« رسالت زنان منتظر در عصر غیبتواژه شیطان بزرگ،ابداعی عجیب از سوی امام(ره) »

وظیفه و رسالت زنان در عصر غیبت امام (عج)

نوشته شده توسط 19ام خرداد, 1394

وظیفه و رسالت زنان در عصر غیبت امام (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
از مهم‌ترین ارزش‌های یک فرد شیعه، که خانواده متولی انتقال آن است، محبت به خدا و اولیای الهی است.

وظیفه ورسالت زنان در عصر غیبت امام (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

کانون خانواده در سال های اخیر شاهد بحران‌های جدی بوده، به طوری که در غرب، تمام شئون خانواده دچار آسیب جدی شده است و می‌توان علائم زوال حیات خانواده را مشاهده نمود. درکشورهای غربی شرایط به گونه ای است که حتی به خانواده‌های تک‌والدی نیز به صورت قانونی عنوان «خانواده» اطلاق می‌شود. تمایل به ازدواج به شدت کاهش یافته است و بیشتر جوانان
، زندگی مجردی را ترجیح می دهند.

آنچه موجب جنگ علیه خانواده در کشورهای غربی شده، عبارتند از:

- افکارفمینیستی همچون اصرار بر برابری میان زن و مرد در همه‌ زمینه‌ها،

- حضور گسترده‌ زنان در مشاغل تمام‌وقت،

- تعارض تعهدات بیرون از خانواده با مسئولیت های درون خانواده،

- معاهدات و قوانین بین‌المللی نیز تحت تأثیر مبانی فکری فمینیستی در نبرد با خانواده نقش ایفا نموده‌اند

به‌عنوان نمونه، ویلیام گاردنر،از نویسندگان و متفکرین کانادایی در تشریح ابعاد بحران خانواده به‌ویژه در آمریکا و کانادا، در کتاب خود «جنگ علیه خانواده» می‌نویسد: معاهدات بین‌المللی تصویب‌شده در مورد زنان اصرار بر این مسئله دارد که زنان جهان باید خانواده‌های خود را ترک کنند و به طور تمام‌وقت وارد میدان کار شوند. این گونه معاهدات، مروج مهدکودک‌های همگانی دولتی است و سقط‌ جنین رایگان را حق افراد قلمداد می‌کند و نهایتاً نتیجه‌ای جز تضعیف خانواده در پی ندارد. این‌ها از خانواده تنفر دارند. (۱)

در ایران نیز خانواده از این آسیب‌ها در امان نبوده و نیستند. تحولاتی همچون افزایش سن ازدواج، افزایش تمایل به زندگی به صورت مجرد، افزایش دعواهای خانوادگی، افزایش آمار طلاق، کم شدن روحیه‌ گذشت و سازش میان زوجین و کاهش نقش و تأثیرگذاری خانواده بر فرزندان و… معضلاتی برای خانواده ها به وجود آورده است که در صورت ادامه‌ این روند، خانواده‌ ایرانی در سالیان آتی کارآمدی خود را از دست داده و جامعه با مشکلاتی بسیار جدی روبروخواهد شد.

آنچه دراین میان اهمیت اساسی دارد، شناخت جایگاه و منزلت زن مسلمان در خانواده و ضروری دانستن حفظ و استحکام آن است تا از ادامه و تشدید آسیب هایی که خانواده را تهدید می‌کند، جلوگیری شود.

در این نوشتار ابتدا به بررسی جایگاه و نقش زن در خانواده و سپس نقش مادران در تربیت نسل ولایی منتظر امام مهدی (علیه السلام) می پردازیم.

نقش و جایگاه زن در خانواده و تربیت فرزندان:

از مهم‌ترین ارزش‌های یک فرد شیعه، که خانواده متولی انتقال آن است، محبت به خدا و اولیای الهی است.

در راستای رسالتی که در جهانی هستی، خالق انسان‌ها برای آنان قرار داده و معمار کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) نیز به خوبی آن را تبیین نمودند: همان طور که قرآن انسان‌سازاست، زن نیز انسان‌ساز است؛ زنان عهده‌دار مسئولیتی خطیر هستند. اگر پایه‌ اصلی تربیت و رشد صحیح فرد برای اجتماع را در خانواده جست‌وجو کنیم، زن به‌عنوان مربی خانواده وعامل اصلی انتقال ارزش‌ها، اصلی‌ترین نقش‌ را بر عهده دارد.

در اهمیت این مسئله همین بس که بزرگ بانوی اسلام، حضرت فاطمه (سلام الله علیها) می‌فرمایند:«آن گاه که زن در منزل به امور خانه و تربیت فرزند می‌پردازد به خدا نزدیک‌تر است.»

در طول تاریخ تشیع، یکی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت و تلاش برای حفظ این ارزش الهی بوده است. به‌ویژه در عصر غیبت، زنان فعالانه برای حفظ فرهنگ مهدویت در جامعه نقش‌آفرینی نموده‌اند و در بین تمامی نقش‌های خود، در حفظ فرهنگ مهدویت و تربیت نسل ولایی و انتقال این ارزش به نسل آینده و حفظ اندیشه‌ مهدوی از طریق پویا‌سازی خانواده، نقشی بسیارمؤثر داشته‌اند.

زنان شیعه با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی با پرداختن به اساسی‌ترین نقش زنان، که همان مادری است، بلندترین گام‌ها را برای حفظ ولایت برداشته‌اند. آنان، ارزش ولایت و محبت به اهل بیت (علیهم السلام) را به فرزندان خود منتقل کردند و بالاخص در عصر غیبت، این مادران بودند که با فضاسازی مناسب در خانه، پایبندی به امام زمان خود، با علاقه‌ای که به ایشان نشان می‌دادند و رابطه قلبی و معرفتی که با حضرت داشتند، این علاقه و عاطفه را به فرزندان منتقل کردند و از این طریق، در حفظ و احیای این مهم ‌کوشیدند.

در عصر حاضر نیز، تربیت انسان های متدین و مؤمن، پویا، کارآمد و متعهد، عاشق ولایت و ائمه معصومین از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که شاهد هجوم جریان شوم تهاجم و ناتوی فرهنگی هستیم که بنا دارد از جوانان ما یک نسل بی‌هویت و بی‌ریشه بسازد.

مقام معظم رهبری در این باره فرموده اند: «باندهای بین‌المللی زر و زور، که برای تسلط بر منافع ملت‌ها، سازمان‌های نظامی ناتو را تشکیل داده بودند، اکنون در پی تشکیل ناتوی فرهنگی هستند و با استفاده از امکانات زنجیره‌ای متنوع و بسیار گسترده‌ رسانه‌ای، در پی تخریب هویت ملی جوامع بشری هستند و بنا دارند که با استحاله‌ فرهنگی و انقطاع تاریخی بین‌ گذشته و آینده، از جامعه‌ ما ملتی بی‌هویت بسازند.» (۲)

اینجاست که نقش مادران در دفاع از هویت ملی و دینی و انتقال ارزش‌ها بسیار پررنگ می‌شود؛ چرا که تمامی ارزش‌های دینی، اخلاقی، ملی و… در درون خانواده شکل می‌گیرد، نهادینه می‌گردد و به جامعه منتقل می‌شود. و دشمن نوک تیز پیکان حمله‌ خود را به سوی این ارزش های والا نشانه رفته است.

مادران،باید بدانند یکی از مسئولیت‌هایی که از طرف شارع مقدس بر عهده‌ آنان گذاشته شده، تلاش برای تربیت نسل ولایی است؛ چرا که در روایات متعدد آمده است که ولایت و مودت اهل بیت(علیهم السلام) از فرایض الهی است و ملاک قبول اعمال و عبادات به حساب می‌آید.

در زیارت جامعه‌ کبیره می‌خوانیم: « بموالاتکم تقبل الطاعه المفترضه و لکم الموده الواجبه؛به سبب ولایت شما طاعت واجب پذیرفته می‌شود و «موده واجبه» برای شماست»

همچنین پیامبراکرم (صلّی الله علیه و آله) به سلمان فرمودند: « ان‌الموده اهل بیتی مفروضه واجبه علی کل مؤمن و مؤمنه؛ مودت اهل بیت من بر هر مرد و زن باایمان فرض و واجب است.» (۳)

بنابراین زن منتظر، منتظرپرور است و امیدواریم همان طور که زنان در طول تاریخ تشیع افتخارآفرینی‌های زیادی در حفظ مکتب شیعه داشته‌اند، در این عصر هم بتوانند با تربیت انسان های مومن، دِین خود را به جامعه‌ اسلامی ادا نمایند.


ادامه دارد….

 


فرم در حال بارگذاری ...


  •