« والدین باید احساسات کودک را درک کنند و با او همراهی داشته باشندجستجوی خوشبختی »

روزی پاکیزه

نوشته شده توسط 20ام بهمن, 1394


اگرچه معنای رزق ،روشن است و هر موجودی به درک فطری خود ، با آن آشناست ولی در اینجا به نکته هایی چند درباره “رزق” و ” رزق طیب” به اجمال اشاره می کنیم:
1-از موارد کاربرد واژه رزق ، بر می آید که در معنای آن ، نوعی بخشش و عطا نهفته است مانند آنکه می گویید : پادشاه به لشکریانش “رزق” می دهد و مقصود مواد غذایی و خوراک آن است.2-دامنه معنای رزق ، به تدریج و با گذشت زمان ، گسترده شده و هرگونه خوراکی و مواد غذایی را که به آدمی دهند-خواه دهنده آن شناخته شده باشد یا نه رزق نامیده اند..گویی رزق بخششی است که به میزان تلاش و کوشش آدمی به او می رسد هر چند دهنده آن ناشناخته باشد.پس گسترده تر شده و به معنای هر سودی است که به آدمی می رسد ، اگرچه خوراکی آدمی نباشد . برای همین ، همه برخورداری های زندگی ، مانند مال ، مقام ، قبیله،خویشاوند ، یاوران ، فرزندان و جمال و زیبایی ،دانش و آگاهی و نظیر اینها را رزق نامیده اند.
3-” رازق حقیقی “خداوند است و هرگاه به آفریدگانش رازق گفته شده است به طور مجاز است.همچنان که در ” والله خیر الرازقین"که به تکرار در قرآن آمده است ، بر میآید که رازق ها بسیارند ولی خدای تعالی بهترین و نیکوترین آنان است.


4-رزق، به آن مقدار روزی گفته می شود که مورد استفاده روزی خواران قرار گیرد خواه خوراکی باشد یا جز آن ، مانند آفریدن ، مشیت، تدبیر و نظیر اینها که ویژه خداوند است.
5-آنچه که آدمی از راه حرام بدست می آورد ، رزق خداوند نیست، بنابراین ابزارهای گناه رزق خداوند نیستند ، چرا که خداوند هیچگاه گناه بندگانش را به خود نسبت نداده است.” پدرانمان را بر آن یافتیم و خدا ما را بدان فرمان داده است.” بگو: “خدا به زشتکاری فرمان نمی دهد ، آیا بر خدا چیزی می گویید که نمی دانید؟"(اعراف آیه 28)
6-رزق طیب ، همان رزق حلال است و طبیعت سالم آدمی ، از آن بی بهره نیست، یعنی طبیعت آدمی نیز آن را پاکیزه می داند و از آن خوشش می آید .ملاک حلال بودن شرعی نیز همین است “چیزهای پاکیزه را برایشان حلال و پلیدی ها را بر آنها حرام میکند."(اعراف آیه 157)
اساسا حلال شرعی ، تابع حلال فطری است : زیرا دین خداوند بر وفق فطرتهای آدمیان است و خداوند آدمی را به ابزارهای تغذیه کار آمد و مهم و ظریف مجهز کرده است و موجوداتی از زمینیان مانند حیوانات و گیاهان را با قوام و ماندگاری زندگی آدمی سازگار کرده است . طبیعت سالم و آدمی نیز بی هیچ نفرت و انزجاری به سوی آنها کشش دارد . به همین دلیل ، هر چیزی که طیب است از لحاظ شریعت نیز حلال و رواست. ص 447تا 449
اسرار خاموشان (شرح صحیفه سجادیه) جلد یکم،مولف:محمد تقی خلجی،ناشر:انتشارات پرتو خورشید،نوبت چاپ:اول/پاییز 1383


فرم در حال بارگذاری ...


  •