« زندگينامه عطار نيشابوريقانون های ده گانه شهید سیدمجتبی علمدار »

علل سیاسی اجتماعی غیبت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

نوشته شده توسط 24ام فروردین, 1391

الف آزمایش مردم

 

چنانکه می دانیم یکی از سنت های ثابت الهی ، آزمایش بندگان و انتخاب صالحان و گزینش پاکان است. صحنه زندگی همواره صحنه آزمایش است تا بندگان از این راه در پرتو ایمان و صبر و تسلیم خویش در پیروی از اوامر خداوند تریبیت یافته و به کمال برسند و استعدادهای نهفته آنان شکوفا گردد.

   در اثر غیبت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مردم آزمایش می شوند: گروهی که ایمان استواری ندارند ، باطنشان ظاهر می شود و دستخوش شک و تردید می گردند و کسانی که ایمان در اعماق قلبشان ریشه دوانده است، به سبب انتظار ظهور آن حضرت و ایستادگی در برابر شدائد ،پخته تر و شایسته تر می گردند و به درجات بلندی از اجر و پاداش الهی نائل می گردند .

  امام موسی بن جعفر (علیه السلام) فرمود :«هنگامی که پنجمین فرزندم غایب شد ، مواظب دین خود باشید، مبادا کسی شما را از دین خارج کند . او ناگزیر غیبتی خواهد داشت ، به طوری که گروهی از مؤمنان از عقیده خویش بر می گردند . خداوند به وسیله غیبت ، بندگان خویش را آزمایش می کند…»

  از سخنان پیشوایان اسلام بر می آید که آزمایش به وسیله غیبت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ، از سخت ترین آزمایش های الهی است و این سختی از دو جهت است:

1.   از جهت اصل غیبت ، که چون بسیار طولانی می شود بسیاری از مردم دستخوش شک و تردید می گردند. برخی در اصل تولد و برخی دیگر در دوام عمر آن حضرت شک می کنند و جز افراد آزموده و مخلص و دارای شناخت عمیق ، کسی بر ایمان و عقیده به امامت آن حضرت بای نمی ماند . پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) ضمن حدیث مفصلی می فرماید :«مهدی از دیده شیعیان و پیروانش غایب می شود و جز کسانی که خداوند دل های آنان را جهت ایمان ، شایسته قرار داده، در اعتقاد به امامت او استوار نمی مانند.»

2.   از نظر سختی ها و فشارها و پیشامدهای ناگوار که در دوران غیبت رخ می دهد و مردم را دگرگون می سازد ، به طوری که حفظ ایمان و استقامت در دین ، کاری سخت و دشوار می گردد و ایمان مردم در معرض مخاطرات شدید قرار می گیرد.

 


فرم در حال بارگذاری ...


  •