفري گياهي دو ساله است و به حالت وحشي، در اکثر نواحي جنوب شرقي اروپا، شمال افريقا، آسيا و ايران مي رويد. به علاوه در نواحي مختلف پرورش مي يابد.

نکات تغذيه اي:

ادامه »

ﮐﺸﻤﺶ

نوشته شده توسط 24ام اردیبهشت, 1391

 

ﭘﯿﺎﻣﺒﺮاﮐﺮم (ص)درﺑﺎره ﻓﺎﯾﺪه ﻫﺎی ﮐﺸﻤﺶ ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﺪ:

‫ﺷﻤﺎ را ﺑﻪ ﮐﺸﻤﺶ ﺳﻔﺎرش ﻣﯽ ﮐﻨﻢ، زﯾﺮا ﺻﻔﺮا را ﻇﺎﻫﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ، ﺑﻠﻐﻢ را از ﺑﯿﻦ ﻣﯽ ﺑﺮد، اﻋﺼﺎب را ﺗﻘﻮﯾﺖ و ﺧﺴﺘﮕﯽ راﺑﺮﻃﺮف ﻣﯽ ‫ﻧﻤﺎﯾﺪ، اﺧﻼق را ﻧﯿﮑﻮ، دل را ﭘﺎك ﻣﯽ ﮐﻨﺪ و ﻏﻢ و ﻏﺼﻪ را زاﯾﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.

ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺣﻀﺮت در ﺟﺎی دﯾﮕﺮ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ:

‫ﺷﻤﺎ را ﺑﻪ ﮐﺸﻤﺶ ﺳﻔﺎرش ﻣﯽ ﮐﻨﻢ ، ﭼﺮا ﮐﻪ آن ﺻﻔﺮا را ﺑﺮﻃﺮف ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ،ﺑﻠﻐﻢ را ﻣﯽ ﺧﻮرد، ﺑﺪن را ﺳﺎﻟﻢ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ، اﺧﻼق را ﻧﯿﮑﻮ ‫ﻣﯽ ﮔﺮداﻧﺪ، اﻋﺼﺎب را ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ وﻻﻏﺮی را از ﺑﯿﻦ ﻣﯽ ﺑﺮد.

‫ﺣﻀﺮت در ﺟﺎی دﯾﮕﺮﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ:

ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﭼﯿﺰی ﮐﻪ روزه دار ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎ آن اﻓﻄﺎر ﻧﻤﺎﯾﺪ، ﮐﺸﻤﺶ ، ﺧﺮﻣﺎ و ﯾﺎ ﭼﯿﺰ ﺷﯿﺮﯾﻦ دﯾﮕﺮ اﺳﺖ.

‫ﮐﺸﻤﺶ ﺳﺮﺷﺎر از ﻧﯿﺮو اﺳﺖ و ﺳﯿﻨﻪ را ﻧﺮم ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ.

‫ﮐﺸﻤﺶ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎً ﻫﻤﻪ ﻓﺎﯾﺪه ﻫﺎی اﻧﮕﻮر ﺗﺎزه را در ﺧﻮد ﻧﮕﻪ ﻣﯽ دارد.

ﮐﺸﻤﺶ ﺑﺮای ﺳﯿﻨﻪ ﻣﻔﯿﺪ اﺳﺖ و درد ﺳﯿﻨﻪ را ﺗﺴﮑﯿﻦ ﻣﯽ دﻫﺪ.

‫ﻗﻨﺪ ﮐﺸﻤﺶ ازاﻧﮕﻮر ﺑﯿﺸﺘﺮ اﺳﺖ و ﻧﯿﺮوی ﺑﯿﺸﺘﺮی ﺑﻪ ﺑﺪن اﻧﺴﺎن ﻣﯽ ﺑﺨﺸﺪ.

لغو امتياز تنباكو توسط ميرزاي شيرازي (ره)

نوشته شده توسط 24ام اردیبهشت, 1391

 

 
 يكي از وقايع مشهور و معروف و سرنوشت‌ساز در كشورمان ايران، واقعه تحريم تنباكو و در نهايت لغو امتياز آن مي‌باشد، كه آن­را به قيام و نهضت تنباكوي ايران نامگذاري كرده‌اند.

اقتصاد سنّتي ايران در دوران ناصرالدين شاه قاجار متكي بر كشاورزي، صنايع دستي و مبادلات بازرگاني بود. در اين دوره اين اقتصاد با كمك سرمايه‌داران غربي و تجّار ايراني و با اعمال نفوذ قدرت‌هاي استعماري يعني روس و انگليس به بازارهاي بين‌المللي پيوست. وابستگي اقتصاد ايران به بازارهاي بين‌المللي، رشد سريع بازرگاني خارجي را در پي داشت كه در نيمه قرن نوزدهم ميلادي سرعت گرفت.[1] 

ادامه »

چگونه به عشق حقیقی دست یابیم

نوشته شده توسط 21ام اردیبهشت, 1391

چگونه به عشق حقیقی دست یابیم

اغلب افراد مجرد میل دارنـد بـدانـنـد کـه چـگونـه و کجا باید عشق حقیقی را بیابند. در ایـن مـقـاله به 8 نکته کاربردی و بسیار سودمند برای دستیابی به یـک عـشـق حــقیقی اشاره گردیده است:
1- باور داشته باشید
که شما هم می تـوانـید به یک رابطه دراز مدت، رمانتیک و شگفت انگیز دست یابید
اغ
لب افـراد مـجرد در آرزوی داشـتـن یــک رابطه فوق العاده می بـاشد. امـا تـعـداد معدودی از آنان محقق شدن چنین رابـطـه ای را بـاور دارنـــد. برای مجردها حتی ملاقات با یک فـــرد جذاب، سـازگار و دلخـواه یـک امـر نـاممـکن قـلـمــداد میــگردد.

این بسیار حائز اهمیت است
که شما به این امر ایـمان داشـتـه بـاشـیـد کـه: آشــنایی با یک فرد مناسب و تشـکیل یک رابطه دراز مدت و حتی مادام العمر برای شما نیز امکان پذیر است. به خاطر داشته باشید که باور و ایمان نیمی از پیروزی در هر کاری میباشد.

2-فرد مناسب
حال خود را تعریف کنید
بهترین شیوه
برای انجام این کار آن است که بهترین دوستان خود را در نظر گرفته و ویژگیها و صفاتی که از نظر شما بسیار قابل ستایش میباشند را در آنها شناسایی کنید. شریک زندگی آینده شما میباید از همان ویژگیها و صفات اخلاقی برخوردار باشد. اگر از نظر شما ویژگیهایی نظیر بالندگی معنوی، حس شوخ طبعی، مهربانی و یا تحصیلات عالیه تحسین برانگیز میباشند، شریک آینده شما نیز باید از آن خصوصیات برخوردار باشد. و چنانچه شما اعتقادی به وجود چنین فردی ندارید بهتر است به مرحله نخست بازگردید.

3- بیاموزید چگونه
افراد ناشایست و نامناسب حال خود را شناسایی کنید
این نباید کار دشواری
برای شما باشد. فردی که صفات و ویژگیهای دلخواه و ارزشمند شما را بروز نمیدهد به عنوان یک شریک تازه نامناسب میباشد. همچنین فردی که تنها در حضور شما رفتارهای خوشایند و خوب از خود به نمایش میگذارد و نه شخص دیگری، باز برای شما نامناسب میباشد. علاوه بر آن افرادی که در پیشبرد رابطه شتابزده عمل میکنند نیز شایسته برقراری رابطه نیستند. اینگونه افراد معمولا سبب دلشکستگی شما میگردند.

4- با
افراد نامناسب حال خود رابطه برقرار نکنید
چنانچه با فردی
که فاقد خصوصیات دلخواه شما میباشد وارد رابطه گردید، تنها ناکامی و اندوه را متوجه خود ساخته اید. زیرا چندی از رابطه شما نخواهد گذشت که شروع به تغییر وی مطابق همان ویژگیهای دلخواه خود خواهید کرد. اما شریک شما بطور طبیعی در مقابل این تغییر از خود مقاومت نشان خواهد داد. عدم توانایی وی در برقراری ارتباط و یا گوش دادن به صحبتهای شما و یا برآورده سازی نیازهایتان موجب میگردد که آنها را به اشتباه نشانه عدم علاقمندی به خودتان تلقی کنید. اما تنها واقعیت آن است که شما فردی را برگزیده اید که متناسب و برازنده تان نیست.

5- خود را در محیطهایی قرار دهید
که فرد مورد نظر شما در آنجا به فعالیت میپردازد
به فرض اگر در آرزوی برقراری رابطه با یک
ورزشکار میباشید، قطعا وی را در سینما نمیتوانید بیابید و یا چنانچه در جستجوی یک موسیقی دان هستید باید وی را در محافل موسیقی بیابید. بنابراین برای یافتن عشق دلخواه خود میباید از خانه خارج گردید.

6- بر
ترس خود از آنکه طرد گردید و یا مجددا تنها بمانید غلبه کنید.
تمام روابط در مقطعی از زمان پایان خواهند یافت. برخی با جداییها، برخی با طلاق و برخی نیز با مرگ. هیچ ضمانتی در
زندگی وجود ندارد و عشق نیز از این مسئله مستثنا نمیباشد. هر زمان که شما عاشق فردی میگردید ناخواسته خود را در معرض طرد شدگی و ناکامی قرار میدهید. آخرین باری که در عشق شکست خورده اید را بخاطر می آورید؟ همانگونه که مشاهده میکنید شما دست نخورده باقی مانده و جان سالم بدر برده اید. پس آنقدر ها هم طرد شدن وحشتناک نیست.

7- از وابستگی خودداری کرده و سعی کنید آزاد
زندگی کنید.
به
زندگی عادی خود مشغول باشید و تنها اندکی در پی مجذوب ساختن فرد دلخواه خود. افراد مجردی که تمام توجه و انرژی خود را معطوف مجذوب ساختن شریک زندگی دلخواه خود میگردانند، خود را از داشتن یک شریک مناسب و خوب محروم میسازند ( با بی اعتنایی به موردهای مناسب بالقوه). و همچنین افراد مجردی که از نداشتن یک رابطه و شریک خوب پیوسته محزون و دلسرد میباشند، در عوض آنکه وقت خود را هدر خیالپردازیهای آرزوهای خود کنند، بهتر است ابتکار عمل را بدست گرفته و برای خودشان زندگی و موقعیتهای شگفت انگیزی خلق کنند.

8- ریسک کنید اما زیرکانه و آگاهانه
از منزل خارج گردید، با
افراد جدید ملاقات کرده و باب صحبت را بگشایید و قرار ملاقات بگذارید. شانس و اقبال خود را با این اعمال افزایش دهید. ممکن است طرد شوید اما مطمئن باشید ارزش آن را خواهد داشت. یافتن یک عشق حقیقی امری دشوار و زمانبر است هیچگاه تا زمان دستیابی به آرزوهایتان از پای ننشینید.

آرامش هنگام خواب

نوشته شده توسط 7ام اردیبهشت, 1391

   براي اينكه راحت به خواب برويد، همه افكار خود را در يك جعبه تخيلي حبس كنيد. جعبه را در يك درياي تخيلي بيندازيد و محو شدن آن را نگاه كنيد.

خلاصه اخبار مورخه 5/2/91

نوشته شده توسط 7ام اردیبهشت, 1391

1- مقام معظم رهبری در دیدار با پرسنل نیروی زمینی ارتش:

باید در مدیریت نیروهای مسلح، تقویت انگیزه های دینی عمیق و ماندگار مدنظر باشد.

2- نوری مالکی به ایران آمد

*رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخست وزیر عراق:

خروج آمریکا از عراق مظهر اقتدار دولت و ملت این کشور است.

3- فرمانده نیروی فضایی سپاه خبر داد:

*افشای اطلاعات محرمانه پهپاد آمریکایی از جانب سپاه

*آمریکایی ها آنقدر به این هواپیما اطمینان داشتند که سیستم انفجار خودکار را در درون آن کار نگذاشتند.

4- آیت الله نوری همدانی:

فریب لبخند استکبار را نخوریم.

5- آیت الله علوی گرگانی:

اگر ولایت فقیه نبود، دشمن در غارت ایران درنگ نمی کرد.

6- رئیس سازمان فضایی کشور خبر داد:

پرتاب ماهواره فجر تا پایان خرداد امسال

7- نظارت 15 هزار بازرس بر مرحله دوم انتخابات

8- مدیر رادیو قرآن:

بزرگترین شبکه اجتماعی مجازی قرآنی راه اندازی می شود.

9- طرح دوفوریتی مجلس برای مهار گرانی های اخیر

راهکارهايي براي مبارزه با ترس و نگراني:

نوشته شده توسط 4ام اردیبهشت, 1391

 
1.ورزش و تحرکات بدني و تمرينات آرامش عضلاني مانند تمرين تنفس عميق با تمرکز توجه به ريتم تنفس (8ثانيه دم 8ثانيه بازدم)
2- اصلاح نگرش و شناخت و شناسي افکار منفي و نگران کننده
3- خود گويي مثبت هنگام مواجه شدن با اين موقعيت ها
4- ريشه يابي از طريق برگشت به گذشته خودتان
5- عدم نگه داري افکار منفي در ذهن و نوشتن اين افکار و ترس ها و استرس ها رو کاغذ
6- تهيه ليستي از نقاط مثبت و خوبي ها
7- تهيه ليستي از موقعيت هايي که باعث ترس مي شود و حساسيت زدايي منظم
8- پيداکردن عوامل ريشه اي که باعث اينگونه نگراني ها مي شوند.
9- افزايش توکل، اميد و رابطه با خدا و خواندن ذکر لاحول ولا قوه الا باالله با توجه و ايمان به معناي آن

چرا بخشيدن ديگران سخت است؟

نوشته شده توسط 4ام اردیبهشت, 1391

    در يک نگاه ابتدايي نسبت به مفهوم بخشش ما مي توانيم عواملي که در بخشيدن ، نبخشيدن و سخت بخشيدن نقش کليدي دارند به عوامل زير تقسيم کرد:
1- خانواده و محل تولد و وضعيت ارتباطي والدين به ويژه وضعيت آنها در مواجه شدن با اين مفاهيم
2- محيط تحصيلي ، دوستان و همکلاسي ها و تجارب گذشته که باعث يادگيري هاي اجتماعي مي شود.
3- باورها و شناخت نسبت به اين مفاهيم مثلا کسي سطح باورهاي مذهبي بالايي دارد و مثلا به اين حديث باور دارد که گذشت اوج بزرگواري است گذشت را نشانه ترسو بودن ، تحقير شدن ، و به قول معروف پررو شدن طرف مقابل تفسير نمي کند
4- موقعيت هايي که ديگران با اين فرد داشته اند مثلا در زندگي آيا زماني که نياز به بخشش ديگران داشته است آيا به اين خواسته اش رسيده است يانه
5- نوع رفتار و ظلمي که به فرد شده است از نظر کيفيت و کميت
به نظر ميرسد با بررسي و توضيح اين عوامل مي توان پيش بيني کرد که يک فرد آيا زود مي بخشد؟ نمي بخشد؟ و يا سخت مي بخشد.

ويرانگري هاي مردان موفق

نوشته شده توسط 3ام اردیبهشت, 1391

   يكي از كارهاي ويرانگر  مردان اين هست كه اگر از نظر علمي، اقتصادي، سياسي و معنوي به جايي رسيدند، فراموش مي‌كنند كه چرخ هاي موفقيت با موتور دلگرمي‌ها و حمايت‌هاي همسرشان حركت مي‌كرده است و همه موفقيت‌ها را به خود نسبت مي‌دهند و همسر خود را بي‌عرضه، تنبل و نالايق براي زندگي با خود به حساب مي‌آورند، بنابراين زن از اين همه نامردي هم گريزان است و براي رسيدن به ارزش و شخصيت واقعي خود دنبال ( راه ها و گاه بيراهه ها) مي‌گردد.

محبت شغلي.

نوشته شده توسط 30ام فروردین, 1391


زن با عصبانيت رو به شوهرش کرد گفت .تو اصلا به من توجه نداري کمي از همسايه مان که باغبان است ياد بگير.هر وقت مي خواهد زنش را صدا کند مي گويد.گل سرخم بيا.گل نرگسم.بيا… مرد که دل خوش از زنش نداشت و شغلش هم آهنگري بود گفت باشد من هم نسبت به شغلم تو را صدا مي زنم و از فردا صبح زنش را اينطور صدا زد اي مته قلبم بيا.اي سوهان روحم بيا اي پتک و چکش مغزم بيا….. .


نو

نوشته شده توسط 30ام فروردین, 1391


  

اگر ديديد مردي در ماشين رو براي خانمي باز کرد بدان يا ماشين نوست يا خانومه.

نگهداری گیاهان آپارتمانی

نوشته شده توسط 17ام اسفند, 1390

 برای نگه داری گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی که تحت مراقبت قرار نگیرند پس از مدتی غبار آلود شده و پوسید می شوند به جای اسپری کردن آب روی آنها و ایجاد گرد وغباربیشتر ، برای براق و مرطوب کردن آنها از پوست موز استفاده کنید ، پوست موز را روی کل سطح برگ بمالید تا تمام گرد و غبارهای آنها از بین برود ، با این کار گیاهان آپارتمانی شما ظاهر براق و سالمی خواهند داشت .

مادر پاکدامن

نوشته شده توسط 14ام اسفند, 1390

امام صادق(ع):

طوبى لمن كانت امه عفيفة; 

خوشبخت كسى است كه مادرش پاكدامن باشد.

از فرقه اکنکار چه می دانید؟

نوشته شده توسط 13ام اسفند, 1390

هدف اصلى اکنکار، قادر ساختن روح بر ترک کالبد، سفر به دنیاى معنوى و رسیدن به هدف غایى آنامى لوک(1) است. انامى لوک، نامى است براى سرزمین بدون نام، یا بهشت حقیقى؛ جایى که خدا »سوگماد«(2) در آن بسر مى‏برد. برترین خدا نزد اکیست‏ها(3)، سوگماد است؛ زیرا

ادامه »

دعای ناشدنی

نوشته شده توسط 10ام اسفند, 1390

 

آن کس که دعا می کند نگوید: بارالها مرا محتاج به هیچکس از مخلوقین خود منما ، زیرا انسانی نیست مگر آنکه محتاج به مردم است . اگر می خواهد دعای صحیح بنماید بگوید: مرار به اشرار خلقت محتاج منما. کسی نگوید : خدایا ! از فتنه و امتحان به تو پناه می برم ، زیرا آزمایش مردم قطعی است و حتماً همه ی افراد در زندگی باید مورد آزمایش قرار گیرند ، بلکه در مقام دعا بگوید : خدایا ! از آن امتحانی که موجب لغزش می شود و باعث گمراهی و کجروی انسان می گردد به تو پناه می برم.

و هم جنین می فرماید: هیچ فرد دعاکننده ای از خداوند ،بالاتر از قدر و منزلت و ارزش خود تقاضا ننماید ، زیرا چنین انسانی که تقاضای بی مورد و فوق مقدار وزن خود می نماید .شایسته ی محرومیت است که به آن دعا دست نیابد و آن دعا از وی پذیرفته نشود.

«»زتدگی و ناملایمات»

مردی در حضور علی (علیه السلام ) درباره ی دوست خود دعا کرد و گفت : خداوند هیچ ناملایمی و مکروهی را برای او پیش نیاورد و درباره ی او روا ندارد.علی (علیه السلام) که این دعا را شنید به او فرمود : شما برای دوست خود دعا کرده ای به مرگ، یعنی می گویی: خدایا دوست مرا از دنیا ببر و به حیات او خاتمه بده ، زیرا انسان زنده و کسی که در دنیا زندگی می کند لابد و ناچار باید به ناملایمات و مکروهاتی دچار گردد.

 

پی نوشت:

شرح ابن ابی حدید بر نهج البلاغه ، ج20، ص289

علل خرید و فروش آرا و راکار مهم

نوشته شده توسط 6ام اسفند, 1390

خرید آرا توسط تشنگان قدرت  صورت میگیرد که به هر شکل ممکن برای رسیدن به قدرت دست و پا می زنند و با هزینه چند صد میلیونی به خیال خود می خواهند راه رسیدن به قدرت را هموار کنند چرا که اینگونه افراد قدرت را راهی برای کسب اموال و سمتهای کاری نامشروع دانسته و با کارهای فراقانونی در صدد جبران هزینه های خود بر می آیند و مردم را تا نزدیکی های انتخابات بعدی به ورطه فراموشی می سپارند که چنین کاری به نوعی کجروی اولیه است  و استارت کجروی ثانوی مبنی بر فروش آرا را می زند و  فروش آرا نوپدیده ای است که باید علت آن توسط محققین و جامعه شناسان واقعی و نه خط گرفته از این گروه یا آن گروه آسیب شناسی شود ولی در نگاه اول به نظر می رسد ظهور این پدیده به ضعف عملکرد منتخبین بر می گردد زیرا فروشندگان رای با این کار خود ، کل چهار سال مسئولیت چنین افرادی را کم بازده تر از چند هزار تومان می دانند که نمونه بارز کم کاری های صورت گرفته برخی نمایندگان مجلس هشتم می باشد که حتی نتوانستند خود را در راس امور نگه دارند چه رسد به استیفای حقوق مردم.

جلوگیری از این چنین کارهایی پروسه زمان بر است و مهمترین راهکار برای مهار این پدیده شوم تلاش برای بالا بردن سطح اجتماعی و مدنی لایه های مختلف جامعه است چرا که بلوغ اجتماعی همانند ستونهای یک ساختمان برای تقویت جامعه لازم است تا خریداران و فروشندگان آرا با طرد اجتماعی چوب کوته فکری خود را بخورند.

فهم کودک

نوشته شده توسط 6ام اسفند, 1390

 

کودک ده ساله ای نقاشی اش را به معلم نشان می دهد.

معلم در کمال تعجب وعصبانیت می پرسد: چرا خورشید را به رنگ سیاه کشیدی؟

کودک با خونسردی جواب می دهد: چون می خواهم پدر کارگرم زیر آفتاب نسوزد

معلم به فکر فرو می رود و زیر لب زمزمه می کند ” کاش متولیان امر فهم این کودک را داشتند”

اصل تربیتی

نوشته شده توسط 6ام اسفند, 1390

در تربیت خویش تو را بس که از آنچه بر دیگران نمی پسندی،

دوری کنی.

امام علی علیه السلام حکمت412

حرص

نوشته شده توسط 30ام آبان, 1390

پیری و جوانی هم غذا شدند.هر دو گریه می کردند.از پیر پرسیدند ،گفت: برای آنکه من دندان ندارم و جوان هرچه هست خواهد خورد.از جوان پرسیدند،گفت: برای آنکه این پیر دندان ندارد،نجویده فرو می برد،من هم به او نمی رسم.

تربیت عرفانی

نوشته شده توسط 30ام آبان, 1390

دوستی می گفت:ما خودمان از همان ابتدا فرزندان مان را با دنیایی از تعلقات بزرگ می کنیم.همیشه از آنها می خواهیم که به شدت وسایل و لوازم شان را مراقبت کنند،آن را دوست داشته باشند.مرتب زیبایی و مهم بودن نمادهای مادی را برایشان تاکید می کنیم.کودکی که با فطرتی خدایی به دنیا پاگذاشته بود را پس از چند سال تبدیل می کنیم به انسانی سراسر تعلق و وابستگی به پول ،خانه،افرادو…ما بچه ها را از وحدت به کثرت فرا می خوانیم وبه همین دلیل وقتی بزرگ شدند،قدرت معنوی و توجه آنها به خداوند آنچنان که باید اتفاق نمی افتد.


معرفی کتاب

نوشته شده توسط 22ام آبان, 1390

 

حبيب خراسان / گزيده شعر حاجي ميرزا حبيب خراساني ( صدسال شعر فارسي ) / 14

پژوهش و گزينش : ساعد باقري – سهيل محمودي

چاپ و تيراژ : 90 / 3000 نسخه

ناشر : شركت سهامي كتابهاي جيبي وابسته به موسسه انتشارات اميركبير

 

مقدمه ، غزل‌ها ، قصايد ، رباعي‌ها ، قالب‌هاي ديگر و واژه‌نامه عناوين كتاب حاضر را تشكيل مي‌دهد . نويسندگان كتاب در مقدمه خود بيان مي‌كنند كه اهل ادب و فرهنگ شعرهاي باارزش حاجي ميرزا حبيب خراساني را كه بازتاب خلاقيتي اعجاب‌آور است قدر مي‌شناسند . غزل‌ معروف وي هم هم كمتر كسي است از عموم مردم كه جايي نخوانده و يا نشنيده باشد ؛ شعري كه آهنگسازان و خوانندگان عرصه موسيقي ايراني هم آن را با هنر خويش درآميخته و عرضه كرده‌اند .

امروز امير در ميخانه تويي تو

فريادرس ناله مستانه تويي تو

مرغ دل ما را كه به كس رام نگردد

آرام تويي ، دام تويي ، دانه تويي

ويرانه بود هر دو جهان نزد خردمند

گنجي كه نهان است به ويرانه تويي تو

حبيب خراساني در روز نهم جمادي الاولي ، در نوروز سال 1266هجري قمري در مشهد بدنيا آمد . جد او سيدمهدي شهيد از عالمان بزرگ خراسان بود و همين شهيد بزرگوار سرسلسله خانداني است كه بعدها به علماي شهيدي خراسان معروف شدند . نسب خاندان حبيب به امام ششم شيعيان ،‌حضرت امام جعفر صادق ( ع ) مي‌رسد . در جواني براي تكميل دانش خود و ادامه تحصيل علوم ديني ، چنان كه رسم آن روزگار بود به عتبات عاليات سفر كرد و در نجف اشرق اقامت گزيد . اغلب اوقات به كاظمين و بغداد رفت و آمد مي‌كرد تا كم كم با فضلا و ادباي عراق در بغداد و نيز با پيروان شرايع و اديان و نحله‌هاي فكري و عرفاني كه در اين شهر زندگي مي‌كردند آشنا شد . از دانش‌هايي كه در اين دوران آموخت ، زبان فرانسه بود  و معروف است كه به اين زبان تكلم مي‌كرد و مطالبي مي‌نوشت .

حبيب مدتي در مشهد با همفكران و دوستان و همدلان خود حلقه‌اي ايجاد كردند كه به اصحاب « سراچه » معروف شدند. اين جمع شب‌ها در حرم متهجد بودند و نماز صبح را همانجا اقامه مي‌كردند ، روزها را اغلب روزه مي‌گرفتند و در افطار نيز از غذاهاي چرب و سنگين وگاه از همه غذاهاي حيواني پرهيز مي‌‌كردند . ميرزا حبيب پس از ازدواج در مشهد ، اسبات عزيمت به بيت‌الله الحرام را فراهم آورد و به حج مشرف شد . حاجي ميرزا حبيب خراساني با كسب درجه اجتهاد درسال 1298 يا 1299 قمري به مشهد بازگشت . از اين تاريخ ، كم و بيش ، چهارده پانزده سال متوالي ، ميرزا حبيب به كارهاي رياست روحاني و حكومت شرعيه در مشهد پرداخت و با نفوذ معنوي خود ملجا و پناه مردم رنج‌ديده و ستم كشيده شد . حبيب پس از آنكه برخي از خواص شاگردانش را به جانشيني خود به رسيدگي به مراجعات  مردم برگماشت ، كم كم مقدمات انزوا و گوشه‌گيري خود را فراهم  ساخت . در ايام عزلت حاجي حبيب بزرگان از بلاد و شهرهاي ايران به ديدارش در روستاها و كوه‌پايه‌هاي اطراف مشهد مي‌آمدند .  در هر ماه رمضان در مسجد گوهرشاد حاجي به منبر مي‌رفت و ايام محرم و صفر نيز در برخي اماكن ديگر به موعظه مي‌پرداخت . جمعيتي چند هزار نفره  ، در اين مواقع مخاطبان او بودند و از كلام معنوي حبيب بهرده مي‌‌بردند .

ديوان اشعار حاجي ميرزا حبيب خاموش است . او نه شعري در مدح شاهان و اميران دوران قاجار دارد و نه كلامي درباره مشروطيت . حاجي ميرزا حبيب خراساني سرانجام در عصر 27 شعبان 1327 قمري با وجود سلامت مزاج و صحت بدن ، پس از دوبار حمله و تشنج كه با ساعتي فاصله رخ داد به ديدار معبود و محبوب رهسپار شد . نويسندگان كتاب حاضر در ادامه مقدمه خود يادآور مي‌‌شوند كه حاجي ميرزا حبيب خراساني شعر بسيار مي‌گفت ولي در جمع‌آوري و ضبط آنها اهتمامي نداشت . در شعر « حبيب » تخلص مي‌كرد ولي كمتر از تخلص در غزل و قصيده استفاده مي‌‌كرد

به حسب حال شعر مي‌گفت . آنرا به خط خود مي‌نوشت و يا گاهي به خط ديگران مي‌نويساند و به پاكنويس و ضبط اشعارش مقيد نبود . ساعد باقري و سهيل محمودي تاكيد مي‌كنند كه تنها عالم بزرگ و نامداري كه در روزگار خود شان و اعتباري كم نظير داشته و جز اشعارش از او در دست نيست حاجي ميرزا حبيب خراساني است . حاجي ميرزا حبيب در همان روزگار حياتش به سروده‌هايش شناخته مي‌شد و هر كه بدان زمان از او ياد كرده ، بيش از هرچيز ديگر بر وجه شاعري اين عالم نامدار تاكيد ورزيده است . باقري و محمودي سال‌هاي مهم و چشمگير شعري حاجي ميرزا حبيب خراساني را در عصري مي‌دانند كه در ادبيات به آن «‌ دوره بازگشت » مي‌گويند . در اين دوره شعر دچار نوعي فترت و در تنگناي دايره « رسميت » است . فضا و مجالي براي نوانديشي نيست و طبعاً نوآوري دغدغه جدي شاعران آن روزگار نيست . شعر حبيب هم بايد در محدوده همين دوره و با همان امكانات ذوقي و انديشه آن عصر بررسي شود شعر حاجي حبيب خراساني ، ادامه سنتي است كه آنرا شعر صوفيانه – عارفانه مي‌نامند . اما كار او در اين عرصه ، تقليد صرف از تجربه‌هاي پيشينيان و تكرار آن نيست . شعر حاجي حبيب ، نوعي روايت شخصي از مفاهيم عرفاني شكل گرفته كه به نظر مي‌رسد حاصل تجربه خود شاعر است ؛ اگرچه موضوع ، ابداع او نيست و ريشه در همان عرفان محي‌الديني دارد كه در ادب مسبوق به سابقه است .

نويسندگان كتاب حبيب خراسان در بررسي شعر و انديشه وي بيان مي‌كنند كه با دقت در سروده‌هاي حبيب شوريده خراسان ، مي‌توان در سير دنياي سرشار از دست‌افشاني‌ها و بي‌خودي‌هايش تك‌فريم‌هايي را برگزيد و در قاب‌هايي مجزا به تماشا نشست ، گاه اين لحظه‌ها حاصل غافلگيري و حيرت خود اوست ؛ شهودي كه او را به حقيقتي متناقض‌نما مي‌رساند . از ديدگاه ساعد باقري و سهيل محمودي از ديگر ويژگي‌هاي بارز شعر حبيب خراساني درآميختگي نوع مفاخره‌هاي عرفاني با حس و حالي قلندرانه است . اين دو فضا دلپذير و جذاب در شعر حبيب با هم نسبتي كامل‌كننده دارند . از سويي ديگر شاعر به تجربه‌هايي در علم‌النفس و معرفت شان انساني رسيده كه اين شناخت فراتر از آن چيزي است كه در متون فلسفي و يا كتاب‌هاي متاخر نظريه‌پردازي اهل تصوف آمده است . شرح مقام فقر و فنا كه با عجز آدمي ظهور پيدا مي‌كند ، يكي از دست‌مايه‌هاي شعر عرفاني – صوفيانه و همين طور شعر حاجي ميرزا حبيب است .

ساعد باقري و سهيل محمودي در پايان مقدمه خود اظهار مي‌كنند كه حبيب ، سخن نو و تازه‌اي شايد نگويد ،‌ اما لحن و لهجه شعرش و نحوه بيان و اظهارش ، به شيوه تجربه شده خود اوست . هيجان و لذتي كه از خواندن شعرهاي حاجي ميرزا حبيب خراساني به خواننده علاقه‌مند و صاحب ذوق دست مي‌دهد بي‌گمان برآمده از تجربه‌هاي شخصي و شهود فردي شاعر است .

در غزل « سرگردان » از حاج ميرزا حبيب خراساني مي‌خوانيم كه :

خداوندا ! عجب شوريده‌راييم

چنين بي‌دانش و بيدل چراييم

يكي پوييده ره مسجد ، يكي دير

از اين سو رانده ، زآن سو مانده ماييم

نه راه خلق پويان ، ني ره حق

نمي‌دانم در اين عالم ،  كه راييم ؟

حقير و ناتوان و زار و بي‌بار

اسير و دردمند و بي‌نواييم

به سوي درگهت راهي نداريم

جز اين ره كه تو شاهي ،‌ ما گداييم

حبيب خراسان / گزيده شعر حاجي ميرزا حبيب خراساني ( صدسال شعر فارسي ) / 14 با پژوهش و گزينش ساعد باقري و سهيل محمودي در چاپ اول خود با تيراژ 3000 نسخه و با قيمت 25000 ريال توسط شركت سهامي كتابهاي جيبي وابسته به موسسه انتشارات اميركبير انتشار يافته است .

 


  •