موضوع: "حدیث"

خداوند دوست دارد

نوشته شده توسط 18ام مهر, 1395

خطبه

نوشته شده توسط 10ام مهر, 1395

متن خطبه حضرت زینب در کوفه

بشیر بن خزیم اسدی گوید :
زینب دختر علی را در آن روز دیدم، به خدا سوگند زن با حیایی را تا آن روز سخنورتر از او ندیدم؛ گویا که کلمات را با زبان گویای امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام جاری می نمود، حضرت زینب سلام الله علیها به مردم اشاره کرد که ساکت شوید.
ناگهان نفس ها در سینه ها حبس شد و زنگ شتران از صدا افتاد.

آنگاه فرمود :
ستایش از آن خداست و درود بر پدرم محمد و خاندان پاک و نیکوکارش.
اما بعد :
ای مردم کوفه ، ای مردمان حیله گر و خیانت کار !!
گریه می کنید ؟؟
اشک چشمانتان خشک نشود و ناله هایتان آرام نگیرد.
همانا که کار شما مانند آن زنی است که رشته ی خود را پس از محکم یافتن، یکی یکی از هم می گسست ، شما نیز سوگندهای خود را در میان خویش، وسیله ی فریب و تقلب ساخته اید.
آیا در میان شما جز وقاحت و رسوایی ، سینه های آکنده از کینه ، دو رویی و تملق، همچون زبان پردازی کنیزکان و ذلت و حقارت در برابر دشمنان چیز دیگری نیز یافت می شود ؟
یا همچون سبزه هایی هستید که ریشه در فضولات حیوانی داشته یا همچون جنازه ی دفن شده ای که روی قبرش را با نقره تزیین نموده باشند ؟
چه بد توشه ای برای آخرت فرستاده اید؛ توشه ای که همان خشم و سخط خدا است و در عذاب جاویدان خواهید بود.
گریه می کنید ؟ زار می زنید ؟
آری به خدا سوگند که باید گریه کنید، پس بسیار بگریید و کمتر بخندید.
چرا که دامان خود را به ننگ و عار جنایتی آلوده اید که ننگ و پلیدی آن را از دامان خود تا ابد نتوانید شست.
و چگونه می توانید ننگ حاصل از کشتن فرزند رسول خدا (ص) ، خاتم پیامبران، معدن رسالت، و سرور جوانان اهل بهشت را از دامان خود بزدایید ؟
کسی که پناه مومنان شما، فریادرس در بلایای شما، مشعل فروزان استدلال شما بر حق و حقیقت و یاور شما در هنگام قحطی و خشکسالی بود.
چه بار سنگین و بدی بر دوش خود نهادید ، پس رحمت خدایی از شما دور و دورتر باد. که تلاشتان بیهوده، دستانتان بریده، معامله تان قرین زیان گردیده است، خود را به خشم خدا گرفتار نموده و بدین ترتیب خواری و درماندگی بر شما لازم آمده است.
وای بر شما ای مردم کوفه !
آیا می دانید چه جگری از رسول خدا دریده اید ؟
چه زنان و دختران با عفت و وقاری را از خاندان او به کوچه و بازار کشانده اید ؟!
چه خونی از آن حضرت بر زمین ریخته اید؟!
و چه حرمتی از او شکسته اید؟!
شما این جنایت فجیع را بی پرده و آشکار به انجام رسانید؛ جنایتی که سر آغاز جنایات دیگری در تاریخ گشته، سیاه ، تاریک و جبران ناپذیر بوده ، تمام سطح زمین و وسعت آسمان را پر کرده است.
آیا از اینکه آسمان خون باریده تعجب می کنید؟ در حالی که عذاب آخرت در مقایسه با این امر، بسیار شدیدتر و خوار کننده تر است و در آن روز کسی به یاری شما نخواهد آمد.
پس مهلت هایی که خدای متعال به شما می دهد موجب خوشی شما نگردد، چرا که خدا در عذاب کردن بندگان خود شتاب نمی کند، چون ترسی از پایمال شدن خون و ازدست رفتن زمان انتقام ندارد و همانا که خدای شما همیشه در کمین است.
————
روای گوید :
به خدا سوگند در آن روز مردم را دیدم که حیرت زده گریه می کردند و گاه دست در دهان گرفته و پشت دست به دندان می گزیدند.
از ان میان پیرمردی در کنار من ایستاده و می گریست ، چنانکه محاسن او از اشکش تر شده بود او می گفت : پدر و مادرم فدای شما باد!! پیران شما بهترین پیران، جوانان شما بهترین جوانان، زنان شما بهترین زنان و نسل شما بهترین نسل است؛ هر گز خوار نشده پذیرای شکست نمی گردید.

زندگانی حضرت زینب از ولادت تا شهادت ،  محمدکاظم قزوینی ،195

شبهه وهابیت

نوشته شده توسط 6ام مهر, 1395

شبهه وهابیت : نذر معصیت الهی

وهابیت نذر را از مصادیق معصیت الهی می دانند و با این ادعا می خواهند اصل نذر را باطل بشمارند.

ابن تیمیه در مجموع فتاوای خود:کشیدن دست بر روی قبور یا نماز خواندن در آنجا یا رفتن به آنجا به قصددعا کردن با این اعتقاد که دعاکردن در آنجا افضل از دعا در جای دیگر است یا نذر کردن برای آنها و امثال این اعمال جزء دین مسلمانان نیست و ازجمله بدعت های قبیحی تاست که مصداق شرک است و علم و حکم در دست خداست.    

پاسخ ما:

اگر کسی کاری که جزء دین نبوده را وارد دین کند بدعت گفته می شود، یعنی : اگر کاری که رسول خدا (ص)آن را به عنوان یک امر دینی نفرموده و انجام نداده یا تقریر نکرده است ، کسی مستقلا به عنوان یک عبادت قراردهد بدعت نام دارد.

با این بیان روشن می شود غذای نذری که گاهی در اطراف قبور اهل بیت پیامبر(ص) پخش می شود بدعت نمی باشد، چون اولا: این نذور برای خداست و با توضیحات قبلی معلوم شد که پیامبراکرم (ص) نذری که برای خدا باشدرا اجازه فرمودند.

ثانیا: پیامبراکرم(ص) نذر و انجام آن را مقید به مکان خاصی نفرموده ؛ و همچنین صحت آن را مشروط به نبودن در مکان خاصی نکرده اند مگر یکی دو مورد که قبور جزء آن موارد نبود.

ثانیا: خود پیامبر جواز ادای نذری که مقید به مکان خاص بود را داد ، پس این گونه نذور موردتایید رسول خدا (ص)بوده و کاری که مورد تایید ایشان باشد بدعت به حساب نمی آید.

پاسخ   به شبهه وهابیت پیرامون طعام نذری ، قاسم رجبیان، ص60                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

ایمان

نوشته شده توسط 5ام مهر, 1395

ارکان ایمان

امام رضا(ع) فرمود:گواهی به اینکه خدایی جزالله نیست و اعتراف به آنچه رسول الله از جانب خدا ابلاغ کرده است با اعتقاد و تصدیقی که در قلب مستقر است.

الف: ایمان شناخت قلبی و عمل دل است.

ب:زبان،ترجمان دل است و به آنچه در دل گذشته گواهی می دهد؛اما زبان تنها موجی در فضا ایجاد می کندو کاری بیش از این از دستش ساخته نیست.

ج:ایمان از درون به بیرون تراوش کرده و به سایر اعضای انسان سرایت می کند. اگر قلب به خدا دل بستگی و تعلق پیداکند ، زبان و چشم وگوش و دست و پای انسان نیز طبق آن به حرکت در می آید؛چون دل موتور محرک اعمال است.

کسی که اسلامش در شهادتین خلاصه می شود ، اسلام ظاهری دارد.آن اسلام حقیقی پذیرش تمام آن اموری است که پیغمبران آورده اند؛ یعنی دینی که شامل همه اصول و فروع و احکام و اعتقادات می گردد.

سلوک عاشورایی(خلاصه مباحث)مجتبی تهرانی ،ص98

 

 

 

 

 

 

 

 

حوزه های علمیه در تبلیغ فرهنگ غدیر تاثیر گذار هستند

نوشته شده توسط 29ام شهریور, 1395

 

سکینه حاجی آبادی مدیر مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء(عج) فاضل آباد از برگزاری جشن دهه ولایت وهفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی حوزه در مجتمع فرهنگی هنری ولایت فاضل آباد در روز سه شنبه 29 شهریور با حضور مردم مومن و ولایتمدار شهرستان و مسولین شهری ، هیات امنا و اساتید و طلاب مدرسه علمیه خبر داد .

حاجی آبادی هدف از برگزاری جشن غدیر را در سطح شهر و به صورت عمومی و با شکوه برگزار کردن آن را اینگونه بیان کرد : ما وظیفه داریم پیام این روزرا به نسل های بعد منتقل کنیم چرا که غدیر یک واقعه ی تاریخی نیست بلکه یک فرهنگ است و حوزه های علمیه در تبلیغ این فرهنگ باید نقش خود را ایفا کنند .

وی ادامه داد : اصل حفظ و صیانت از قرآن حکیم فرا زمانی و فرا مکانی است و نیازمند یک حقیقت است که همین ویژگی را داشته باشد و آن چیزی نیست جز جریان غدیر که باید سالروزاین روز که عید بزرگ مسلمانان و شییعیان است با شکوه هر چه بیشتر برگزار شود .

مدیر مدرسه گفت : در این مراسم شاهنگیان از مداحان استان در وصف و جایگاه رفیع عید امامت و ولایت به مداحی پرداختند و آقای دکتر احمدی نیز ایراد سخنرانی داشتند .

حاجی آبادی گفت : در پایان از برندگان مسابقه ی دهه ولایت جوایزی اهداء شد و از همه ی حضار پذیرایی به عمل آمد .

فیل ها

نوشته شده توسط 23ام شهریور, 1395

دسته فیل ها

فیل ها بزرگ ترین حیوانات خشکی هستند.آنان منزوی و گوشه گیر بوده و درجائی به چشم نمی خورند.

فیل ها به صورت گله ای زندگی می کنند.ودر گروه شان از نرها خبری نیست . بلکه ماده فیل پیری ، صدای بلند و زنگداری سر می دهد و جلوی گله به راه می افتد و گروه هم به دنبالش حرکت می کنند. و بچه فیل ها در بین فیل های ماده رشدکرده وبزرگ می شوند.

خرطوم دراز و لوله ای شکل فیل ها که دماغ آنان است ، فائده زیادی برای فیل ها دارد.اشیاء را با آن می گیرند. علف ها را با آن در دهان خود قرار می دهند.هنگام آب خوردن ، به وسیله آن آب را مکیده و به دهان خود می ریزند.فیل مادر هم از آن برای تنبه، تربیت و تشویق یا نوازش فرزاندانش استفاده می کند.

گوش های بزرگ فیل کمک می کند تا ضعیف ترین صداها را بشنود و در گرما نیز ازآن به عنوان بادبزنی برای خنک کردن جثه بسیار بزرگش استفاده کند.

عاجفیل که در واقع دندان های پیشین آن محسوب می شود و از جنس نوعی استخوان است.کاربردهای زیادی دارد. مانند کندن زمین برای یافتن غذا ، پوست سرنگون کردن درختان برای استفاده از میوه یا برگ و آن ها و یا مبارزه با دشمنان.

نام این حیوان در قرآن کریم ، همراه با داستان ابرهه ذکر شده است. ابرهه یکی از سرداران یمنی ، قبل از اسلام به منظور نابودی کعبه با لشگری فیل سوار از صنعا به مکه حمله کرد.

حیوانات در قرآن ، سیدمحسن قدسی پور ، ص25

ریسمان الهی

نوشته شده توسط 16ام شهریور, 1395

پایه های بنیادین اسلام

نوشته شده توسط 16ام شهریور, 1395

پایه های بنیادین اسلام پنج چیز است

امام باقر(ع) فرمود که اسلام برپنج چیز استوار است: برپایی نماز، پرداخت زکات،حج خانه ی کعبه، روزه ی ماه رمضان، دوستی خاندان ما . در چهارتا از این ها تخفیقی منظور شده است ، ولی در دوستی ما تخفیفی نیست: کسی که ثروتی ندارد زکاتی براو واجب نیست، کسی که هزینه حج ندارد ، حجی براو نیست ، کسی که مریض است نماز را نشسته بخواند و روزه ی ماه رمضان را افطار کند، ولی دوستی ما بر همه چه سالم  چه مریض چه ثروتمند چه بی بضاعت لازم است.

الخصال الموده و المذمومه : صفات پسندیده و نکوهیده ، شیخ صدوق ،ص387

حساب رسی

نوشته شده توسط 15ام شهریور, 1395

خداوند سه کس را بی حساب رسی به بهشت درآورد و سه کس را بی حساب رسی راهی دوزخ سازد

  1. امام صادق (ع) فرمود: خداوند سه کس را بی حساب به بهشت درآورد و سه کس را بی حساب راهی دوزخ سازد ، اما آنان که خداوند بی حساب به بهشت درآورد، پیشوای عدالت پیشه ، بازرگان راست گفتار و پیرمردی است که عمرش را درراه اطاعت خدای شکوهمند سپری کرده است و اما آن کس که خداوند بی حساب راهی دوزخ سازد ، پیشوای ستم پیشه ،بازرگان دروغ گفتار و پیرمردزناکار است .

الخصال المحموده و المذمومه: صفات پسندیده و نکوهیده، ص127

حدیث مسجد

نوشته شده توسط 30ام مرداد, 1395

رسول خدا در وصیتی به اباذر می فرماید:

ای اباذز تا زمان که در مسجد نشسته ای ، خداوند متعال به تعداد هرنفسی که می کشی ، یک درجه در بهشت به تو می دهد و فرشتگان برتو درود می فرستند و برای هر نفسی که در مسجد می کشی ، ده حسنه برایت نوشته می شودو ده گناه از تو پاک می گردد.

امام علی (ع) می فرمایند:

نشستن در مسجد ، نزدمن ، از نشستن در بهشت نیکوتر است ؛ زیرا در بهشت خشنودی من فراهم است و در مسجد خشنودی پروردگار من.

مسجد و مسجدیها  ، محمد مهدی فجری، ص15

حدیث

نوشته شده توسط 24ام اسفند, 1394

مبارزه با نفس

نوشته شده توسط 27ام دی, 1394

امام کاظم (علیه السلام ) می فرماید :

هر گاه دو کار برایت پیش آمد

که ندانستی که کدامیک بهتر و درست تر است

نگاه کن کدام یک از آنها به هوس تو نزدیک است

با همان مخالف کن ،چرا که در مخالفت نفست

ثواب بسیار نهفته است

منبع :انسان برای زندگی بهتر استاد محمد جعفری  ص241

زیبا تراز زیبا یی

نوشته شده توسط 21ام دی, 1394


حضرت علی (ع) فرمودند :زینت های معنوی (باطن ) ؛ زیبا تر از زیبا یی های ظاهری هستند
بنابراین دل ،عمل ، اخلاق، نماز، بندگی ،عبادت و تقوای زیبا بسیار زیباتر و ارزشمند تراز زیبایی چشم ، صورت، لباس، موی سر و …است
کسی که زیبایی های معنوی داشته باشد بدون شک دل به زیبایی های ظاهر نخواهد بست انسانی که پاک و با تقوا باشد از غیبت و تهمت و تکبر ،خود خواهی و انواع بیماری های روحی دور خواهد بود و چون دارای دل صاف و با محبت است اعمالی شایسته و پسندیده از او سر می زند و سر تا پای وجودش زیباه جلوه میکند
اگر خداوند به کسی زیبایی باطن عطا کند،وج.دش سر شار از زیبایی های معنوی و ظاهر می شود
منبع :گلستان زیبایی ها ،عباس رحیمی ص 52

حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) فرموده است: در شگفتم برای کسی که از چهار چیز بیم دارد، چگونه به چهار کلمه پناه نمی برد!

نوشته شده توسط 16ام دی, 1394

۱- در شگفتم برای کسی که ترس بر او غلبه کرده، چگونه به ذکر «حسبنا الله و نعم الوکیل» (سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۷۱) پناه نمی برد. در صورتی که خداوند به دنبال ذکر یاد شده فرموده است: پس (آن کسانی که به عزم جهاد خارج گشتند، و تخویف شیاطین در آنها اثر نکرد و به ذکر فوق تمسک جسند) همراه با نعمتی از جانب خداوند (عافیت) و چیزی زاید بر آن (سود در تجارت) بازگشتند، و هیچگونه بدی به آنان نرسید.

۲- در شگفتم برای کسی که اندوهگین است چگونه به ذکر «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین*» (سوره مبارکه انبیاء آیه ۸۷) پناه نمی برد. زیرا خداوند به دنبال این ذکر فرموده است: «پس ما یونس را در اثر تمسک به ذکر یاد شده، از اندوه نجات دادیم و همین گونه مومنین را نجات می بخشیم.» (سوره انبیاء آیه ۸۸)

۳- در شگفتم برای کسی که مورد مکر و حیله واقع شده، چگونه به ذکر «افوض امری الی الله، ان الله بصیر بالعباد» (سوره مبارکه غافر آیه ۴۴) … پناه نمی برد. زیرا خداوند به دنبال ذکر فوق فرموده است: «پس خداوند (موسی را در اثر ذکر یاد شده) از شر و مکر فرعونیان مصون داشت.» (سوره غافر آیه ۴۵)

۴- در شگفتم برای کسی که طالب دنیا و زیباییهای دنیاست چگونه به ذکر «ماشاءالله لاحول و لاقوة الا بالله» (سوره مبارکه کهف آیه ۳۹) پناه نمی برد، زیرا خداوند بعد از ذکر یاد شده فرموده است: «مردی که فاقد نعمتهای دنیوی بود، خطاب به مردی که از نعمتها برخوردار بود) فرمود: اگر تو مرا به مال و فرزند، کمتر از خود می دانی امید است خداوند مرا بهتر از باغ تو بدهد.»

 

حدیث

نوشته شده توسط 15ام آذر, 1394

   بیشترین گناه را در روز قیامت

  آن مردمی دارند که بیشتر سخنان بیهوده می گویند.

کنزل العمال، ح 8293

قفل های بدی ها ...

نوشته شده توسط 31ام فروردین, 1394
حضرت امام محمد باقر ( صلوات الله علیه ) فرمودند :

خداوند متعال ( جل جلاله ) برای بدی قفل هایی قرار داده و کلید این قفل ها را هم شراب قرار داده است و دروغ بدتر از شراب است.

کافی، جلد2، صفحه338


عاقبت بخیرباشید، انشاءالله.


اللهم عجل لولیک الفرج ، و العافية و النصر ، و جعلنا من خير اعوانه و انصاره و شیعته، و المستشهدين بين يديه

ترحم

نوشته شده توسط 16ام فروردین, 1394


پیامبر«صلی الله علیه و آله »:  


ارْحَمْ مَنْ فِي الْأَرْضِ يَرْحَمْكَ مَنْ فِي السَّمَاءِ. من لایحضره الفقیه ،ج4،ص379


 به کسانی که در زمین هستند ترحم کن تا کسانی که درآسمان هستند به تو ترحم کنند.
 

درخت ایمان

نوشته شده توسط 23ام دی, 1393

امام علی علیه السلام :


الْإِيمَانُ شَجَرَةٌ أَصْلُهَا الْيَقِينُ وَ فَرْعُهَا الْتُّقَى وَ نُورُهَا الْحَيَاءُ وَ ثَمَرُهَا السَّخَاءُ. عیون الحکم، ص22


ایمان درختی است که اصلش یقین و شاخه هایش تقوا ونورش حیاء ومیوه اش سخاوت است.

اشک بر امام حسین

نوشته شده توسط 7ام آبان, 1393

امام حسین علیه السلام :
أنَا قَتيلُ العَبَرَةِ لا يَذكُرُني مُؤمِنٌ إلاَّ استَعبَرَ. امالی صدوق،ص137
من كشته اشكم؛ هر مؤمنى مرا ياد كند، اشكش روان شود.

ظرف علم

نوشته شده توسط 25ام مرداد, 1393

امام علی علیه السلام :
كُلَّ وِعاءٍ يَضيقُ بِما جُعِلَ فيهِ اِلاّ وِعاءُ الْعِلْمِ فَاِنَّهُ يَتَّسِعُ بِهِ. نهج البلاغه، حكمت 205
هر ظرفى كه در آن چيزى ريخته شود پر مى شود، مگر ظرف دانش كه هر چه در آن ريخته شود جا باز مى كند.

اهمیت روز جمعه

نوشته شده توسط 20ام مرداد, 1393

 

رسيدگي به كار دين در روز جمعه

امام باقرعلیه السلام :
اُفٍّ لِلرَّجُلِ المُسلِمِ لايَفرُغُ نَفسَهُ فِي الاُسبُوعِ يَومَ الجُمُعَةِ لأَِمرِ دينِهِ الخصال،ص393
اُفّ بر مسلمانى كه در روز جمعه هرهفته براى رسيدگى به كاردين خود ،دست از كار نمى ‏كشد

نامه عمل و استغفار

نوشته شده توسط 29ام تیر, 1393


نامه اعمال

پیامبرصلی الله علیه و آله :


طوبى لمَن وُجِدَ في صَحيفَةِ عَمَلِهِ يَومَ القِيامَةِ تَحتَ كُلِّ ذَنبٍ أستَغفِرُ اللّه. بحارالأنوار،ج 5 ص 329


خوشا به حال كسى كه روز قيامت در نامه اعمالش، زير هر گناهى جمله «استغفر اللّه » يافت شود.

ثواب زود رس

نوشته شده توسط 23ام تیر, 1393

پیامبر صلی الله علیه و آله :
إنَّ أعجَلَ الخَيرِ ثَوابا صِلةُ الرَّحِم. بحارالانوار،ج71،ص121
ثواب صله رحم زودتراز هرکارخیردیگری به صاحبش می رسد.

طرح ایتام و اکرام

نوشته شده توسط 22ام تیر, 1393

 

حضرت امام صادق علیه السلام

هرگاه يتيم بگريد عرش الهي بلرزه درآيد و خداوند گويد چه كسي بنده مرا كه در كودكي پدر و مادرش را از دست داده گريانده است‌. قسم به عزت و جلال خودم هر كه او را آرام كند بهشت را براو واجب نمايم‌.

http://ekramdez.blogfa.com/post-61.aspx

امتحان شیعه از سه طریق

نوشته شده توسط 15ام تیر, 1393

امتحان شیعه از طریق نماز

امام صادق (ع ) : امتحنوا شیعتنا عند ثلاث : عندمواقیت الصلاة کیف محافظتهم علیها، و عند سرارهم کیف حفظهم لها عند عدونا والی اموالهم کیف مواساتهم لاخوانهم فیها

شیعیان ما و پیروان ما را به سه مساله امتحان کنید:1- اهمیت به اوقات نماز، که آیا اول وقت نماز را برپا می دارند یا خیر؟2 - حفظ اسرار، یعنی در حفظ اسرار و مسائل محرمانه کوشا هستند یا خیر؟3 - و از حیث توانمندیهای مالی ، یعنی آیا در مال خودبرای برادران دینی سهمی قائلند و دست آنها را می گیرند یا خیر؟

( خصال صدوق ، ج 1، ص 103 )

سیاست و ریاست

نوشته شده توسط 10ام تیر, 1393

امام علی علیه السلام :
مَن حَسُنَت سِياسَتُهُ دامَت رِياسَتُهُ. غررالحکم،ص331
هر كس سياستش نيك باشد، رياستش پايدار ماند

غذای حرام

نوشته شده توسط 3ام تیر, 1393

امام صادق علیه السلام  :


كَسْبُ الْحَرَامِ يَبِينُ فِي الذُّرِّيَّةِ. الكافي ،ج 5، ص 347


اثر غذای حرام در نسل آشکار می شود.

زن کم خرج

نوشته شده توسط 31ام خرداد, 1393

پیامبر«صلی الله علیه و آله »:


أَعْظَمُ النِّسَاءِ بَرَكَةً أَيْسَرُهُنَ مَئُونَة. مستدرك الوسائل ،ج 14، ص162


پر برکت ترین زنان کم خرجترین ایشان است.

تقویت عقل

نوشته شده توسط 29ام خرداد, 1393

حجامت

امام علی علیه السلام :

إِنَّ الْحِجَامَةَ تُصَحِّحُ الْبَدَنَ وَ تَشُدُّ الْعَقْل . بحارالانوار ،ج10،ص89
همانا حجامت موجب سلامتی تن و تقویت عقل است.

عبادت جوان

نوشته شده توسط 18ام خرداد, 1393

امام صادق علیه السلام :
مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ وَ هُوَ شَابٌّ مُؤْمِنٌ اخْتَلَطَ الْقُرْآنُ بِلَحْمِهِ وَ دَمِه . الکافی ،ج2،ص603
هرگاه جوان مومنی قرآن بخواند قرآن با گوشت و خونش می آمیزد.

دو نعمت پنهان

نوشته شده توسط 17ام خرداد, 1393

دو نعمت پنهان

پیامبر علیه السلام :

خَلَّتَانِ كَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ فِيهِمَا مَفْتُونٌ الصِّحَّةُ وَ الْفَرَاغُ. تحف العقول ،ص 36

دو خصلت است كه بسيارى از مردم از آنها غافلند:

تندرستى و آسودگى خاطر.

عمویم عباس علیه السلام

نوشته شده توسط 12ام خرداد, 1393


جانبازی ابوالفضل

امام سجاد «علیه السلام »:
رَحِمَ اللَّهُ الْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَى وَ فَدَى أَخَاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّى قُطِعَتْ يَدَاهُ. امالی صدوق ،ص462
خدا عمويم عباس را رحمت كند كه جانبازى كرد و خود را فداى برادر كرد تا دو دستش قطع شد.


گرامیداشت عالمان

نوشته شده توسط 3ام اردیبهشت, 1393

گرامیداشت عالمان

امام علی (علیه السلام):
مَنْ وَقَّرَ عَالِماً فَقَدْ وَقَّرَ رَبَّهُ. عيون الحكم ، ص 439
هر کس عالمی را تکریم کند خداوند را گرامی داشته.

 

فروتنی

نوشته شده توسط 29ام بهمن, 1392

رسولُ اللّه ِ (صلی الله علیه و اله ) ـ لَمّا سُئلَ عنِ الخُشوعِ ـ :

التَّواضُعُ في الصَّلاةِ، و أن يُقبِلَ العَبدُ بقَلبِهِ كُلِّهِ على رَبِّهِ( ميزان الحكمة،ج6،ص289)
پيامبر خدا صلی الله علیه و اله در پاسخ به اين پرسش كه خشوع چيست ، فرمود : فروتنى در نماز و اين كه بنده با تمام دلش به پروردگار خود رو كند.

ثواب نماز جماعت

نوشته شده توسط 20ام بهمن, 1392

حديث :

ابى رحمه الله عن سعد بن عبدالله عن احمد بن عبدالله عن ابن ابى نجرآن عن عبدالله بن سنان قال قال ابوعبدالله عليه السلام آن الصلاه فى الجماعه تفضل على صلاه الفرد ثلاث و عشرين درجه تكون خمسا و عشرين صلاه .

ترجمه :

امام صادق عليه السلام فرمودند:همانا نماز جماعت بيست و سه درجه بالاتر از نماز فرادى است و بيست و پنج نماز مى باشد.

http://salat-fa.blogfa.com/post/90

سخن گهر بار از حضرت رسول (ص)

نوشته شده توسط 26ام دی, 1392

 

رسول اکرم (صلي الله عليه و آله) :

شما را درباره نوجوانان و جوانان به نیکی سفارش میکنم که آنها دلی رقیق تر و قلبی فضیلت پذیر تر دارند خداوند مرا به پیامبری برانگیخت تا مردم را به رحمت الهی بشارت دهم و از عذابش بترسانم جوانان سخنانم را پذیرفتند و با من پیمان محبت بستند ولی پیران از قبول دعوتم سرباز زدند و به مخالفتم برخاستند.

سخنان 14 معصوم جلد 2 صفحه 133

معاشرت با علما

نوشته شده توسط 20ام آذر, 1392

امام سجاد علیه السلام :

مُجالَسَةُ الصَّالِحيِنَ داعِيَةٌ إلي الصَّلاحِ، وَ أدَبُ الْعُلَمأ زِيادَةٌ فِي الْعَقْلِ.) بحارالا نوار، ج 1، ص 141، ضمن ح 30، و ج 75، ص 304.


( هم نشيني با صالحان انسان را به سوي صلاح و خير مي‌كشاند ؛ و معاشرت و هم صحبت شدن با علما، ‏سبب افزايش عقل است . )

احاديثي پربار از حضرت كاظم(ع):

نوشته شده توسط 18ام آذر, 1392


- هركس در وجودش پنددهنده‌اي نداشته باشد، دشمنش بر او مسلط مي‌شود.
- برترين چيزي‌ كه بنده به‌وسيله آن به خداوند نزديك مي‌شود، پس از شناخت خدا نماز و نيكي به پدر و مادر و ترك حسد و خودپسندي و تكبر است.
- حكمت را به افراد نادان نياموزيد؛ زيرا به آنان ستم مي‌كنيد و از اهلش دريغ نداريد كه به آنان ستم روا داشته‌ايد.
- نرم‌خو و ملايم باش؛ زيرا نرمش، نيكو و كج‌خلقى، شوم و مذموم است، به‌درستي‌كه نرمش و نيكوكاري و خوش‌اخلاقى، خانه را آباد مي‌كند و بر روزي مي‌افزايد.
- از سستي و بي‌حوصلگي بپرهيز؛ زيرا اين دو خصلت، تو را از بهره‌وري از نعمت‌هاي دنيا و آخرت باز مي‌دارد.
- انسان خردمند دروغ نمي‌گويد؛ اگر چه دروغ وسيله ‌برآمدن خواهش‌هاي نفساني او باشد.

منبع: صحيفه‌امام كاظم(ع)، ج 1، ص 452

 

غم زدایی با قرآن

نوشته شده توسط 12ام آذر, 1392

امام رضا(علیه السلام):

هرگاه از چیزی هراسناک و بیمناک شدی،
100 آیه از هرکجای قرآن خواستی، بخوان و سه بار بگو:
اللهمّ إِدفَع البلاءَ؛ خدایا این بلا را از من دور کن. [1]


پی نوشت :
[1] . عده الداعی به نقل از سید عباس کاشانی، مصابیح الجنان، ص 278.

علم و دانش

نوشته شده توسط 2ام آذر, 1392

امام حسن مجتبي علیه السلام :

تَعَلَّمُوا الْعِلْمَ، فَإنْ لَمْ تَسْتَطيعُوا حِفْظَهُ فَاكْتُبُوهُ وَ ضَعُوهُ فى بُيُوتِكُمْ. (إحقاق الحقّ،ج 11،ص 235)
علم و دانش را ـ از هر طريقى ـ فرا گيريد، و چنانچه نتوانستيد آن را در حافظه خود نگه داريد، ثبت كنيد و بنويسيد و در منازل خود در جاى مطمئن قرار دهيد.

تو از شیعیان ما هستی وگرنه

نوشته شده توسط 18ام آبان, 1392

فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) :

إنْ كُنْتَ تَعْمَلُ بِما اءمَرْناكَ وَ تَنْتَهى عَمّا زَجَرْناكَ عَنْهُ، قَانْتَ مِنْ شيعَتِنا، وَ إلاّ فَلا. (تفسير الا مام العسكرى ، ص 320، ح 191. )
اگر آنچه را كه ما اهل بيت دستور داده ايم عمل كنى و از آنچه نهى كرده ايم خوددارى نمائى ، تو از شيعيان ما هستى وگرنه خير.

سه چيز است که هر کس آن را مراعات کند ، پشيمان نگردد

نوشته شده توسط 8ام آبان, 1392

امام جواد علیه السلام  :

ثلاث من کن فيه لم يندم : ترک العجلة ، و المشورة ، و التوکل علي الله عند العزم (مسند الامام الجواد ، ص 247)
سه چيز است که هر کس آن را مراعات کند ، پشيمان نگردد : اجتناب از عجله ، مشورت کردن و توکل بر خدا در هنگام تصميم گيري .

نشانه های مومنان

نوشته شده توسط 25ام مهر, 1392

امام حسن عسكري علیه السلام  :

عَلامَات المُؤمِنين خَمسٌ: صَلاة الإحدي و الخَمسِين و زِيارة الأربَعِين و التَختُّمُ فِي اليَمِين و تَعفِير الجَبِين و الجَهرُ بِبِسمِ الله الرحمن الرحيم (روضة الواعظين، ج 1، ص 195)
نشانه هاي مؤمنان (شيعيان) پنچ چيز است: خواندن پنجاه و يک رکعت نماز در هر روز (17 رکعت واجب و 34 رکعت نافله)، زيارت اربعين امام حسين (ع)، داشتن انگشتر در دست راست، و ساييدن پيشاني به خاک و بلند خواندن بسم الله الرحمن الرحيم (در نمازها)

دیده بصیرت

نوشته شده توسط 23ام مهر, 1392

پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله :

کور آن نیست که چشمش نابینا باشد؛ کور آن کسی است که دیده بصیرتش کور باشد.

اگر دیده بصیرت کور باشد، نگاه چشم سودی ندهد.

امام علی علیه السلام :

دیدن با نگاه کردن نیست؛ زیرا چشم ها نیز گاهی به صاحبان خود دروغ می گویند، ولی عقل، کسی را که از او خیرخواهی کند، فریب نمی دهد.

چشم ها هرگز خدا را نمی بینند، ولی دل ها با ایمان درست آن را درمی یابند.

رضا و خشنودی

نوشته شده توسط 16ام مهر, 1392

امام سجاد علیه السلام :

مَنْ زَوَّجَ لِلّهِ، وَ وَصَلَ الرَّحِمَ تَوَّجَهُ اللّهُ بِتاجِ الْمَلَكِ يَوْمَ الْقِيامَةِ.( مشكاة الا نوار، ص 166، س 3.)
هركس براي (رضا و خشنودي) خداوند ازدواج نمايد و با خويشان خود صله رحم نمايد، خداوند او را در قيامت ‏مفتخر و سربلند مي‌گرداند.‏

علم جواد الائمه علیه السلام

نوشته شده توسط 14ام مهر, 1392

امام جواد(ع) بر منبر رسول الله(ص) رفت و فرمود: «من محمدبن علی الجواد هستم. من نسب های همه مردم را می دانم، چه مردمی که به دنیا آمده اند و چه مردمی که به دنیا نیامده اند. ما این علم را قبل از این که عالم هستی خلق شود، داشته ایم و بعد از فنای عالم هستی نیز این علم را داریم. اگر نبود تظاهر اهل باطل، حکومت اهل گمراهی و شک مردم عوام؛ چیزهایی می گفتم که همه از اولین و آخرین را به تعجب وامی داشت.

https://kowsarblog.ir/admin.php?ctrl=itemsaction=new&blog=85.»

حق سالخورده

نوشته شده توسط 8ام مهر, 1392

امام سجاد (ع) :

وَ أَمّا حَقّ الْكَبِيرِ فَإِنّ حَقّهُ تَوْقِيرُ سِنّهِ وَ إِجْلَالُ إِسْلَامِهِ إِذَا كَانَ مِنْ أَهْلِ الْفَضْلِ فِي الْإِسْلَامِ بِتَقْدِيمِهِ فِيهِ وَ تَرْكُ مُقَابَلَتِهِ عِنْدَ الْخِصَامِ وَ لَا تَسْبِقْهُ إِلَى طَرِيقٍ وَ لَا تَؤُمّهُ فِي طَرِيقٍ وَ لَا تَسْتَجْهِلْهُ وَ إِنْ جَهِلَ عَلَيْكَ تَحَمّلْتَ وَ أَكْرَمْتَهُ بِحَقّ إِسْلَامِهِ مَعَ سِنّهِ فَإِنّمَا حَقّ السّنّ بِقَدْرِ الْإِسْلَامِ وَ لا قُوّةَ إِلّا بِاللّهِ (رساله حقوق امام سجاد (ع) - حق سالخورده)
و اما حق سالخورده اين است كه سالخوردگى او را احترام گزارى و اگر از پيشگامان در اسلام باشد اسلامش را با مقدم دانستن وى تجليل كنى و از موضع‏گيرى در برابر او بگذرى و در راه رفتن بر او سبقت نگيرى و پيشاپيش وى حرکت نکني و با او نادانى نكنى و اگر وى با تو نادانى‏ كرد بردبارى كنى و او را به خاطر حق (تقدم در) اسلام و سالخوردگى‏اش، گرامى دارى؛ زيرا حق سالخوردگى به اندازه حق اسلام است. و لا قوة الا بالله .

بدترین افراد ...

نوشته شده توسط 6ام مهر, 1392

رسول اللّه :

ألا اُخبِرُكم بِشِرارِ رِجالِكُم ؟ قُلنا : بَلى يا رسولَ اللّه ِ ، قالَ : إنَّ مِن شِرارِ رِجالِكُمُ البَهّاتُ الجَرِيءُ الفَحّاشُ ، الآكِلُ وَحدَهُ ، و المانِعُ رِفدَهُ ، و الضّارِبُ عَبدَهُ ، و المُلجِئُ عِيالَهُ إلى غَيرِهِ ( ميزان الحكمة، ج 5، ص501)
آيا شما را از بدترين مردانتان خبر ندهم ؟ عرض كرديم : چرا اى رسول خدا .فـرمـود : بدترين مردان شما كسانى هستند كه به مردم پيوسته تهمت مى زنند ، گستاخند ، بد زبانند ، تنها خورند ، دست دهنده ندارند ، خدمتکار خود را مى زنند و كارى مى كند كه عائله اش (براى تامين مخارج خود) به ديگرى پناه برند

معاشرت

نوشته شده توسط 13ام شهریور, 1392

معاشرت با مسلمانانى که به امور دينى به‌خصوص نماز و خمس پايبند نيستند، چه حکمى دارد؟ آيا غذا خوردن در خانه هاى آنان اشکال دارد؟ در صورت اشکال داشتن، کسى که چندين بار اين کار را انجام داده، چه حکمى دارد؟
اگر معاشرت با آنان مستلزم تأييد ايشان در عدم التزام به امور دينى نباشد، اشکال ندارد، مگر آنکه ترک معاشرت با آنان مؤثر در اهتمام ايشان به امور دينى باشد که در اين صورت واجب است که معاشرت به‌طور موقت از باب نهى از منکر ترک شود، ولى استفاده از اموال آنان از قبيل غذا و مانند آن، تا يقين به تعلّق خمس به آن نداشته باشيد، اشکال ندارد.

آيت الله خامنه اي،اجوبه الاستفتائات،

آزادی چشم

نوشته شده توسط 6ام شهریور, 1392

امیرالمؤمنین علیه السلام ؛

کسی که چشمش آزاد باشد ، همیشه اعصابش ناراحت خواهد بود

غررالحکم ج /2 ح/ 304

عشق شهادت

نوشته شده توسط 30ام مرداد, 1392


تازه به هوش آمده بود. چشم هاي بي رمقش که به من افتاد ، خنده اي کرد و گفت « بله . رسو ل شهيد شد.» نميدانستم چه بگويم؟ رفته بودم تسليت بگويم. خوش حال بود. مي خنديد. نفهميدم دوباره کي به هوش آمد . چشم هايش نيمه باز بود ، اشک هايش روي صورتش مي ريخت . مي گفت« رسول يک تير خورد و رفت. من اين همه تير خوردم ، هنوز اين جام .» تازه از اتاق عمل صحرايي بيرون آمده بود. رنگ به صورت نداشت. هر چه اصرار کردم که شما برادر بزرگ رسول هستيد ، بايد براي مراسم خودتان را برسانيد ، مي گفت «نه!» آخر عصباني شد و گفت « مگه نمي بيني بچه ها کشيده ند جلو؟ تازه اول عملياته . کجا بذارم برم؟»
شهيد ردائي پور

دعای دفع فراموشی

نوشته شده توسط 30ام مرداد, 1392

دعای دفع فراموشی

هر روز بعد از نماز نافله صبح بگويد: اللهمَّ لا تَنسانى ما آقرءُ فى يومِ هذا فانَّك قلتَ: سَنُقرِئُك فلا تَنسَى .

رسیدن به رضوان خداوند

نوشته شده توسط 26ام مرداد, 1392

امام جواد :

ثلاث يبلغن بالعبد رضوان الله تعالي : کثرة الاستغفار ، و لين الجانب ، و کثرة الصدقة(مسند الامام الجواد، ص 247)
سه چيز است که بنده را به رضوان خدا مي رساند : 1 - زيادي استغفار ، 2 - نرمخويي ، 3 - صدقه بسيار دادن .

کیفر آن کس که روزی خویش را با قرآن فراهم آورد

نوشته شده توسط 12ام مرداد, 1392

کیفرآن کس که روزی خویش را با قرآن فراهم آورد:
امام صادق علیه السلام از پدرانش روایت نموده که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود:هر که قرآن تلاوت کند تا روزی خویش را با این کار از مردم به دست آورد و بار خویش را ببندد در روز رستاخیز در حالی آید که رخسارش استخوانی بی گوشت باشد.

تقدیر در شب های قدر

نوشته شده توسط 7ام مرداد, 1392

بر اساس حدیث شیعه که از حماد بن عثمان که وی از حسان بن علی از جعفر صادق نقل شده‌است؛ شب قدر تا قیامت باقی‌است و در ماه رمضان واقع است.[۱۱] در روایات شیعه آمده‌است که شب قدر یکی از سه شب ۱۹، ۲۱ یا ۲۳ در ماه رمضان است که احتمال شب بیست‌وسوم بیش‌تر است. در اصول کافی نیز آمده‌است که تقدیر در شب نوزدهم و ابرام در شب بیست و یکم و امضا در شب بیست و سوم است.[۱۲]

روزه نفس

نوشته شده توسط 5ام مرداد, 1392

امام علي :

صَومُ الجَسَدِ الإمساكُ عنِ الأغذِيَةِ بِإرادَةٍ و اختيارٍ خَوفا مِن العِقابِ و رَغبَةً في الثوابِ و الأجرِ، صومُ النَّفسِ إمساكُ الحَواسِّ الخَمسِ عن سائرِ المَآثِمِ، و خُلُوُّ القَلبِ عن جَميعِ أسبابِ الشَّرِّ ( ميزان الحكمة، ج6،ص396)
روزه تـن عـبـارت اسـت از خـوددارى با اراده و اختيار از خوردن غذاها به انگيزه ترس ازكيفر و رغـبـت بـه ثـواب و روزه نفس عبارت است از نگهداشتن حواس پنجگانه از ديگر گناهان و خالى كردن دل از همه عوامل بدى .

شب قدر

نوشته شده توسط 2ام مرداد, 1392

ثواب الأعمال عن محمّد بن مسلمٍ عن حمرانَ :

أنّه سَألَ أبا جعفرٍ عن قولِ اللّه ِ عزَّ و جَلَّ: «إنّا أنْزَلْناهُ في لَيلَةٍ مُبارَكَةٍ» ، قالَ : نَعَم ، هي لَيلةُ القَدرِ ، و هِي مِن كلِّ سَنَةٍ في شَهرِ رَمَضانَ في العَشرِ الأواخِرِ ، فلَم يُنزَلِ القرآنُ إلاّ في لَيلةِ القَدرِ ، قالَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ : «فيها يُفْرَقُ كُلُّ أمرٍ حَكيمٍ» قالَ : يُقَدَّرُ في لَيلةِ القَدرِ كُلُّ شَيءٍ يكونُ في تلكَ السَّنةِ إلى مِثلِها مِن قابِلٍ مِن خَيرٍ أو شَرٍّ أو طاعَةٍ أو مَعصيَةٍ أو مَولودٍ أو أجَلٍ أو رِزقٍ ، فما قُدِّرَ في تِلكَ اللَّيلةِ و قُضيَ فهُو مِن المَحتومِ و للّه ِِ فيهِ المَشيئةُ . قالَ : قلتُ له : «لَيلَةُ القَدْرِ خَيرٌ مِن ألفِ شَهْرٍ» أيُّ شيءٍ عَنى بِها ؟ قالَ : العَمَلَ الصالِحَ فيها مِن الصلاةِ و الزكاةِ و أنواعِ الخَيرِ ، خَيرٌ مِن العَملِ في ألفِ شَهرٍ ليسَ فيها لَيلةُ القَدرِ ، و لو لا ما يُضاعِفُ اللّه ُ لِلمؤمنينَ ما بَلَغوا و لكنَّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ يُضاعِفُ لَهُمُ الحَسَناتِ .(ميزان الحكمه، ج 9، ص313)
در ثواب الأعمال ـ به نقل از محمّد بن مسلم ـ آمده است : حمران از امام باقر درباره معناى آيه «ما آن را در شبى فرخنده نازل كرديم» سؤال كرد . حضرت فرمود : آرى ، منظور شب قدر است. آن شب، همه ساله در دهه آخر ماه رمضان قرار دارد و قرآن جز در شب قدر نازل نشده است. خداوند عزّ و جلّ مى فرمايد: «در آن شب هر كارى (به نحوى) استوار، فيصله مى يابد». سپس فرمود: در شب قدر هر چيزى، از خير و شرّ يا طاعت و معصيت يا ولادت مولودى يا مرگ كسى يا رزقي ، كه در آن سال تا شب قدر سال آينده تحقق مى يابد، مقدّر مى شود. آنچه در آن شب مقدّر و حكم شود، حتمى است و البته مشيّت و خواست خدا در آن دخالت مى كند. حمران مى گويد: عرض كردم: «شب قدر، بهتر از هزار ماه است»، مقصود چه چيزِ شبِ قدر است؟ فرمود: كار شايسته در اين شب، مانند نماز و زكات و انواع كارهاى نيك، از كارى كه در هزار ماهِ بدون شب قدر صورت گيرد، برتر و بهتر است. و اگر نبود كه خداوند حسنات مؤمنان را مضاعف مى كند، ايشان [به كمال فضيلت و ثواب ]نمى رسيدند، ولى خداوند عزّ وجلّ، حسنات آنان را مضاعف مى گرداند.

واژه های رنگ باخته!

نوشته شده توسط 2ام مرداد, 1392

واژه های رنگ باخته!

امیر المومنین علیه السلام : فرزندم درستی چیست ؟حسن بن علی علیه السلام: پدر، درستی، از میان برداشتن بدی ها بوسیله ی نیكی هاست .- شرف چیست ؟نیكی كردن به خویشاوندان و تحمل بدی ایشان .

تیزترین چشم ها

نوشته شده توسط 22ام تیر, 1392

امام حسن (علیه السلام):

تیزترین چشم ها آن است که خوبی ها را ببیند.

نشانه های اسراف کار

نوشته شده توسط 13ام تیر, 1392

رسولُ اللّه ِ :

أمّا علامةُ المُسرِفِ فأربَعةٌ : الفَخرُ بالباطِلِ ، و يَأكُلُ ما لَيسَ عِندَهُ ، و يَزهَدُ في اصطِناعِ المَعروفِ ، و يُنكِرُ مَن لا يَنتَفِعُ بِشَيءٍ مِنهُ .( تحف العقول ، 22)
نشانه اسراف كار چهار چيز است : به كارهاى باطل مى نازد ، آنچه را فراخور حالش نيست مى خورد ، در كارهاى خير بى رغبت است و هر كس را كه بدو سودى نرساند ، انكار مى كند .

مهلت الهی ،آزمایشی دیگر

نوشته شده توسط 12ام تیر, 1392

امام علي (علیه السلام):

ما ابتَلَى اللّه ُ أحَدا بمِثلِ الإملاءِ لَهُ .(نهج البلاغه ، خطبه 116)

خداوند هيچ كس را به چيزى همانند مهلت دادن به او، آزمايش نكرده است.

زیرک ترین افراد

نوشته شده توسط 10ام تیر, 1392

امام حسن مجتبي :

أكْيَسُ الْكَيِّسِ التُّقى، وَ أحْمَقُ الْحُمْقِ الْفُجُورَ، الْكَريمُ هُوَ التَّبَرُّعُ قَبْلَ السُّؤالِ.[إحقاق الحقّ،ج 11،ص 20 س 1؛بحارالأنوار،ج 44،ص 30.]
زيرك ترين و هوشيارترين افراد، شخص باتقوا و پرهيزكار مى باشد ؛ أحمق و نادان ترين افراد، كسى است كه تبهكار و اهل معصيت باشد؛ گرامى ترين و باشخصيّت ترين افراد، آن كسى است كه به نيازمندان پيش از اظهار نيازشان، كمك نمايد.

حدیث

نوشته شده توسط 1ام تیر, 1392

رسول الله :

مَن أصبَحَ لا يَهتَمُّ بِاُمورِ المُسلمينَ فَلَيسَ مِنهُم ، و مَن سَمِعَ رَجلاً يُنادِي : يا لَلمسلمينَ ! فَلَم يُجِبهُ فلَيسَ بمُسلِمٍ .( ميزان الحكمة،ج5،ص 377)
هـر كه صبح كند در حالى كه به امور مسلمانان اهتمام ندارد ، از آنان نيست وهر كه فرياد كمك خواهى شخصي را بشنود و به كمكش نشتابد ، مسلمان نيست

بهترین بندگان

نوشته شده توسط 28ام خرداد, 1392

امام رضا :

سئل عليه السلام عن خيـار العبـاد؟ فقــال(ع): الذيـن اذا احسنوا استبشروا, و اذا اساووا استغفروا و اذا اعطوا شکـروا, و اذا ابتلو صبروا, و اذا غضبوا عفوا.( تحف العقول,ص 445 )
از امام رضـا دربـاره بهتـريـن بنـدگـان سـوال شـد. فـرمـود: آنان که هر گاه نيکـى کنند خـوشحال شوند و هرگاه بدى کنند آمرزش خـواهند و هرگاه عطا شـوند شکر گزارند و هرگاه بلا بينند صبر کنند و هرگاه به خشم آيند درگذرند.

بسیار عجیب

نوشته شده توسط 28ام خرداد, 1392

امام سجاد :

عَجَباً كُلّ الْعَجَبِ لِمَنْ عَمِلَ لِدارِ الْفَناء وَ تَرَكَ دارَالْبقاء) بحارالا نوار، ج 73، ص 127، ح 128(
بسيار عجيب است كسي كه براي اين دنياي زودگذر و فاني كار مي‌كند و خون دل مي‌خورد ولي ‏آخرت را كه باقي و ابدي است رها و فراموش كرده است.‏

نطق و نوشتن

نوشته شده توسط 26ام خرداد, 1392

نطق و نوشتن

امام صادق:
اى مفضل! بنگر كه چگونه خداوند )تقدست اسمائه( به آدمى نعمت نطق عطا كرد و او مى تواند با اين نيرو آنچه را كه در نهان و قلب دارد باز گويد و انديشه اش را بيان نمايد و از درون مردم آگاه شود؟
اگر اين توان نطق در او نبود، هر آينه به يك حيوان چهارپا مى مانست كه نتواند ديگران را از درون و انديشه هاى خود آگاه سازد و نه از ما فى الضمير ديگران باخبر شود.
قدرت كتابت و نوشتن نيز اينگونه (با اهميت و) مخصوص انسان است. با نوشتن، اخبار گذشتگان براى حاضران و اخبار حاضران براى آيندگان حفظ و منتقل مى شود.
با نوشتن ، دانشها و علوم و آداب مختلف در قالب نوشته ها و كتابها جاودان و ماندگار مى مانند.
با نوشتن ، حساب و كتاب و روابط بين انسانها در معاملات ثبت مى شود.
اگر نوشتن نبود، اخبار و حوادث روزگاران نابود و منقطع مى گشت، خبرى از غايبان به ميهنشان نمى رسيد،

ادامه »

ایمان و عمل

نوشته شده توسط 26ام خرداد, 1392

رسول خدا :

الإيمانُ و العملُ أخَوانِ شَريكانِ في قَرَنٍ ، لا يَقْبلُ اللّه ُ أحدَهُما إلاّ بصاحبِهِ .( كنزالعمال، ص59)
ايمان و عمل دو برادر بسته به يك ريسمانند، خداوند يكى را بدون ديگرى نمى پذيرد.

عذر پذیری

نوشته شده توسط 26ام خرداد, 1392

امام سجاد :

خَفِ اللّه َ تعالى لِقُدرَتِهِ علَيكَ ، و استَحيِ مِنهُ لِقُربِهِ مِنكَ . لا تُعادِيَنَّ أحَدا و إن ظَنَنتَ أنّهُ لا يَضُرُّكَ ، و لا تَزهَدَنَّ في صَداقَةِ أحَدٍ و إن ظَنَنتَ أنّهُ لا يَنفَعُكَ ؛ فإنّكَ لا تَدري مَتى تَرجو صَديقَكَ ، و لا تَدري مَتى تَخافُ عَدُوَّكَ ، و لا يَعتَذِرْ إلَيكَ أحَدٌ إلاّ قَبِلتَ عُذرَهُ . و إن عَلِمتَ أنّهُ كاذِبٌ ، وَ لْيَقِلَّ عَيبُ النّاسِ على لِسانِكَ ( ميزان الحكمة، ج 13، اندرزهاي امام سجاد(ع))
به سبب قدرتى كه خدا بر تو دارد از او بترس و به دليل نزديكيش به تو از او شرم كن. هرگز با كسى دشمنى مكن ، هرچند گمان برى كه به تو زيانى نمى زند و به دوستى هيچ كس بى رغبتى نشان مده ، هرچند خيال كنى كه به حال تو سودمند نيست ؛ زيرا تو نمى دانى كه چه وقت به دوستت اميدوار (محتاج) مى شوى و نمى دانى كى از دشمنت بيمناك مى شوى. هر كس از تو پوزش خواست عذر او را بپذير، هر چند بدانى كه دروغ مى گويد و بايد عيب مردم بر زبان تو كمتر رانده شود .

عذر پذیری

نوشته شده توسط 26ام خرداد, 1392

امام سجاد :

خَفِ اللّه َ تعالى لِقُدرَتِهِ علَيكَ ، و استَحيِ مِنهُ لِقُربِهِ مِنكَ . لا تُعادِيَنَّ أحَدا و إن ظَنَنتَ أنّهُ لا يَضُرُّكَ ، و لا تَزهَدَنَّ في صَداقَةِ أحَدٍ و إن ظَنَنتَ أنّهُ لا يَنفَعُكَ ؛ فإنّكَ لا تَدري مَتى تَرجو صَديقَكَ ، و لا تَدري مَتى تَخافُ عَدُوَّكَ ، و لا يَعتَذِرْ إلَيكَ أحَدٌ إلاّ قَبِلتَ عُذرَهُ . و إن عَلِمتَ أنّهُ كاذِبٌ ، وَ لْيَقِلَّ عَيبُ النّاسِ على لِسانِكَ ( ميزان الحكمة، ج 13، اندرزهاي امام سجاد(ع))
به سبب قدرتى كه خدا بر تو دارد از او بترس و به دليل نزديكيش به تو از او شرم كن. هرگز با كسى دشمنى مكن ، هرچند گمان برى كه به تو زيانى نمى زند و به دوستى هيچ كس بى رغبتى نشان مده ، هرچند خيال كنى كه به حال تو سودمند نيست ؛ زيرا تو نمى دانى كه چه وقت به دوستت اميدوار (محتاج) مى شوى و نمى دانى كى از دشمنت بيمناك مى شوى. هر كس از تو پوزش خواست عذر او را بپذير، هر چند بدانى كه دروغ مى گويد و بايد عيب مردم بر زبان تو كمتر رانده شود .

چهار خصلت مومن

نوشته شده توسط 23ام خرداد, 1392

امام جعفر الصادق :

لايَكْمُلُ إ يمانُ الْعَبْدِ حَتّى تَكُونَ فيهِ أ رْبَعُ خِصالٍ: يَحْسُنُ خُلْقُهُ، وَسَيْتَخِفُّ نَفْسَهُ، وَيُمْسِكُ الْفَضْلَ مِنْ قَوْلِهِ، وَيُخْرِجَ الْفَضْلَ مِنْ مالِهِ . (امالي طوسى ، ج 1، ص 125)
ايمان انسان كامل نمى گردد مگر آن كه چهار خصلت در او باشد: اخلاقش نيكو باشد، نفس خود را سبك شمارد، كنترل سخن داشته باشد، اضافى ثروتش حق الله ، حق الناس را بپردازد.

پنج کار

نوشته شده توسط 22ام خرداد, 1392

الامام حسين ـ لِرجُلٍ قالَ لَهُ :

أنا رجُلٌ عاصٍ و لا أصبِرُ عَنِ المَعصِيَةِ ، فَعِظْني بِمَوعِظَةٍ ـ : اِفعَلْ خَمسَةَ أشياءَ و أذنِبْ ما شِئتَ ، فأوَّلُ ذلكَ : لا تَأكُلْ رِزقَ اللّه ِ و أذنِبْ ما شِئتَ ، و الثّانِي : اُخرُجْ مِن وَلايَةِ اللّه ِ و أذنِبْ ما شِئتَ ، و الثّالِثُ : اُطلُبْ مَوضِعا لا يَراكَ اللّه ُ و أذْنِبْ ما شِئتَ ، و الرّابِعُ : إذا جاءَ مَلَكُ المَوتِ لِيَقبِضَ رُوحَكَ فادْفَعْهُ عَن نَفسِكَ و أذنِبْ ما شِئتَ ، و الخامِسُ : إذا أدخَلَكَ مالِكٌ في النّارٍ فلا تَدخُلْ في النّارِ و أذنِبْ ما شِئتَ ( ميزان الحكمة، ج 13،اندرزهاي امام حسين (ع)).
امام حسين به مردى كه عرض كرد: « من مردى نافرمانم و در برابر معصيت شكيبايى ندارم، پس مرا اندرزى فرما» فرمودند : پنج كار بكن و آنگاه هر چه خواستى گناه كن. اوّل اينكه روزى خدا را نخور و هر چه خواهى گناه كن. دوم اينكه از قلمرو خدا بيرون شو و هرچه خواهى گناه كن. سوم اينكه به جايى برو كه خدا تو را نبيند و هرچه خواهى گناه كن. چهارم اينكه هرگاه ملك الموت براى گرفتن جان تو آمد، او را از خودت دور گردان و هرچه خواهى گناه كن. و پنجم اينكه هرگاه مالك (مأمورِ دوزخ) تو را به آتش برد، داخل آن نشو، و آنگاه هرچه خواهى گناه كن!

شمشیر برهنه

نوشته شده توسط 20ام خرداد, 1392

امام جواد :

اِياکَ وَ مصاحِبَةَ الشِّريرِ ، فَاِنَّهُ کالسَّيفِ المَسلولِ يُحسِنُ مَنظَرَه وَ يَقبَحُ اَثَره؛( مسندالامام الجواد،ص243(
از همراهي و رفاقت با آدم شرور بپرهيز ،زيرا که او مانند شمشير برهنه است که ظاهرش نيکو و اثرش زشت است

هشت خصلت مومن

نوشته شده توسط 16ام خرداد, 1392

امام جعفر الصادق :

يَنْبَغى لِلْمُؤْمِنِ انْ يَكُونَ فيهِ ثَمان خِصال : وَقُورٌ عِنْدَ الْهَزاهِزِ، صَبُورٌ عِنْدَ الْبَلا، شَكُورٌ عِنْدَ الرَّخا، قانِعٌ بِما رَزَقَهُ اللّهُ، لا يَظْلِمُ الاْ عْدا، وَ لا يَتَحامَلُ لِلاْ صْدِقا، بَدَنُهُ مِنْهُ فى تَعِبٌ، وَ النّاسُ مِنْهُ فى راحَةٍ. (اصول كافى ،ج 2، ص 47، ح 1، ص 230، ح 2؛ نزهة النّاظر حلوانى ، ص 120، ح 70. )
سزاوار است كه هر شخص مؤمن در بردارنده هشت خصلت باشد: هنگام فتنه ها و آشوب ها باوقار و آرام ، هنگام بلاها و آزمايش ها بردبار و صبور، هنگام رفاه و آسايش شكرگزار، به آنچه خداوند روزيش گردانده قانع باشد. دشمنان و مخالفان را مورد ظلم و اذيّت قرار ندهد، بر دوستان برنامه اى را تحميل ننمايد، جسمش خسته ؛ ولى ديگران از او راحت و از هر جهت در آسايش باشند.

نگریستن

نوشته شده توسط 11ام خرداد, 1392

امام جواد :

اِعلَم أنَّک لَن تَخلُوَ مِن عَينِ اللهِ، فَانظُر کيفَ تَکونُ. (تحف العقول، ص 455)
بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي، پس بنگر که چگونه اي.

اظهار کردن چیزی ...

نوشته شده توسط 9ام خرداد, 1392

امام جواد (علیه السلام )

: إظهارُ الشَّيءِ قَبلَ أن يُستَحكَمُ مَفسَدَةٌ لَهُ ؛ ( تحف العقول ، ص 457)
آشكار كردن چيزى پيش از استوار شدن ، مايه تباهى آن است .

تعریف و تمجید

نوشته شده توسط 5ام خرداد, 1392

قال امام حسن المجتبي :

إنَّ مَنْ خَوَفَّكَ حَتّى تَبْلُغَ الاْمْنَ، خَيْرٌ مِمَّنْ يُؤْمِنْكَ حَتّى تَلْتَقِى الْخَوْفَ.[إحقاق الحقّ، ج 11، ص 242، س 2.]
همانا كسى تو را ـ در برابر عيب ها و كم بودها ـ هشدار دهد تا آگاه و بيدار شوى، بهتر است از آن كسى كه فقط تو را تعريف و تمجيد كند تا بر عيب هايت افزوده گردد

عامل از بین بردن کینه ها

نوشته شده توسط 4ام خرداد, 1392

امام علي :

إنَّ أحْسنَ ما يَأْلَفُ بهِ النّاسُ قلوبَ أوِدّائهِم ، و نَفَوا بهِ الضِّغْنَ عن قُلوبِ أعْدائهِم : حُسنُ البِشرِ عند لِقائهِم ، و التَّفَقُّدُ في غَيبتِهم ، و البَشاشةُ بِهم عند حُضورِهِم . (ميزان الحكمة ،ج1،ص555)
بهترين وسيله اى كه مردم با آن دلهاى دوستان خود را به دست مى آورند و كينه ها را از دلهاى دشمنانشان مى زدايند، خوشرويى هنگام برخورد با آنان است و جوياى احوال آنان شدن در غيابشان و گشاده رويى با آنان در حضورشان.

طهارت از شرک

نوشته شده توسط 26ام اردیبهشت, 1392

فاطمة الزهراء :

جَعَلَ اللّهُ الاْيمانَ تَطْهيرا لَكُمْ مِنَ الشِّرْكِ، وَ الصَّلاةَ تَنْزيها لَكُمْ مِنَ الْكِبْرِ، وَالزَّكاةَ تَزْكِيَةً لِلنَّفْسِ، وَ نِماءً فِى الرِّزقِ، وَالصِّيامَ تَثْبيتا لِلاْ خْلاصِ، وَالْحَّجَ تَشْييدا لِلدّينِ . (رياحين الشّريعة ، ج 1، ص 312، فاطمة الزّهراء ، ص 360، قطعه اى از خطبه طولانى و معروف آن مظلومه در جمع مهاجرين و انصار.)
خداوند سبحان ، ايمان و اعتقاد را براى طهارت از شرك و نجات از گمراهى ها و شقاوت ها قرار داد و نماز را براى خضوع و فروتنى و پاكى از هر نوع تكّبر، مقرّر نمود. و زكات را براى تزكيه نفس و توسعه روزى تعيين نمود. و روزه را براى استقامت و اخلاص در اراده ، لازم دانست . و حجّ را براى استحكام اساس شريعت واجب نمود.

دوراندیشی

نوشته شده توسط 24ام اردیبهشت, 1392

امام هادي :

اُذكُرْ حَسَراتِ التَّفريطِ تَأخُذْ بِتَقديمِ الحَزمِ ( اعلام الدين ، ص 311 )
حـسـرت هـاى كـوتـاهـى كـردن (دركـارهـا و اعمال) را به ياد آور ، تا احتياط و دورانديشى در پيش گيري.

چهار نوع بلا و گرفتاری

نوشته شده توسط 22ام اردیبهشت, 1392

امام جعفر الصادق (علیه السلام):

إذا فَشَتْ ارْبَعَةٌ ظَهَرَتْ ارْبَعَةٌ: إ ذا فَشا الزِّنا كَثُرَتِ الزَّلازِلُ، وَ إ ذا اُمْسِكَتِ الزَّكاةُ هَلَكَتِ الْماشِيَةُ، وَ إ ذا جارَ الْحُكّامُ فِى الْقَضا اُمْسِكَ الْمَطَرُ مِنَ السَّما، وَ إ ذا ظَفَرَتِ الذِّمَةُ نُصِرُ الْمُشْرِكُونَ عَلَى الْمُسْلِمينَ) وسائل الشيعة ، ج 8 ، ص 13.(
هنگامى كه چهار چيز در جامعه شايع و رايج گردد چهار نوع بلا و گرفتارى پديد آيد: چنانچه زنا رايج گردد زلزله و مرگ ناگهانى فراوان شود. چنانچه زكات و خمسِ اموال پرداخت نشود حيوانات اهلى نابود شود. اگر حاكمان جامعه و قُضات ستم و بى عدالتى نمايند باران رحمت خداوند نمى بارد. و اگر اهل ذمّه تقويت شوند مشركين بر مسلمين پيروز آيند.

 

شاد شدن از مصیبت دیگران

نوشته شده توسط 21ام اردیبهشت, 1392

رسول خدا :

لا تُظهِرِ الشَّماتَةَ بأخيكَ فَيَرحَمَهُ اللّه ُ و يَبتَليَكَ(ميزان الحكمه،ج6،شاد شدن از مصيبت ديگران )
از مصيبت برادرت اظهار شادى مكن ، كه خداوند به او رحم مى كند و تو را گرفتار مى سازد.

گفتار نیک بگویید...

نوشته شده توسط 16ام اردیبهشت, 1392

امام علی (علیه السلام)فرمودند:

قُولُوا الخَيرَ تُعرَفوا بهِ ، و اعمَلُوا الخَيرَ تكونوا مِن أهلِهِ .( ميزان الحكمه، ج10،ص207)
گفتار نيك بگوييد تا به آن معروف شويد و كردار نيك كنيد تا از اهل آن باشيد.

 

نشانه های دین فهمی

نوشته شده توسط 21ام فروردین, 1392

امام رضا :

ان من علامات الفقه: الحلم و العلم ، و الصمت باب من ابواب الحکمه ان الصمت يکسب المحبه، انه دليل على کل خير.( اصـول کـافـى، ج 4،ص445)
از نشانه هاى ديـن فهمـى ،حلـم و علم است و خاموشى درى از درهاى حکمت است. خـامـوشـى و سکـوت, دوستـى آور و راهنمـاى هـر کـار خيرى است.

عامل بازدارنده

نوشته شده توسط 20ام فروردین, 1392

امام صادق(علیه السلام):

اِعلَمْ أنَّ الصَّلاةَ حُجزَةُ اللّه ِ في الأرضِ، فَمَن أحَبَّ أن يَعلَمَ ما أدرَكَ مِن نَفعِ صَلاتِهِ، فَلْيَنظُرْ : فإن كانَت حَجَزَتهُ عنِ الفَواحِشِ و المُنكَرِ فإنّما أدرَكَ مِن نَفعِها بقَدرِ ما احتَجَزَ . ( ميزان الحكمة،ج6،ص277)
بدان كه نماز عامل باز دارنده (از سوى)خدا در زمين است ، پس هر كه دوست دارد بـداند كه از نمازش چه سودى برده است بنگرد اگر نماز او را از كارهاى زشت و ناپسند باز داشته است ، به اندازه اى كه باز ايستاده از نماز بهره برده است.

عبادت در شب

نوشته شده توسط 29ام بهمن, 1391

امام حسن عسکری علیه السلام:

اِنَّ الوُصُولَ اِلی اللهِ عَزّوجلَّ سَفَرٌ لا یُدرَکُ اِلّا بِامتِطاءِ اللَّیلِ؛
وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.

مسند الامام العسکری، ص290

دوستی نیکان و دشمنی بدان

نوشته شده توسط 1ام بهمن, 1391

امام حسن عسکری علیه السلام:
«حُبُّ الاَْبْرارِ لِلاَْبْرارِ ثَوابٌ لِلاَْبْرارِ، وَ حُبُّ الْفُجّارِ لِلاَْبْرارِ فَضيلَةٌ لِلاَْبْرارِ، وَ بُغْضُ الْفُجّارِ لِلاَْبْرارِ زَيْنٌ لِلاَْبْرارِ، وَ بُغْضُ الاَْبْرارِ لِلْفُجّارِ خِزْىٌ عَلَى الْفُجّارِ.»:
دوستى نيكان به نيكان، ثوابست براى نيكان. و دوستى بدان به نيكان، فضيلت است براى نيكان. و دشمنى بدان با نيكان، زينت است براى نيكان. و دشمنى نيكان با بدان، رسوايى است براى بدان.

شهادت یازدهمین اختر تابناک امامت و ولایت را محضر آقا امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)وتمامی مومنین تسلیت عرض می نماییم

 

قطره اي در درياي عميق

نوشته شده توسط 27ام دی, 1391

امیرالمومنین علی علیه السلام:

وَماأعمالُ البِرِّ كُلُّها وَالجِهادُ فى سَبيلِ اللّه‏ِ عِندَ المرِ بِالمَعرُوفِ وَالنَّهىِ عَنِ المُنكَرِ إِلاّ كَنَفثَةٍ فى بَحرٍ لُجِّىٍّ؛

همه كارهاى خوب و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر چون قطره ‏اى است در درياى عميق.

نهج البلاغه حکمت 374

من مرگ را جز سعادت نمي بينم......

نوشته شده توسط 16ام دی, 1391

امام حسين (عليه السلام) فرمودند:

فَإنی لا أَرَی المَوتَ إلَّا السَّعادَةَ وَ الحَیاة مَعَ الظّالِمینَ إلّا بَرماًی


به درستی که من مرگ را جز سعادت نمی بینم و زندگی با ستمکاران را جز محنت نمی دانم.


(تحف العقول ، ص 245)

دنيا در سراشيبى زوال

نوشته شده توسط 2ام دی, 1391

امام مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف):


إِنَّ الدُّنْيا قَدْ دَنا فَناؤُها وَ زَوالُها وَ أَذِنَتْ بِالْوِداعِ وَ إِنّى أَدْعُوكُمْ إِلَى اللّهِ وَ رَسُولِهِ(صلى الله عليه وآله وسلم) وَ الْعَمَلِ بِكِتابِهِ وَ إِماتَةِ الْباطِلِ وَ إِحْياءِ السُّنَّةِ:
دنيا فنا و زوالش نزديك گرديده و در حال وداع است، و من شما را به سوى خدا و پيامبرش ـ كه درود خدا بر او و آلش باد ـ و عمل به قرآنش و ميراندن باطل و زنده كردن سنّت، دعوت مى‌كنم.

پاداش مصافحه

نوشته شده توسط 30ام آذر, 1391


قال الباقر عليه السلام :


ان المؤ من اذا صافح المؤ من ، تفرقا من غير ذنب .
به درستى كه وقتى كه مؤ من با مؤ من ديگرى مصافحه مى كند، از يكديگر متفرق و جدا مى شوند در حاليكه گناهانشان ريخته شده باشد.



مصافح مؤ من ار با مؤ منى كرد ****شود نار غضبهاشان ديگر سرد
چو دست لطف گيرند آن دو باهم ****گنه ريزد، مؤ دت گشته محكم

بدی قیل و قال

نوشته شده توسط 28ام آذر, 1391


قال ابوالحسن الرضا عليه السلام :

ان الله تعالى يبغض القيل و القال و اضاغة المال و كثرة السؤ ال .
به درستى كه خداوند متعال مراء و جدال ، و ضايع كردن مال ، و كثرت سؤ ال را دشمن مى دارد.

خدا را دوستى نبود بآنان ****كه قيل و قالشان باشد فراوان
ديگر آن را كه ضايع كرده مالش ****زياد از خلق مى باشد سئوالش

عمل صالح و تقرّب به اهل بيت(عليهم السلام)

نوشته شده توسط 16ام آذر, 1391

عمل صالح و تقرّب به اهل بيت(عليهم السلام)

امام مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف):


فَلْيَعْمَلْ كُلُّ امْرِء مِنْكُمْ بِما يُقَرَّبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنا، وَلْيَتَجَنَّبْ ما يُدْنيهِ مِنْ كَراهِيَّتِنا وَ سَخَطِنا، فَإِنَّ امْرَأً يَبْغَتُهُ فُجْأَةً حينَ لا تَنْفَعُهُ تَوْبَةٌ، وَ لا يُنْجيهِ مِنْ عِقابِنا نَدَمٌ عَلى حَوْبَة:


هر يك از شما بايد به آنچه كه او را به دوستى ما نزديك مى‌سازد، عمل كند و از آنچه كه خوشايند ما نبوده و خشم ما در آن است، دورى گزيند، زيرا خداوند به طور ناگهانى انسان را مى‌گيرد، در وقتى كه توبه برايش سودى ندارد و پشيمانى او را از كيفر ما به خاطر گناهش نجات نمى‌دهد.

شرع و بدعت

نوشته شده توسط 9ام آبان, 1391


قال اميرالمؤ منين عليه السلام :

انما الناس رجلان ، متبع شرعة و مبتدع بدعة .
به درستى كه مردم دو گروه اند: يكى پيرو راه شرعى ، و ديگرى دنبال راه بى اساس است آنكه پيرو راه شرعى است ببهشت و آنكه زنده كننده بدعتى است بدوزخ خواهد رفت .

بتحقيق اهل دنيا برد و كارند ****يكى شرعى ، يكى بدعت گذارند
رود شرعى بجنت شاد و خندان ****رود آن ديگرى در نار بران

بدترین مال

نوشته شده توسط 30ام مهر, 1391


قال اميرالمؤ منين عليه السلام :

شرالاموال مالم يخرج منه حق الله سبحانه .
بدترين مالها مالى است كه حق خداى بزرگ از آن داده نشده باشد!

بدنيا بدترين مال است آنحال ****كه حق الله باشد اندر آن مال
هر آنكس حق مال خود نپرداخت ****زآتش بهر خود فردا مكان ساخت

از خودراضی

نوشته شده توسط 26ام مهر, 1391

قال اميرالمؤ منين عليه السلام :

الراضى عن نفسه مستور عنه عيبه ولو عرف فضل غيره لساه ما به من النقص ‍ و الخسران .
آنكه از خود راضى است عيبش از وى پوشيده است اگر اين شخص ‍ شناساى فضل و برترى ديگران بود نقص و كمبود خود را جبران مى كرد، ولى افسوس كه آدم از خود راضى جز خودش كس ديگرى را نمى شناسد.

هر آنكس راضى از خود هست و مغرور ****بنزد خويش عيبش هست مستور
نسازد دور از خود، خود سرى را ****بغير از خود نبيند ديگرى را!

سالروز ازدواج آقا امیرالمومنین (علیه السلام) و خانم فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) محضر آقا امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و تمام عاشقان تهنیت باد.


پیروزی حق

نوشته شده توسط 20ام مهر, 1391


قال اميرالمؤ منين عليه السلام :

بلزوم الحق يحصل الاءستظهار.
با همراهى كردن بحق ، براى انسان پشتيبان پيدا مى شود.

طرفدارى كن از حق و حقيقت ****كه باشند عارفان حق رفيقت
تو چون كردى قيام ، او خود بداند ****خدا بهر تو پشتيبانى رساند

ناخشنودي از قضا و قدر الهي

نوشته شده توسط 13ام مهر, 1391

كسي كه براي دنيا اندوهگين شود ،از قضا و قدر خداوند ناخشنود گشته است . و كسي كه از گرفتاري و مصيبتي كه به او رسيده شكايت كند، در حقيقت، از پروردگارش شكايت كرده است .

نهج البلاغه،حكمت 228

پوشيدگي زن

نوشته شده توسط 8ام مهر, 1391

امام علي (عليه السلام) فرمودند:

پوشيده و محفوظ داشتن زن مايه آسايش بيشتر و دوام زيبايي اوست.(غررالحكم(5820)

هدف مومن

نوشته شده توسط 8ام مهر, 1391

امام علی (علیه السلام):

 

مرد باایمان منظور و دلخواهش سر و سامان دادن بکار آخرتش می باشد.

بهترين سخن ها

نوشته شده توسط 5ام مهر, 1391

امام رضا (عليه السلام) فرمودند:

بهترين سخن ها «لا اله الا الله»است.


  •