موضوع: "مسایل روز"

مدت ها است که با آمدن گوشی های هوشمند و گسترش ارتباط ...

نوشته شده توسط 29ام خرداد, 1397

مدت ها است که با آمدن گوشی های هوشمند و گسترش ارتباط در شبکه های اجتماعی، روز به روز وابستگی ما به گوشی های‌مان افزایش میابد و به نوعی اعتیاد مبتلا شده ایم. این اعتیاد به قدری افزایش داشته است که حتی از خانواده هایمان فاصله گرفته ایم و کم کم آنها را از یاد میبریم و حتی موجب شده تا بسیاری از زندگی های مشترک دچار اختلال شود. در زیر به پنج دلیل اشاره خواهیم کرد که نشان می دهد چرا شما گوشی خود را بیشتر از همسرتان دوست دارید.
 
1. زمان زیادی را با گوشی خود می گذرانید

گروه مطالعاتی TSN در تحقیقاتی که در سال 2015 انجام داد اعلام کرد هر فرد که بین 16 تا 30 سال سن دارد روزانه به طور میانگین 3 ساعت و 20 دقیقه صرف استفاده از گوشی می کند و این یعنی هر فرد در رده سنی اعلام شده در هفته بیش از 1 روز کامل، وقت خود را صرف کار با موبایل می کند.
2. صبح قبل از اینکه به کسی سلام کنید، اول گوشی خود را چک می‌کنید

صادقانه به این سوال پاسخ دهید. اولین کاری که شما صبح پس از بیدار شدن انجام میدهید چیست؟ اگر پاسخ شما این است که “گوشی خود را چک می کنید” مشخص می شود که شما بسیار به گوشی خود توجه می کنید و آن را بیش تر از همسر خود دوست دارید. اگر شما این گونه هستید بدانید که تنها نیستید و طبق تحقیقات 60 درصد کاربران تا یک ساعت پس از بیدار شدن از خواب را با گوشی شان سپری می کنند.
 3. برای گوشی خود هدیه بیشتری میگیریدروز ولنتاین تنها روز عمومی است فرصت دارید به شریک زندگی خود هدیه دهید. این یعنی چنین اتفاقی مانع این نمی شود تا در طول سال نیز به همسر خود هدیه ندهید. اما بسیاری از افراد برای گوشی خود در سال بیش از یک بار هدیه (قاب، محافظ، هدفون و لوازم جانبی دیگر) میگیرند.
4. هیچوقت یادتان نمی رود گوشی خود را شارژ کنید اما سالگرد خود را فراموش می کنید

این اتفاق ممکن است برای کسانی که به سادگی تاریخ ها را فراموش می کنند اتفاق بیافتد که این می تواند مشکلات بزرگی را به وجود آورد. اگر شما هیچوقت یادتان نمی رود که گوشی خود به شارژ متصل کنید اما سالگرد ازدواج خود و تولد فرزندان‌تان را فراموش می کنید، شما گوشی خود را بیشتر از همسرتان دوست دارید. اگر شما تاریخ ها را بسیار فراموش می کنید می توانید آنها را در یادآوری های گوشی خود اضافه کنید تا در زمان مشخص شده از آن اتفاق مطلع شوید.
5. شما از زندگی دوستان‌تان اطلاعات بیشتری دارید

اکثر اوقات شما نسبت به شریک زندگی تان، به وضعیت دوستان خود اهمیت بیشتری می دهید. چرا که ممکن است او رو به رو تان نشسته باشد و سعی دارد با شما گفت و گو کند اما شما مشغول کار با گوشی هستید.
 

 
حال با توصیف این 5 دلیل، آیا شما گوشی تان را بیشتر از همسر خود دوست دارید؟

 

 

شهادت یک مرگ "تاجرانه" است

نوشته شده توسط 29ام خرداد, 1396

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (یکشنبه) در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم و شهدای مرزبان، با تأکید بر اینکه شهدا حق حیات بر این کشور دارند و همه مردم و مسئولان باید خود را زیر بار منت شهدا و خانواده شهدا بدانند، به سخنان خصمانه و تهدیدآمیز اخیر مقامات امریکایی اشاره کردند و با گزافه خواندن آن، گفتند: دولتمردان امریکایی از ابتدای پیروزی انقلاب همواره به دنبال تغییر نظام جمهوری اسلامی بوده اند اما نخواهند توانست به ملت ایران سیلی بزنند بلکه این ملت است که به آنها سیلی خواهد زد.

حضرت آیت الله خامنه ای در ابتدای این دیدار، مفهوم «شهادت» را مقوله‌ای عمیق و دارای معانی بلند و یک معامله پرسود با خداوند متعال خواندند و افزودند: شهادت یک «مرگ تاجرانه» است و در این معامله، خداوند جان انسان را که ضایع‌شدنی و از بین‌رفتنی است، در مقابل سعادت ابدی خریداری می‌کند و شهید به مقامی می‌رسد که قدرت شفاعت پیدا می‌کند.

ایشان، صبر و استقامت خانواده شهدا در مصیبت از دست دادن نزدیک‌ترین افراد خود را، یک ارزش بسیار والا دانستند و خاطرنشان کردند: عوامل اصلی حفظ انقلاب اسلامی و قدرت آن، مفاهیم و ارزشهای عظیمی همچون «شهادت، جهاد و صبر و استقامت خانواده های شهدا» است و دشمن تلاش دارد تا این ارزشها را از جامعه بگیرد و متأسفانه برخی نیز در این چارچوب قلم‌فرسایی می‌کنند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به بقای نظام اسلامی با وجود مواجهه با دشمنی های سخت، گفتند: گزافه‌گویی‌های رئیس جمهور امریکا موضوع جدیدی نیست زیرا نظام اسلامی از ابتدا با توطئه های گوناگونی مواجه بوده است اما بدخواهان ملت ایران هیچ غلطی نتوانسته اند بکنند.

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: آن زمانی که نظام اسلامی یک نهال تازه‌روییده و نحیف بود، نتوانستند به آن آسیبی برسانند، چه برسد به اکنون که این نظام به یک درخت تناور تبدیل شده است.

ایشان با اشاره به سخنان اخیر مقامات امریکایی مبنی بر تلاش برای تغییر نظام اسلامی خطاب به آنها گفتند: در طول 38 سال گذشته، چه زمانی بوده که شما نمی خواستید نظام اسلامی را تغییر دهید، اما همواره سرتان به سنگ خورده است و از این پس هم همین‌گونه خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامی، مقامات جدید کاخ سفید را بی‌تجربه و تازه‌کار خواندند و تأکید کردند: این افراد بی‌تجربه، ملت و مسئولان ایران را نشناخته اند و هنگامی که تو دهنی بخورند، آن زمان متوجه خواهند شد، حساب و کتاب چیست!

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: سردمداران امریکا، از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در تلاش برای ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی ایران بودند، اما کسانی که چنین حسرتی داشتند، این آرزو را به گور بردند و از این پس نیز همین‌گونه خواهد بود.

ایشان تأکید کردند: همه اعم از دشمنان، دوستان با اخلاص و دوستانی که برخی مواقع دلشان می لرزد، بدانند جمهوری اسلامی مستحکم و با اقتدار کامل ایستاده و دشمنان نمی توانند به ملت ایران سیلی بزنند بلکه ملت به آنها سیلی خواهد زد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه ارزش شهدا باید در جامعه معلوم باشد، در تجلیل از نقش شهیدان مدافع حرم گفتند: اگر شهیدان مدافع حرم نبودند، امروز باید با «عناصرِ فتنه‌گر، خبیث و دشمن اهل‌بیت(ع)» در شهرهای ایران می‌جنگیدیم، زیرا آنان قصد داشتند از مرزهای عراق وارد ایران شوند اما جلوی آنها گرفته شد و تار و مار شدند و اکنون نیز در عراق و سوریه به‌طور کامل در حال ریشه‌کن شدن هستند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، امنیتِ کنونی کشور را مرهون مدافعان حرم و مدافعان مرزهای ایران دانستند و افزودند: امنیت مرزها و شهرهای کشور به برکت تلاشهای مرزدارانی است که با همه وجود از ایران دفاع، و همچنین از ورود مواد مخدر جلوگیری می‌کنند، البته این تلاشها به‌خوبی دیده نمی‌شود و مرزداران و شهدای مرزی، مظلوم هستند.

ایشان، شهیدانِ فعالیت‌های امنیتی و اطلاعاتی را از جمله دیگر فداکاران در تأمین امنیت و جلوگیری از اقدامات تروریستی و کشته‌شدن مردم بی‌گناه خواندند و گفتند: خدمت به کشور فقط تأمین آب و نان نیست بلکه بالاتر از آن، تأمین امنیت است و شهیدان و مدافعان حرم و مرزها و شهرهای کشور، با تأمین امنیت، حق حیات بر گردن کشور دارند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم قدردانی از شهیدان و خانواده‌های آنان، خاطرنشان کردند: همه زیر بار منت شهیدان هستیم و هر کس در جهت فراموش شدن یاد شهیدان یا اهانت و بی‌اعتنایی به خانواده‌های آنان کاری انجام دهد، در واقع به کشور خیانت کرده است.

در پایان این دیدار، نماز مغرب و عشاء به امامت رهبر انقلاب اسلامی اقامه شد و حاضران روزه خود را همراه با ایشان افطار کردند.

چهارشنبه سفید سوغات ؟؟؟

نوشته شده توسط 27ام خرداد, 1396

خبر راه اندازی کمپینی به اسم چهارشنبه سفید در شبکه های اجتماعی و شبکه های ماهواره ای صهیونیستی مدتی است که در حال انتشار در این بخش از سایت اپ ناز جزئیات و ماجرای جنبش چهارشنبه سفید قرار داده میشود.

ماجرای چهارشنبه سفید
در شبکه های ماهواره ای بیگانه از بعضی از هموطنان عزیز ما را تحریک و در خواست کرده اند که برای ترویج بی حجابی در روزهای چهارشنبه با لباس و با نماد سفید شاخه گل سفیدی را به خانم های باحجاب و محجبه ها هدیه کنند.و هنگام هدیه دادن گل از انها فیلم بگیرند تا واکنش آنها را مورد ارزیابی قرار دهند.

در برابر چنین نقشه هایی می توان به خوبی دریافت که دشمن چه طرح هایی را برای نفوذ فرهنگی و تغییر ارزش ها ایرانی اسلامی و نگرش های دختران و زنان ایرانی طراحی کرده است.

نقشه های که تلاش دارند به بهانه دادن آزادی های بیشتر به دخترها، فرهنگ بی بندباری  غرب و مبتذل را رواج دهند تا ارزش هایی بزرگی همچون حجاب که سد بزرگی در عملی شدن طرح های آنان محسوب می شوند، بی ارزش و تهی شوند و از این طریق آنان بتوانند برنامه های تهاجم فرهنگی خود را عملی نمایند. مسئله ای که توجه و کمک هر چه بیشتر مسئولین فرهنگی و اجتماعی کشور را می طلبد.

4 شنبه سفید یعنی چه؟؟؟

فرصت های نوروز

نوشته شده توسط 24ام اسفند, 1395

rial,helvetica,sans-serif; color: #0000ff;">7-دیدار و تجلیل از بزرگترها

8-دیدار دوستان و برادران دینی

9-اطعام و مهمان کردن

10-اصلاح بین برادران دینی

11-توجه به گذر عمر

فرارسیدن هرعید نوروز ، زنگ خطری برای انسان است که ای غافل! یک سال دیگر از عمرت گذشت و یا به عبارت دیگر یک سال از عمرت کم شد؛ چنانکه علی (ع) می فرماید: ساعت ها عمرها را کاهش می دهند.

سفارش هایی که رسول  گرامی اسلام در یکی از به ابوذر دارد می فرماید: ای ابوذر ، برعمر خویش بخیل تر از درهم و دینارت باش.

فرصت های طلایی نوروز ، محمدمهدی فجری، انتشارات بهار دلها1394،ص35

 

 

 

 

طلبه انقلابی

نوشته شده توسط 19ام بهمن, 1395

پیوند: http://peirov.ir/3327

 

امام خامنه ای در دیدار با مجمع نمایندگان طلاب، اشاره به طلبه و حوزه انقلابی کردند و مسئولین حوزه را از خطر جدی انقلاب زدایی از حوزه ها بر حذر داشتند.

اما سوالی که ذهن اکثر طلاب و نیز این حقیر را مشغول کرده است تعریف طلبه انقلابی ونیز نقطه مقابل آن حوزه ی انقلاب زدا و طلبه ضد انقلاب است.

سعی شده است مؤلفه هایی مطرح شود که  مهم تر و پرتکرار تر از دیگر عوامل بوده و رابطه دو سویه دارند. یعنی داشتن آن ها مثبت و نداشتن آنها نشانه انقلاب زدایی است.

مؤلفه اول: انقلابی گری،دردیدار اخیر مقام معظم رهبری با مجمع نمایندگان طلاب ،یکی ازنکات مهم اشاره شده توسط حضرتشان این است که انقلاب توسط طلاب حوزه علمیه فراگیر شد و اگر حوزه نبود این انقلاب فراگیر نمی شد.علتش این است که طلبه ها منبر و تبلیغ دارند که دیگر اقشار این را ندارند مردم عوام و نیز دانشجویان تاثیر زیادی در انقلاب دارند عوام به دلیل نداشتن بدنه اجتماعی قوی این اثر گذاری را ندارند، حال بعد از این فرمایش به ذهن می رسد اولین نکته طلبه انقلابی این است که یک طلبه در درجه اول باید آرمان ها و اهداف انقلاب را بشناسد و در درجه بعدی در تریبون ها و منابر آن را تبلیغ کند زیرا طبق فرمایشات گذشته امام خامنه ای لازمه حفظ انقلاب و حرکت صحیح و سریع انقلاب این است که مردم آرمان ها و اهداف آن را به خوبی بشناسند.

مؤلفه دوم: که در همان جلسه مطرح شده است روحیه استکبار ستیزی در طلاب و حوزه ی علمیه است، که امام خامنه ای بیان می کنند که حوزه ها باید استکبار ستیز باشند و بدانند که استکبار با اصل انقلاب دشمن است.

پس طلبه انقلابی با توجه به این مؤلفه یعنی طلبه ای که ایمان به این داشته باشد که استکبار هرگز نمی تواند دست از دشمنی با انقلاب بردارد تا جایی که اصل انقلاب را نابود کند و شاید طبق تعابیر گذشته مقام معظم رهبری آن خطری که حوزه را تهدید می کند همان است که برخی از بزرگان حوزه، فکر استکبار ستیزی را از ذهن خود بیرون کنند و به پیمان های پوشالی و توخالی دشمن اعتماد کرده امید دوستی و صمیمیت از دشمن داشته باشند. طبیعی است با این روحیه وترویج آن در منابر آرمان اصلی انقلاب که استقلال کشور است زیرسوال رفته و به خودی خود انقلاب در خوشبینانه ترین حالت استحاله و بدبینانه ترین آن نابود خواهد شد.

مقام معظم رهبری در رابطه با همین استقلال و داشتن روحیه عزت و استقلال ملی می فرمایند قبل از انقلاب (قطعات هواپیماها را وقتی میخواستند تعمیر کنند، قطعه‌های دربسته را -یعنی یک قطعه‌ی بزرگ که متشکّل است در درون خودش از مثلاً چهل پنجاه قطعه- حق نداشتند باز بکنند؛ این قطعه‌ی دربسته را در هواپیما میگذاشتند میبردند آمریکا، آنجا عوض میکردند و برمیگرداندند. یعنی هُمافر ایرانی، افسر فنّی ایرانی حق نداشت به این قطعه دست بزند  تا ببیند چه هست و چه‌جوری باید عمل کند؛ تفکّر قبل از انقلاب این‌جوری بود. انقلاب آمد ورق را برگرداند؛ به ایرانی شخصیّت داد، هویّت داد، جرئت داد)

مؤلفه سوم: پرهیز از افراط در عمل واهانت به مقدسات ومراجع: یکی از مؤلفه های اصلی انقلابی گری در سخنان امام خامنه ای این است که یک فرد انقلابی و در راس آن طلبه انقلابی باید از افراط به دور باشد و نیز از توهین به مقدسات که از جمله آن مقدسات مراجع می باشد خودداری کند. توهین و خرده گیری به مراجع کاری مزموم است که افراط در طلبه ها را به دنبال دارد وگاه با توجیهاتی به عنوان انتقاد و یا احساس مسولیت انجام می پذیرد که مقام معظم رهبری آن را قبیح می دانند و طلبه انقلابی را از آن منع می کنند. باید دانست که انتقاد شرایطی دارد که بدون آن انتقاد تبدیل به تهمت و یا بدبینی می شود.

ادامه »

​دیدگاه تعدادی از علما و مراجع تقلید درباره اربعین: اهداف امام حسین(ع) در پیاده روی اربعین معرفی شود

نوشته شده توسط 24ام آبان, 1395

 

عاشقان حسینی با پای پیاده از راه های دور و نزدیک خود را به حرم امام حسین علیه السلام می رسانند تا در روز اربعین سرور و سالار شهیدان در کنار حرم این امام بزرگوار با حضرتش بیعتی دوباره داشته باشند.

رئیس ستاد اربعین ایران روز گذشته با برخی از مراجع عظام تقلید و علما دیدار و گفت وگو داشت و ضمت ارائه گزارشی از ستاد اربعین از رهنمودهای علما در این خصوص بهره مند شد. همچنین حضرت آیت الله خامنه ای صبح امروز در درس خارج خود سخنانی درباره اهمیت اربعین بیان داشت. در آستانه اربعین حسینی مشروح سخنان مراجع عظام تقلید و علما را در ادامه می خوانید:

آیت الله خامنه ای: راهپیمایی عظیم اربعین ترکیب «ایمان و عشق» و از شعائر الهی است

آیت الله العظمی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ایران صبح دوشنبه در جلسه درس خارج فقه، پدیده بی‌نظیر و حرکت عظیم و پر معنای راهپیمایی اربعین حسینی علیه‌السلام را حسنه‌ای ماندگار خواندند و گفتند: ترکیب «عشق و ایمان» و «عقل و عاطفه» از ویژگی‌های منحصر به‌فرد مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام است و حرکت عاشقانه و مؤمنانه مردم از کشورهای مختلف جهان در این پدیده بی‌سابقه، بدون تردید از جمله شعائر الهی است.

آیت الله خامنه‌ای با اشاره به بزرگواری و محبت مردم عراق در پذیرایی از زائران اربعین، به کسانی که توفیق حضور در این حرکت پر معنا و پر مغز را پیدا کرده‌اند توصیه کردند این فرصت را مغتنم بشمارند و افزودند: ما نیز از دور به حال زائران اربعین غبطه می‌خوریم و آرزو می‌کنیم ای کاش همراه شما بودیم.

رهبر انقلاب، فرصت ارتباط معنوی و عاشقانه با خاندان پیامبر اکرم(ص) و زیارت این عناصر ممتاز، برجسته، نورانی و ملکوتی را از امتیازات تفکر شیعی در میان فرق اسلامی دانستند و گفتند: حرکت عظیم مردم از ایران و سایر کشورهای جهان برای حضور در راهپیمایی اربعین، جلوه‌ای از ویژگیهای برجسته مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام است که در آن، هم «ایمان، اعتقاد قلبی و باورهای راستین» موج می‌زند هم «عشق و محبت».

ایشان همچنین زائران اربعین را به رعایت ضوابط و مقررات توصیه و تأکید کردند: دولت در خصوص خروج از کشور مقرراتی معین کرده که حتماً باید مراعات شود و حرکت خارج از این ضوابط مطلوب نیست.

آیت الله وحید خراسانی: خدمت به زائران سیدالشهداء برکات و ثواب غیر قابل وصفی دارد

آیت الله العظمی وحید خراسانی در دیدار ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، طی سخنانی با بیان اینکه خداوند را بایستی شاکر باشیم که فرصت زیارت مرقد سیدالشهداء را نصیب مردم کرده است اظهار داشت: قضیه قیام و شهادت امام حسین (ع) فوق تصور و فهم است.

او با اشاره به احادیث صحیح السند از امام معصوم افزود: هیچ ملک مقرب و پیامبر مرسلی نیست مگر اینکه آرزو دارند خداوند زیارت حضرت اباعبدالله را نصیبشان کند.

این مرجع تقلید زیارت امام حسین (ع) را دارای ثواب بسیار زیاد دانست و تصریح کرد: خدمت به زائران سیدالشهداء برکات و ثواب غیر قابل وصفی دارد.

او با اشاره به روایتی از امام معصوم افزود: هر قدمی که برای زیارت امام حسین (ع) برداشته شود ثواب حج را دارد.

ادامه »

صفحات: 1· 2

فرهنگــــ غلط

نوشته شده توسط 23ام آبان, 1395


وقتی میخواهند برای من و تو جوک بگویند،

می گویند: یک روز ” غضنفر “……

در صورتی غضنفر یعنی ” شیر ، مرد با صلابت و قوی “و از قضا

یکی از القاب حضرت علی (ع) است.

وقتی یک چیز از مــُــد افتاده به آن می گویند ” جــواد “

و جواد به معنای ” بخشنده و سخاوتمند ” است و از قضا از القاب

امام محمد تقی (ع) است.

از اسم ” بتــول ” برای مسخره کردن استفاده میکنند…

در صورتی که بتول یعنی “پـارسا و پاکـدامن” که به صورت خیلی

اتفاقی از القاب حضرت زهرا (س) و حضرت مریم (س) هم هست.

در فیلم ها نام های “تقـی و نقـی” را به هزل می آورند ….

و “تقی یعنی با تقوا و پرهیزگار و نقی به معنای پاک و

پاکیزه” است و اتفاقا از القاب امام جواد (ع) و امام هادی (ع)

است…

وقتی میخواهند بانوان نیروی انتظامی را مسخره کنند میگویند:

” فاطی کماندو ” ، چه جالب !!

و یا به جای نام مبارک “حضرت ابوالفضل العباس (ع)” میگویند:

“ابـرفـرض"….

حال ….

این ما شیعیان و این ارادت ما به اهل بیت (ع) …

در مبارزه با این فرهنگ غلط سهیم باشیم…

نگذاریم در طنزها و جوک هایشان از اسامی مقدس ائمه هدی)

استفاده کنند.

​ رفاقت با شهداء

نوشته شده توسط 19ام آبان, 1395


مریم حسینی مسئول کانون شهداء مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء(عج) فاضل آباد از برگزاری جلسه ی رفاقت با شهداء در روز چهارشنبه 19آبان در جمع طلاب و اساتید و پرسنل مدرسه خبرداد.
مریم حسینی تفاوت لفظ دوست و رفیق را به ماندگاری و خاص بودن رفیق دانست گفت: هر انسانی ممکن است تعداد زیادی دوست داشته باشد ولی تعداد رفقاءکم و خاص است، رفقا بسیار کم از یکدیگر ناراحت می شوند و در حد جان دادن برای رفیق شان فداکاری می کنند .
وی افزود : نکته قابل اهمیت در انتخاب رفیق این است که هر چه مقام معنوی رفیق بالاتر باشد بالطبع بر روی رفیقش اثر گذارتر خواهد بود پس چقدر خوب است کسی را به عنوان رفیق قرار دهد که به وجه الله نظر می کند که این ویژگی نصیب هرکس نمی شود به جزء شهدا،پس بهترین رفیق شهدا هستند .
مسئول کانون شهداء مدرسه اظهار کرد : برا ی رفاقت با شهداء باید قدم به قدم حرکت کنیم . اولین قدم اینکه بین شهداء آن شهیدی که برایمان جذاب تر است انتخاب کنیم و قدم دوم عهد بستن با شهداءو مطالعه ی زندگی شهداءاست.ایشان الگو برداری از خلق و خوی شهیدی که با آن رفیق شدیم راسومین قدم دانست .
وی اظهار کرد : ثواب اعمال و کارهای خوبمان را به شهداءهدیه کنیم که این باعث تحکیم رفاقت با شهداء خواهد شد.ایشان قدم بعدی در رفاقت با شهداءرا درگیر کردن خودمان با شهداءعنوان نمودبه این صورت که عکس شهید و رفیق مان را در جاهای مختلف بگذاریم و با او درد دل و صحبت کنیم و در حضور رفیق مان گناه نکنیم .
حسینی گفت : بعد از طی این مراحل که ما از شهید دلبری کردیم زمان آن فرامی رسد که شهید به ما پاسخ می دهد و چقدر خوب است که ما این رابطه مان را حفظ کنیم تا ما هم مانند رفیق مان به مقصد نهایی که شهادت است برسیم .
لازم به ذکر است در پایان این جلسه تمام طلاب از پرچمی که ازمنطقه طلائیه آورده شده بود تبرک جستند ونیز پیمان نامه با شهداءکه برای طلاب تهیه گردیده بود به هریک ازآنان اهداء شد .

​مدافع حریم چه کسی هستند؟

نوشته شده توسط 12ام آبان, 1395

کیلومترهاازکشوردورشدند
تامطمئن باشندکه درامنیت کامل هستیم

تامطمئن باشنددشمن حتی به ذهنش نرسد
اینکه دستش به ناموس کشوربرسد
اما
کارازنهی ازمنکرگذشته!

"پس بی حجابی حق الناس است"

نوشته شده توسط 9ام آبان, 1395

الگوی جوان ایرانی غالبا در سالهای گذشته ائمه معصومین علیهم السلام که از بزرگترین انسانهای هستی هستند بوده ، اما هرچه جلوتر می رویم رنگ و بوی انسانیت که تنها معنای آن رسیدن به کمال است کم شده است.

حجت الاسلام ماندگاری (زید عزّه) :

یه خانم بد حجاب به چهار گروه لطمه میزند :

یک ؛ در خیابان جوان عفیف نمی خواهد به چهره این خانم نگاه کند ، بنابراین به خودش فشار می آورد و سرش را پایین می اندازد ، پس این فرد اذیت میشود و حقش ضایع می شود ، زیرا میتوانست راحت در خیابان راه برود همانند وقتی که آلودگی هوا وجود دارد مجبور به ماسک زدن است.

دو ؛ به جوان بی بند و بار هم ظلم می شود ، زیرا این جوان تا وقتی چنین خانمی را در خیابان می بیند ، ازدواجش عقب می افتد ، چون مجانی دارد نیازش را برطرف می کند ؛ فرد بایستی نیازش را با ازدواج برطرف کند ، نه با رزگی و چشم چرانی.

سه ؛ چنین خانم هایی به ما می گویند که چرا ازدواج هایمان عقب افتاده است ؟ متاعی که باید گران بفروشند را در خیابان به حراج می گذارند ، یعنی دارند به خودشان ظلم می کنند.

چهارم ؛ به متاهل ها هم ظلم می شود ، زیرا آقایان متاهل چشمشان به این خانم می افتد که خیلی مرتب است ، وقتی به خانه می روند خانم را در آشپزخانه می بینند که خیلی مرتب نیست و به خاطر همین ، قیافه را مقایسه می کنند و شروع به بهانه گیری می کنند و زندگی بهم می ریزد.

“پس بی حجابی حق الناس است”

http://www.golestan24.com

زندگینامه آیت الله حاج آقاسید تقی طباطبایی قمی

نوشته شده توسط 8ام آبان, 1395

سید تقی طباطبایی قمی (متولد اسفند ۱۳۰۱ مشهد، درگذشته ۶ آبان ۱۳۹۵ هجری شمسی در کربلا) از مراجع تقلید شیعه بود
وی یکی از تنها سه نفری است که سید ابوالقاسم خویی در زمان حیات خویش، اجتهاد وی را به صورت کتبی اعلام و تأیید کرده است. دو نفر دیگر سید علی سیستانی و میرزا علی فلسفی بوده‌اند.[۴]
وی در ۶ آبان ۱۳۹۵ در سن ۹۳ سالگی درگذشت
سید تقی طباطبایی قمی (مشهور به حاج آقا تقی قمی) در اسفند ماه سال ۱۳۰۱ در شهر مشهد به دنیا آمد. پدر او سید حسین طباطبایی قمی از مراجع بزرگ تقلید بود که سال‌ها مرجعیّت عامّ حوزه‌های علمیه را بر عهده داشت و در پی ابراز مخالفت با فرمان رضا شاه مبنی بر کشف حجاب اجباری زنان در سال ۱۳۱۴ خورشیدی (۱۹۳۶ میلادی) ناچار به ترک ایران و اقامت در عراق شد.
برادر وی سید حسن طباطبایی قمی نیز از مراجع مطرح تقلید و منتقد نظریه ولایت فقیه بود که در سال ۱۳۸۶ درگذشت.
وی مقدمات را نزد پدر خود فرا گرفت و سپس به همراه پدر به کربلا و نجف رفت. وی چندین سال از محضر آیات عظامی چون سید محمدهادی میلانی، سید عبدالهادی شیرازی، حسین حلی، محمدکاظم شیرازی، محمدعلی کاظمینی بروجردی و به خصوص سید ابوالقاسم خویی استفاده کامل نمود و به درجه اعلای علم، فقاهت، حکمت، فلسفه و رجال دست یافت.
تدریس
پس از رسیدن به درجات عالی اجتهاد، وی شروع به تدریس در متون فقه و اصول در نجف پرداخت و سپس در مسجد هندی در حوزه علمیه نجف شروع به تدریس خارج فقه و اصول کرد.
اجتهاد
بر طبق اسناد موجود آیت‌الله‌العظمی سید ابوالقاسم خویی در زمان حیات و با وجود داشتن شاگران زیاد، تنها برای سه نفر از شاگردانشان اجازه کتبی اجتهاد صادر کردند. نخستین اجازه به میرزا علی فلسفی در ذی القعده ۱۳۸۰ هجری قمری اختصاص داشت. دومین اجازه کتبی در ذی الحجه همان سال به سید علی سیستانی داده شد و اجازه سوم نیز برای آیت‌الله تقی قمی نوشته شد.[۵]
به گفته صاحب خویی فرزند آیت‌الله خویی، به جز این سه نفر هیچ فرد دیگری از سوی پدرش اجازه اجتهاد دریافت نکرده است.
عزیمت به قم
در پی اخراج تعداد کثیری از روحانیان بزرگ توسط رژیم بعث عراق از نجف، وی نیز به ناچار در سال در سال ۱۳۵۹ مجبور به ترک نجف شد. وی سپس به شهر قم رفت و مشغول به تدریس فقه و اصول در حوزه علمیه قم شد. از آن تاریخ تا زمان مرگ همچنان در شهر قم سکونت داشت.

https://fa.wikipedia.org/wiki

​متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:

نوشته شده توسط 8ام آبان, 1395


بسمه تعالی
رحلت فقیه پرهیزگار آیت الله آقای حاج آقا تقی طباطبائی قمی فرزند برومند مرحوم آیت الله العظمی آقای حاج آقا حسین طباطبائی قمی را به بازماندگان محترم و همه ی ارادتمندان به آن بیت شریف و به اعاظم علمای حوزه ی علمیه قم و نجف و مشهد تسلیت عرض میکنم و علّو درجات آن مرحوم و حشر با اجداد طاهرینشان را از خداوند متعال مسألت مینمایم، غفرالله له و لنا.
سید علی خامنه ای
۷ آبان ۹۵

 

چرا امامان معصوم ما دقیقاً مشخص نکرده‌اند کدام شب، شب قدر است؟

نوشته شده توسط 5ام تیر, 1395

 همین سؤال از ائمه(ع) پرسیده شده است. آنها در مواضع مختلف نکات متعددی را بیان فرموده‌اند. از مجموع آیات و روایات به دست می‌آید ائمه(ع) می‌دانستند که شب قدر کدام یک از شب‌ها است، لیکن به دلایل مختلف از تعیین آن به شکل دقیق خودداری کرده‌اند.
از جمله از روایات استفاده می‌شود که:
1ـ‌ به لحاظ لزوم کسب آمادگی بیشتر به جای مشخص کردن یک شب، آن را در‌هاله‌ای از ابهام بین یکی از سه شب قرار دادند که در هر سه شب به احتمال این که هر یک از آنها شب قدر است انسان خدا را عبادت کند و با شب زنده‌داری آن شب‌ها بیشتر از برکات و رحمت الهی برخوردار شود و آمادگی بیشتری برای ارتباط با خدا پیدا کند. در روایت آمده است: «این قدر تنبلی نکنید، (عبادت در) دو سه شب بسیار راحت است. به جای این که دقیقاً دنبال شب قدر باشید به دنبال همت بیشتر باشید که در این دو سه شب بیشتر فیض ببرید».(1)
2ـ به لحاظ این که یکی از شب‌ها شب قدر است و آن دو شب دیگر گرچه شب قدر نیست اما برخی از مقدمات شب قدر در آنها صورت می‌گیرد، از ائمه(ع) روایت شده است که در شب نوزدهم ماه رمضان کارها، اندازه‌گیری و تقدیر می‌شود و در شب بیست و یکم و بیست و سوم امضای نهایی می‌شود.(2)
3ـ به لحاظ عظمت این شب، تعمدا آن را در‌هاله‌ای از تردید و ابهام قرار دادند تا راهیان کوی دوست بدانند برای دستیابی به این گوهر پر بها باید زحمات بیشتری را متحمل شوند و به آسانی نمی‌توانند به آن دست یابند.
4ـ در شب‌های مختلف قرار داده شد تا اگر احیاناً کسی موفق به درک یک شب نشد، نا امید از رحمت خدا نشود و آن را در شب‌های بعد تدارک کند، یا این که اگر به دلیل مسافرت یا بیماری یا هر علت دیگر موفق به شب زنده‌داری در شبی خاص نشود، ناامید نشده و در دو شب دیگر بتواند ثواب عظیم شب زنده‌داری را دریابد.

اولین شهید مدافع حرم علی آباد

نوشته شده توسط 9ام خرداد, 1395

برادرم به مادیات اهمیت نمی داد
رمضان برادر شهید درباره اینکه عده ای می گویند مدافعین حرم برای پول می روند، گفت: برادرم به مادیات اهمیت نمی داد، سوپر مارکت خودش را به پسرم سپرده بود که خرج زندگیش را درآورد. تا مرز عراق با ماشین شخصی خودش رفت و هزینه پارکینگ را هم پرداخت کرد و مقداری پول برای ادامه سفرش همراه خود برد و لوازم مورد نیازش را خرید و هزینه 12 مدافع حرم دیگر را از جیبش کمک کرد.
به حال پدرم غبطه می خورم
علی فرزند شهیدنجفی است که در درباره پدر گفت: به حال پدرم غبطه می خورم، پدرم عاشق واقعی اهل بیت بود و خیلی برایم زمان می برد که او را خوب بشناسم.
وی به گفته های پدر از جنگ با داعش اشاره کرد و افزود: در سامرا مدافعین باید نام مستعار داشتند تا هویت ایرانی آن ها فاش نشود به او گفتند نام پسرت چیست گفت علی و چون آنجا ابوعلی زیاد بود گفتند پسری دیگر نداری گفت یک نوه پسر دارم نامش سبحان است و از آن روز به ابوسبحان مشهور شد.
پسر شهید نجفی اذعان کرد: یک روز با من تماس گرفت و گفت: 15 کودکی را پیدا کردیم که هم سن و سال سبحان هستند و پدر و مادرشان را از دست داده اند و ما اینجا مراقب آن ها هستیم.

دعای دهه آخر ماه شعبان

نوشته شده توسط 8ام خرداد, 1395

امام رضا (ع) فرمودند :

در آخر ماه شعبان زیاد به درگاه الهی عرض کنید : “اللهم ان لم تکن غفرت لنا فی ما مضی من شعبان فاغفرلنا فی ما بقی منه”
خدایا اگر ما را در چند روز گذشته از ماه شعبان نیامرزیده ای درباقیمانده از این ماه ما راببخش و بیامرز


به امید اینکه لیاقت ورود به مهمانی خدا در ماه پر خیر و برکت رمضان را داشته باشیم

ویژه نامه ولادت حضرت علی اکبر

نوشته شده توسط 28ام اردیبهشت, 1395

توصیه حسن زاده آملی....

نوشته شده توسط 19ام اردیبهشت, 1395

از هم اکنون که ماه شعبان است و میقات شهر الله است، غسل توبه کن و لباس وفا و ولا از دل و جان محرم شو و از صمیم قلب لبیک گو و در خویشتن سفری کن و گرد کعبه عشق طواف کن که دستی از غیب برون آید و کاری بکند.

آخر رجب

نوشته شده توسط 18ام اردیبهشت, 1395

شهادت امام موسی کاظم (ع)

نوشته شده توسط 13ام اردیبهشت, 1395

بیست خصوصیت شهید مطهری

نوشته شده توسط 12ام اردیبهشت, 1395

1- همیشه با وضو بود و به این کار توصیه می کرد .
2- به طبیعت علاقه وافر داشت و گاه ساعتها در نقاط با صفا می نشست و تفکر می کرد.
3- نماز شب را همیشه بپا می داشت .
4- در حین بیان مطالب علمی ، آنچنان بود که از اطراف غافل می شد .
5- شبها قبل از خواب ، حدود بیست دقیقه قرآن می خواند.
6- نسبت به انجام فرائض فرزندان ، نظارت دقیق داشت .
7- به فقرا و مستمندان کمک می کرد به طوری که برخی موارد آن ،بعد از شهادتش آشکار شد.
8- مطالب قابل توجه را در هر فرصت مناسب و به طور منظم یادداشت می کرد .
9- در حاشیه کتابهایی که مطالعه می کرد ، عنوان یا خلاصه مطالب و یا اشکالات وارده را می نوشت .
10- در برخورد با انحرافات فکری ، از جوّ حاکم بر اجتماع واهمه ای نداشت ، جو ناسالم را می شکست و گاه با دوستان نزدیک خود نیز در بیان حق در می آمیخت .
11- از جوانی علاقه وافری به شهید شدن داشت و به افراد می سپرد تا در این مورد برایش دعا کنند .
12- برای پدر و مادر و اساتید خود احترام وصف ناپذیری قائل بود .
13- صدای گریه بلند او هنگام خواندن روضه سیدالشهدا “ع” ، مناجات شبانه و فوت پدر و مادر مشاهده می شد .
14- بعد از نماز مغرب و عشا ، سجده های طولانی داشت .
15- از شهرت و مرید پروری گریزان بود .
16- محاسن خود را خضاب می کرد .
17- از تظاهر - چه در امور عبادی و چه در امور اجتماعی و سیاسی - بشدت پرهیز داشت .
18- بسیار متین و پر هیبت بود و در عین حال ، در موارد لزوم مَزّاح و نکته پرداز بود.
19- عبارت ِ ” اُفَوِضُ اَمری اِلی الله ، اِنَّ الله َ بَصیرٌ بالعِباد” را در قنوت و هنگام ذکر گفتن ، زیاد قرائت می کرد.
20- به دستگیریهای خداوند ایمان داشت و در شرایطی که دشمنانش کار را بر او سخت می کردند صبور و امیدوار به امدادهای الهی بود .

 

معلم عزیز روزت مبارک

نوشته شده توسط 11ام اردیبهشت, 1395

هنر معلمی:
معلمی شغل و حرفه نیست، بلکه ذوق و هنر توانمندی است معلمی در قرآن به عنوان جلوه ای از قدرت لایزال الهی نخست ویژه ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی است. در نخستین آیات قرآن که بر قلب مبارک پیغمبر اکرم (ص) نازل شد، به این هنر خداوند اشاره شده است:

اقرا باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقرأ و ربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم. (علق: ۱ـ ۵)

بخوان به نام پروردگارت که جهانیان را آفرید. انسان را از خون بسته سرشت بخوان ! و پروردگارت کریمترین است همان که آموخت با قلم، آموخت به انسان آنچه را که نمی دانست.

در این آیات خداوند، خود را «معلم» می خواند و جالب این که معلم بودن خود را بعد از آفرینش پیچیده ترین و بهترین شاهکار خلقت، یعنی انسان آورده است.مقام معلم بودن خدا، بعد از آفرینش قرارداد. نوعی انسانی را که هیچ نمی دانست، به وسیله قلم آموزش داد که این از اوج خلاقیت و هنر شگفت خداوند در امر آفرینش حکایت دارد:
چو قاف قدرتش دَم بر قلم زد هزاران نقش بر لوح عدم زد

از این رو، می توان گفت که هنر شگفت معلمی از آن خداوند عالم است.ـ شهید ثانی رحمت الله درباره هنر معلمی خداوند می فرماید:

خداوند از آن جهت به وصف (اکرمیت) و نامحدود بودن کرامتش، توصیف شد که علم و دانش را به بشر ارزانی داشته است. اگر هر مزیت دیگری، جز علم و دانش، معیار فضیلت به شمار می رفت، شایسته بود همان مزیت با وصف (اکرمیت) در ضمن این آیات همراه و هم پا گردد و آن مزیت به عنوان معیار کرامت نامحدود خداوند به شمار آید. کرامت الهی در این آیات با تعبیر «الاکرام» بیان شده است. چنین تعبیری می فهماند که عالی ترین نوع کرامت پروردگار نسبت به انسان با والاترین مقام و جایگاه او، یعنی علم و دانش هم طراز است.

بیانات امام خامنه ای (زید عزه)

نوشته شده توسط 16ام اسفند, 1394

ما از مردم خواهش میکنیم که درخت را پاس بدارند و فضای سبز را اهمّیّت بدهند.

«هر ایرانی یک درخت» که گفته میشود و در زبانها هست، شعار خوبی است؛ سعی کنند در این ایّام - که ایّام درختکاری و فصل درختکاری است

هرچه میتوانند [کاشت درخت را] افزایش بدهند.

روز نیکو کاری

نوشته شده توسط 15ام اسفند, 1394

دل ها به هم نزديک مي شوند و شکوفه هاي مهرباني در قلب ها جوانه مي زند.
امروز لب ها براي لبخند پر از بهانه اند و بازار محبت گرم است.
شايد بتوان با سرمايه احسان و نیکوکاري، در اين روز، دلي به دست آورد وبا دوستي و مهرورزي، بوستان وجود را زينت داد و نهال عشق و خوبي را بار ديگر آبياري کرد

عکس پرو فایل

نوشته شده توسط 10ام اسفند, 1394

مدت مدیدی از حضور نرم‌‌افزارهای ارتباطی در فضای مجازی نمی‌گذرد که میلیون‌ها ایرانی به نوعی معتاد برخی از اینها مانند وایبر، واتس‌اپ، لاین، کوکو، تلگرام، تانگو، ایمو و غیره شده‌اند، هر چند که ممکن است در بیشتر مواقع استفاده مفید از این نرم‌افزارهای ارتباطی داشت، اما متأسفانه در این فضا وجدان، اخلاق و معنویت فدا می‌شوند و سمت و سوی هنجارستیز و ارزش‌گریز را پی می‌گیرند، از آنجایی که قابلیت تشکیل گروه و تجمعات مجازی در عموم این نرم‌افزارها با عناوینی مانند هنری، فرهنگی، سیاسی، ورزشی و سرگرمی وجود دارد، می‌توان گفت پرخاشگری، نزاع‌های مجازی، سوءاستفاده‌های جنسی و شکسته شدن حریم‌ها متحمل است.
گاهی مشاهده می‌شود که پسران و مردان در چت‌های گروهی حفظ ظاهر کرده و خود را موجه نشان می‌دهند، اما بعد از شناسایی جنس مؤنث روابط خارج از چارچوب شرعی و اخلاقی را شکل داده و به راحتی حریم محرم و نامحرم شکسته می‌شود. این تنها گوشه‌ای از آسیب‌های موجود و بلکه مهم نرم‌افزارهای ارتباطی است.
در این میان حضور بانوان و نقش آنان می‌توانند بسیار مهم باشد، بررسی در این فضاها نشان می‌دهد که برخی بانوان به عدم انتشار تصاویرشان در پروفایل اصرار دارند، برخی دیگر تصاویر با حجاب خویش را بر می‌گزینند که در این میان برخی بانوان چادری عکس بدون چادر و با پوشش روسری خود را انتخاب می‌کنند که در این دو دسته اغلب با آرایش‌هایی همراه است، دسته‌ای دیگر که قائل به حفظ حجاب در فضای مجازی نیستند، تصاویر بدون حجاب خود را منتشر می‌کنند، غافل از اینکه تصاویرشان از طریق اشتراک گذاشتن مطالب آن‌ها، دست به دست در گروه‌های مختلف منتشر می‌شود و چه نگاه‌هایی را به خود معطوف نمی‌کنند!
در همین زمینه وقتی از بانوان درباره گذاشتن تصاویر شخصی‌شان در پروفایل می‌پرسیم، بیان می‌کنند که شماره ما تنها در دست تعداد محدودی از افراد است، این تصاویر بی‌حجاب ما را فقط دوستان و خانواده می‌بینند، دیدن یک عکس چه اشکالی دارد یا بانوان با حجاب می‌گویند باید حجاب را تبلیغ کرد، چه ایرادی دارد که پوشش چادر را در پروفایل گذاشت و این استدلال‌ها همچنان ادامه دارد.
اما توجه به این نکته ضروری است، بی‌حجابی و بدحجابی و حتی انتشار تصاویر با حجاب جلب‌ توجه‌کننده در جامعه اسلامی یک ناهنجاری محسوب می‌شود، پس رفتار مجازی بانوان و آقایان نباید هیچ تفاوتی با محیط حقیقی دنیای خارج داشته باشد، این گونه نباشد که احساس کنیم ناظری در محیط مجازی وجود ندارد تا امکان شبهه در تصورات ذهنی دیگران ایجاد شود، بلکه همان گونه که در محیط کار، مدرسه و دانشگاه هستیم را بروز دهیم تا به عنوان یک کاربر از آسیب‌های احتمالی بی‌حجابی مصون بمانیم.
چرا که رفتار دینی ما برخاسته از الگوگیری از بزرگان و اوصیای الهی است، پس بهترین الگو در این رابطه حضرت فاطمه زهرا(س) هستند، ایشان می‌فرمایند: بهترین چیز برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان هم زنان را نبینند یا در جایی دیگر در روایات آمده است، نابینایی در خانه حضرت زهرا(س) وارد شد، حضرت خود را پشت پرده یا دیوار پوشاند، پیامبر(ص) فرمود چرا با اینکه نابینا تو را نمی‌بیند، از وی حجاب می‌گیری؟ فرمود: اگر او مرا نمی‌بیند، من که او را می‌بینم و او نیز بوی مرا استشمام می‌کند.
شاید برخی در قبال این روایت حضرت(س) موضع بگیرند و بگویند این دستور برای 1400 سال قبل است و جامعه تغییر کرده و بانوان در عرصه‌های مختلف اجتماع حضور دارند، اما این مطلب منافی با این موضوع نیست که بانوان حجاب خویش را رعایت نکنند، البته اسلام هم حضور زنان در اجتماع را با حجاب اسلامی تأیید می‌کند،‌ اما یادمان باشد همه در محضر خدا هستیم، زیرا خدای فضای حقیقی همان خدای فضای مجازی است و خداوند به عنوان یک کاربر همیشه آنلاین، تمام رفتار و سکنات ما را زیر نظر دارد، پس همان طور که در فضای حقیقی حجاب خویش را در برابر نامحرم رعایت کرده و به صلابت سخن می‌گوییم، لازم است همان حالات را در فضای مجازی هم داشته باشیم.

شهدا خوش قول بودن ماچی ....

نوشته شده توسط 10ام اسفند, 1394

خدمت نمایندگان مجلس و خبرگان


به مادر قول داده بود برمی گرده …


چشم مادر که به استخوان های بی جمجمه افتاد


لبخند تلخی زد و گفت :


بچه ام سرش میره ولی قولش نه !


جواب این مادر رو چی بدیم


شهدا نظاره گر هستند ……

مراسم ایام فاطمیه

نوشته شده توسط 5ام اسفند, 1394

حضرت زهرا (س) جان خود و فرزندش را فدا کرد
مراسم فاطمیه در روز چهارشنبه مورخ 94/12/5 با حضور حجت الاسلام والمسلمین نجفعلی قاسمی امام جمعه شهرستان فاضل آباد ومسئول و استاد حوزه علمیه در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء(عج)فاضل آباد برگزار شد.
قاسمی امام جمعه شهرستان در این مراسم گفت:حضرت زهرا (س) برای شیعیان معیار قرار داده است بدین گونه که روزی مردی به همسرش می گوید نزد حضرت زهرا برو وبگو من از شیعیان آن حضرت هستم یا خیر؟ حضرت زهرا (س) پاسخ می دهند: اگر به اوامر ما عمل کنید وازآنچه ما می گوئیم دوری کنید از شیعیان ما هستید اگر غیر این باشد از شیعیان ما نیستید.
وی تاکید کرد که معیار شیعه بودن اطاعت از اوامر ودوری از نواهی که اهل بیت (ع) فرمودند می باشد.
مسئول حوزه بیان کرد: انسان در هر اجتماعی که زندگی می کند باید با قوانین آن اجتماع هماهنگ باشد وصرف ادعای بدون پشتوانه عملی نمی شود. وشیعه ی اهل بیت بودن هم صرف اینکه نام شیعه برما نهاده باشند نمی شود بلکه باید به معیارهای اهل بیت توجه کنیم.
استاد حوزه اظهار داشت: امروزهدر قضایای انتخاباتی نیز چنین است فقط خدمات قبلی مهم نیست و صرف ادعای ولایی بودن معنی ندارد بلکه باید به ضوابط و قوانین کشور اگر چه به نفع طرف نباشد احترام بگذارد.
قاسمی گفت: حضرت زهرا (س) جان خود و فرزندش را فدا کرد و وارد عرصه سیاسی و اجتماعی شد و از امام وولی زمان خود دفاع کرد البته صدمه و آسیب هم دید پس ما هم باید حضرت را الگوی خود قرار دهیم واز تلاش وکوشش دست بر نداریم و دعا کنیم تا از شیعیان حضرت باشیم
وی در پایان ذکر مصیبت و مرثیه ای به مناسبت ایام فاطمیه داشت

حرف این روزهای امام خامنه ای ...

نوشته شده توسط 3ام اسفند, 1394

  مجلس مرعوب آمریکا مملکت را بدبخت می‌کند
اگر چنانچه مجلس به دنبال رفاه مردم، عدالت اجتماعی، گشایش اقتصادی، به دنبال پیشرفت علم، پیشرفت فنّاوری، به دنبال عزّت ملّی و استقلال ملّت باشد، ریل‌گذاری او به سمت این هدفها خواهد بود؛ اگر مجلس مرعوب غرب باشد، مرعوب آمریکا باشد، دنبال حاکمیّت جریان اشرافی‌گری باشد، ریل‌گذاری او در این جهتها خواهد بود؛ کشور را بدبخت خواهند کرد. اهمّیّت مجلس اینها است؛ اینها چیز کمی است؟ اهمّیّت مجلس همان‌طور که امام فرمودند به این است که در رأس امور است.

بیایید حداقل این بار ….پیرو حرف آقا باشیم تا بعد به چه کنم چه کنم نیافتیم…..

یا فاطمه ادرکنی .....

نوشته شده توسط 2ام اسفند, 1394

بوی فاطمیه می آید ….

بوی چادر خاکی مادرم ….

چادرم این روزها عجیب بهانه

صاحبش را می گیرد ……..

بی بی جان

نوشته شده توسط 25ام بهمن, 1394

 

بی بی جان این بار عطر شهدا در شب میلادت به مشام می رسد
این بار شهر را به یمن ولادت شما چراغانی کردیم

و میزبان پروانه هایی هستیم که گرداگرد
حرم به پرواز در آمدند و آسمانی شدند ….

آری :آنها در شب میلاد عیدی خود را از عمه سادات گرفتن …
عمه جان ،
حضرت زینب (س) تعداد جامندگان و مشتاقان

برای دفاع از حرم و حریم ولایت بسیار است
می شود قسمت ما هم شهادت بشود ؟!

التماس دعایی …

 

بیانات امام خامنه ای

نوشته شده توسط 19ام بهمن, 1394

دوازده بهمن 57

نوشته شده توسط 11ام بهمن, 1394

ورود حضرت امام خمینی (ره) به وطن اسلامی :امام خمینی(ره) بنیانگذارجمهوری اسلامی ایران، پس ازپانزده سال دوری ازوطن درمیان استقبال پرشورمردم قدم به خاک میهن اسلامی گذاشتند. پس از یکصد و هفده روز توقف امام خمینی (ره) در نوفل لوشاتو، امام خمینی (ره ) ساعت سه و سی دقیقه به وقت تهران به سوی تهران حرکت کردند.با آنکه پخش مستقیم مراسم ورود امام از شبکه تلویزیون میلیون ها نفر را درخانه ها پای تلویزیون نشانده بود ، در تهران سیل جمعیت برای دیدار رو در رو با امام خمینی خود را به مسیر تعیین شده و خیابان هایی که از فرودگاه تا بهشت زهرا به عنوان معبر امام انتخاب شده بود رسانده و در سوی خیابان ها مستقر شدند . به نوشته روز نامه کیهان طول جمعیت استقبال کننده از امام خمینی به 32 کیلومتر می رسید .

                     

ادامه »

دهه فجر مبارک باد

نوشته شده توسط 10ام بهمن, 1394

امام خامنه ای(دام ظله )

ملت ایران با الهام از هدایت های امام راحل با ایمان و اراده و هوشیاری خود گردنه های دشوار راپشت سر گذاشت و به موفقیتهای درخشان دست یافتند

بی بصیرت ها همیشه یک قدم عقب ترند

نوشته شده توسط 5ام بهمن, 1394

تشکیل شورای انقلاب به فرمان امام خمینی

نوشته شده توسط 22ام دی, 1394

با نزدیک شدن روز پیروزی ملت ایران و بارور شدن خون شهیدان، به منظور سامان‌بخشی به اوضاع اولین و بنیادی‌ترین نهاد سیاسی و عالی‌ترین نهاد تصمیم‌گیری یعنی «شورای انقلاب اسلامی» به فرمان امام خمینی(س) طی پیامی به ملت ایران شکل گرفت. در این پیام، به غیرقانونی بودن دولت بختیار و احتمال وقوع خیانت و جنایت بزرگتر نظیر کودتای نظامی توسط شاه که در حال رفتن بود و لزوم هوشیاری و ادامه مبارزه توسط مردم نیز اشاره شده است.متن پیام بنیانگذار جمهوری اسلامی به شرح زیر است:

سلام و تحیت بر ملت قهرمان و شریف ایران! سلام بر شهداى راه حق!

اکنون که روز پیروزى ملت شجاع نزدیک مى‏شود، اکنون که خونهاى پاک عزیزان بیگناهى که براى دفاع از حق و حقیقت به دست جلادان خون‏ آشام شاه بر زمین ریخته شده است بارور مى‏گردد، لازم مى‏دانم مراتب ذیل را به اطلاع ملت ایران و مردم جهان برسانم:

1- به موجب حق شرعى و بر اساس رأى اعتماد اکثریت قاطع مردم ایران که نسبت به این جانب ابراز شده است، در جهت تحقق اهداف اسلامى ملت، شورایى به نام «شوراى انقلاب اسلامى» مرکب از افراد با صلاحیت و مسلمان و متعهد و مورد وثوق موقتاً تعیین شده و شروع به کار خواهند کرد. اعضاى این شورا در اولین فرصت مناسب معرفى خواهند شد. این شورا موظف به انجام امور معین و مشخصى شده است؛ از آن جمله مأموریت دارد تا شرایط تأسیس دولت انتقالى را مورد بررسى و مطالعه قرار داده و مقدمات اولیه آن را فراهم سازد. دولت موقت در اولین فرصت که مناسب و صلاح دانسته شود به ملت معرفى و شروع به کار خواهد نمود. دولت جدید موظف به انجام مراتب زیر است:

الف- تشکیل مجلس مؤسسان از منتخبین مردم به منظور تصویب قانون اساسى جدید جمهورى اسلامى.

ب- انجام انتخابات بر اساس مصوبات مجلس مؤسسان و قانون اساسى جدید؛

ج- انتقال قدرت به منتخبین جدید.

2- دولت کنونى، که منصوب شاه مخلوع و مجلسینْ غیر قانونى مى‏باشد، هر گز مورد قبول مردم نخواهد بود. همکارى با این دولت غاصب به هر شکل و به هر نحوى شرعاً حرام و قانوناً جرم است. همان طورى که کارمندان محترم و مبارز بعضى از وزارتخانه ‏ها و ادارات دولتى عمل کرده ‏اند باید از اطاعت وزراى غاصب سرپیچى نموده و در صورت امکان آنان را به وزارتخانه‏ ها راه ندهند. خواست ملت مظلوم ایران تنها رفتن شاه و برچیده شدن بساط نظام سلطنتى نیست، بلکه مبارزه ملت ایران تا استقرار جمهورى اسلامى که متضمن آزادى ملت و استقلال کشور و تأمین عدالت اجتماعى باشد ادامه خواهد داشت. تنها با رفتن شاه و انتقال قدرت به ملت است که آرامش به کشور عزیزمان باز گشت. تنها با استقرار حکومت عدل اسلامى مورد تأیید و پشتیبانى مردم و با شرکت فعالانه همه ملت است که مى‏توان خرابی هاى عظیم فرهنگى و اقتصادى و کشاورزى را که رژیم فاسد شاه به وجود آورده است جبران نموده و نوسازى مملکت را به نفع طبقات زحمتکش و مستضعف آغاز نمود.

ادامه »

جنگ فضایل و رذایل

نوشته شده توسط 19ام آذر, 1393

مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء (عج الله تعالی فرجه الشریف)به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی مراسم سوگواری در روز چهارشنبه مورخ 93/9/19با حضور امام جمعه محترم شهر فاضل آباد حضرت حجت الاسلام قاسمی برگزار نمود که کزیده ای از بیانات ایشان به شرح ذیل می باشد :

ایشان فرمودند محرم و صفر ایام سوگواری پاکترین انسانهای تاریخ بشریت است که برای دفاع از دین و پاسداری از دین و برای نجات بشریت از گمراهی در مظلومانه ترین حالت ،مردها به شهادت رسیدند و با مظلومانه ترین حالت زنانشان به اسارت رفتند.

ایشان اشاره داشتند یک پیام و یک هدف عاشورا روشنگری  و هدایت مردم بود که امام حسین(ع) آن بلای سنگین را خودش و اصحابش و زن و فرزندانش تحمل نمودند برای هدایت ما،برای روشنگری جامعه و رشد بشریت هزینه سنگین داده است و یک بخش دیگر باعث رشد و عزیز شدن اباعبدالله حسین (ع) است که بین اوست و خدای او .

ایشان افزودند امام حسین از روشهای مختلف برای هدایت مردم خطبه ورجز خواندند :

1- به وجدانتان مراجعه کنید اگر وجدان  بیداری داشته باشید .

2-تحریک عواطف آن ها بود.

3- یادآوری قیامت بود.

4- نسب خود را به پیغمبر بیان نمودند.

5- از بی اعتباری و بی عاقبتی دنیا سخن گفتند

6- قرآن بین ما حکم باشد.

میدان کربلا میدان جنگ نظامی نبود ،جنگ امام حسین (ع) هم جنگ نظامی نبود بلکه جنگ فضایل و رذایل بود . از طرف لشکر ابا عبدالله هیچ فضیلت اخلاقی نبود که در کربلا انجام دادند. و هیچ رذایلی نبود که از طرف لشکر یزید انجام دادند. انجام فضایل یعنی حسینی شدن و انجام رذایل یعنی یزیدی شدن . امام حسین (ع) دارد زمینه ظهور را فراهم می کند که مردم وارد این میدان فضایل بشوند و از رذایل دور شوند ، خود راتربیت کنند برای ظهور .

و همچنین بیان کردند مهمترین رسالت حوزه و حوزویان جز هدایت و ارشاد مردم نیست . و تبلیغ دین در سه محور باید باشد . اخلاق ، احکام و اعتقادات مردم و هدایت انسان به اندازه کل دنیا ارزش دارد از آنچه خورشید برآن می تابد و غروب می کند برای تو بهتر است .

ودر پایان ذکر مصیبت داشتند که در این مراسم کلیه طلاب ، اساتید ، کادر حضور داشتند که از این مراسم ثبت و ضبط بعمل آمد .

مولود رمضان

نوشته شده توسط 21ام تیر, 1393

 

مولود رمضان

پیشواى دوم، نه تنها از نظر علم، تقوى، زهد و عبادت، مقامى برگزیده و ممتاز داشت، بلكه از لحاظ بذل و بخشش و دستگیرى از بیچارگان و درماندگان نیز در عصر خود زبانزد خاص و عام بود. وجود گرامى آن حضرت آرام بخش دل هاى دردمند، پناهگاه مستمندان و تهیدستان، و نقطه امید درماندگان بود. هیچ فقیرى از در خانه آن حضرت دست خالى برنمى گشت.

http://www.aviny.com/Occasion/Ahlebeit/ImamHasan/veladat/88/VijeName.aspx

حجاب آرم جمهوری اسلامی

نوشته شده توسط 21ام تیر, 1393

نکته هایی از حاج آقا قرائتی در مورد حجاب

شما جنس مرغوب را در کادو می پیچید، روی تلویزیون پارچه می اندازید ،کتاب قیمتی را جلد می کنید، طلا و جواهرات را ساده در دسترس قرار نمی دهید.

بنابراین جلد و حجاب نشانه ارزش است.

خداوند برای چشم که ظریف است و خطرات ان را تهدید می کند حجاب قرار داده .حجاب باعث تمرکز فکر مردان که بخش عمده تولید جامعه به دست آنان است می گردد.

در کشورهایی که بی حجاب است نظام خانواده از هم گسسته و آمار طلاق غوغا می کند.اسلام به خاطرحفظ حیا ، کرامت و جلال ، جلوگیری از تشتت و هوس بازی و گسستن نظام خانواده حجاب را واجب فرموده.باید دانست که حجاب مانع تولید نیست.بزرگترین صادرات ایران بعد از نفت قالی است که تولیدش به دست زنان باحجاب است.

حجاب مانع تحصیل نیست ،صدها هزار دانشمند زن در کشور اسلامی ایران شاهد این ادعاست.حجاب آرم جمهوری اسلامی ایران است.دنیا انقلاب اسلامی ایران را با حجاب بانوانش می شناسد و ابر قدرتها از این نشانه پرارزش انقلاب آنقدر هراس دارند که چند دختر مسلمان را با پوشش اسلامی و حجاب بر سر درس تحمل نمی کنند.

http://velation.blogfa.com/post/2

ماهواره

نوشته شده توسط 16ام تیر, 1393


ماهواره يا دجال واره

تو اي بشقاب پشت بام خانه

گرفتي دين و ايما ن را نشانه

به شكل دايره گشتي هويدا

سپر گشتي تو در جنگ زمانه

همه اخبار و اسنادت دروغ است

نداري مقصدي جز تازيانه

تو با فرهنگ و ديني كار داري

چرا هر دم تو مي گيري بهانه

فساد و جنگ و دعوا هاي خانه

سرنخ دارد اندر بام خانه

سرو رو مد و تيپ جوان ها

گرفته الگو از ديو شبانه

اصالت را به زن دادي كم و بيش

كه از بن بركني حُجب زنانه

الهي آنتن تو سرنگون باد

جوانها خشك كردي از جوانه

مگر تفريح پاكيزه نداريم

چرا تفريح و بازي با سگانه

كمي دقت كن اين دجال واره

كند جمعي به سوي شيطان روانه

همه با همت و عزم جهادي

كنم نابود فكر ابلهانه

برو ماهواره را جمع كن ز خانه

كه گندابه نباشددر ميانه

بيا با دين و با قرآن سفر كن

صفاي خانه ات كن عارفانه

تو الحق رهبري دلسوز داري

بيا و پيروي كن عاشقانه

اتاق فكر صهيونيسم نابود

بود اسلام پيروز زمانه

تاج الديني

 

 

هنگام سفر فراموش شان نکنیم

نوشته شده توسط 4ام اسفند, 1392

یکی از دغدغه‌های پیش از سفر آنها که گل و گلدانی در خانه نگهداری می‌کنند این است که در طول سفرشان چطور باید از گلها و گیاهان نگهداری کنند. برخی مسئولیت آن را به همسایه یا آشنایی می‌سپارند، برخی نیز راه و روشهایی را پیش می‌گیرند که در پی به بعضی از آنها اشاره شده است.

برای آن که هنگام بازگشت از سفر، با گیاهانی پژمرده روبه‌رو نشوند یکی از راه های زیر را انتخاب کنید:
هنگام سفر، فراموش‌شان نکنید

1ـ گلدان ها را کف حمام یا آشپزخانه بچینید و سطلی حاوی آب را در کنار هر گلدان و در سطحی بالاتر از آن قرار دهید. پارچه ای نخی به اندازه یک متر یا بیشتر و به عرض پنج سانتی متر آماده کنید و یک سر آن را از کنار گلدان به داخل خاک فرو کنید. سر دیگر را در سطل پر از آب قرار دهید. به این ترتیب دستمال پارچه ای همواره آب را به خود جذب می کند و آب آرام آرام به داخل خاک گلدان منتقل می شود.


2ـ در داخل وان حمام یا در یک لگن بزرگ، کمی آب بریزید و چند آجر در کف آن و در داخل آب قرار دهید. سپس گلدان ها را روی آجرها بچینید. توجه داشته باشید، گلدان ها به طور مستقیم درون آب قرار نگیرند و در ضمن، کف هر یک از گلدان ها نیز دست کم چند سوراخ وجود داشته باشد.


3ـ یک تکه حوله یا پتوی کوچک مستعمل را کف وان یا لگن بزرگ قرار دهید. داخل وان یا لگن را به ارتفاع دو تا سه سانتی متر آب بریزید. گلدان ها را روی حوله یا پتوی مرطوب قرار دهید یا آن که نیمی از یک تکه حوله بزرگ را درون لگن یا سینی بزرگی قرار داده و گلدان ها را روی آن بچینید. سر دیگر حوله را در داخل ظرف گود دیگری که با آب پر شده است، بگذارید. توجه داشته باشید ظرف دوم باید در سطحی بالاتر از ظرف اول قرار گیرد. در ضمن اندازه ظروف را با توجه به ابعاد گلدان ها و گیاه درونشان انتخاب کنید.


4 ـ خاک ژله ای نیز می تواند با پوشش خود روی خاک گلدان، رطوبت خاک را تا چند روز حفظ کند بویژه زمانی که در مسافرت ها نگران آب دادن به گل ها هستیم. خاک ژله ای را خانواده ها به عنوان خاک تزئینی می شناسند و برای استفاده در سبزه عید نیز به کار می برند؛ اما به علت ناآگاهی از سوپر جاذب بودن آن، خاک ژله ای را استفاده نمی کنند. در واقع با پخش خاک ژله ای روی خاک گلدان، نیاز گیاه به آب تأمین می شود. وجود خاک ژله ای روی گلدان از تبخیر آب نیز جلوگیری می"‹کند و در مناطقی مانند قزوین که آفتاب در فصل تابستان طاقت فرساست با به کار بردن خاک ژله ای می توان از تبخیر رطوبت خاک جلوگیری کرد.
پوشش دادن با استفاده از مالچ، یکی دیگر از روش های نگهداری از گیاهان است. گلدان را به طور کامل بیاری کنید، سپس به قطر سه تا پنج سانتی متر مالچ خرد شده در گلدان گیاهان پارتمانی بریزید

5 ـ پیچیدن گیاهان در کیسه های پلاستیکی روش دیگری است که برای نگهداری گیاهان می توان استفاده کرد. چون این کیسه های پلاستیکی سیستم بسته ای ایجاد می کنند که هیچ آبی از داخل آنها از دست نمی رود می توان برای تعداد زیادی گیاه از پوشش پلاستیکی لباس استفاده کرد؛ البته در این باره نکات احتیاطی بسیار ضروری است.

گیاهان زیر پوشش را نباید در معرض نور خورشید قرار داد؛ زیرا نور خورشید هوای درون پلاستیک را گرم می کند و سبب آسیب گرمایی می شود؛ اما درباره گیاهان بزرگ که نمی توان آنها را درون پوشش پلاستیکی قرار داد، فقط گلدان را بپوشانید. به این صورت که پوشش پلاستیکی را در اطراف طوقه گیاه با نوار چسب تا حد امکان سست ببندید تا پلاستیک از تبخیر آب جلوگیری و بخشی از رطوبت را حفظ کند. این روش یکی از مطمئن ترین روش های آبیاری گیاهان خانگی در هنگام سفر است. با این روش می توان یک ماه بیشتر گیاهان را نگهداری کرد.

پوشش دادن با استفاده از مالچ، یکی دیگر از روش های نگهداری از گیاهان است. گلدان را به طور کامل آبیاری کنید، سپس به قطر سه تا پنج سانتی متر مالچ خرد شده در گلدان گیاهان آپارتمانی بریزید.

 

از بین بردن بوی نامطبوع فرش

نوشته شده توسط 4ام اسفند, 1392

گر قصد شستن فرش را ندارید، با موادی مانند جوش‌شیرین، بوراکس، اسطوخودوس، روغن‌های ضروری بوی نامطبوع آن را از بین ببرید.


رایحه‌های خانگی که برای فرش استفاده می‌کنید، بوی حیوانات خانگی، کپک و … را از بین می‌برند. آن‌ها ارزان، موثر و اکثرا غیررسمی و به‌راحتی قابل تهیه هستند.

1 - از بین برنده بو : اسطوخودوس
گل‌های اسطوخودوس با بوی خوش خود به عنوان دئودورانت فرش عمل می‌کند و در واقع بوزدا است. ½ پیمانه از گل‌های تازه را خرد کرده، داخل هاون ریخته و با پشت قاشق فشار دهید تا عطر آن آزاد شود.


گل‌های خرد شده را داخل کاسه‌ای بزرگ با یک پیمانه جوش‌شیرین ترکیب کنید. مخلوط را روی فرش پاشیده، حداقل 30 دقیقه صبر کنید.


در صورت وسیع بودن جای مورد نظر و شدت بو از 1 پیمانه گل خرد شده و دو پیمانه جوش‌شیرین استفاده کنید. بگذارید مخلوط چند ساعت در طول شب روی فرش باقی بماند سپس جارو برقی بزنید.


جوش‌شیرین بوی بد را از بین برده و گل‌های اسطوخودوس رایحه گل تازه را از خود به جا می‌گذارد.

2 - از بین برنده بو : روغن ضروری
روغن ضروری در ترکیب با جوش‌شیرین در مقایسه با انواع آماده خوشبوکننده‌ها برای از بین بردن بوی نامطبوع فرش فوق‌العاده و ارزان‌تر است.


از هر روغن ضروری می‌توانید استفاده کنید. اگر عطر و بوی گل را می‌پسندید؛ اسطوخودوس، رز و یاسمن و اگر بوی مرکبات را ترجیح می‌دهید؛ لیمو و پرتقال را انتخاب کنید. برای بوی تند؛ سدر، چوب صندل و نعنا هندی را در نظر داشته باشید.


تقریبا 20-15 قطره روغن ضروری را با ½ پیمانه جوش‌شیرین ترکیب کنید و تا زمانی که مطمئن شوید به طور کامل پخش شده است، خوب هم بزنید. مخلوط را روی قسمت بدبو فرش بپاشید و بگذارید چند ساعت در طول شب بسته به شدت بو باقی بماند.


سپس جاروبرقی بزنید.
روغن ضروری بسیار فرار بوده و در صورت ترکیب با جوش‌شیرین لکه‌ای از خود روی فرش به جا نمی‌گذارد.

3 - از بین برنده بو : بوراکس
بوراکس یک نمک قلیایی است که برای از بین بردن بوی فرش ایمن و موثر است. طرز استفاده از آن مانند جوش‌شیرین بوده و اغلب به عنوان ماده‌ای غیرسمی برای تمیز کردن خانه از فروشگاه‌ها قابل تهیه است.


بوراکس را روی فرش بپاشید و برای گرفتن نتیجه، 30 دقیقه تا چند ساعت صبر کنید سپس جاروبرقی بزنید.
بوراکس به تنهایی برای جذب و از بین بردن بو کافیست. در عین حال می‌توانید روغن ضروری یا گل‌های خشک شده اسطوخودوس را به جای جوش‌شیرین به بوراکس با همان دستور فوق اضافه کن

http://www.beytoote.com/housekeeping/wash-taint/removing2-carpet-odor2.html

شهادت سردار حمید باکری

نوشته شده توسط 3ام اسفند, 1392

شهادت سردار “حميد باكري” قائم‏مقام لشكر 31 عاشورا در جزيره مجنون(1362ش)

 

كه چندين بار خودش در جنگ تن به تن و پرتاب نارنجك دستي به صداميان شركت نمود و از ناحيه دست مجروح شد و بر حسب شايستگي كه كسب نمود از طرف فرماندهي كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به عنوان فرمانده تيپ حضرت ابو‌الفضل (علیه السلام ) منصوب گرديد .

در آذر سال 1334 در شهرستان اروميه چشم به جهان گشود . در سنين كودكي مادرش را از دست داد و دوران دبستان و سيكل و اول دبيرستان را در كارخانه قند اروميه و بقيه تحصيلاتش را در دبيرستان فردوسي اروميه به پايان رساند. بعلت شهادت برادر بزرگش علي كه بدست رژيم خونخوار شاهنشاهي انجام شده بود با مسائل سياسي و فساد دستگاه آشنا شد .

بعد از پايان دوران خدمت سربازي در شهر تبريز با برادرش مهدي فعاليت موثر خود را عليه رژيم آغاز كرد و خود سازي و تزكيه نفس شهيد نيز بيشتر از اين دوران به بعد بوده است . ا هجرت امام«مد ظله العالي»به پاريس عازم پاريس مي شود و از آنجا هم جهت آوردن اسلحه به سوريه مي‌رود و با پيروزي انقلاب اسلامي به ايران مراجعت، جهت پاسداري از دستاوردهاي انقلاب اسلامي در مراكز نظامي مشغول فعاليت مي‌شود و با تشكيل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در سال 57 به عضويت سپاه درآمده و به عنوان فرمانده عمليات با عناصر دست‌نشانده امپرياليسم شرق و غرب كه در گروهكها و احزابي كه بلافاصله بعد از پيروزي انقلاب شروع به فعاليت كرده بودند به مبارزه مي‌پردازد .

http://mojeanzali.com/User_Taghvim_view.asp?editid1=95

توصیه های مقام معظم رهبری به دانشجویان

نوشته شده توسط 16ام دی, 1392

 

توصیه های مقام معظم رهبری به دانشجویان

1. دانشجو بايد از افراط و تفريط پرهيز كند

توصيه‏ى من به فضاى دانشجوئى و محيط دانشجوئى، همين مطلبى است كه عرض كردم؛ يعنى خواستن، مطالبه كردن، داعيه داشتن؛ هم در زمينه‏ى مسائل سياسى و اجتماعى، هم در زمينه‏ى مسائل علمى، هم در زمينه‏ى مسائل خاص دانشگاهى؛ همراه با عقلانيت.
من از اول انقلاب تا حالا، حتى در آن روزهائى هم كه روزهاى بعضى از تحركات نامتناسب بود و من به دانشگاه تهران مى‏آمدم و با جوانها صحبت ميكردم، عقيده و سليقه‏ام همين بود كه دانشجو بايد از افراط و تفريط پرهيز كند؛ من با افراطكارى و زياده‏رويهاى گوناگون در هر جهتى، موافق نيستم. با اعتدال، با روش منطقى و صحيح مسائل را دنبال كنيد و بدانيد كه خواست و پيگيرى شما اثر دارد.

بیانات در دیدار دانشجویان 17/7/86


2. مطلوب ما، آوردن حرف نو به ميدان انديشه، با يك حركت صحيح و جهت‌گيرى درست است

من به نظرم ميرسد يكى از كارهاى لازم، تشكيل جلسات فكرى وسيعى است كه مجموعه‏ى دانشجوئى، همراه با مجموعه‏ى حوزوى، با برنامه‏ريزى خوب، ميتواند به وجود بياورد تا بنشينند درباره‏ى مسائل گوناگون فكر كنند. گسترش فكر و پراكندن فكرِ درست و صحيح ميتواند همان ثمراتى را ببخشد كه ما در زمينه‏هاى مسائل علم و فناورى و پيشرفت علوم از دانشجو توقع داريم؛ يعنى شكوفائى، آوردن حرف نو به ميدان انديشه، با يك حركت صحيح و جهتگيرى درست. يكى از كارها اين است.

بیانات در دیدار دانشجویان 7/7/87


3. حرفتان را صريح بزنيد؛ اگر معلوم شد كه اشتباه كردید، سريع و راحت پس بگيريد

يكى از دوستان، اعتراضهاى صريحى كردند. خصوصيت دانشجو هم همين است. به اشخاص و دستگاه‏ها اعتراضهائى كردند - حالا آن اعتراضها ممكن است وارد باشد، ممكن است وارد نباشد؛ من روى آن نميخواهم قضاوت بكنم - اصل اينكه دانشجو حرفش را روشن و صريح و آشكار بزند و دچار سياسى‏كارى نشود، چيز مطلوبى است.

بدترين اشكال و اشكال وارد بر محيط دانشجوئى اين است كه دانشجو دچار محافظه‏كارى شود و حرفش را با ملاحظه‏ى موقع و مصلحت خيالى بيان كند؛ نه، دانشجو بايد حرفش را صريح بزند.

البته در كنار اين صراحتِ در بيان، صداقت در نيت هم بايد وجود داشته باشد و در كنار او، سرعت در پذيرش خطا؛

اگر ثابت شد كه خطاست.

فرق شماى جوان و دانشجو و صادق و پاكيزه‏دل، با يك آدم سياسى‏كار بايد در همين باشد؛

حرفتان را صريح بزنيد؛ آنچه را كه ميزنيد، از دل بزنيد؛ و اگر چنانچه معلوم شد كه اشتباه است، سريع پس بگيريد؛ راحت. اين، به نظر من يكى از بهترين شاخصه‏هاى دانشجوئى است.

بیانات در دیدار دانشجویان 7/7/87


4. نیازمند به اعتماد به نفس شما هستیم

آنى كه ما به شدت نيازمند اعتماد به نفس او هستيم، قشر جوان ماست؛ بخصوص قشر جوان اهل علم و فرزانه و بالقوه اداره كننده‏ى بخشى از آينده‏ى اين كشور؛ چه اداره كننده‏ى علمى، چه اداره كننده‏ى سياسى، چه اداره كننده‏ى عملى و اجرائى. اين قشر بايد توصيه‏ى به اعتماد به نفس را - كه من ديروز به صورت گذرا گفتمو امروز ميخواهم قدرى بيشتر درباره‏ى آن حرف بزنم - درست به گوش بشنود و از اعماق دل بپذيرد و در همه‏ى فعاليتهاى خود آن را محور و ملاك قرار بدهد.

بیانات در دیدار دانشجویان یزد 13/10/86

 

http://www.ravayatgar.org

نظم و انضباط در زندگی مومنین

نوشته شده توسط 24ام آذر, 1392

«نظم» در لغت به معنای آراستن، برپا داشتن، ترتیب دادن كار و… و در اصطلاح نظامی به معنای پیروی كامل از دستورهای نظامی است. انضباط نیز به معنای نظم و انتظام، ترتیب و درستی، عدم هرج و مرج، سامان پذیری و آراستگی است. نظم در آفرینش آفرینش براساس نظم استوار است و در دستگاه خلقت، هر پدیدهای جای خاصی دارد و مأموریت و كار ویژهای به عهده دارد. كرات آسمانی در مدار معیّنی حركت میكنند، فصول سال و گذشت شب و روز نظم خاصی دارد و خلقت اشیا از اندازه، حدّ و میزان خاصی برخوردار است. خدای تعالی میفرماید:
«إِنَّا كُلَّ شَیْءٍ خَلَقْناهُ بِقَدَرٍ» ما هر چیزی را به اندازه (و روی حساب) آفریدیم. حكمت خداوندی در هر چیز تجلّی یافته و موجودات عالم نیز روی حساب و نظم دقیق و نیز براساس هدف معیّنی قدم به عرصه هستی نهادهاند.

موارد نظم :

الف- نظم در اوقات شبانه روز:

نظم در زندگی یك مسلمان بر محور عبادت خدا -كه هدف از زندگی است- پدید میآید. یك مسلمان هنگام اذان صبح برای نماز بر می خیزد و پس از نماز به تلاوت آیاتی از قرآن میپردازد، سپس اقدام به ورزش مناسب یا مختصری استراحت، پس از صرف صبحانه به كار روزانه می پردازد، نزدیك اذان ظهر دست از كار برداشته برای نماز ظهر و سپس عصر آماده میشود، پس از نماز به صرف غذا و مقداری استراحت پرداخته، دوباره كار را آغاز میكند، نماز مغرب و عشا را به موقع ادا كرده و پس از دیدار با دوستان، بستگان، گفتگو با خانواده، یا هر تفریح و جلسه مشروع دیگر وقتی به خواب میرود كه بتواند نماز صبح خود را سر وقت بخواند. این است كه معنای سخن حضرت موسی بن جعفر -علیه السلام- كه به پیروانش سفارش میكند: «بكوشید كه اوقات خود را چهار قسمت كنید: بخشی برای مناجات با خدا، دیگری برای امرار معاش، سوّم برای معاشرت با برادران و معتمدانی كه عیوبتان را به شما میگویند و قلباً به شما اخلاص دارند. چهارم برای لذّتها و كامیابیهای مشروع. با این بخش (چهارم) است كه بر سه بخش دیگر نیرو میگیرید.»

ب- نظم فكری:

اگر انسان زندگی خود را طبق بینش اسلامی نظم بدهد و بكوشد گفتار، رفتار و حركاتش منظم و مطابق برنامه دقیق اسلام باشد، نظم فكری پیدا میكند و هیچگاه دچار تزلزل فكری و عقیدتی نمیشود. حضرت امام خمینی (ره؟) در این باره میفرماید: «اگر در زندگیمان، در رفتار و حركاتمان نظم بدهیم، فكرمان هم بالطبع نظم میگیرد، وقتی فكر نظم گرفت، یقیناً از آن نظم فكری الهی هم برخوردار خواهد شد.»
ج- نظم در مصرف:

نظم در مصرف به معنای داشتن حساب و برنامه دقیق در دخل و خرجها و مصرفهاست كه در این امور، اعتدال را رعایت كرده و از زیاده روی و اسراف بپرهیزند. چنان كه قرآن كریم بندگان خوب خود را اینگونه می ستاید: «وَ الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ كانَ بَیْنَ ذلِكَ قَواماً» (بندگان خدای رحمان) كسانی هستند كه هرگاه انفاق (هزینه) كنند نه اسراف كنند و نه تقتیر (دست خشكی) و (هزینه زندگی آنان) بین این دو در شرایط متعادل است.

د- نظم در امور نظامی:

پایبندی به نظم و انضباط بویژه در امور نظامی از اهمیت بالاتری برخوردار است. یك نیروی نظامی باید در كیفیت پوشیدن لباس نظامی، سر وقت حضور یافتن در محل كار، به غیر كار موظّف نپرداختن مقیّد باشد، برای دفاع از اسلام و میهن اسلامی آمادگی كامل داشته باشد، سلسله مراتب نظامی را رعایت كند.

http://s-mazhab.blogfa.com/

انسانیت به روح است نه به جسم

نوشته شده توسط 12ام آذر, 1392


انسانیت به روح است نه به جسم


وقتی نفس ناطق انسان قوی باشد،باکی از این نیست که جسمش علیل باشد.انسان به روح ، انسان است.   ما درنوابغ عالم داشتیم اشخاصی که نابینا بودند ولی نابغه بودند و اشخاصی که معلول بودند ولی از علما و نوابغ بودند، از فلاسفه بودند. شما هیچ غم نداشته باشید که از یک پا یا یک دست   یا چشم معلول هستید.


( ازفرمایشات بنیانگذارکبیرانقلاب اسلامی ایران. تاریخ ۷/۱۲/۵۷ .مدرسه علوی درجمع معلولین)

https://kowsarblog.ir/admin.php?ctrl=items&action=new&blog=85

بسیج مستضعفین

نوشته شده توسط 5ام آذر, 1392

 

تشکيل بسيج مستضعفين به فرمان امام خميني (ره) و روز بسيج


به دنبال پيروزي انقلاب اسلامي و قطع دست استکبار جهاني و منافع آنها در ايران، توطئه‌ها و فتنه‌هاي شياطين عليه ايران روز به روز گسترش يافت. در چنين شرايطي امام خميني در پنجم آذر 1358، فرمان تشکيل بسيج را صادر کردند و فرمودند: مملکتي که 20 ميليون جوان دارد، بايد بيست ميليون ارتش داشته باشد. هنوز يک سال از صدور فرمان امام نگذشته بود که رژيم بعث عراق با هدف براندازي نظام نوپاي اسلامي و با حمايت استکبار جهاني، عليه ايران دست به حمله همه جانبه زد. در چنين شرايطي بود که جوانان سلحشور، به اشاره امام به صورت خودجوش و تحت تشکل‌هاي بسيجي به جبهه‌ها شتافتند و در طول هشت سال دفاع مقدس، با تقديم خون خود، نهال نوپاي انقلاب اسلامي را آبياري کردند و حماسه‌ها و رشادت‌هاي بي‌سابقه‌اي آفريدند. اينگونه بود که بسيج در تاريخ انقلاب اسلامي نه به عنوان يک نهاد نظامي صرف، بلکه به عنوان يک مکتب فرهنگي و ارزشي و کلمه طيبه‌اي که در بين همه اقشار ملت ايران ريشه دوانيده است، مطرح مي‌شود. مقام معظم رهبري در مورد بسيج فرموده‌اند: «… اگر بخواهيم بسيج را در يک تعريف کوتاه معرفي کنيم بايد بگوييم: بسيج عبارت است از مجموعه‌اي که در آن پاکترين انسان‌ها، فداکارترين و آماده به کارترين جوانان کشور، در راه اهداف عالي اين ملت و براي کمال رساندن و به خوشبختي رساندن اين کشور جمع شده‌اند … بسيج عبارت است از تشکيلاتي که در آن افراد متفرق و تنها، به يک مجموعه عظيم و منسجم، به يک مجموعه آگاه، متعهد، بصير و بينا به مسائل کشور و به نياز ملت، تبديل مي‌شوند. مجموعه‌اي که دشمن را بيمناک و دوستان را اميدوار و خاطر جمع مي‌کند؛ در حقيقت همه انسان‌هاي مؤمن، آگاه، بصير، عاشق ، متعهد و علاقه‌مند و آگاه به کار، در هر ميداني از ميدان‌ها هستند که براي ملت مفيد است، جزء بسيج‌اند؛ لذا بسيج يک نام مقدس است. »

رمز حروف واژه بسیج

نوشته شده توسط 27ام آبان, 1392

رمز حروف واژه بسیج

ب؛

بنده بارگاه بی نیاز بی همتایم و برخوردار از بحر بی کران بخشایش.

بنده ای بیدار دلم و بینشم را با برهان و بیّنه آراسته ام.

برنامه ام بر افراشتن بیرق بقیة اللّه و براندازی باطل است.

برآنم که خدا را بندگی کنم؛ نه از بیم بلا، و نه به بهانه بهشت.

از بهتان بیزارم؛ از بلاهت، به دور، و از بیهودگی، بری.

بسان بلبل بیدل، در باغ و بستان، بیتوته می کنم، تا بعثت بهار را به بنی آدم، بشارت دهم.

س؛

با سیاهی و ستم، سر سازش ندارم و سلحشورانه در سیمای سربه داران، سبیل ستم گری را بر سلطانان سفاک، سد می کنم.

سالک سبیل سدادم و سبکبار، تا ساحل سعادت، در سفر.

سر سپرده ساحت سیّدالسّاجدینم و هر سپیده دم، در سرزمین سبز سحر، با سجده ای سرخ، سرافراز و سپیدروی می مانم.

با سعایت و سخن چینی، سر ستیز دارم و سرمایه سرکشی و سرمستی را در سرشت و سریره ام، سوزانده ام.

ساکت و ساده، در سایه سار سبز سنت سیّدالمرسلین، با سراج سلوک، از سفره سوره های قرآن صد سبد ستاره می چینم، تا سجاده ام سرشار از سوسن و سنبل شود.

سالیان، با سیل سرشک، سوار بر سمند سکوت در سرزمین سپیده، با سَحرخیزان، سیر می کنم، تا سوسویی از سلامت و صلاح را بر سبزه زار سینه ام، به یادگار بگذارند.

ی؛

یگانه گویی یزدان پَرَستم و یکتادلی یک رنگ.

یک باره از یمین و یسار، بر یزیدیان یغماگر و یاغیان یاوه گو، یورش می برم و یوم اللّه می آفرینم. یادگار یحیی و یوسف و یونس و یعقوبم، و یادآور یوم البعث.

ج؛

از جرم و جنایت جدایم و جنجال و جدل را، جایز نمی دانم.

در جذبه جان آفرین، اسیر جنونم، تا جرعه ای جاری جمال بنوشم.

جانباز جبهه جنگم و جلودار جهاد با جباران و جائران.

جوینده جلوه جمال جانان در جمارانم؛ نه در جبالِ «جابلقا» و «جابلسا» و نه در جزیره خضرا.

جعفری کیشم و در جرگه جمعیت جنوب شهر، جلسه جماعت و جمعه به جا می آورم. با جمشیدیان و جالوتیان در جدالم و برآنم که پرچم جمهوری اسلامی ایران را در جمیع جهات به جنبش درآورم.

خاتم بخشی علی علیه السلام به روایت جابر انصاری

نوشته شده توسط 8ام آبان, 1392

خاتم بخشی علی علیه السلام به روایت جابر انصاری

جابر بن عبد الله انصاری می گوید: در محضر پیامبر صلی الله علیه و آله نشسته بودیم که مرد عربی با لباس های کهنه و با حالت پریشانی ـ که فقر و بیچارگی از میان دو چشمش کاملاً آشکار بود.ـ وارد شد. وقتی که نگاه مرد به پیامبر صلی الله علیه و آله افتاد، گفت: به سوی تو آمدم، در حالی که دخترکم سخت به گریه افتاده و مادر کودک از این حالت نگران کننده مات و حیران است. همچنین خواهر و دو دختر و مادر سالخورده ای را پشت سر گذارده ام؛ نزدیک است از فقر و بیچارگی، عقل خود را از دست بدهم.
بدان که فقر و ذلت و پریشانی مرا فراگرفته است، به گونه ای که نه چیز تلخی نزد من یافت می شود و نه چیز شیرینی. هیچ منتهی و مقصودی نیست مگر به سوی تو. قرار بندگان به کجا خواهد بود، جز به سوی پیامبران.
هنگامی که پیامبر سخن مرد عرب را شنید، به شدت گریست. سپس رو به یاران کرد و فرمود: ای گروه مسلمانان! خداوند پاداشی را به سوی شما فرستاده است. خداوند غرفه ها و منازلی را به عنوان پاداش قرار داده است همانند منزل حضرت ابراهیم خلیل الرحمان. پس چه کسی از شما با این فقیر مواسات می کند؟ کسی جواب پیامبر را نداد، امّا علی علیه السلام ـ که طبق عادت همیشگی خود در گوشه ای از مسجد مشغول نماز نافله بود.ـ بادست به مرد فقیر اشاره نمود تا به نزد او برود. مرد عرب همین که به نزد حضرت علی علیه السلام رفت، وی دست خود را دراز کرد تا انگشتر را از دستش بیرون آورد. او نیز چنین کرد و پس از درود فرستادن بر پیامبر، گفت: تویی آن مولایی که امید می رود از طرف خدا دین را در دنیا به پاداری… . در همان حال، جبرئیل برپیامبر صلی الله علیه و آله فرود آمد وگفت: سلام برتو ای محمد! خدای علیّ اعلی به تو سلام می رساند و می فرماید: این آیه را بخوان: «انما ولیکم الله و رسوله…»پیامبر صلی الله علیه و آله از جای برخاست و فرمود: ای گروه مسلمانان! امروز چه کسی از شما کار خوبی انجام داده است که خداوند او را ولیّ هر مؤمنی قرار داده است؟ گفتند: ای رسول خدا! کسی را جز عموزاده ات ـ علی ـ سراغ نداریم که کار خیری انجام داده باشد. این جا بود که پیامبر آیه ولایت را بر آن ها تلاوت کرد. باشنیدن این آیه، حاضران نیز بر آن مرد عرب انفاق کردند. او که از انفاق علی علیه السلام به شدت خوشحال به نظر می رسید، در حالی که از مسجد بیرون می رفت، زیر لب این اشعار را زمزمه می کرد:
من بنده و غلام آن پنج تنی هستم که سوره آل طه و هل أتی درباره شان نازل گشت. پس به دقت بنگرید، تا خبر آن برای شما روشن گردد.
همچنین سوره های طواسین و حوامیم و زمر در مقام و منزلتشان نازل شده است. من غلام و بنده آن ها و دشمن کسی هستم که به آن ها کفر بورزد.

1- الدرالثمین ، ص 20

با کودکانمان کودکی کنیم

نوشته شده توسط 16ام مهر, 1392

روزپروانه شدن

نوشته شده توسط 11ام مهر, 1392


جشن نيکوکاري، تجلي عشق و اکرام و روز پروانگي و پروانه شدن است

جشن نيکوکاري، تجلي عشق و اکرام و روز پروانگي و پروانه شدن است و عاطفه مردم فهيم ايران در اين جشن ستودني مي باشد.

جشن نيکوکاري، حرکت و همايشي ملي، جهت زدودن چهره ي ناپسند فقر و درماندگي و کمک به افراد نيازمند و اقشار آسيب پذير جامعه است، جشني که بوي عشق، ايثار، عاطفه و مهرباني را در فضاي کشور به مشام مي رساند.


امروز ، گامهاي مهربان، پرصلابت و سرشار از مهر و نوعدوستي ، بسوي محل و پايگاه هاي برگزاري جشن نيکوکاري به حرکت درآمده است.
حضور مردم فهيم ايران زمين در پايگاههاي جمع آوري هدايا و کمکهاي نقدي و غيرنقدي، بارديگر ثابت کرد که شهروندان فهيم و نيکوکار ، همواره به فکر و ياد نيازمندان بوده و هيچگاه اين قشر را فراموش نخواهند کرد.
مردم مردم ايران اسلامي امسال نيز مانند سالهاي گذشته و چه بسا پرشورتر ، حماسه احسان و نيکوکاري را براي کمک به همنوعان خويش به منصه ظهور رساندند.
ایرانیان امروز يکبار ديگر با حضور در پايگاههاي جمع آوري هدايا و کمک هاي خود، دلهايشان را به سوي مدينه مهرباني به پرواز در مي آورند.


منتشر شده توسط afsaneh49 در وب سایت تبیان مرکز زنجان

نامه ای به کودکان سنگ

نوشته شده توسط 10ام مهر, 1392

نامه اي به كودكان سنگ
امروز مي خواهم براي تو اي فرزند فلسطين بنويسم.
بنويسم فلسطيني كه 60 سال با سنگ در مقابل تفنگ و موشك سربازها مي ايستد.
كودكاني كه از بدو تولد به جاي شنيدن صداي دلنشين چهچهه بلبل صداي دلخراش توپ و تفنگ مي شنوند. نوجواني كه به جاي كتاب و دفتر در دستانش سنگ بود شايد همين سنگ ها بودند كه به آنها درس اميد و مقاومت مي داد.
مادري كه به فرزندانش يادآوري مي كرد كه از وطنشان دفاع كنند و با درس خواندن مقاومت و هيچ گاه از اميد و مقاومت دست برندارند. پدري كه وصيت نامه اش به فرزندانش يادآوري مي كرد كه ميهنشان فلسطين است مبادا از آن دست بردارند و حتي تا آخرين قطره ي خون شان هم پاي هويت و ملتشان بايستند و نگذارند خون برادران و خواهرانشان پايمال شود. مي دانم كه خوب مي داني.
حال مي خواهم من به تو بگويم كودك فلسطيني:…
ولي دريغ از توان نوشتن سخن، مي خواهم بگويم مقاومت كن ولي تو خود بهتر از من معني مقاومت را مي داني، مي خواهم بنويسم صبور باش ولي تو خود درس صبر مي دهي، مي خواهم بگويم با غرور سرت را بلند كن ولي مي بينم چطور جلوي دشمن سربلند كرده و سينه سپر كرده اي، مي خواهم بگويم مانند كوه باش ولي مي بينم كه تو و برادرانت چگونه مانند كوه پا بر جاييد و حتي اسلحه هاي، سرد و آهني هم نمي تواند كوه هاي به هم پيوسته و درخت هاي قدعلم كرده را از هم بپاشاند.
پس فقط مي توانم بگويم ما با توييم و برايت دعا مي كنيم.
«ما همواره كنار فلسطين خواهيم ماند» امام خمینی (ره)
«امام خميني»(ره)

 

فرصت استثنایی

نوشته شده توسط 7ام مهر, 1392

امروز، فرصت استثنایی زیارت امام رضا (علیه‌السلام)

امروز یک فرصت استثنایی است ،یک بار عام است برای شرف یابی خدمت شاه خراسان ، هر گوشه عالم ، چه در مشهد الرضا باشیم چه در دورترین نقطه این کره خاکی ، یک سلام که بدهیم جواب می شنویم .

امام رضا

ما انسان ها همه به نوعی تنهاییم ، حس غریبی و غربت گاه گاهی به سراغمان می آید و ما را در افق های زندگیمان بی کس و تنها نشان می دهد.

گاهی در کنج این تنهایی ها با خدای خود خلوتی می کنیم و اشکی می ریزیم ، و اما گاهی چنان دلتنگیم که هیچ اشک و گریه ای سبکمان نمی کند.

روحمان طالب پرواز است و قفس جسم را بر نمی تابد ، دلمان پر پر می زند و نمیداند کجا برود آرام و قرار نداریم ساعت ها به سختی می گذرند و ثانیه ها در گذر خود نیشی به تن رنجورمان می زنند .

اما در حوالی این چنین احساساتی گاه درهای نوری گوشیده می شود ، گاه بغضی از دل سرچشمه می گیرد و جاری می شود و دلتنگی ها را با خود می برد ، گاه در آغوش خدا جا می شوی و گرم ، گرم که میشوی یخ دلت آب می شود ، پرنده بی تاب دل آرام می گیرد و نغمه می خواند « الا بذکر الله تمطئن القلوب» در آشیانه یاد خدا آرام می گیرد .

و گاهی صدایی ، راهی نشانت می دهد در کویر دلتنگی ها و سردرگمی ها، چون قطب نمایی آسمانی مقصد آرامش را نشان می دهد «ای حرمت ملجأ درماندگان»

در این زمان هاست که همه وجود ما عزم و ارداه می شود به سمت قبله دل های غریب به صحن غریب اهل بیت(علیهم السلام) ، و چشم ها دو دو می زند که هر چه زودتر منور به نور گنبد طلایش شوند و جان ها در فضای پر نور و متبرک آرامگاهش آرام گیرند.

این دلتنگی ها به سراغ خیلی از ما می آید، و حال و هوایمان را عوض می کند ، دلمان را راهی مشهد مقدس می کند .

ادامه »

شهاب شریعت

نوشته شده توسط 3ام مهر, 1392

تولّد شهاب شریعت

حضرت آیت اللّه سیّد شهاب الدین مرعشی نجفی در سال 1276 ش در نجف اشرف، شهر علم و ولایت، و در خاندان علم و تقوا و فقاهت پا به دایره هستی نهاد. او مهم ترین گام های اخلاق و معنویت را در دامان تربیت پدر و مادری متقّی برداشت؛ خانواده ای که عشق به خداوند و اهل بیت اطهار علیه السلام در اعمال و رفتارشان هویدا بود؛ مادری که هیچ گاه او را بدون وضو شیر نداد و پدری که مواظب بود تا لقمه ای حرام و حتّی مشتَبَه در جان او ریخته نشود. با چنین پایه های استوارِ عشق و ایمان پای به دایره دانش نهاد و شهابی فروزان در عرصه شریعت شد.
ورود به میدان علم و دانش

آیت اللّه مرعشی نجفی با توجّه به محیط خانواده اش که از دیرباز به عنوان خانه علم و فقاهت معروف بود، قسمتی از تحصیلات مقدّماتی حوزه را نزد خاندان خویش فرا گرفت و پس از آن وارد مدارس جدید غیر حوزوی شد و علوم ریاضی و هندسه و جغرافی و دیگر علوم رایج را با نمرات بسیار عالی به پایان رساند. پس از آن نزد دانشمندان بزرگ در رشته های ریاضیات و هیأت و طب به صورت خصوصی دانش اندوخت و روز به روز به اشتیاقش به فراگیری علوم مختلف بیشتر می شد و با چنین شور و شعفی پای به عرصه عظیم علم دیانت نهاد.
ورود به تحصیلات ممتاز حوزوی

آیت اللّه مرعشی نجفی پس از آن که توشه فراوانی از علوم مقدّماتی و پایه برگرفته بود، قدم به تحصیلات دوره سطح فقه و اصول نهاد. نخستین استاد وی در این زمینه پدر بزرگوارش بود. وی علاوه بر تحصیل در علوم فقه و اصول در حلقه های درسی دیگر علوم رایج حوزوی مانند حدیث درایه، رجال و تراجم نیز شرکت می نمود. پس از اتمام تحصیلات سطح و بهره گیری از علوم مختلف قدم به مرحله نهایی تحصیلات حوزوی نهاد و از محضر فقها و مراجع عالی قدر بسیاری سود جست تا جرعه ای از چشمه بی کران علوم الهی در جانش ریخته شود و او را شهابی فروزنده در آسمان علم و فقاهت گرداند.
منزلت علمی و معنوی آیت اللّه مرعشی نزد بزرگان

کوشش های عظیم علمی آیة اللّه مرعشی چنان گسترده بود که تمام بزرگان زبان به ستایش او گشوده اند. عالمان وارسته ای چون شیخ عباس قمی صاحب مفاتیح الجنان، علاّمه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان، مرحوم میرزای نائینی، حاج آقا بزرگ تهرانی و بسیاری دیگر او را با القاب سیّد علمای اعلام، فاضل، متّقی و دارای کمالات معنوی خطاب کرده اند.
مهاجرت به ایران

حضرت آیت اللّه مرعشی نجفی پس از بهره گیری از مشایخ بزرگ نجف اشرف، کربلا، کاظمین و سامرا و تلاش های مداوم در کسب علم و تقوا و آشنایی با علوم و فنون مختلف در سال 1343 ق، به قصد زیارت آستان مقدّس امام رضا علیه السلام و دیدار با آشنایان به سوی ایران مسافرت کرد؛ به این امید که بار دیگر به نجف اشرف برگردد. امّا به امر آیت اللّه حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، مؤسّسِ حوزه علمیه قم، در شهر مقدّس قم رحل اقامت گزید تا منبعی شود برای گسترش فیوضات علمی و معنوی.

ادامه »

5ماده غذایی که زنان باید بیشتر بخورند

نوشته شده توسط 2ام مهر, 1392

5 ماده غذایی که زنان باید بیشتر بخورند

سبزیجات برگ‌دار؛ سرشار از ویتامین و مواد معدنی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی ؛ سبزیجات برگ‌دار مثل کلم، اسفناج، شاهی آبی (بولاغ اوتی)، کاهو، کلم برگ و شلغم از جمله مواد غذایی هستند که دارای مشابهات مشترک می‌باشند و نیز امتیازات تأثیرگذار مشابهی همچون ویتامین‌های K، C و بتا-کاروتن و مواد معدنی کلسیم، پتاسیم، منگنز، فولات، منیزیم، آهن و فیبر غذایی دارند.

اسفناج نیز دارای آهن است که سیستم ایمنی را حفاظت نموده و به تولید انرژی در بدن کمک می‌کند و مصرف آن به خصوص در طول مدت عادت ماهیانه و بارداری حائز اهمیت است، زیرا در این زمان به سطوح بالای این ماده غذایی نیاز است. کمبود آهن یکی از معمول‌ترین نارسایی‌های غذایی در تمام زنان است و سبب کم خونی و کاهش انرژی به علت کاهش اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها می‌شود. آهن در بیشتر سبزیجات برگ سبز پیدا می‌شود. چغندر برگی، خردل سبز و کاهوی معمولی سایر منابع خوب آن هستند

سبزیجات برگ سبز تیره مثل چغندر برگی سوئیسی، اسفناج، خزه‌های دریایی و شلغم سبز نیز از منابع عالی منیزیم هستند که نقش کلیدی مهمی در بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی دارد. معجزه مورد تایید این ماده معدنی این است که مزایای فراوانی برای سلامتی دارد؛ از جمله پایین آوردن فشارخون بالا، کمک به خواب، شل شدن عضلات، کاهش استرس و اضطراب، کاهش دردهای میگرنی و پیشگیری از پوکی استخوان.

ماهی؛ منبع خارق‌العاده امگا-3

سالمون وحشی یا ماهی آزاد منبع غنی اسید چرب، ویتامین D، آهن و پروتئین با کیفیت بالا می‌باشند. مطالعات مستقل مقایسه بین میزان مواد مغذی سالمون وحشی (ماهی آزاد دریا) و پرورشی را نشان داده‌اند. انواع مختلف پرورشی، پروتئین و چربی امگا- 3 مفید کمتری دارند. ماهی آزاد یکی از معدود غذاهایی است که غنی از ویتامین D می‌باشد که برای جذب و حفظ میزان این ویتامین در خون و همین طور ارتقاء رشد استخوان‌ها نیاز به کلسیم است، در نتیجه به عنوان یک منبع غذایی مهم در پیشگیری از پوکی استخوان قابل توجه است.

متأسفانه نارسایی ویتامین D یک مشکل رایج است که با افسردگی و مولتیپل اسکلروزیس همراه است. علاوه بر این محققین پایین بودن سطح ویتامین D را با چاقی و افزایش ریسک دیابت نوع 2 بی ارتباط نمی‌دانند. پیازها نیز مانند بروکلی یک غذای قوی علیه سرطان هستند. مصرف زیاد پیاز را به کاهش 25 درصدی خطر سرطان پستان و خطر 73 درصدی سرطان تخمدان ارتباط می‌دهند

بدن ما اساساً اسید چرب تولید نمی‌کند و ما باید آن‌ها را از طریق رژیم غذایی دریافت کنیم. ماهی آزاد طبیعی (دریا) به طور خارق‌العاده‌ای غنی از اسیدهای چرب امگا-3 اساسی مفید در سلامتی قلب است که نقش محافظت‌کنندگی در برابر عوامل التهابی، کاهش ریسک پارگی رگ‌های مغز، پایین آوردن لیپیدهای خون (چربی)، افزایش HDL (کلسترول خوب)، کاهش فشار خون و کمک به پیشگیری از بیماری‌های قلب را بازی می‌کند.

سایر مزایای امگا- 3 عبارتند از کاهش ریسک سرطان پستان و بهبود عملکرد مغز. در بعضی تحقیقات توصیه شده که ممکن است امگا-3 به درمان افسردگی کمک نماید. این مورد در آینده نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

فیله ماهی آزاد را با رزماری ساطوری شده، فلفل سیاه و قطعات باریک لیمو آغشته کنید و مدت 10 دقیقه در فر بگذارید تا ور بیاید. روز بعد باقیمانده آن را به شکل قطعه‌قطعه در سالاد، ساندویچ و یا به صورت املت استفاده کنید.

حبوبات و سلامت قلب

ادامه »

زنهار از افکندن کار امروز به فردا...

نوشته شده توسط 26ام شهریور, 1392

إيّاكَ و التَّسويفَ ؛ فإنّهُ بَحرٌ يَغرَقُ فيهِ الهَلْكى ( ميزان الحكمة ، ج 5، ص 443)


زنهار از افكندن كار امروز به فردا ، زيرا اين كار دريايى است كه مردمان در آن غرق و نابود مى شوند.

معلم امت

نوشته شده توسط 26ام شهریور, 1392

به مناسبت روز بزرگداشت شیخ مفید

ابو عبدا… محمد بن نعمان مشهور به شیخ مفید از بزرگان شیعه و از نوادر علم كلام و فقه است. وی به سال 336 یا 338 ه ق پا به هستی نهاد. محل تولد او در ناحیه جیل در ده فرسنگی بغداد بود. بعدها همراه پدرش كه مقلب به العلم بود به بغداد آمد و نزد استادهای عصر خویش تحصیل نمود از معروفترین استادان وی می توان به ابوالقاسم جعفر بن مجمد بن قولوی قمی و شیخ صدوق اشاره كرد در زمان وی آل بویه بر بغداد حاكم شدند كه حامی تشیع بودند بنابراین زمینه بیان عقاید و نشر اندیشه های شیعی پدید آمد شیخ مفید از این محیط آزاد در عصر خویش سود جست و در مسجد براثا در بغداد به تدریس و وعظ و جدل با معارضین پرداخت و توانست تشیع و فرقه های آن را با هم متحد كند وی فِرَق مختلف اسلامی را تشویق نمود كه اختلافات جزئی را كنار نهاده و در اصول متحد شوند. آثار شیخ مفید متجاوز از دویست تألیف می باشد

شیخ مفید در شب جمعه 3 رمضان سال 413 ه.ق در گذشت هشتاد هزار نفر جنازه او را تشیع كرد و وی را در مقابر قریش نزدیك ضریح حضرت جواد (ع) به خاك سپردند.

معلم امت:

تاریخ شیعه سرشار از افتخارات بسیار و تحولات چشمگیر است. تحولاتی كه به دست عالمان متعهد و فرزانگان اندیشمند پدید آمده است.در این میان به سده چهارم هجری بر می خوریم كه «فتح الفتوح» تاریخ شیعی است؛ روزگاری كه مردی بزرگ و اندیشمندی سترگ «دائره المعارفی جامع» از معارف اسلامی تدوین كرد و قریب 50 سال پرچمدار عرصه های علمی، فكری و فرهنگی مسلمین گردید و سرانجام بدانجا رسید كه دوست و دشمن زبان به تمجید او گشودند و قلم به تعریف او برگرفتند و او را «مفید» لقب دادند.

بینش افروزی و دانش آفرینی وی به همراه آگاهی از اوضاع دشمنان و اطلاع از جهان اطراف دست به دست هم داد و او را سلسله جنبان نهضت فكری و رُنسانس علمی در قرن چهارم كرد و بدانجا رسید كه «صحیفه های سبز مهدوی» عجل الله تعالی فرجه الشریف به افتخار او صادر شد و حضرت ولی عصر (ع) وی را برادری گرامی و استوار خواند.

تولد:

… این مشعل تابناك و فروزنده در یازدهم ذیقعده 336 قمری در عُكبرای بغداد پای هستی بر جهان گذارد و «محمد» نام وی گردید. از آنجا كه پدر او شخصی پارسا و مذهبی بود و به تعلیم و تربیت اشتغال داشت؛ «ابن المعلم» لقب وی شد و پس از چندی «عُكبری» و «بغدادی» دو لقب او گردید.

محمد دوران كودكی خود را با «بزرگی» می گذراند. فراست و تیزهوشی او خبر از گذشته ای پاك؛ از خاندان خویش و آینده ای روشن؛ در بغداد و جهان اسلام می داد. عشق و شورفراوان به تحصیل موجب شد كه همراه پدر به بغداد رفته و فراگیری علم و دانش را آغاز كند.

او از نشاط وافر و فرح بخش بسیاری در مطالعه برخوردار بود. عطر اخلاص در وجود محمد كار را بدانجا رسانید كه در پنج سالگی برای او از ابن ابی الیاس اجازه روایت گرفته اند و در حالی كه هفت سال و چند ماه داشت از ابن سماك نقل روایت كرده است. وی فرزانه ای تلاشگر گردید به طوری كه پیش از دوازده سالگی از برخی محدثان روایت اخذ كرده و از استاد خویش، شیخ صدوق قبل از بیست سالگی حدیث شنیده است.

تحصیلات و استادان:

«ابن المعلم» سرو وجود خود را از چشمه دانش بغداد طراوت و شادابی بخشید و از محضر بیش از هفتاد نفر از بزرگان بهره علمی برد. از محضر مظفر بن محمد، ابویاسر و ابن جنید اسكافی «كلام و عقاید» آموخت و از درس حسین بن علی بصری و علی بن عیسی رمانی بهره جست. «فقه» را نزد جعفربن محمد بن قولویه فرا گرفت و از محضر ادیب و مورخ چیره دست محمد بن عمران مرزبانی «علم روایت» آموخت.

ابن حمزه طبری، این داود قمی، صفوان و شیخ صدوق دیگر اساتید «محمد» بودند كه شهد شیرین دانش را در كام جان او ریختند. در میان استادان وی عالمانی از شهرهای مختلف مانند قم، كوفه، بصره، ساری، طبرستان، حلب، قزوین، بلخ، مراغه، همدان و شهر زور دیده می شوند.

صحیفه های سبز:

دفتر زندگی معلم امت، شیخ مفید، صحیفه ای سپید و نورانی است كه دستخط مبارك سلاله یاسین، حضرت بقیه ا… الاعظم ارواح العالمین له الفداء در آن به چشم می خورد.

در اواخر ماه صفر 416 هجری بود كه نامه ای از طرف حضرت برای شیخ فرستاده شد. بوسه سپاس و اشك شوق او بر نامه آمد و جون آن را گشود دست خط زیبایی رخ نمود:«للاخ السدید و الولی الرسید الشیخ المفید….. برادر گرامی، استوار و دوست راه یافته شیخ مفید…..» و در توقیعی دیگر و لطفی افزون تر؛ در پنج شنبه 23 ذی حجه هجری نامه ای دیگر از طرف حضرت به افتخار شیخ صادر شد:«بسم الله الرحمن الرحیم سلام الله علیك ایها الناصر للحق الداعی الیه بكلمه الصدق.. » بنام خداوند بخشنده بخشایشگر، سلام خدا بر تو ای یاری كننده حق و دعوت كننده به سوی او از كسی كه با صدق و راستی به سوی خدا دعوت می كنی….»

برخی بر این باورند كه در طول 30 سال، 30 توقیع و نامه شریف از ناحیه مقدس حضرت ولی عصر(عج) برای شیخ مفید صادر شده كه در عنوان بسیاری این جمله نورانی دیده می شود؛ «برادر گرامی و استوار؛ شیخ مفید»

 

داستانهایی از زندگی شیخ:

«ایمان راسخ » و « انبوه دانش » شیخ به همراه اخلاص و پشتکار کیمیایی چشمگیر بود که وجود شیخ را نورانیتی خیره کننده بخشیده بود و کار وی را بدانجا رسانید که چون فتوایی را بطور غیر عمد به اشتباه جواب داد حضرت ولی عصر (عج) خود با پیغامی آن را اصلاح فرمود، پس از مدتی که مرحوم مفید آگاه شد و در پی آن از دادن فتوا منصرف گردید آن حضرت طی نامه ای به شیخ فرمود:« بر شماست که فتوا بدهید و بر ماست شما را استوار کرده و نگذاریم در خطا بیفتید»

مقام علمی و منزلت معنوی شیخ در آن حد بود که در خواب دخت رسول الله (ص) حضرت زهرا (ع) را دید که دست عزیزان خود امام حسن و امام حسین (ع) را در دست داشته و خطاب به شیخ فرمود: « ای شیخ به این دو فقه بیاموز».

ساعتی بعد حیرت مرحوم مفید برطرف شد، چرا که مادر سید مرتضی و سید رضی را دید که دست دو فرزند خود را در دست داشته و به شیخ گفت: ای شیخ به این دو فقه یاد بده، و آنگاه که در مساله ای فقهی بین استاد و شاگرد؛ شیخ مفیدو شیخ مرتضی اختلاف نظر و با بحث و ارائه دلیل مشکل حل نشد، هر دو راضی به قضاوت امام امیرالمومنین علی (ع) می شدند. مساله را بر کاغذی نوشته و بالای ضریح مقدس حضرت گذاردند. صبح روز بعد که کاغذ را برداشتند دستخطی مزین به چنین نوشته ای دیدند که:«شَیخی وَ مُعْتَمِدی وِ الحَقُّ مَعَ وَلَدی عَلَمُ الهُدی» با فرزندم سید مرتضی؛ علم الهدی است.

معنویت «شیخ» و اخلاق «مفید»:

اشتغالات اجتماعی و دل مشغولیهای تحصیلی و علمی شیخ را از فتوحات معنوی غافل نساخته بود. هر روز که می گذشت شکوفایی اخلاقی و عطر ملکوتی بر شاخسار وجود این فقیه فرهیخته بیشتر و افزون تر می گردید.

صدقات بسیار، خشوع و خضوع فراوان، روزه ها و نمازهای بیشمار و ساده پوشی شیخ اثری ژرف در دیدگان دوست و دشمن گذارده بود. هم رنگی او با اقشار کم درآمد و فقیر جامعه و دوری گزیدن از دنیای فانی موجب آرامش نفس و اطمینان خاطر آن فرزانه والا گوهر شده بود. بطوری که رسیدن به قله تکامل و تهذیب نفس برای او آسان شده و ارجمندی شخصیت شیخ را پدید آورد. سخنان و دستور العملهای شیخ نه تنها «نسخه ای کار آمد»، بلکه «دارویی شفابخش» حساب می شد و نورانیتی ویژه برای خود داشت. از تأثیر کلام شیخ و تربیت اخلاقی وی همین بس که «ابوالقاسم علی» فرزند شیخ راه روشن و نورانی پدر را ادامه داد و صاحب شخصیت قابل توجهی در جامعه شیعی به حساب آمده است.

در عرصه تألیف و تدریس:

جاذبه فوق العاده و پشتکار فراوان شیخ مفید موجب جذب بسیاری به حوزه درس وی گردید؛ این عالم فهیم و بلند همت با احاطه و تسلطی اندیشمندانه پای به میدان نبرد علمی فرهنگی گذارد و با استفاده از مبانی علم کلام و اصول فقه، راهی هموار و روشن در بحث و استدلال بر روی شیعیان گشود.

از یک سو گروه بی شماری از دانشمندان مذاهب مختلف را تربیت نمود و مشعل های فروزانی چون سید مرتضی، سید رضی، شیخ طوسی، نجاشی و دهها نفر دیگر را تحویل حوزه های علمی و دینی داد و از سوی دیگر قلم به دست گرفت و با این سلاح برق آسا و ژرف، تحولی بهنگام ایجاد کرد.اصول فقه را با سبکی شیوا و دلپذیر فراهم آورد، علم کلام را از غنای بیشتری برخوردار کرد و در اصول دین و عقاید موضوعات خاصی چون اثبات امامت امیر المومنین علی(ع) را از قرآن به طور بسیار نفیس مزین نمود.

قلم روان و دلپذیر این شیخ اندیشمند بود که غیبت امام زمان (ع) را زیبا توضیح داد و تاریخ زندگانی ائمه معصومین (ع) را در کتابهای گوناگونی - چون ارشاد و جَمَل - به رشته تحریر در آورد.

تأثیر بخشی و انسان سازی آثارمفید، محصول معجونهایی معنوی چون اخلاص در نوشتار، اطلاع از ادیان و مذاهب مختلف، محوریت عقاید، توجه و تأکید بر رهبری و فلسفه سیاسی در اسلام است. جامعیت این فرزانه سخت کوش به همراه عقل گرایی و استدلالات منطقی و شناخت مقتضیات زمان، جامه جاودانگی بر آثار وی پوشانید. و زینت های مختصر گویی، روان نویسی، آزاد نوشته های مرحوم مفید بخشید.

و)غیبت امام دوازدهم :

در کار گلاب و گل حکم ازلی این بود ___ کان شاهد بازاری وین پرده نشین باشد

شیخ مفید از سر ارادت و عشق از مولای خود حضرت مهدی (عج) نام برده و پیرامون شخصیت آسمانی آن امام آثاری پدید آورده است. بخشی از «ارشاد» کتاب «الفصول العشره فی الغیبه»، و «الجوابات فی الخروج المهدی(عج)» به همراه پنج اثر دیگر از این علامه و شیفته اهل بیت (ع) درباره حضرت بقیه الله(عج) است.

 

غروب نابهنگام:

نخستین روزهای رمضان 413 هجری آغاز شده بود که غبار غم سراسر دلهای پاک را فرا گرفت. شهر بغداد جامه سیاه به تن کرد ورودهای مصیبت و اندوه از گوشه و کنار سیل ماتم و عزا به سوی میدان شهر روانه ساخت. هشتاد هزار سوگوار اشک یتیمی ریخته و عاشورایی دیگر در ماه صیام به پا کردند.

پیكر شیخ مفید بر دستان انبوه خلایق تشییع شد و همگان به امامت سید مرتضی بر او نماز گزاردند. ساعاتی بعد بدن آن فرزانه آسمانی در کاظمین دفن شد. دلهای پر از کینه و تهی از احساس، کیاست و حکمت این را پایان کار آن بزرگ مرد شمرده و ساده اندیشان جشن گرفتند اما شخصیت سترگ او پنهان کردنی و فراموش شدنی نبود.

… و امروز پس از قرنهای متمادی «مفید» هنوز «مفید» است در معرکه آراء ، کلام وی خورشید مناظرات و آفتاب گفتگوهاست و فردا و فرداها از آن او و راهیان او خواهد بود.

سوگ سروده های مرگ مفید:

سر سلسله داغداران و سوگواران این ماتم عظمی، قلب عالم وجود و در دانه خلقت؛ حضرت بقیه الله (عج) بود که با اشعاری حزن آلود، احساس خویش را بیان فرمود:

لا صَوّتَ النّاعی بِفَقْدِكَ اِنَّهُ

یومٌ عَلی آلِ الرّسولِ عظیمُ…

صدای آنکه خبر مرگ تو را اطلاع داد به گوش نرسد که مردن تو روزی است که بر آل رسول مصیبت بزرگی است، اگر در زیر خاک پنهان شده ای حقیقت دانش و خدا پرستی در تو اقامت گزیده است قائم مهدی(عج) خوشحال می شد هرگاه تو از انواع علوم تدریس می کردی.

سید مرتضی که خود سالیانی از پهنه علم و دانش او خوشه چینی کرده بود به شیوا ترین و زیباتر از هم گنان زبان سوگ گشود و قصیده ای با این مطلع سرود:

من علی هذه الدیار اقاما

اوضفا ملبس علیه وداما

در این دیار چه کسی ساکن شده است، جامه جاودانگی پوشیده و همیشه باقی مانده است.

کنگره جهانی هزاره شیخ:

رسالت معرفی تشیع راستین و اندیشمندان شیعی که عظمت دانش، تفکر زاینده، رفعت تقوا و ژرفایی فراوان آنها بیرق بزرگی و بزرگواری تشیع را هماره بر بلندای تاریخ پدیدار ساخته است موجب شد که کنگره ای جهانی و هزاره ای بین المللی به مناسبت هزارمین سالگرد دانشمند فرهیخته، شیخ مفید در قم بر پا شود. این حرکت عظیم که به همت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم انجام شد برکات بسیاری را در پی داشت. حدود صد عنوان از اهم موضوعاتی که در آثار شیخ مفید پیرامون افکار تشیع مطرح بوده به صورت مقاله تهیه شد و با موضوع بندی آثار آن عالم فرزانه با کامپیوتر اقدامی شایسته و جاودان صورت گرفت. تمامی آثار مرحوم مفید تجدید چاپ گردید و بهارانی دیگر از گلواژه های حکمت افروز آن اندیشمند فرهیخته پدید آمد. پیام جامع و بینش آفرین مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دیباچه معرفت آموزی بود که در اولین روز این کنگره (28 فروردین 1372 شمسی) قرائت گردید و بدنبال آن صدای سبز و شب شعر بر پا شد. شعرای شیرین سخن ایران چکامه ها و سروده هایی زیبا قرائت کردند و شیخ الشیوخ شیعه را ارج نهادند. همگان رفعت و «مقام آدمیت» را دیدند و «جاودانگی حقیقت» را نظاره کردند و مکنونات قلبی آن شیخ «مفید» دریافته اند که

کیمیاست عجب بندگی پیر مغان

خاک او گشتم و چندید در جانم دادند

برکات الهی و درجات خداوندی نصیب همیشه او باد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

معلم امت

نوشته شده توسط 26ام شهریور, 1392

به مناسبت روز بزرگداشت شیخ مفید

ابو عبدا… محمد بن نعمان مشهور به شیخ مفید از بزرگان شیعه و از نوادر علم كلام و فقه است. وی به سال 336 یا 338 ه ق پا به هستی نهاد. محل تولد او در ناحیه جیل در ده فرسنگی بغداد بود. بعدها همراه پدرش كه مقلب به العلم بود به بغداد آمد و نزد استادهای عصر خویش تحصیل نمود از معروفترین استادان وی می توان به ابوالقاسم جعفر بن مجمد بن قولوی قمی و شیخ صدوق اشاره كرد در زمان وی آل بویه بر بغداد حاكم شدند كه حامی تشیع بودند بنابراین زمینه بیان عقاید و نشر اندیشه های شیعی پدید آمد شیخ مفید از این محیط آزاد در عصر خویش سود جست و در مسجد براثا در بغداد به تدریس و وعظ و جدل با معارضین پرداخت و توانست تشیع و فرقه های آن را با هم متحد كند وی فِرَق مختلف اسلامی را تشویق نمود كه اختلافات جزئی را كنار نهاده و در اصول متحد شوند. آثار شیخ مفید متجاوز از دویست تألیف می باشد

شیخ مفید در شب جمعه 3 رمضان سال 413 ه.ق در گذشت هشتاد هزار نفر جنازه او را تشیع كرد و وی را در مقابر قریش نزدیك ضریح حضرت جواد (ع) به خاك سپردند.

معلم امت:

تاریخ شیعه سرشار از افتخارات بسیار و تحولات چشمگیر است. تحولاتی كه به دست عالمان متعهد و فرزانگان اندیشمند پدید آمده است.در این میان به سده چهارم هجری بر می خوریم كه «فتح الفتوح» تاریخ شیعی است؛ روزگاری كه مردی بزرگ و اندیشمندی سترگ «دائره المعارفی جامع» از معارف اسلامی تدوین كرد و قریب 50 سال پرچمدار عرصه های علمی، فكری و فرهنگی مسلمین گردید و سرانجام بدانجا رسید كه دوست و دشمن زبان به تمجید او گشودند و قلم به تعریف او برگرفتند و او را «مفید» لقب دادند.

بینش افروزی و دانش آفرینی وی به همراه آگاهی از اوضاع دشمنان و اطلاع از جهان اطراف دست به دست هم داد و او را سلسله جنبان نهضت فكری و رُنسانس علمی در قرن چهارم كرد و بدانجا رسید كه «صحیفه های سبز مهدوی» عجل الله تعالی فرجه الشریف به افتخار او صادر شد و حضرت ولی عصر (ع) وی را برادری گرامی و استوار خواند.

تولد:

… این مشعل تابناك و فروزنده در یازدهم ذیقعده 336 قمری در عُكبرای بغداد پای هستی بر جهان گذارد و «محمد» نام وی گردید. از آنجا كه پدر او شخصی پارسا و مذهبی بود و به تعلیم و تربیت اشتغال داشت؛ «ابن المعلم» لقب وی شد و پس از چندی «عُكبری» و «بغدادی» دو لقب او گردید.

محمد دوران كودكی خود را با «بزرگی» می گذراند. فراست و تیزهوشی او خبر از گذشته ای پاك؛ از خاندان خویش و آینده ای روشن؛ در بغداد و جهان اسلام می داد. عشق و شورفراوان به تحصیل موجب شد كه همراه پدر به بغداد رفته و فراگیری علم و دانش را آغاز كند.

او از نشاط وافر و فرح بخش بسیاری در مطالعه برخوردار بود. عطر اخلاص در وجود محمد كار را بدانجا رسانید كه در پنج سالگی برای او از ابن ابی الیاس اجازه روایت گرفته اند و در حالی كه هفت سال و چند ماه داشت از ابن سماك نقل روایت كرده است. وی فرزانه ای تلاشگر گردید به طوری كه پیش از دوازده سالگی از برخی محدثان روایت اخذ كرده و از استاد خویش، شیخ صدوق قبل از بیست سالگی حدیث شنیده است.

تحصیلات و استادان:

«ابن المعلم» سرو وجود خود را از چشمه دانش بغداد طراوت و شادابی بخشید و از محضر بیش از هفتاد نفر از بزرگان بهره علمی برد. از محضر مظفر بن محمد، ابویاسر و ابن جنید اسكافی «كلام و عقاید» آموخت و از درس حسین بن علی بصری و علی بن عیسی رمانی بهره جست. «فقه» را نزد جعفربن محمد بن قولویه فرا گرفت و از محضر ادیب و مورخ چیره دست محمد بن عمران مرزبانی «علم روایت» آموخت.

ابن حمزه طبری، این داود قمی، صفوان و شیخ صدوق دیگر اساتید «محمد» بودند كه شهد شیرین دانش را در كام جان او ریختند. در میان استادان وی عالمانی از شهرهای مختلف مانند قم، كوفه، بصره، ساری، طبرستان، حلب، قزوین، بلخ، مراغه، همدان و شهر زور دیده می شوند.

صحیفه های سبز:

دفتر زندگی معلم امت، شیخ مفید، صحیفه ای سپید و نورانی است كه دستخط مبارك سلاله یاسین، حضرت بقیه ا… الاعظم ارواح العالمین له الفداء در آن به چشم می خورد.

در اواخر ماه صفر 416 هجری بود كه نامه ای از طرف حضرت برای شیخ فرستاده شد. بوسه سپاس و اشك شوق او بر نامه آمد و جون آن را گشود دست خط زیبایی رخ نمود:«للاخ السدید و الولی الرسید الشیخ المفید….. برادر گرامی، استوار و دوست راه یافته شیخ مفید…..» و در توقیعی دیگر و لطفی افزون تر؛ در پنج شنبه 23 ذی حجه هجری نامه ای دیگر از طرف حضرت به افتخار شیخ صادر شد:«بسم الله الرحمن الرحیم سلام الله علیك ایها الناصر للحق الداعی الیه بكلمه الصدق.. » بنام خداوند بخشنده بخشایشگر، سلام خدا بر تو ای یاری كننده حق و دعوت كننده به سوی او از كسی كه با صدق و راستی به سوی خدا دعوت می كنی….»

برخی بر این باورند كه در طول 30 سال، 30 توقیع و نامه شریف از ناحیه مقدس حضرت ولی عصر(عج) برای شیخ مفید صادر شده كه در عنوان بسیاری این جمله نورانی دیده می شود؛ «برادر گرامی و استوار؛ شیخ مفید»

 

داستانهایی از زندگی شیخ:

«ایمان راسخ » و « انبوه دانش » شیخ به همراه اخلاص و پشتکار کیمیایی چشمگیر بود که وجود شیخ را نورانیتی خیره کننده بخشیده بود و کار وی را بدانجا رسانید که چون فتوایی را بطور غیر عمد به اشتباه جواب داد حضرت ولی عصر (عج) خود با پیغامی آن را اصلاح فرمود، پس از مدتی که مرحوم مفید آگاه شد و در پی آن از دادن فتوا منصرف گردید آن حضرت طی نامه ای به شیخ فرمود:« بر شماست که فتوا بدهید و بر ماست شما را استوار کرده و نگذاریم در خطا بیفتید»

مقام علمی و منزلت معنوی شیخ در آن حد بود که در خواب دخت رسول الله (ص) حضرت زهرا (ع) را دید که دست عزیزان خود امام حسن و امام حسین (ع) را در دست داشته و خطاب به شیخ فرمود: « ای شیخ به این دو فقه بیاموز».

ساعتی بعد حیرت مرحوم مفید برطرف شد، چرا که مادر سید مرتضی و سید رضی را دید که دست دو فرزند خود را در دست داشته و به شیخ گفت: ای شیخ به این دو فقه یاد بده، و آنگاه که در مساله ای فقهی بین استاد و شاگرد؛ شیخ مفیدو شیخ مرتضی اختلاف نظر و با بحث و ارائه دلیل مشکل حل نشد، هر دو راضی به قضاوت امام امیرالمومنین علی (ع) می شدند. مساله را بر کاغذی نوشته و بالای ضریح مقدس حضرت گذاردند. صبح روز بعد که کاغذ را برداشتند دستخطی مزین به چنین نوشته ای دیدند که:«شَیخی وَ مُعْتَمِدی وِ الحَقُّ مَعَ وَلَدی عَلَمُ الهُدی» با فرزندم سید مرتضی؛ علم الهدی است.

معنویت «شیخ» و اخلاق «مفید»:

اشتغالات اجتماعی و دل مشغولیهای تحصیلی و علمی شیخ را از فتوحات معنوی غافل نساخته بود. هر روز که می گذشت شکوفایی اخلاقی و عطر ملکوتی بر شاخسار وجود این فقیه فرهیخته بیشتر و افزون تر می گردید.

صدقات بسیار، خشوع و خضوع فراوان، روزه ها و نمازهای بیشمار و ساده پوشی شیخ اثری ژرف در دیدگان دوست و دشمن گذارده بود. هم رنگی او با اقشار کم درآمد و فقیر جامعه و دوری گزیدن از دنیای فانی موجب آرامش نفس و اطمینان خاطر آن فرزانه والا گوهر شده بود. بطوری که رسیدن به قله تکامل و تهذیب نفس برای او آسان شده و ارجمندی شخصیت شیخ را پدید آورد. سخنان و دستور العملهای شیخ نه تنها «نسخه ای کار آمد»، بلکه «دارویی شفابخش» حساب می شد و نورانیتی ویژه برای خود داشت. از تأثیر کلام شیخ و تربیت اخلاقی وی همین بس که «ابوالقاسم علی» فرزند شیخ راه روشن و نورانی پدر را ادامه داد و صاحب شخصیت قابل توجهی در جامعه شیعی به حساب آمده است.

در عرصه تألیف و تدریس:

ادامه »

دومین شهید محراب

نوشته شده توسط 18ام شهریور, 1392

آيت الله سيد اسدالله مدني در سال 1293 هجري شمسي در شهر دهخوارقان (آذر شهر) متولد شد. در دوران جواني به قم عزيمت كرد و پس از گذراندن درسهاي مقدماتي حدود چهار سال به تحصيل درس منقول در محضر امام مشغول شد
پنج سال بعد به نجف اشرف عزيمت و تدريس و تحصيل خود را در آنجا شروع كرد، در درسهاي مرحوم آيت الله العظمي سيد عبدالهادي شيرازي، مرحوم آيت الله العظمي سيدمحسن حكيم و آيت الله العظمي آقاي حاج سيد ابوالقاسم خوئي دام ظله العالي شركت مي كرد
وي اولين كسي بود كه در جريان انقلاب سال 42 شمسي مردم بپاخاسته كشورمان در نجف از امام تبعيت كرد، و در انتشار تلگرام آيت الله حكيم به همين مناسبت نقش بسزائي داشت در زمان حكومت عبدالناصر تحت نظر ايشان عده اي از علماي نجف براي افشاگري چهره طاغوت در ايران به امر امام جهت تدريس علوم ديني به خرم آباد رفت و حوزه علميه كماليه در آنجا به تلاش و كوشش ايشان تاسيس شد

سپس براثر فعاليتهايي عليه رژيم منحوس پهلوي به نور آباد ممسني و گنبد كاووس، بندر گنگان و مهاباد تبعيد شد و با اوجگيري انقلاب عظيم مردم مسلمان ايران به قم بازگشت
بعد از پيروزي انقلاب به دعوت مردم همدان به اين شهر عزيمت كرد و به لحاظ حساس بودن اوضاع آذربايجان به امر امام به تبريز عزيمت نمود. آيت الله سيد اسدالله مدني از سوي مردم همدان به نمايندگي مجلس خبرگان انتخاب شد و بعد از شهادت آيت الله سيد محمد علي قاضي طباطبائي از سوي امام خميني به سمت امام جمعه و نماينده امام در تبريز منصوب شد
وي تا وقت شهادت در اين پست به امور مردم رسيدگي مي كرد
از خصوصيات بارز آيت الله سيد اسدالله مدني اعتقاد عميق ايشان به اعلميت امام و برپائي نمازهاي شبانه بود كه در اثناي اين عبادات هميشه شهادت را ازخداوند طلب مي كرد. از اين شهيد گرانقدر پنج فرزند دختر و يك پسر بجاي مانده است
وي در 12 ذيقعده الحرام 1401 هجري قمري روز جمعه در ميعادگاه عاشقان الله ( نماز جمعه )به شهادت رسيد

ادامه »

این روزها گناه از نان شب هم واجب تر است!!!

نوشته شده توسط 17ام شهریور, 1392

 

در عجبــــم از مردمانی که از نــداری می نـالند اما

در کنار خانه های محــــقرشان بساطِـ گنــاه پهـــن است

این روزها گنــاه از نان شب هم واجب تــر است!!!

جمعه سیاه

نوشته شده توسط 17ام شهریور, 1392


وقوع جمعه سياه و کشتار بي‏رحمانه مردم در ميدان ژاله(شهدا) در تهران

17 شهريور مکرر عاشورا و ميدان شهدا مکرر کربلا و شهداي 17شهریور مکرر شهداي کربلا و مخالفان ملت‌ها مکرر يزید و وابستگان او هستند امام خميني (ره) با گسترش دامنه انقلاب و تظاهرات مردمي در شهرهاي مختلف دولت جمشيد آموزگار مجبور به استعفا شد و محمدرضا شاه، جعفر شريف امامي را که از سران فراماسونري و 15 سال رييس مجلس سنا بود به قصد کنترل اوضاع ، مأمور تشکيل کابينه جديد کرد. رژيم شاه با اين تغيير و تحول و اعلام سياست آشتي ملي و احترام به روحانيت، سعي داشت اوضاع را کنتر ل کرده و از خشم و نفرت عمومي بکاهد؛ اما، هوشياري حضرت امام خميني (ره)‌ باعث شد که ایشان طي پيامي خطاب به ملت ايران نقشه رژيم را رسوا و مردم انقلابي را بيش از پيش آگاه و خروشان نمايند. به اين ترتيب در 13 شهريور 1357 که مصادف با روز عيد فطر بود راهپيمايي تاريخي و عظيمي برپا شد. اين تظاهرات در روز 16 شهريور ماه بار ديگر تکرار شد و در بين مردم اعلام شد که صبح روز بعد، يعني 17 شهريور ماه در ميدان و خيابان ژاله (شهدا) تجمع صورت خواهد گرفت. در اولين ساعات جمعه 17 شهريور ماه، رژيم شاه توسط ارتشبد غلامعلي اويسي فرماندار نظامي تهران اعلام حکومت نظامي کرد؛ اما مردم در ميدان ژاله (شهداي کنوني)‌ تجمع کردند و ناگهان با ديدن تانک‌ها و زره‌پوش‌هاي نظامي و مأموران مسلسل به دست حکومت نظامي غافلگير شدند. مأموران مسلح پس از چند بار اخطار از زمين و هوا جمعيت را ناجوانمردانه هدف رگبار قرار دادند و مردم بي‌گناه را به خاک و خون کشيدند. عده زيادي از مردم در اين روز توسط دژخيمان رژيم به شهادت رسيدند، اما اين حادثه نقطه عطفي جهت افزايش خشم و اعتراض عمومي مردم و رسوايي بيش از پيش رژيم گرديد و در تاريخ ننگين ستم‌شاهي به عنوان جمعه سياه و جمعه خونين براي هميشه باقي ماند. به این مقاله نیز نگاه کنید: بررسی تحلیلی رویداد17 شهریور1357

 

ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر

نوشته شده توسط 14ام شهریور, 1392

 

ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها و روز دختر
حضرت فاطمه معصومه (ع) در اوّلین روز ماه ذى القعده سال 173 هـ ق، 25 سال بعد از تولد حضرت امام رضا (ع) در شهر مدینه منوّره چشم به جهان گشود.
از میان فرزندان بزرگوار حضرت امام موسى بن جعفر(ع)، دو فرزند ایشان یعنى حضرت امام على بن موسى الرضا (ع) و حضرت فاطمه کبری (ع) ملقّب به معصومه، از ویژگی های خاص برخوردار بوده اند تا ادامه دهنده خطّ امامت بعد از پدر باشند.
آن حضرت به همراه امام رضا (ع) هر دو در دامان پاک یک مادر بزرگوار به نام حضرت نجمه خاتون (س) که از مهاجران مغرب بود، رشد و پرورش یافته اند. این در حالى است که پدر بزرگوارشان پیوسته در زندان هارون الرشید بسر مى بردند و سرانجام در همان زندان، هنگامى که حضرت معصومه (س) در سن ده سالگى بود، به شهادت رسیدند و از آن زمان به بعد حضرت معصومه (س) تحت مراقبت برادرش امام رضا (ع) قرار گرفت.[1]
حضرت معصومه (س)، معصوم به معنایی که در مورد پیامبران و امامان به کار می رود نبوده، امّا ایشان دارای طهارت روح و کمالات معنوی بالایی بودند، به گونه ای که به زائرانش وعده بهشت داده شده است
اطلاق «معصومه» بر فاطمه دختر موسی بن جعفر (ع)
نام حضرت معصومه، فاطمه است. در کتاب های روایی و تاریخی نیز، از آن حضرت با عنوان فاطمه بنت موسى بن جعفر (ع) یاد شده است،[2] امّا صدها سال است که آن حضرت با این لقب مشهور هستند،[3] و این لقب نزد ایرانیان تبدیل به اسم برای ایشان شده است.

ادامه »

زندگینامه ایت الله محمد تقی آملی

نوشته شده توسط 14ام شهریور, 1392


آیت الله شیخ محمد تقی آملی

آقاي آملي مرد مهذّبي بود و واقعاً يك مرد خاكي و عرشي بود. خيلي انسان متواضعي بود. اهل بلندپروازي نبود. با اينكه ملّايي بود در رديف مراجع تقليد آن زمان مانند آقاي حكيم و اقاي خوئي و آقاي شاهرودي و كمتر از آنها نبود، ولي در عين حال خودش را پاينده كرده بود كه رساله ننويسد. و تقريباً خوي او در ما پيدا شد، يعني وقتي كه من فهميدم كه اقاي آملي چنين التزامي داشته كه رساله ننويسد، فكر كردم حق با اوست كه رساله ننويسد، دليلي ندارد كه بنويسد، چون رساله نوشتن واجب كفايي است و واجب عيني نيست.
اين اخلاق را كه رساله ننويسم، از آقاي آملي گرفته‌ام و الّا من خودم را كمتر از كساني كه رساله داده‌اند نمي‌دانم. در سن 27 سالگي اجازة اجتهاد را گرفتم و مرحوم آقا سيّد جمال گلپايگاني مرا امتحان كرد و اجازة اجتهاد مرا امضاء كرد. آقاي كاشاني كه در هر مجلسي كه من در آن بودم مي‌نشست و مي‌گفت: «آقا! اين مجتهد است.» از مرحوم آقا ميرزا عبدالهادي و از مرحوم آقا سيّد ابوالحسن قزويني اجازه دارم و ايشان در اين اجازه نوشته‌اند كه من در درس چطور با ايشان بحث و گفتگو مي‌كردم و خيلي به بنده ابراز محبت كردند. و از مرحوم مرعشي نجفي هم اجازه دارم. از سن 27 سالگي، تقريباً تا اين سنين بالا، از افراد مختلف اجازة اجتهاد داشتم مرحوم آقا سيّد جمال گلپايگاني يك مسأله‌اي را مطرح كردند و باهم بحث كرديم و بعد ايشان گفت كه : «الحمدلله خوب است». مسأله يك مسأله تقليدي بود. من وارد بحث شدم و ايشان گوش مي‌كرد و تحسين مي‌كرد.
مرحوم آيت‌الله شيخ محمدتقي آملي خيلي مرد متواضعي بود. با اين كه در رديف مراجع وقت بود، ولي حاضر نشد رساله بنويسد.
من مطمئنم، دو نفر: يكي ايشان و ديگري آقاميرزا احمد آشتياني، در حدّي بودند كه اگر رساله مي‌دادند، عدة زيادي از آنان تقليد مي‌كردند، ولي از روي تواضع، اين كار را نكردند.
در اواخر عمر، جرياني را براي ما نقل كردند كه حكايتگر بعدي معنوي ايشان است.
فرمودند:
«در حدود چهل سالي سن داشتم كه رفتم قم. روز عاشورا بود و در صحن مطهر حضرت معصومه (س) روضه مي‌خواندند. خيلي متأثر شدم و زياد گريه كردم. بعد از آن، آمدم قبرستان شيخان و زيارت اهل قبور: «السلام علي اهل لا اله الاّ الله …» را خواندم.

در اين هنگام ديدم: تمام ارواح، روي قبرهايشان نشسته‌اند و همگي گفتند: عليك‌السلام. شنيدم زمزمه‌اي داشتند. مثل اين كه دربارة امام حسين (ع) و عاشورا بود.»

تعاون در کلام معصومین

نوشته شده توسط 13ام شهریور, 1392

تعاون در کلام معصومان

پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله :

مؤمنان از نظر مهرورزی و عطوفت درباره یکدیگر مانند یک پیکرند که هرگاه عضوی از آن دچار دردی شود، دیگر اعضا هم دردی خود را با آن عضو ابراز می دارند و به کمکش می شتابند.

مردم همیشه در خیر خواهند بود تا وقتی امر به معروف و نهی از منکر می کنند و در نیکی و پرهیزکاری به یکدیگر یاری می رسانند.

امام علی علیه السلام :

از حقوق واجب خدا بر بندگان، خیرخواهی به اندازه توان و یاری کردن یکدیگر برای برپایی حق در میان خود است.

خوراکی هایی که هنگام راه رفتن نباید بخورید

نوشته شده توسط 6ام شهریور, 1392

خوراکی هایی که هنگام راه رفتن نباید بخورید
تنقلات
غذا خوردن در حین راه رفتن باعث مشکلات گوارشی از جمله بیماری رفلاکس اسید معده به مری می شود.

پزشکان به افراد توصیه می‌کنند تا در هنگام راه رفتن تنقلات نخورند، زیرا علاوه بر مشکلات گوارشی باعث چاقی و اضافه وزن نیز می‌شود.

براساس پژوهش جدید دانشمندان دریافته‌اند افرادی که در حال راه رفتن غذا می‌خورند، به ویژه اگر این غذا جزء تنقلات فاقد ارزش غذایی مانند ساندویچ های چرب، چیپس و پفک باشد دچار اضافه وزن می‌شوند.

گفتنی است پزشکان علت این امر را نداشتن تمرکز کافی فرد می‌دانند که در حین راه رفتن به موارد مختلفی فکر می‌کند و در نتیجه نمی‌تواند کنترل مناسبی بر روی میزان غذایی که می‌خورد داشته باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند غذا خوردن در حین راه رفتن باعث مشکلات گوارشی از جمله بیماری رفلاکس اسید معده به مری می شود.

از دید روانشناسی نیز دانشمندان علت بیشتر خوردن تنقلات در حال راه رفتن را عدم دسترسی فرد به جایی برای قرار دادن خوراکی خود می‌دانند.

نکته: پزشکان توصیه می‌کنند تا افراد رژیم غذایی سالمی داشته باشند و همیشه زمان کافی و مناسب برای غذا خوردن برای خود در نظر بگیرند.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : yjc.ir

واژه مسجد در قرآن

نوشته شده توسط 30ام مرداد, 1392

واژه مسجد در قرآن
واژه‎ي مسجد، جمعاً 28 بار در قرآن كريم ذكر شده كه در 22 مورد به صورت مفرد[1] و در 6 مورد ديگر، به صورت جمع آمده است.(2)
در اين آيات، به اهميت و جايگاه رفيع مسجد در اسلام، پاره اي از احكام مسجد و مسجد الحرام و احكام خاص آن، مسجد الاقصي و مسجد اصحاب كهف، اشاراتي شده است. البته، آيه‌هاي ديگر نيز در قرآن درباره‎ي مسجد و اهميت آن آمده است كه هر چند لفظ مسجد در آنها نيامده است، ولي بنابر مفهوم اين آيات و گفته‎ي تمامي مفسران، مي‌توان در مورد مساجد، اين آيات را نيز ذكر كرد. ا

[1]. سوره‎ي بقره آيات 145، 150،151،191، 196، 217، مائده / 2; اعراف / 29 و 31، انفال / 34; توبه / 7; اسراء 1; كهف / 21; عنكبوت / 7; فتح / 25 و 27; حج / 25.
[2]. سوره‎ي بقره /14/187/توبه 17/18/حج/40/جن/18


  •