« بين وجوب و عدم وجوب، تفاوت از زمين تا آسمان استهمنشين خطرناك »

توصیه آیت الله بهجت(ره) درباره همسر و فرزندان

نوشته شده توسط 26ام اردیبهشت, 1391
در محضر بهجت - قسمت دوم

رسیدگی به همسر و فرزندان:

یكی از توصیه‌هایی كه حضرت آیت الله بهجت (اعلی الله مقامه) داشتند این بود كه می‌فرمودند: به خانه كه می‌رسید كتاب‌ها را بگذارید پشت در ولی مواظب باشید که ندزدند! یعنی طوری نشود كه وقتی به خانه می‌روید، تازه بخواهید چیزی بنویسید و کتابی بخوانید و بند كتاب و كامپیوتر و … بشوید؛ اشتباه است، دیگر الآن باید یك وقتی را بگذارید برای زن و فرزند و اهل خانه.

تنظیم برنامه:

عمرتان را به سه 8 ساعت تقسیم کنید: 8 ساعت كار و تلاش؛ كه كار و تلاش ماها درس‌خوندن و درس دادن است. در هر حال، 8 ساعت بیرون درست كارکردن است. 8 ساعت هم برای خواب و استراحت؛ و 8 ساعت هم برای لذت‌‌های حلال، تفكر و عبادت، كارهای شخصی و…

روزی حضرت ایشان برنامه بنده را تقریر كرده و فرمودند: “شما سحر از خانه می‌آیی بیرون و به نماز و حرم می‌روی، و برمی‌گردی خانه و صبحانه می خوری و بعد سر درس و كار تا ظهر؛ ظهر هم نماز ‌خوانده و برمی‌گردی منزل ناهار را می‌خوری؛ اگر وقت خواب باشد نیم‌ساعت هم می‌خوابی، بعد دو مرتبه می‌روی بیرون سركار و درس تا غروب،‌ غروب هم نماز را می‌خوانی.” تازه بعدش ما می‌رفتیم كتابخانه و گاهی اوقات درس‌های فوق‌العاده می‌رفتیم،‌ حدود ساعت 10 به خانه برمی‌گشتیم.

آیت الله بهجت (ره) می‌فرمودند كه “برای چی وقتی می‌آیی خانه و زن و بچّه می‌آیند دور و برتان، تازه كتاب باز می‌كنید و می‌گویید می‌خواهم این‌ها را كه صبح تا حالا خواندم مطالعه كنم؟ چون فردا می‌خواهم آن درس را مباحثه كنم؟ باید طوری برنامه‌ریزی كنید كه وقت زن و بچّه ضایع نشود و به آن ها هم برسید. اهل خانواده هم حقوقی دارند. بالأخره زن و بچه و حتّی خود آدم نیازهایی دارد که اگر لذّت‌های حلال نباشد همان عبادتش هم با نشاط نیست، درس خواندنش هم نشاط چندانی ندارد.”

معمولاً امثال ماها كمتر به این امر توجه می‌كنیم، زن و بچّه را رها می‌كنیم به حال خودشان، و خودمان را مدیون این‌ها می‌كنیم. نباید غافل شد از این كه اگر پول کمتر باشد،‌ زندگی می گذرد؛ ولی زن، دختر و پسر آدم، كمبود محبّت را از کجا جبران کنند؟ در خانه چه کسی را باید بزند و بگوید محبّت می‌خواهم؟ اگر مابه موقع و اندازه به زن و فرزندان محبّت ابراز نداریم، باید عوارض پس از آن را پذیرا باشیم. پول و امور مادی را می توان از خویشان، صندوق و یا کسی قرض گرفت، امّا محبّت را هیچ کس جز مرد و زن نسبت به فرزندان و مرد نسبت به همسر نمی تواند جبران کند. پس باید آدم مواظب باشد كه حق همسر و فرزندانش بخاطر این كه چیزی را کسب و یا جبران كند، ضایع نسازد. محبّت از امور جایگزین ناپذیر است. چند وقت پیش یك نامه‌ای را دریافت كردم که دختر خانمی نوشته بود، من غبطه می‌خورم به دختر خاله ام كه می‌بینم پدرش او را می‌بوسد. دوستش دارد، محبّتش می‌كند. امّا دریغ از یك بوسه‌ای كه بابای ما به ما داشته باشد. تنها حواس او به رفتار ما در منزل معطوف است. او همه ما را خسته کرده و پیوسته می گوید بکن! نکن!…

این چیزی بود كه ما از استاد گرامی حضرت آیت الله بهجت (رضوان الله تعالی علیه) یاد گرفتیم كه باید نسبت به خانه و خانواده بسیار اهمیّت داد و مواظبت كرد كه حق بچه‌ها بخاطر دیگران، یا كتاب و درس ضایع نشود.


منبع : پایگاه اطلاع رسانی مرتضی آقا تهرانی


آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(7)
4 ستاره:
 
(3)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
10 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
4.7 stars
(4.7)
نظر از: ریحانه [عضو] 
ریحانه

فرا رسیدن ماه رجب ، ماه نیایش و روزهای بارش چشم های خاکیان

بر شما آسمانیان مبارک باد و التماس دعا در لحظات قشنگ خلوتتان.

1392/02/23 @ 08:31
نظر از: خسروی [عضو] 
خسروی

.


الحاقیات:
  • thCAP2VJRO.jpg -   ضمیمه یافت نشد!
1392/02/09 @ 12:00
نظر از: الزهراء(سلام الله علیها) [عضو] 
4 stars

حضرت آية الله العظمی بهجت « رحمة الله علیه »:
نوجوان‌ها و جوان‌ها باید ملتفت باشند ‌همچنان که خودشان در این سن هستند و روز به روز به سن بالا می‌روند، علم و ایمانشان هم باید همین جور باشد، مطابق این باشد، معلوماتشان، از همان کلاس اول علوم دینیه به بالا برود، ایمانشان ملازم با همین علمشان باشد.

1391/08/01 @ 09:16
نظر از: یا علی [عضو]
5 stars

سلام قشنگ و مفید بود …

1391/07/28 @ 00:19
نظر از: معاونت فرهنگی [عضو] 
5 stars

رسول اكرم صلى الله عليه و آله :

خَيرُكُم خَيرُكُم لأَِهلِهِ وَأَنَا خَيرُكُم لأَِهلى ما أَكرَمَ النِّساءَ إلاّ كَريمٌ وَلا أَهانَهُنَّ إلاّ لَئيمٌ؛
بهترين شما كسى است كه براى خانواده اش بهتر باشد، و من از همه شما براى خانواده ام بهترم، زنان را گرامى نمى دارد، مگر انسان بزرگوار و به آنان اهانت نمى كند مگر شخص پَست و بى مقدار.

نهج الفصاحه، ح 1520

1391/07/12 @ 08:28
نظر از: مخلصی [عضو] 
مخلصی
4 stars

با سلام
میلاد نور مبارک باد
موفق باشید
التماس دعا

1391/07/05 @ 11:12
نظر از:  
فاطمه سلجوقی
5 stars

سلام مطلب بسیار زیبایی بود

1391/04/06 @ 13:26
نظر از: جانقلیان [عضو] 

گر فکر رهایی ز غم و راه نجاتی

در این شب پر فیض تو خواهی ثمراتی

باید که به کوری دو چشمان حسودان

بر احمد و آلش بفرستی صلواتی

عید مبعث برشما مبارک

1391/03/29 @ 00:53
نظر از: الزهراء(سلام الله علیها) [عضو] 

ای بنای حرم عدل و امان را بانی / وی ز رخسار تو آفاقْ همه نورانی / که گمان داشت که با آن همه تشریف و جلال / یوسف فاطمه یک عمر شود زندانی؟ / شهادت مظلومانه ی هفتمین مولای غریب شیعیان تسلیت باد.

1391/03/27 @ 09:35
نظر از: موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) [عضو] 
5 stars

حضرت آيت الله بهجت رحمه الله عليه :
به چيزي غير از توكل و ياد خدا براي انسان ،‌آرامش حاصل نمي شود . و چيزي غير از اعراض از ياد خدا و غفلت ؛ زندگي را تلخ و ناگوار نمي كند.
جرعه و صال ؛ ص 69

1391/03/25 @ 12:46
نظر از: مخلصی [عضو] 
مخلصی
4 stars

آه،ای ام المصائب، تمام داغ‌ها و سوگ‌ها، در حضور مصیبت‌های تو رنگ می‌بازد و از یاد می‌روند.
وفات حضرت زینب(س) تسلیت باد

1391/03/17 @ 12:14
نظر از: مخلصی [عضو] 
مخلصی

سلام دوست عزیز
متشکرم از مطالب زیبای شما
موفق و پیروز باشید.
به امید شفاعت این عارف دلها
التماس دعا

1391/02/30 @ 10:53
نظر از: موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) [عضو] 
5 stars

یکی از وظایف منتظران خودسازی است .خودسازی، یکی از مسائلی است که سالک الی اللّه باید به آن توجه کامل کند؛ چرا که اهمیت و ارزش آن به اندازه ای است که خداوند در قرآن به آن قسم یاد می کند. یکی از الزامات رسیدن به رستگاری و کمال حقیقی که بر هر انسان مسلمانی واجب است، پاک سازی روح و جان از صفات زشت و جای گزین ساختن صفات پسندیده است. البته پاک کردن آن به طور خاص در وظایف زمان غیبت، از این جهت است که درک فضیلت صحبت امام و قرار گرفتن در شمار یاران آن حضرت به این امر بستگی دارد. امام صادق علیه السلام در این باره فرمود: «هر کس دوست دارد از اصحاب مهدی(عج) باشد، باید که منتظر باشد و در این حال به پرهیزکاری و اخلاق نیکو رفتار کند. در این صورت اگر بمیرد و مهدی(عج) پس از مردنش به پاخیزد، پاداش او همچون پاداش کسی خواهد بود که آن حضرت را درک کرده است. پس بکوشید و در انتظار بمانید، گوارا باد شما را ای گروه مشمول رحمت خدا».

1391/02/29 @ 13:08
نظر از: هوشمندنژاد [عضو] 
هوشمندنژاد
5 stars

ماطلبه های خانم نیزدرمنزل ونسبت به شوهر وفرزندانمان خیلی کم کاری داریم خدا به دادزندگیهامون برسه(ممنون از مطلبتون)در پناه خدا موفق باشید.

1391/02/26 @ 21:20
نظر از: مدرسه علميه الزهرا(سلام الله علیها) یزد [عضو] 

سلام.موفق باشید…

1391/02/26 @ 12:07
نظر از: مدیریت استان مازندران [عضو] 
5 stars

مطلب زیبایی بود. خداوند مهربان توفیق عمل دهد.(قابل توجه آقایان)

1391/02/26 @ 12:03


فرم در حال بارگذاری ...


  •