موضوع: "مسابقه نجم ثاقب"

رسالت زنان منتظر در عصر غیبت

نوشته شده توسط 30ام خرداد, 1394

ششم: القای محبت به ائمه معصومین در دوران کودکی
در نظام تربیتی اسلام هر گونه آموزش رسمی و سخت‌گیرانه در دوران کودکی مردود است و اصل بر آزاد و رها گذاردن کودک است، ولی این نکته مورد تأکید دین قرار گرفته که دوران کودکی دوران شکل‌گیری شخصیت دینی، عاطفی، عقلی و… کودک است. روح احادیث در این زمینه دلالت دارند که در دوران کودکی (هفت سال اول) عنایت خاصی بر مؤانست کودک با مقوله‌های مذهبی و اخلاقی شود.
به دلیل محدودیت قدرت درک و فهم کودک از ارزش‌های اخلاقی، بیشترین تلاش مربیان در این مرحله باید متوقف بر ایجاد رغبت، علاقه و انس در کودک نسبت به ارزش‌ها و مفاهیم اخلاقی باشد.
اهمیت نقش مادر از آن جهت است که در این دوره بیشترین ارتباط را با فرزند دارد و در شکل‌گیری شخصیت فرزند مؤثر است و به تعبیر متخصصان تعلیم‌ وتربیت، کودک بسان یک دوربین فیلم‌برداری بسیار دقیق، مشغول فیلم‌برداری هوشمندانه از رفتار مادر است و مادر بدون اینکه درصدد آموزش مفاهیم به فرزند خود باشد، با رفتار و کردار خود در حال آموزش غیررسمی به فرزند خود است. کودک، مهارت‌ها و دانستنی‌ها را بدون واسطه از خانواده‌ خود دریافت می‌کند.

ادامه »

رسالت زنان منتظر در عصر غیبت

نوشته شده توسط 23ام خرداد, 1394

برخی از ساز و کارهای تربیت مهدوی عبارتند از:
اول: انتخاب شایسته
قدم اول در ایجاد مجموعه‌ای کارآمد و سالم، انتخاب افراد توانمند و شایسته است. در خانواده نیز که از لحاظ مدت دوام مجموعه و اهمیت آن، مجموعه‌ای حساس محسوب می‌شود، انتخاب همسر شایسته اهمیت ویژه‌ای دارد. به خاطر همین مسئله است که پیامبر اکرم می‌فرمایند: بهترین متاع دنیا همسر پارساست و در جای دیگر چنین می‌فرمایند: برای نطفه‌های خویش فردی مناسب
اختیار کنید، به هم‌شأن خود دختر دهید و از آنان دختر بگیرید. (۷)
زنانِ طالبِ تربیت نسل مهدوی می‌بایست در هنگام انتخاب همسر، دقیقاً به این مسئولیت تربیتی توجه داشته باشند و هنگام همسرگزینی، فردی را برگزینند که ولایت‌مدار و از خانواده‌ای اصیل باشد و عشق و محبت به امام زمان داشته باشد، زیرا پدری که خود برخوردار از عشق و محبت نسبت به امام زمانش نباشد، نمی‌تواند در ایفای رسالت تربیت نسل مهدوی توفیقی داشته باشد.
از سوی دیگر، تقید پدر در عمل به واجبات و اهمیت به حلال و حرام الهی، بالاخص تقید او به آوردن لقمه‌ حلال بر سر سفره‌ خانواده، در دین‌دار کردن فرزندان و تربیت نسل ولایی فوق‌العاده مؤثراست.
بدین جهت،اولین گام برای تربیت نسل ولایی، انتخاب همسری ولایت‌مدار است که در آینده بتواند پدری موفق در تربیت نسل دوستدار ولایت باشد. حال آنکه متأسفانه غالباً در زمان انتخاب همسر، از آن غفلت می‌ورزیم و بر اساس معیارهای شخصی عمل می‌کنیم و بعد حسرت می خوریم که چرا چنین شد.

ادامه »

رسالت زنان منتظر در عصر غیبت

نوشته شده توسط 20ام خرداد, 1394

ضروری برشمردن نهاد خانواده و اصالت آن:
با توجه به نقش زن در خانواده، یکی از رسالت‌های مهم «زن منتظر» اهمیت به کانون خانواده و سعی در حفظ آن است. در عصر کنونی، مهاجمان فرهنگی جنگ نرم علیه این نهاد تأثیرگذار را آغاز نموده‌ و بنا دارند با تخریب کانون خانواده، به‌عنوان اصلی‌ترین مرکز انتقال ارزش‌ها، مانع انتقال ارزش‌های دینی و ملی به نسل های آینده شوند.
زن منتظر بر این نکته تأکید دارد که فعالیت‌های اجتماعی زنان در صورتی ارزشمند است که آسیبی به رسالت‌های اساسی و مهم آنان در قبال خانواده و تربیت نرساند.
بر اساس روایت پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) که می‌فرمایند:«کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیه والمراه راعیه علی بیت بعلها و ولده مسئوله عنهم» (۴) زن در خانه‌ همسرش دارای مسئولیت بوده و در قبال اعضای منزل مسئول است.
زن مسلمان خود را مسئول می‌داند، چرا که پیامبر، زن را به طور خاص در مقابل حفظ نهاد خانواده مسئول نموده است. پس او سعی می‌کند تا منافع شخصی، رفاه‌، لذت‌خواهی و تنوع‌طلبی خود را تعدیل و کنترل نماید و آن‌ها را در خدمت خانواده قرار دهد و پرداختن به امور خانواده و تربیت فرزندان را مؤثرترین نقش اجتماعی خود بداند.
او گرچه در خانه است، اما خود را به‌عنوان یک عضو فعال و تأثیرگذار جامعه می‌ داند و البته در مواقع ضروری و اقتضائات خاص، به شرط آسیب‌ ندیدن خانواده، به برنامه‌های اجتماعی بیرون از خانواده نیز می‌پردازد و زمانی خود را در صراط مستقیم و در مسیر عبودیت، احساس می‌کند که اصالت را به مادری و همسری دهد و در صورت تعارض و عدم امکان جمع بین آن‌ها و مسائل دیگر، گزینه‌ خانواده را انتخاب و اولویت می دهد و از این انتخاب خود بسیار مسرور و خوشحال باشد.

ادامه »

وظیفه و رسالت زنان در عصر غیبت امام (عج)

نوشته شده توسط 19ام خرداد, 1394

وظیفه و رسالت زنان در عصر غیبت امام (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
از مهم‌ترین ارزش‌های یک فرد شیعه، که خانواده متولی انتقال آن است، محبت به خدا و اولیای الهی است.

وظیفه ورسالت زنان در عصر غیبت امام (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

کانون خانواده در سال های اخیر شاهد بحران‌های جدی بوده، به طوری که در غرب، تمام شئون خانواده دچار آسیب جدی شده است و می‌توان علائم زوال حیات خانواده را مشاهده نمود. درکشورهای غربی شرایط به گونه ای است که حتی به خانواده‌های تک‌والدی نیز به صورت قانونی عنوان «خانواده» اطلاق می‌شود. تمایل به ازدواج به شدت کاهش یافته است و بیشتر جوانان
، زندگی مجردی را ترجیح می دهند.

آنچه موجب جنگ علیه خانواده در کشورهای غربی شده، عبارتند از:

ادامه »


  •