موضوع: "احکام"

مدیون شدن شوهر

نوشته شده توسط 24ام دی, 1393

 

اگر مرد متأهلى شغل خود را از دست بدهد و زنش براى معاش خانواده بصورت موقت كار كند، آيا شوهر به زنش مديون خواهد شد؟

زن اگر درآمد کار خود را خودش تبرعاً خرج زندگى مشترک مى کند شوهر ضامن عوض آن نيست ولى اگر به شوهر قرض دهد سپس از طرف شوهر آن را خرج زندگى کند و يا به امر و درخواست شوهر آن را خرج زندگى مشترک کند، شوهر ضامن عوض آن است.

منبع:سایت رهبری،استفتائات جدید،ازدواج وطلاق،حقوق زوجین،کار کردن زن و مديون شدن شوهر

لباسشویی تمام اتو ماتیک

نوشته شده توسط 29ام مهر, 1393

آيا لباسهايى که با لباسشويى تمام اتوماتيک شسته مى شود، پاک مى گردد يا خير؟ نحوه کار اين لباسشويى ها به اين صورت است که در مرحله اول که لباس با آب مخلوط با پودر لباسشويى شسته مى شود، مقدارى از آب و کف پودر بر شيشه درب لباسشويى و نوار پلاستيکى اطراف آن پاشيده مى شود، و در مرتبه دوم آب غساله شستشو کشيده شده ولى کف پودر، درب و نوار پلاستيکى اطراف آن را به طور کامل مى پوشاند. در مراحل بعدى ماشين لباسشويى لباسها را در سه نوبت با آب قليل مى شويد و از آن پس آب غساله بيرون کشيده مى شود، اميدواريم توضيح بفرماييد، لباسهايى که به اين ترتيب شسته شده اند، پاک هستند يا خير؟
اگر بعد از زوال عين نجاست، آب متصل به لوله در داخل ماشين لباسشويى به لباسها و همه قسمت هاى داخل ماشين برسد و از آن جدا و خارج شود، محکوم به طهارت است.

منبع:اجوبة الاستفتائات،احکام نجاسات،سوال292

غسل سوم

نوشته شده توسط 5ام مهر, 1393


آيا قطرات آبى که از بدن ميّت قبل از غسل با آب خالص و بعد از غسل با آب سدر و کافور بر زمين مى ريزد، پاک هستند يا خير؟
تا زمانى که غسل سوم کامل نشده باشد، بدن ميّت محکوم به نجاست است.

منبع:اجوبة الاستفتائات،احکام نجاسات،سوال271

 

رفاه در زندگي طلبه

نوشته شده توسط 19ام فروردین, 1393

رفاه در زندگي طلبه

پرسش : الف - يک روحاني چه قدر مي‌تواند در رفاه زندگي کند، به عنوان نمونه آيا روحاني که خانواده‌ي پدريش ملاّک و متمول است و در بهترين نقطه شهر خانه دارد و ماشين خوبي دارد که در آن منطقه همه اين طور زندگي مي‌کنند لازم و واجب است مانند روحاني‌اي زندگي کند که شرايط مالي خوبي ندارد در پايين شهر زندگي مي‌کند و ماشين ندارد و اجاره نشين هست؟ يا بايد مطابق شأن اجتماعي و خانوادگي خود زندگي کند؟

ب- لباس شهرت براي روحاني و طلبه چيه؟ آيا اختصاص به لباس دارد يا حکمش به ماشين و خانه و…تعلق مي‌گيرد.

پاسخ : الف) پاسخ شرعي:روحاني وهركسي ديگري كه سرمايه دارد وجوبي نداردمثل افراد طبقه پائين زندگي كند.

ب) پاسخ اخلاقي:براي روحاني بهتر و زيبنده است ولو داراي سرمايه است مثل افراد متمول زندگي نكند چرا كه سيره اهل بيت عليهم السلام بي رغبتي به دنيا بود

لباس شهرت مربوط به لباس وپارچه اي كه مي‌خواهد لباس بدوزد مي‌باشد و شامل ماشين وغيره نمي‌شود، به عنوان مثال لباس شهرت براي روحاني اينكه كت و شلوار قرمز بپوشد و يا… [ 1 ]

پي نوشت ها:

————————————————-

1.امام خميني،توضيح المسائل،م845؛ (مطابق با نظر آيه الله خامنه اي)



آيت الله خامنه اي در پاسخ شخصي كه......

نوشته شده توسط 14ام آذر, 1392

آيت الله خامنه اي در پاسخ شخصي كه وسواس خويش را مطرح نموده بود فرمودند:
1- از نظر شرع مقدس، در طهارت ونجاست، اصل بر طهارت اشيا است؛ يعني در هر موردي كه كمترين ترديدي در نجس شدن آن براي شما حاصل شد، واجب است حكم به عدم نجاست كنيد. 2- كساني كه داراي حساسيت نفساني شديدي در مورد نجاست هستند … حتي اگر گاهي يقين به نجاست هم پيدا كردند، بايد حكم به عدم نجاست كنند، مگر در مواردي كه نجس شدن يك شيئي را باچشمان خود ببينند، به طوري كه اگر فرد ديگري هم آن را ببيند، يقين به سرايت نجاست پيدا كند، فقط در اين موارند بايد حكم به نجاست كنند. استمرار اجراي اين حكم در مورد افراد مزبور تا زماني است كه اين حساسيت ازبين برود. 3- هر شيئ يا عضوي كه نجس مي‌شود، براي تطهير آن، يكبار شستن با آب لوله‌كشي بعد از زوال عين نجاست كافي است. تكرار در شستن يا فرو بردن آن در آب لازم نيست، و اگر شيئ نجس از قبيل پارچه و مانند آن باشد، بايد به مقدار متعارف فشار داده شود تا آب از آن خارج شود. 4- از آنجايي كه شما به اين حساسيت شديد در برابر نجاست مبتلا هستيد، بايد بدانيد كه غبار در نجس در هيچ صورتي نسبت به شما نجس نيست و نيز مراقبت از دست‌هاي كودك چه پاك باشد يا نجس و همچنين دقت در اينكه خون از بدن زايل شده يا خير،‌ لازم نيست. اين حكم در باره شما تا زماني كه اين حساسيت ازبين نرفته، باقي است. 5- دين اسلام داراي احكام سهل و آسان و منطبق با فطرت بشري است، لذا آن را بر خود مشكل نكنيد … شكرگزار نعمت دين آسان باشيد و شكر اين نعمت، عمل براساس تعليمات خداوند تبارك و تعالي است. 6- اين حالت يك وضعيت گذرا و قابل علاجي است. افراد بسياري بعد از ابتلا به آن، با روش مذكور از آن نجات يافته‌اند. به خداوند توكل نماييد و نفس خود را با همت و اراده آرامش ببخشيد. (1)

1. رساله اجوبة الاستفتائات،آيت الله خامنه اي ، ص 61



خمس مال

نوشته شده توسط 9ام مهر, 1392

اگر شخصى مبلغى را قرض بگيرد و نتواند آن را قبل از آن سال ادا کند، آيا پرداخت خمس آن بر عهده قرض دهنده است يا قرض گيرنده؟
بر قرض گيرنده خمس مال قرضى واجب نيست، ولى قرض دهنده اگر مال قرضى را از درآمد ساليانه کارش و قبل از پرداخت خمس آن قرض داده است، در صورتى که بتواند تا آخر سال قرضش را از بدهکار بگيرد، واجب است که هنگام رسيدن سال خمسى اش خمس آن را بپردازد، و اگر نتواند قرض خود را تا پايان سال بگيرد، فعلاً پرداخت خمس آن واجب نيست، ليکن هر وقت آن را وصول کرد بايد خمس آن را بدهد.

آيه الله خامنه اي،اجوبه الاستفتائات،871

 

الفاظ عربی در نماز

نوشته شده توسط 14ام شهریور, 1392

آيا ادا کامل الفاظ عربى در نماز واجب است؟ آيا اگر کلمات به‌صورت عربى صحيح و کامل تلفظ نشود، نماز محکوم به صحّت است؟
واجب است که همه ذکرهاى واجب نماز از قبيل قرائت حمد و سوره و غير آنها به‌طور صحيح قرائت شود و اگر نمازگزار کيفيت صحيح تلفظ کلمات عربى را نمى داند، واجب است که ياد بگيرد و اگر قادر به يادگيرى نيست، معذور است.

آيت الله خامنه اي،اجوبه الاستفتائات،س467

حکم جنس قسطی

نوشته شده توسط 30ام مرداد, 1392

جنسى كه بصورت قسطى فروخته مى شود و روى هر قسط آن سود كشيده مى شود چه حكمى دارد؟ آيا اين سود بايد به مقدار مشخص باشد؟
اگر به هنگام فروش جنس، قيمت آن را به طور نسيه و يا قسطى تعيين كنند، معامله صحيح است، هر چند قيمت قسطى بيشتر از قيمت نقدى باشد. ولى اگر معامله بر قيمت نقد انجام گيرد و در تقسيط پرداخت ثمن چيزى بر آن بيفزايد، چنين قراردادى حرام و باطل است.

هلال ماه

نوشته شده توسط 16ام مرداد, 1392

اگر هلال ماه شوال در يک شهر ديده نشود، ولى تلويزيون و راديو از حلول آن خبر دهند، آيا کافى است يا تحقيق بيشترى واجب است؟
اگر مفيد اطمينان به ثبوت هلال گردد يا صدور حکم به هلال از طرف ولى فقيه باشد، کافى است و نيازى به تحقيق نيست.

آيت الله خامنه اي،اجوبه الاستفتائات،س836

آب به قصد رفع عطش

نوشته شده توسط 5ام مرداد, 1392

اگر روزه دار آب را به قصد رفع عطش در دهان گرداننده و بيرون بريزد بطورى که هيچ مقدارى از آب پايين نرود چه حکمى دارد؟
در فرض سؤال اشكال ندارد.

پايگاه اطلاع رساني مقام معظم رهبري به آدرس:
http://www.leader.ir/tree/index.php?catid=49

آشنایی با احکام ومعارف به شیوه رمز :

نوشته شده توسط 20ام تیر, 1392

شرایط نماز مسافر:

1- حد ترخص

2- سفر اوکمتر از هشت فرسخ نباشد.

3-نخواهد در بین راه از وطن بگذرد.

4- شغل او مسافرت نباشد.

5- از اول قصد 8فرسخ راداشته باشد.

6- در بین راه از قصد خود برنگردد.

7- از صحرا نشین ها نباشد.

8- برای کار حرام سفر نکند.

رمز : حسن شاداب

حضرت امام صادق (علیه السلام) می فرمایند :

حضور پیامبر (ص) نام دو کس به میان آمد که یکی پس از نماز می نشست واحکام دینی به مردم می آموخت ودیگری روزها وشبها به نماز مشغول بود.

حضرت فرمود : مزیّت اولی بر دومی چون مزیت من است بر نازلترین فرد شما .

پی نوشت : سید مهدی ، قاسمی ، آشنایی با احکام ومعارف به شیوه رمز ، انتشارات رستگار ، مشهد 1377، ص44

 

 


وقت نماز

نوشته شده توسط 10ام تیر, 1392

آيا وقت نماز به مجرد شروع اذان آغاز مى شود؟ يا اين که بايد صبر نمود تا اذان تمام شود و سپس شروع به خواندن نماز کرد؟ آيا روزه دار جايز است به مجرد شروع اذان افطار نمايد يا اين که بايد صبر کند تا اذان تمام شود؟
اگر اطمينان حاصل شود که اذان از هنگام داخل شدن وقت شروع شده، صبر کردن تا پايان اذان لازم نيست.

آيه الله خامنه اي،اجوبه الاستفتائات،360

امسافرت در ماه رمضان

نوشته شده توسط 6ام تیر, 1392

كسى كه در ماه رمضان مسافرت كرده، آيا علاوه بر قضا، بايد كفّاره هم بدهد؟
خير، تنها قضاى روزه ها واجب است و كفّاره ندارد؛ ولى اگر قضاى روزه ها را تا ماه رمضان سال بعد به تأخير اندازد، به جهت تأخير، بايد براى هر روز يك مد طعام كفّاره بدهد.

پايگاه اطلاع رساني مقام معظم رهبري به آدرس:
http://www.leader.ir/tree/index.php?catid=49

بازی با شطرنج و پاسور

نوشته شده توسط 1ام تیر, 1392

بازی و تفریح با شطرنج و پاسور

سؤال: بازی با شطرنج وپاسور حکمش چیست؟
آیت الله خامنه ای: بازی با آلات قمار بدون برد وباخت هم حرام است وبازی با شطرنج اگر آلات قمار نباشد بدون برد وباخت اشکالی ندارد.
آیت الله مکارم شیرازی: اگر شطرنج از عرف عام از صورت قمار خارج شده باشد وبه عنوان ورزش شناخته شود مانعی ندارد. و بازی با پاسور بدون برد وباخت نیز اشکال دارد.
آیت الله صافی: مطلقاً (با یا بی برد و باخت) حرام است.
آیت الله فاضل لنکرانی: بازی با آلات قمار مطلقا حرام است.
آیت الله بهجت: بازى كردن با آلات قمار، از قبيل نرد و پاسور و شطرنج، با برد و باخت حرام قطعى است و بدون برد و باخت، احتياط در ترك آن است و در شطرنج، احتياط شديدتر است. [1]
آیت الله تبریزی: بازی با آلات قمار چه با برد وباخت مالی باشد یا بدون آن جایز نیست وپاسور از آلات قمار است و شطرنج نیز تا وقتی که محرز نشود از آلات قمار بودن خارج شده به طوری که در هیچ مجتمعی قمار با آن متعارف نباشد بازی با آن چه با برد وباخت مالی باشدیا بدون آن جایز نیست.
آیت الله سیستانی: شطرنج مطلقا حرام است وپاسور اگر همچنان در عرف قمار باشد بازی بدون برد وباخت با آن به احتیاط واجب جایز نیست. [2]

پی نوشت :
1. آیت الله بهجت ، استفتائات ، ج 4 ، ص 554 ، س 6443
2. سید محسن محمودی، مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج1، ص189.

تزریق سرم

نوشته شده توسط 1ام تیر, 1392

حكم تزريق سرم در حال روزه ماه رمضان چيست؟
بنابر احتياط واجب، بايد از تزريق سرم خوددارى كند؛ خواه جنبه غذايى و تقويتى داشته باشد، يا جنبه دوايى و مانند آن.

پايگاه اطلاع رساني مقام معظم رهبري به آدرس:
http://www.leader.ir/tree/index.php?catid=49

حقوق شرعی زن

نوشته شده توسط 28ام خرداد, 1392

حقوق شرعي زن‏

حقوق واجب و شرعي زن نسبت به مرد چيست؟
حقوق واجب زن نسبت به مرد عبارت است از: 1. تهيه غذا، 2. تهيه پوشاك، 3. تهيه وسايل مورد نياز خانه، 4. تهيه مسكن، 5.حق آميزش و هم‏خوابي.
تذکر: گفتني است كه تأمين اين حقوق، بايد در حد متعارف و مناسب با شأن زن باشد. [1]

پی نوشت :
[1] . احكام روابط زن و شوهر، سيدمجتبي حسيني، ص57.

ضعف جسمانی در روزه گرفتن

نوشته شده توسط 27ام خرداد, 1392

دخترى که به سن تکليف رسيده، ولى به علت ضعف جسمانى توانايى روزه گرفتن ندارد، و بعد از ماه مبارک رمضان هم نمى تواند قضاى آن را به جا آورد تا اينکه ماه رمضان سال بعد فرا مى رسد، چه حکمى دارد؟
ناتوانى از گرفتن روزه و قضاى آن به مجرد ضعف و عدم قدرت موجب سقوط قضاى روزه نمى شود، بلکه قضاى روزه هاى ماه رمضان که از او فوت شده، بر وى واجب است.

آيه الله خامنه اي،اجوبه الاستفتائات،س731

خمس ندارد

نوشته شده توسط 27ام خرداد, 1392

اداره بيمه مبلغى را بابت هزينه درمان به من بدهکار است و مقرر شده که در همين روزها به من پرداخت شود، آيا به اين مبلغ خمس تعلّق مى گيرد؟
خمس ندارد.

آيه الله خامنه اي،اجوبه الاستفتائات،860

سجاده یا مهر نقش دار

نوشته شده توسط 9ام خرداد, 1392

آيا نماز خواندن بر سجاده اى که شکل هايى روى آن رسم شده و يا بر مهرى که داراى نقش است، کراهت دارد؟
فى‌نفسه اشکال ندارد، ولى اگر به گونه اى باشد که بهانه به دست کسانى دهد که تهمت به شيعه مى زنند، توليد آن و نماز خواندن بر آن جايز نيست. و همچنين اگر موجب تفرق حواس و از بين رفتن حضور قلب در نماز شود، کراهت دارد.

 

پاسوربازی

نوشته شده توسط 8ام خرداد, 1392

پا سوربازي

سؤال: بازى ورق و يا پاسور چه حكمى دارد؟
آيات عظام امام، تبريزى، خامنه‏اى، صافى، نورى و وحيد: بازى با آلات قمار - هر چند بدون برد و باخت - حرام است. [1]
آيت اللَّه فاضل: اگر در عرف از آلت قمار بودن خارج شده باشد و برد و باختى در كار نباشد اشكال ندارد. [2]
آيات عظام بهجت و مكارم: اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و اگر بدون آن باشد، بنا بر احتياط واجب جايز نيست. [3]
آيت اللَّه سيستانى: اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و اگر بدون برد و باخت و شرط بندى باشد؛ چنانچه در عرف محل (شهر) از آلات قمار شناخته شود، بنابر احتياط واجب بازى و اين جايز نيست. [4]

پی نوشت :
1 . صافى، جامع الاحكام، ج‏1، س 1045؛ امام، استفتاءات، ج‏2، (مكاسب محرمه)، س‏18؛ خامنه‏اى، اجوبةالاستفتاءات، س‏1116؛ نورى، استفتاءات، ج‏1 س‏559 و 560؛ وحيد، منهاج الصالحين، ج‏3، م‏19؛ تبريزى، استفتاءات، س 981.
2 . فاضل، جامع المسائل، ج‏1، س 951.
3 . مكارم، استفتاءات، ج 1، س 541 و 544؛ بهجت، توضيح المسائل، (متفرقه)، س 9.
4 . سيستانى، سايت، س 9. -احكام موسيقي، سيد مجتبي حسيني، ص99.

پوشاندن پاها در نماز

نوشته شده توسط 5ام خرداد, 1392

آیا بر زنان پوشاندن روى پاها هنگام نماز واجب است؟
پوشاندن پاها تا مفصل ساق در صورتى که نامحرم حاضر نباشد، واجب نيست.

آيت الله خامنه اي،اجوبه الاستفتائات،س438

وظیفه جوانان در دانشگاه ها

نوشته شده توسط 1ام خرداد, 1392

وظيفه جوانان مؤمن در دانشگاههاى مختلط در برابر مفاسدى که در بعضى از آن مکانها مشاهده مى کنند، چيست؟
بر آنان واجب است که ضمن دورى جستن از ابتلا به مفاسد، در صورت تمکن و تحقق شرايط امر به معروف و نهى از منکر مبادرت به انجام اين فريضه کنند.

آيه الله خامنه اي،اجوبه الاستفتائات،س1087

بعضی از مجوزات نماز

نوشته شده توسط 24ام اردیبهشت, 1392

بعضی از مجوزات نماز:

1- بخاطر نداشتن لباس برهنه نماز خواندن
2- همیشه به جای تسبیحات ،حمد خواندن
3- شیر دادن طفل در نماز
4- اقتدا به امامی که اسمش را نمی دانی
5- رکن را در جماعت زیاد کردن
6- عقرب ومار را کشتن
7- مهر نباشد بر پشت دست(نه بر ناخن )سجده کردن
8- قرائت را از رو خواندن
9- در حال رگل به جماعت شرکت کردن

ادامه »

احکام

نوشته شده توسط 23ام اردیبهشت, 1392

ه خانه اى که قبلاً با مالى که خمس آن داده نشده، ساخته شده، خمس تعلّق مى گيرد؟ بر فرض وجوب پرداخت خمس، آيا خمس بر اساس قيمت فعلى محاسبه مى شود يا قيمت زمان ساخت آن؟
اگر خانه از درآمد بين سال براى زندگى و سکونت ساخته شده و پس از سکونت در آن به فروش رفته است، پول فروش آن خمس ندارد، ولى اگر از درآمدى که سال بر آن گذشته، ساخته شده است، خمس پولى که در ساخت آن هزينه شده، بايد پرداخت شود.

آيه الله خامنه اي،اجوبه الاستفتائات،880


  •