موضوع: "نماز ،اوج بندگی"

تاثير نماز فاطمه (سلام الله علیها ) در جنگ

نوشته شده توسط 16ام فروردین, 1393

تاثير نماز فاطمه (س ) در جنگ
يكى از رفقاى بسيجى در جبهه برايم تعريف مى كرد: در يك عمليات مهم شبانه عليه دشمن متجاوز بعثى هنگام پيشروى به ميدانى از مين برخورديم . اين برخورد براى ما بسيار غيرمنتظره و سنگين بود، چون از طرفى شناسايى نشده بود و شايد هم دشمن آنها را به تازگى كار گذاشته بود. و از طرف ديگر اگر به موقع بر سر قرار نمى رسيديم گروهى ديگر از بچه ها به وسيله دشمن قيچى مى شدند.
شرايطى بسيار سخت و جانكاه بود. زمان به كندى مى گذشت . من فشار سنگينى آن لحظات را هنوز هم بر سينه ام حس مى كنم . بالاخره بنا شد بچه ها داوطلبانه روى مين ها بروند. فرمانده ما كه هر چه از خوبى ها و دلاورى ها و كاردانى او و ايمان و عشقش به فاطمه زهرا عليهاالسلام بگويم ، كم گفته ام ، گفت بچه ها چند دقيقه اى صبر كنيد، شايد راه ديگرى هم باشد. همه با ناباورى به او خيره شدند؛ چه راهى ؟!

ادامه »

نماز اول وقت شهید رجایی

نوشته شده توسط 16ام فروردین, 1393

نماز حضرت موسی(ع)

خدا به حضرت موسی(ع) وحی می‌كرد كه می‌دانی چرا تو را برگزیدم؟ و از میان خلق تو را كلیم خود گردانیدم؟ موسی گفت: نمی‌دانم پروردگار من.

فرمود: برای آنكه بر احوال بندگان خود نظر كردم و در میان ایشان كسی ندیدم نزد من از تو ذلیل‌تر باشد به درستی كه تو چون از نماز فارغ می‌شوی دو طرف روی خود را بر خاك می‌گذاری.

نماز اول وقت شهید رجائی

یكی از دوستان نزدیك شهید رجائی چنین می‌گوید: روزی حدود ظهر نزد شهید بزرگوار رجائی بودم صدای اذان شنیده شد، در حالی كه ایشان از جایشان حركتی كرده، می‌خواستند خود را برای اقامه‌ی نماز آماده كنند، یكی از خدمتگزاران وارد اتاق شد و گفت: غذا آماده است، سرد می‌شود، اگر اجازه می‌فرمایید بیاورم، شهید رجائی فرمودند: ‌خیر بعد از نماز.

وقتی كه خدمتگزار از اتاق خارج شد،‌ایشان با چهره‌ای متبسم و دلی آرام خطاب به من فرمودند: عهد كرده‌ام هیچ وقت قبل از نماز ناهار نخورم اگر زمانی ناهار را قبل از نماز بخورم. یك روز روزه می‌گیرم.

http://zahrarostami91.blogfa.com/post/45

سه گام اساسی برای استفاده از روح و حقیقت نماز

نوشته شده توسط 28ام اسفند, 1392

سه گام اساسی برای استفاده از روح و حقیقت نماز

نماز

ما «نماز» نمى‌خوانیم. آنچه ما به جا مى‌آوریم صورت ظاهرش شبیه نماز است و ما تنها اداى نماز را در مى‌آوریم! كسى كه وقتى «السلام علیكم و رحمة اللّه و بركاته» مى‌گوید تازه یادش مى‌آید كه نماز مى‌گزارده است، آیا به راستى «نماز» خوانده است؟!

مادر همه ارزش ها و كمالات انسانى «ایمان به خدا» است. در روایات ما آمده است كه: «اَلصَّلوةُ معراج المۆمن»؛(1) نماز معراج مۆمن است؛ پس چرا ما سال ها نماز مى‌خوانیم و حتى یك بار نیز احساس نمى‌كنیم به معراج رفته باشیم؟! قرآن مى‌فرماید: «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ …»(2) همانا نماز از كار زشت و ناپسند باز مى‌دارد؛ پس چرا ما عمرى است نماز مى‌خوانیم، ولى هنوز این همه مرتكب گناه و اعمال زشت مى‌شویم؟! و ده ها اثر دیگر كه در آیات و روایات ذكر شده، ولى ما آن را در خود نمى‌بینیم.

زیرا ما «نماز» نمى‌خوانیم. آنچه ما به جا مى‌آوریم صورت ظاهرش شبیه نماز است و ما تنها اداى نماز را در مى‌آوریم! كسى كه وقتى «السلام علیكم و رحمة اللّه و بركاته» مى‌گوید تازه یادش مى‌آید كه نماز مى‌گزارده است، آیا به راستى «نماز» خوانده است؟! بسیارى از ما مسایلى را كه در فرصت هاى دیگر نمى‌توانیم به آنها فكر كنیم به وقت نماز موكول مى‌كنیم تا در حین نماز به تحلیل و بررسى آنها بپردازیم! نمازهایى كه ما مى‌خوانیم نه تنها موجب تكامل ما نمى‌شود، كه ما باید از آنها توبه كنیم!

اگر كسى در حالى كه با شما سخن مى‌گوید، رویش را به سویى دیگر كرده و مرتب بالا و پایین و چپ و راست را نگاه كند، آیا آن را بزرگ ترین اهانت و بى احترامى به خود تلقى نمى‌كنید؟! به راستى عبادت ها و نمازهاى ما «اهانت» است یا «عبادت»؟! در روایتى از پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله) نقل شده است كه حضرت مى‌فرمایند: آیا كسى كه چنین نمازى مى‌خواند، نمى‌ترسد از این‌كه خداى متعال او را به صورت الاغى مسخ نماید؟!
هر جمله و ذكرى را كه مى‌گوییم به معنا و مفاد آن توجه داشته باشیم. این چیزى است كه حتماً باید بر آن اصرار بورزیم. اگر در یك نماز، موفق به این كار نشدیم، در نماز بعدى حتماً سعى كنیم كه این كار را انجام دهیم. اگر در نماز بعدى هم موفق نبودیم، در نماز پس از آن سعى كنیم، و خلاصه، این امرى است كه حتماً باید به آن دست پیدا كنیم

سه گام اساسی برای استفاده از روح و حقیقت نماز

نماز یعنى اینكه بنده در برابر خداوند بایستد و اظهار بندگى كند و دست نیاز به سوى او داشته باشد. كسى كه به نماز مى ایستد باید محضر خدا را درك كند و بداند در برابرچه مقامى ایستاده است ودر نتیجه، وظیفه بندگى را با نهایت خضوع و خشوع به جاى آورد.


گام اول: توجه، به آنچه می کنیم

ادامه »

نماز های نافله

نوشته شده توسط 28ام اسفند, 1392

نماز های نافله

1.نافله ظهر: وقت آن قبل از نماز ظهر و چهار نماز دو ركعتي است.
2.نافله عصر: وقت آن فبل از نماز عصر و چهار نماز دو ركعتي است.
3.نافله مغرب: وقت آن بعد از نماز مغرب و دو نماز دو ركعتي است.
4.نافله عشا: وقت آن بعد از نماز عشا و دو ركعت نماز نشسته است.
5.نافله صبح: وقت آن قبل از نماز صبح و دو ركعت است.
6.نافله شب: هشت ركعت است و وقت آن بعد از نيمه شب شرعي تا اذان صبح است.ادامه آن نماز شفع و يك ركعت نماز وتر است.

 

برگرفته از مفاتیح الجنان


مدیریت قرآنی و نماز

نوشته شده توسط 17ام اسفند, 1392

تو گمان مي‌كني موجود كوچكي هستي در حالي كه عالم بزرگ در تو خلاصه شده است؟ سوره رعد، آيه 11 مي‌فرمايد: “خداوند سرنوشت هيچ ملتي را تغيير نمي‌دهد مگر اين‌كه خودشان بخواهند.”
«الّا من أتى الله بقلب سليم»
وقتى قلب سالم شود ديگر اعضا از فساد پاك مى‏شوند زيرا فسادى كه به اعضا دامنگير انسان مى‏شود جز از راه قصد قلبى نيست، بنا بر اين بهترين اعضا و بدترين اعضا قلب است
«الناس على دين ملوكهم»
قلب ، پادشاه بدن است اگر پادشاه عادل شد جوارح و اعضا را عدالت پيشه كند و اگر وى فاسد شد همه اعضا فاسد شوند

صلاح و فساد فرمانبر، وابسته به صلاح و فساد فرمانده است و همانند اجتماعات بشرى است كه الناس على دين ملوكهم.
رسول خدا (ص) فرمود: دل مرد كه پاك شد تنش نيز پاكيزه است و چون دلش ناپاك باشد تنش نيز پليد و ناپاك خواهد بود

خصال- ترجمه فهرى ج‏1 / ص36

ادامه »

چگونه نماز صبح بیدار شویم؟

نوشته شده توسط 17ام اسفند, 1392

 

از آیت‌الله بهجـــت ســـوال شد: چـــه کنیـــم تا نماز صبحمـــان قضا نشـــود؟ در پاســـخ فرمودند: کســـی که باقی نمازهــــــایش را در اول وقت بخوانـــد خـــــدا او را برای نماز صـــــبح بیدار خواهد کــــــرد…

تو که عاشق خدای لیلی هستی ....

نوشته شده توسط 17ام اسفند, 1392

روزی شخصی در حال نماز خواندن بود ناگهان “مجنون” بدون این که متوجه شود از میان سجاده وی عبور کرد. مرد نمازش را قطع کرد (شکست) و داد زد: “هی!!! چرا بین من و خدایم فاصله انداختی؟” در این موقع “مجنون” به خودش آمد و گفت: من که عاشق “لیلی” هستم تو را ندیدم تو که عاشق خدای لیلی هستی چگونه من را دیدی؟

اهمیت تربیت در سنین خردسالی؛

نوشته شده توسط 14ام اسفند, 1392

امیر بیان (علیه السلام) فرمودند:
«تعلیم در کودکی همانند نقشی است که بر روی سنگ کنده شود.
«پسرم (حسنم!) به تربیت تو شتاب کردم، پیش از آن­که دلت (به­علت دنیا­دوستی) سخت گردد و خرد تو به (چیزهای بیهوده) گرفتار شود.» نامه­ ی 31 نهج­ البلاغه،


  •