« امام مهدی(ع) ذخیره امامتزمزمه دلتنگی »

احادیث قدسی

نوشته شده توسط 27ام آبان, 1394

بسم اللّه الرحمن الرّحيم

مقدمه

امروزه انسانها چنان گرفتار امور دنيوى و مشكلات زندگى شدند كه كمتر به فكر روح و روان خود هستند و كمتر به فكر آخرت و جهان پس از مرگ خود مى‏باشند و اين مسئله باعث مى‏شود كه فضائل انسانى در جوامع كم رنگ گردد و جامعه رو به سردى و بى روحى بگرايد. و انسانها گرفتار پوچى و حيرت و بى هدفى خواهند شد….

و از آنجا كه انسان اگر مرشد و واعظى نداشته باشد هلاك خواهد شد، به مصداق هلك من ليس له مرشد يرشده

بنابراين بشر همواره نياز به مرشد و واعظى دارد كه با سخنان كوبنده او را از خواب غفلت بيدار نمايد. كه از واعظان بزرگ عالم، پيامبران و اولياء الهى بودند كه مردم را دعوت به حق و حقيقت مى‏نمودند.

و خداوند تبارك و تعالى كه بيش از همه به آفريده‏هاى خود عشق مى‏ورزد، دوست دارد ابناء بشر راه سعادت را طى نمايند و از گمراهى و ظلالت خود را برهانند. بر همين اساس، گاهى خود به ميدان آمده و به موعظه بشر پرداخته و از آنجا كه مشاهده مى‏نمايد آفريده‏هاى خود مى‏تواند بعنوان خليفه روى زمين جائى داشته باشند، ولى چنان گرفتار فساد و تباهى شدند كه از حيوانات بدتر شدند اولئك كالانعام بل هم اضل با اين توصيف، گلايه مى‏نمايد.

آنچه در پيش روى داريد در واقع مواعظ خداوند است كه هر انسان خسته از دنيا، آن را مطالعه نمايد زنگ و گرد و غبار روحش زدوده خواهد شد و جلائى پيدا مى‏كند.

لازم به ذكر است مجموعه گرد آورى شده حاوى 46 حديث قدسى مى‏باشد و همانطورى كه مى‏دانيد احاديث در فرهنگ دينى ما به سه قسم تقسيم مى‏شود:

1- احاديث قدسى كه از ناحيه حضرت حق صادر شده و نوعاً جنبه موعظه دارد. و فرقش با آيات قرآن اين است كه در احاديث قدسى جنبه اعجاز وجود ندارد ولى در آيات قرآن جنبه اعجاز وجود دارد و كسى به مثل آن نمى‏تواند آيه‏ئى بيآورد.

2- احاديث نبوى كه از ناحيه حضرت نبى مكرّم اسلام صادر شده است.

3- احاديث ولوى كه از ناحيه ائمه معصومين عليه السّلام صادر شده است.

لازم به ذكر است از حديث شماره 1 الى، 20 اين مجموعه داراى سند در كتب احاديث شيعه مى‏باشد و از حديث 21 الى 46 اينجانب سندى در كتب شيعه نيافتم جز در يك كتاب كه به اين عنوان ذكرى شده است:

فهذه فائدة جليله و موعظة بليغه نقلها اميرالمؤمنين عليه السّلام من لسان موسى بن عمران اى العبريه الى العربيه و هى اربعون سوره منتخبة من التورية التى كلم الله تعالى بها موسى بن عمران بلا ترجمان و قال فى تفسير ابى الفضل كانت التورية الف امر و الف نهى و الف وعد و الف وعيد.

ولى چون احاديث، جنبه اخلاقى و موعظه‏ئى دارند. دقت در سند حديث چندان ضرورى به نظر نمى‏رسد.

در اينجا لازم است از آقاى محمد يوسف ثقفى كه در چاپ و نشر اين مجموعه تلاش نمودند و نيز از برادران عزيز جناب آقاى فانى و آقاى امامى كه از فضلاى حوزه علميه قم مى‏باشند و در تكميل اين مجموعه همكارى نمودند صميمانه تشكر نمايم.

به اميد صفاى روح و روان آدميان‏

سالروز ميلاد حضرت اميرالمؤمنين عليه السّلام

سيد محمد حسن مشكوة

13 رجب 1418

حديث يكم

على‏بن الحسن‏بن فضايل عن الحسين‏بن على‏بن يوسف عن زكريابن محمد ابى عبداللّه المؤمن عن على‏بن ابى نعيم عن ابى حمزه عن احدهما عليه السّلام

قال ان اللّه تعالى يقول:

يابن ادم تطوّلت عليك بثلاثة سترت عليك ما لو علم به اهلك ما واروك و اوسعت عليك فاستقرضت منك لك فلم تقدم خيراً و جعلت لك نظرة عند موتك فى ثلثك فلم تقدم خيراً

اى فرزند آدم سه مرحمت به تو نمودم

1 - پنهان نمودم از تو چيزهايى را كه اگر خانواده‏ات علم به آنها پيدا مى‏كردند، هرگز ترا پنهان نمى‏نمودند.

2 - به تو وسعت در رزق و روزى دادم. آنگاه از تو قرض خواستم براى خودت، اما تو چيزى پيش نفرستادى.

3 - هنگام مرگ به تو اجازه دادم در ثلث مالت تصرف كنى اما تو چيزى پيش نفرستادى. (1)

حديث دوم

عن ابى ذرالغفارى رضى اللّه عنه قال، قال النبى صلى اللّه عليه و آله‏

قال اللّه تبارك و تعالى

يابن ادم ما دعوتنى و رجوتنى اغفرلك على ما كان فيك و ان اتيتنى بقرار الارض خطيئة اتيتك بقرارها مغفرة ما لم تشرك بى و ان اخطات حتى بلغ خطاياك عنان السماء ثم استغفرتنى غفرت لك.

اى فرزند آدم هر زمان كه مرا بخوانى و به من اميد داشته باشى تمام آنچه كه بر گردن توست مى‏بخشم و اگر به وسعت زمين همراه با نگاه به پيش من آئى، من به وسعت زمين همراه با مغفرت به نزد تو مى‏آيم، مادامى كه شرك نورزى. و اگر مرتكب گناه شوى بنحوى كه گناهت به مرز آسمان برسد سپس استغفار كنى، ترا خواهم بخشيد. (2)

حديث سوم

قال اللّه تبارك و تعالى

يابن ادم انا غنىّ لا افتقر، اطعنى فيما امرتك اجعلك غنيّاً لا تفتقر

يابن ادم انا حى لا اموت، اطعنى فيما امرتك اجعلك حياً لا تموت

يابن ادم انا اقول للشّى كن فيكون اطعنى فيما امرتك، اجعلك تقول للشّى كن فيكون. (3)

اى فرزند آدم همانا من بى‏نيازى هستم كه محتاج و فقير نمى‏شوم. مرا اطاعت كن، ترا نيز بى‏نياز كنم كه محتاج كسى نشوى.

اى فرزند من زنده‏اى هستم كه نمى‏ميرم، مرا اطاعت كن، تو را نيز زنده‏ئى قرار دهم كه نمى‏ميرد.

اى فرزند آدم همانا من به شى‏ء مى‏گويم چنين و چنان شو، مى‏شود، تو نيز مرا اطاعت كن، (به چنان قدرتى) ترا مى‏رسانم كه به هر چه بگوئى چنين و چنان شو، مى‏شود.

حديث چهارم

عدة الداعى روى غن زبور داود عليه السّلام‏

يقول اللّه تعالى‏

يابن ادم تسألنى و امنعك لعلمى بما ينفعك ثم تلح على بالمسالة فاعطيك ما سألت فتستعين به على معصيتى فاهم بهتك سترك فتدعونى فاستر عليك، فكم من جميل اصنع معك و كم من قبيح تصنع معى، يوشك ان اغضب عليك غضبة لا ارضى بعدها ابداً.

اى فرزند آدم حاجت از من مى‏طلبى ولى من بر آورده نمى‏كنم، چرا كه به منافع تو آگاهم (و مى‏دانم اين را كه از من مى‏خواهى ضرر بتو مى‏زند) سپس تو نسبت به خواسته‏ات اصرار مى‏كنى، در نتيجه آنچه كه مى‏خواهى به تو مى‏دهم. آنگاه از همان داده‏هايم بر معصيت و گناه كمك مى‏جوئى. پس اراده مى‏كنم كه آبروى تو را بريزم. و تو دست به دعا بلند مى‏كنى. و من آبروى تو را حفظ مى‏كنم. چقدر با تو با خوبى بر خورد كنم و تو چقدر با بدى و زشتى با من معامله مى‏كنى.

نزديك است نسبت به تو به گونه‏ئى خشمگين شوم كه بعد از آن هيچگاه راضى نگردم. (4)

حديث پنجم

بالاسانيد الثلاثه عن الرضا عن ابائه عليهم السلام قال. قال رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله؛

يقول الله تبارك و تعالى

يابن ادم ما تنصفنى؛ اتحبب اليك بالنعم و تتمقت الى بالمعاصى خيرى عليك منزل و شرك الى صاعد و لا يزال ملك كريم يأتينى عنك فى كل يوم و ليلة بعمل قبيح.

يابن ادم لو سمعت وصفك من غيرك و انت لا تعلم من الموصوف لسارعت الى مقته. (5)

اى فرزند آدم چرا انصاف نمى‏دهى؛ من بوسيله نعمتهاى خود، محبوب تو مى‏شوم و تو بوسيله گناهان در نزد من مبغوض مى‏شوى - خير و رحمت من به سوى تو نازل مى‏گردد و شرت به سوى من بالا مى‏آيد و پيوسته فرشته‏ئى بزرگوار در هر شب و روز برايم عمل قبيحت را گزارش مى‏دهد.

اى فرزند آدم اگر وصف خود را از ديگرى بشنوى و حال آنكه ندانى مورد نظر، خودت مى‏باشى هر آينه نسبت به چنين فردى خشمگين خواهى شد. (6)

حديث ششم

مجالس الصدوق و عن الحسين‏بن احمدبن ادريس عن ابيه عن محمدبن احمد الاشعرى عن احمدبن محمد البرقى عن ابيه عن وهب بن وهب عن الصدوق قال، قال رسول الله صلى اللّه عليه و آله‏

قال اللّه تبارك و تعالى

يابن ادم اطعنى فيما امرتك و لا تعلمنى ما يصلحك.

يابن ادم اذكرنى بعد الغداة ساعة و بعد العصر ساعة اكفك ما اهمك (7)

اى فرزند آدم در آنچه كه به تو امر نمودم مرا اطاعت كن و آنچه صلاح توست به من نياموز

اى فرزند آدم لحظه‏ئى در صبح مرا ياد كن و لحظه‏ئى در عصر، هر چه به خواهى به تو مى‏دهم.


فرم در حال بارگذاری ...


  •