« رسالت زنان منتظر در عصر غیبترسالت زنان منتظر در عصر غیبت »

رسالت زنان منتظر در عصر غیبت

نوشته شده توسط 23ام خرداد, 1394

برخی از ساز و کارهای تربیت مهدوی عبارتند از:
اول: انتخاب شایسته
قدم اول در ایجاد مجموعه‌ای کارآمد و سالم، انتخاب افراد توانمند و شایسته است. در خانواده نیز که از لحاظ مدت دوام مجموعه و اهمیت آن، مجموعه‌ای حساس محسوب می‌شود، انتخاب همسر شایسته اهمیت ویژه‌ای دارد. به خاطر همین مسئله است که پیامبر اکرم می‌فرمایند: بهترین متاع دنیا همسر پارساست و در جای دیگر چنین می‌فرمایند: برای نطفه‌های خویش فردی مناسب
اختیار کنید، به هم‌شأن خود دختر دهید و از آنان دختر بگیرید. (۷)
زنانِ طالبِ تربیت نسل مهدوی می‌بایست در هنگام انتخاب همسر، دقیقاً به این مسئولیت تربیتی توجه داشته باشند و هنگام همسرگزینی، فردی را برگزینند که ولایت‌مدار و از خانواده‌ای اصیل باشد و عشق و محبت به امام زمان داشته باشد، زیرا پدری که خود برخوردار از عشق و محبت نسبت به امام زمانش نباشد، نمی‌تواند در ایفای رسالت تربیت نسل مهدوی توفیقی داشته باشد.
از سوی دیگر، تقید پدر در عمل به واجبات و اهمیت به حلال و حرام الهی، بالاخص تقید او به آوردن لقمه‌ حلال بر سر سفره‌ خانواده، در دین‌دار کردن فرزندان و تربیت نسل ولایی فوق‌العاده مؤثراست.
بدین جهت،اولین گام برای تربیت نسل ولایی، انتخاب همسری ولایت‌مدار است که در آینده بتواند پدری موفق در تربیت نسل دوستدار ولایت باشد. حال آنکه متأسفانه غالباً در زمان انتخاب همسر، از آن غفلت می‌ورزیم و بر اساس معیارهای شخصی عمل می‌کنیم و بعد حسرت می خوریم که چرا چنین شد.

>

دوم: توجه به آموزه‌های دینی هنگام انعقاد نطفه
بر اساس تعالیم دینی، یکی از مراحلی که در تکوین شخصیت دینی و ولایی فرزندان ما می‌تواند مؤثرباشد، مرحله‌ انعقاد نطفه است. از این رو، دستورات زیادی از سوی شارع مقدس برای این مرحله صادر گردیده است که بی‌تردید توجه به این دستورات می‌تواند گامی مؤثر برای تربیت نسل ولایی باشد.

سوم: رعایت الزامات دوران بارداری
یکی دیگراز مقاطع و مراحل تأثیرگذار در تربیت نسل مهدوی، دوران بارداری مادر است که در شکل‌گیری شاکله‌‌ ‌دینی فرزندان فوق‌العاده مؤثر است. تمامی حالات، رفتار و حتی خطورات فکری و ذهنی مادر د‌ر فرزند تأثیرگذار است. صرفاً مادری که خود علقه‌ عاطفی و فکری با مولای خود امام زمان داشته و این علقه نمود عملی در زندگی او دارد، می‌تواند منتقل‌کننده‌ آن به فرزند خود باشد.
خواندن دعاهایی که تقویت‌کننده‌ ارتباط با ائمه‌ اطهار (علیهم السلام) است می‌تواند در تربیت نسل مهدوی مؤثر باشد. اگر در آموزه‌های دینی در مورد دوران بارداری، سفارش به خواندن دعاهایی چون زیارت جامعه‌ کبیره، زیارت عاشورا، دعای عهد و دعای فرج گردیده، بدین جهت است که ارتباط مداوم مادر با این مضامین دعایی، مستقیماً در جنین تأثیرگذار است و نسلی عاشق ولایت را می‌پروراند.
علاوه بر این، ارتزاق مادر از لقمه‌ حلال در طول بارداری، از جمله مسائلی است که در تربیت نسل دین‌دار و ولایی نقش دارد.

چهارم: توجه به آموزه‌های مهم در بدو تولد
آنچه از مضامین روایی فهمیده می‌شود این است که برخی از مسائل کوچک، اثرات بزرگی در سرنوشت دینی انسان دارد. از جمله‌ آن‌ها که در دین مورد تأکید قرار گرفته است مسئله‌ تحنیک یا باز کردن کام نوزاد هنگام تولد است. اینکه با چه چیز کام نوزاد باز شود می‌تواند در علایق و گرایش‌های او در بزرگی تأثیرگذار باشد.
در روایات متعددی آدابی جهت باز کردن کام فرزند به ما رسیده است. به دلیل اهمیت مسئله، به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود: «حنکوا اولادکم بماءالفرات؛ کام نوزادان خود را با آب فرات بردارید.»
امام صادق (علیه السلام) می فرمود:«ما اظن احد یحنک بماءالفرات الا احبنا اهل بیت؛ گمان نمی‌کنم کسی با آب فرات کام نوزاد را بردارد، مگر آنکه ما خاندان را دوست بدارد.»
از دیگر دستورات دینی مربوط به بدو تولد، گفتن اذان در گوش راست و اقامه در گوش چپ نوزاد است.

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) در همین زمینه می‌فرمایند: «هر کس صاحب فرزندی شد، در گوش راستش اذان بگوید و در گوش چپش اقامه بخواند، به درستی که این عمل باعث دوری شیطان خواهد شد.»
نام‌گذاری مناسب فرزند، عقیقه، تغذیه‌ بچه با شیر مادر و… از دیگر آموزه‌های مربوط به این دوران است.

پنجم: دوران شیردهی
- ارتزاق فرزند با شیر مادر که محصول لقمه‌ حلال است
- دادن شیر با وضو به فرزند
- ذکر و یاد خدا در هنگام شیردهی
توفیق تربیت نسل مهدی‌باور و مهدی‌یاور را بیشتر خواهد کرد.
تأثیر شیر مادر در پرورش شخصیت معنوی فرزندان امری مسلم و انکارناپذیر است.
مادری که شیر او آمیخته با ذکر و یاد حضرت مهدی است و در طول شیردهی، خود ذکر و یاد امام را بر لب و قلب دارد، قطعاً این عشق و علاقه به فرزند او منتقل می‌شود؛ چرا که تحقیقات روان‌شناسی حاکی از این مسئله است که عواطف، علایق و دلبستگی‌های مادر، هنگام شیر دادن، به فرزند منتقل می‌گردد.

 

ادامه دارد….

نظر از: رحیمی [عضو] 

سلام همسنگر و منتظر عزیز

مــولای ؛ وقــت آمـــدنــت دیــر شـد بـیــــــــــا
ایــن دل در انـتـظــار تــــو پــیــر شـد بـیــــــــــا

دیــدم بــه خـــواب امـــدی از جــاده هـای دور
گـفـتـم دلـــم ؛ خــواب تـو تـعـبـیـر شد بـیـــــــا

ایــن جــمـعـه هـــم گــذشت ، ولـیـكن نیامدی
آیـــات غــربــتـم هــمــه تـفـسیر شد بـیـــــــــا

گــفـتی كه پـاك كن دلـت ازهرچـه غیر ماست
قــلـبـم بـــه احــتــرام تــو تطــهــیرشـدبـیــــــــا

اللهم عجل لولیک الفرج …

یا علی علیه السلام

1394/03/29 @ 22:16


فرم در حال بارگذاری ...


  •