موضوع: "حیوانات"

موریانه

نوشته شده توسط 24ام شهریور, 1395

موریانه(دابه الارض)

این حیوان از دسته ی شبیه بالان است. حشره ای که بدنی بسیار نازک و اندامی سست دارد و از ترس نابودی و خشک شدن بدنش در برابر تابش نور خورشید ، همواره در تاریکی بسر می برد.

موریانه ها لانه های گلی خیلی بلندی می سازند که گاهی به چهار برابر قد یک انسان می رسد. آن ها به این فضاها خیلی نیاز دارند.چون ممکن است پنج میلیون موریانه در آن زندگی کنند.

نام این حیوان در قرآن همراه با داستان سلیمان نبی (ع) برده شده است . زیرا به قدرت الهی با همه ی ضعف و ناتوانیش با خوردن عصای آن حضرت ، پرده از راز مرگ سلیمان برداشت.

حضرت سلیمان (ع)یکی از پیامبران الهی است که خدای متعال حکومتی بی نظیر به او عنایت کردکه بادو جن و همه حیوانات در اختیار ایشان قرار داشت. و چون قدرت فوق العاده داشت . بنی اسرائیل می پنداشتند که هرگز نخواهد مرد.از این رو هنگامی که برای سان دیدن از لشگرو سپاه خو بر بالای قصرش رفته بود . جان او را ستاند  و پس از چند روز توسط این حشره ضعیف و ناتوان اعلام فرمود و مردم را از آن آگاه ساخت.

(با این همه جلال و شکوه سلیمان)هنگامی که مرگ را براو مقرر داشتیم ، آنها را از مرگ وی آگاه نساخت مگر جنبنده زمین در حالی که عصای او را می خورد هنگامی که بر زمین افتاد جنیان فهمیدند که اگر از غیب آگاه بودند در عذاب خوارکننده باقی نمی ماندند. (سوره سبا،آیه 14)

حیوانت در قرآن ، سیدمحسن قدسی پور، ص9


  •