« عاقبت پنج گناه از منظر امام باقر (ع)چرا امامان معصوم ما دقیقاً مشخص نکرده‌اند کدام شب، شب قدر است؟ »

چگونه کودکان خوشبین داشته باشیم

نوشته شده توسط 9ام تیر, 1395

«خوشبینی باوری است که انسان را به موفقیت سوق می‏دهد. هیچ ‏کاری بدون امید و اعتماد به نفس به سرانجام نمی‏رسد!» این جمله کوتاه کافی است تا به اهمیت و ارزش خوش‏بینی در زندگی هر فردی پی ببرید. تحقیقات نشان می‏دهد که افراد خوش‏بین طول عمر بیشتر و استرس کمتری دارند، با توجه به این گفته‏ها شما نیز سعی کنید خوش‏بینی و مثبت‏اندیشی را از کودکی در ذهن فرزندتان القا کنید. نکاتی که در مطلب زیر آمده است شاید بتواند تا حدودی شما را با القای خوش‏بینی و خوش‏باوری در فرزندتان آشنا کند. مطلب زیر را بخوانید و زندگی را به فرزندتان بیاموزید.

1- خودتان را مثالی در نظر بگیرید اگر شما فرد خوش‏بین و مثبت‏اندیشی هستید، برای فرزندتان شانس بسیار زیادی وجود دارد تا او هم مانند شما مثبت‏اندیش باشد. پس سعی کنید همواره مثال خانوادگی خوبی برای فرزندتان باشید. همواره در مورد موارد مثبت صحبت کنید و همیشه بهترین‏ها را آرزو کنید. حتی اگر همه چیز در زندگی‏تان رو به راه نباشد! هنگامی که به موفقیت دست پیدا کردید به خودتان روحیه دهید و بگذارید فرزندانتان نیز از موضوع باخبر شوند. سعی کنید محیطی مثبت و پرانرژی را برای افراد خانواده و به خصوص فرزندتان فراهم کنید. حتی اگر همه چیز در زندگی‏تان رو به راه نباشد هنگامی که به موفقیت دست پیدا کردید به خودتان روحیه دهید و بگذارید فرزندانتان نیز از موضوع باخبر شوند.

2- از برچسب زدن منفی بپرهیزید متاسفانه بسیاری از والدین عادت دارند تا همواره نکات منفی فرزندانشان را گوشزد کنند، مثلاً همیشه به آنها می‏گویند: «خجالتی، سختکوش اما کم‏ هوش و…» این عمل ممکن است تاثیرات منفی و مخرب بسیاری بر روی شخصیت فرزندتان بگذارد. برای مثال هنگامی که والدین همواره به فرزندانشان سرکوفت بزنند در ضمیر ناخودآگاه فرزندشان این مسئله بوجود می‏آید که واقعا انسان کند ذهن و کم‏هوشی است و شاید همین مسئله کل زندگی او را تحت تاثیر قرار دهد و برای همیشه خود را یک بازنده بداند. در مورد خجالتی بودن نیز همین طور است شاید این برچسب زدن باعث تخریب شخصیت او شود. پس هیچ‏گاه برچسب منفی به فرزندانتان نزنید.

3- به قسمت روشن‏تر زندگی‏تان بنگرید به فرزندانتان کمک کنید تا در هر موقعیت به «توفیق اجباری» دست پیدا کنند. آنها را طوری تربیت کنید تا در هر زمانی فقط به روشنایی‏های زندگی بنگرند. سعی کنید همیشه به جای تحمیل کردن، موقعیت‏های مناسب و روشن به طور طبیعی به سراغ فرزندانتان بیایند. مثلا اگر بیمار هستند و نمی‏توانند برای بازی و تفریح به بیرون از منزل بروند شرایطی را برایشان مهیا کنید که متوجه شوند شما در کنار آنها هستید برایشان کتاب بخوانید، آنها را به نقاشی کشیدن تشویق کنید و با آنها صحبت کنید. بگذارید تا از وجود شما و محبت‏هایتان لذت ببرند. این‏گونه است که آنها از بیماری و خانه‏نشینی اظهارناراحتی نمی‏کنند.

4- به دنبال فرصت‏‏ها بگردید فرزندانتان را منتقدانه نظاره کنید. نگاه کنید مشتاق به انجام دادن چه کاری هستند و در چه کاری تبحر دارند. برای مثال اگر علاقه و تبحر آنها در زمینه تحصیلی است فرصت درس خواندن در مدرسه خوب و مناسب و … را برایشان ایجاد کنید یا اگر در ورزش استعدادی از خود نشان می دهند سعی کنید آنها را به باشگاه‏های ورزشی درست و … بفرستید نگذارید استعدادها و تبحرهایشان به هدر رود، سعی کنید تا جایی که توان دارید برایشان موقعیت و فرصت مناسب فراهم کنید.

5- تشویق کنید به فرزندتان یاد بدهید و آنها را تشویق کنید تا راه‏های متفاوت را قاپ بزنند. تشویق‏شان کنید تا در فعالیت‏های متفاوت شرکت کنند. به آنها یاد بدهید که شرکت کردن در فعالیت و کارهای متفاوت بسیار مهم‏تر و پرارزش‏تر از پیروز شدن است هر چند که پیروزی نیز بسیار خوب است. تشویقشان کنید تا خلاق باشند و کارهای خلاقانه انجام دهند. بگذارید بسیاری از کارهایشان را خودشان انجام دهند. بعضی از کارهای خانه را به آنها بسپارید تا مسئولیت‏پذیر شوند. برایشان از افراد خلاق و داستان زندگی آنها صحبت کنید و تشویق‏‏شان کنید تا به موفقیت دست پیدا کنند.

6- دورنمایی مثبت بوجود آورید بسیار مهم است تا دورنمایی مثبت را در ذهن و فکر فرزندتان تلقین کنید. به جای اینکه به آنها روش نشان دهید و راهنمایی‏شان کنید، بگذارید تا خودشان روش را پیدا کنند و همواره به آنها بیاموزید تا با افکار منفی در زندگی مبارزه کنند و برای هر اتفاقی در زندگی راه حلی منطقی پیدا کنند و با پیدا کردن نکات مثبت، نقاط تاریک زندگی را برای خود آسان کنند. اگر مایلید کودکانی با اعتماد به نفس تربیت کنید کتاب ” چگونه در کودکان اعتماد به نفس ایجاد کنیم” را از کتابخانه تهیه و مطالعه نمایید. تبیان


فرم در حال بارگذاری ...


  •