« رسالت زنان منتظر در عصر غیبتوظیفه و رسالت زنان در عصر غیبت امام (عج) »

رسالت زنان منتظر در عصر غیبت

نوشته شده توسط 20ام خرداد, 1394

ضروری برشمردن نهاد خانواده و اصالت آن:
با توجه به نقش زن در خانواده، یکی از رسالت‌های مهم «زن منتظر» اهمیت به کانون خانواده و سعی در حفظ آن است. در عصر کنونی، مهاجمان فرهنگی جنگ نرم علیه این نهاد تأثیرگذار را آغاز نموده‌ و بنا دارند با تخریب کانون خانواده، به‌عنوان اصلی‌ترین مرکز انتقال ارزش‌ها، مانع انتقال ارزش‌های دینی و ملی به نسل های آینده شوند.
زن منتظر بر این نکته تأکید دارد که فعالیت‌های اجتماعی زنان در صورتی ارزشمند است که آسیبی به رسالت‌های اساسی و مهم آنان در قبال خانواده و تربیت نرساند.
بر اساس روایت پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) که می‌فرمایند:«کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیه والمراه راعیه علی بیت بعلها و ولده مسئوله عنهم» (۴) زن در خانه‌ همسرش دارای مسئولیت بوده و در قبال اعضای منزل مسئول است.
زن مسلمان خود را مسئول می‌داند، چرا که پیامبر، زن را به طور خاص در مقابل حفظ نهاد خانواده مسئول نموده است. پس او سعی می‌کند تا منافع شخصی، رفاه‌، لذت‌خواهی و تنوع‌طلبی خود را تعدیل و کنترل نماید و آن‌ها را در خدمت خانواده قرار دهد و پرداختن به امور خانواده و تربیت فرزندان را مؤثرترین نقش اجتماعی خود بداند.
او گرچه در خانه است، اما خود را به‌عنوان یک عضو فعال و تأثیرگذار جامعه می‌ داند و البته در مواقع ضروری و اقتضائات خاص، به شرط آسیب‌ ندیدن خانواده، به برنامه‌های اجتماعی بیرون از خانواده نیز می‌پردازد و زمانی خود را در صراط مستقیم و در مسیر عبودیت، احساس می‌کند که اصالت را به مادری و همسری دهد و در صورت تعارض و عدم امکان جمع بین آن‌ها و مسائل دیگر، گزینه‌ خانواده را انتخاب و اولویت می دهد و از این انتخاب خود بسیار مسرور و خوشحال باشد.


زمانی که رسول خدا(صلّی الله علیه و آله) در تقسیم کار میان اعضای خانواده‌ حضرت علی(علیه السلام)، کار منزل را به زهرا و کار بیرون را به علی سپردند، حضرت زهرا (سلام الله علیها) با خوشحالی تمام فرمودند:«والله اعلم ما ادخلنی السرور؛ فقط خدا می‌داند که من از اینکه رسول خدا کار مردانه را از دوش من برداشتند چقدر خوشحالم» (۵)
حضرت زهرا(سلام الله علیه)، ضمن انجام وظیفه همسری و مادری، فراهم نمودن زمینه مناسب برای رشد و تعالی همسر و فرزندان، اقناع میل عاطفی آنان و تبدیل خانه به کانونی مملو ازعشق و عطوفت، در مواقع مقتضی نیز در فعالیت‌های اجتماعی، حضور فعال و مؤثری داشته که تاریخ حکایت‌گر آن است.
اما ایشان، اصل را خانه و خانواده می‌دانست و همین اهتمام بود که موجب شد وقتی پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) از امیرالمؤمنین (علیه السلام) سؤال کردند که علی جان، همسر خود فاطمه را چگونه یافتی؟ فرمودند: «نعم العون علی طاعه الله؛ فاطمه بهترین یاور من در اطاعت الهی است»
یعنی فاطمه به‌عنوان یک همسر به گونه‌ای ایفای نقش می‌کند که یاری‌کننده‌ همسر خود، امیرالمؤمنین در اطاعت خدا می‌شود و این گونه مسیر اطاعت را برای شوهر هموار می‌سازد و خود نیز به واسطه عمل به این رسالت، رستگار می‌گردد. آن حضرت توانست در خانه‌ محقر و کوچک خود، فرزندانی چون حسن، حسین، زینب و ام‌کلثوم را تربیت نماید که هر کدام در عرصه‌ حیات
انسان ها، تاریخ‌ساز و تحول‌آفرین بودند.
این بانوی نمونه‌ اسلام توانست فضایی شاد و باصفا را برای همسر خود فراهم نماید که حضرت علی در خصوص تأثیر این فضا می‌فرمودند: «هر وقت به منزل می‌آمدم و چشمم به فاطمه می‌افتاد، غم عالم را فراموش می‌کردم.» (۶)

سازوکارهای تربیت نسل مهدوی:
تربیت نسل مهدوی از جمله دغدغه‌های والدین ولایت‌مدار، از جمله زن منتظر، به‌عنوان متولی اصلی تربیت است. در سده‌ اخیر، کاهش کارآمدی خانواده و هجوم فرهنگ غربی، والدین را برای تربیت صحیح دینی فرزندان با چالش‌هایی مواجه کرده است. از سوی دیگر، پیچیدگی امر تربیت دینی در عصر حاضر، به جهت شرایط خاص زمانی به صعوبت خاصی دچار شده است. همه‌ این عوامل ضرورت اجتناب‌ناپذیر اهتمام همراه با بینش و بصیرت برای تقویت بنیان‌های اعتقادی منتظران واقعی را می‌طلبد.
البته به رغم همه‌ چالش‌ها، پایگاه فطری تربیت ولایی و همچنین برخورداری از نظام تربیتی که از مبانی غنی و ناب اسلام سرچشمه می‌گیرد، می‌تواند بهترین سرمایه برای متولیان امر تربیت دینی، بالاخص مادران باشد. مادران باید با به‌کارگیری اصول و شیوه‌های صحیح تربیت ولایی و شکوفایی فطرت، درصدد تقویت عواطف و احساسات فرزندان خود نسبت به امام زمانشان باشند؛ چرا که آن‌ها در درون خود از گرایش به سوی انسان کامل برخوردار هستند.


ادامه دارد….

نظر از: برگی از دفتر [بازدید کننده]
برگی از دفتر

عالی بود
با دنیای وارونه ی وارونه2 با من همراه باشید
http://daftarechehelbarg.mihanblog.com/

1394/03/20 @ 12:38


فرم در حال بارگذاری ...


  •