« امام سجاد(ع) سرچشمه کمالات انسانيشهادت امام موسی کاظم (علیه السلام) »

راز سلامتی

نوشته شده توسط 3ام تیر, 1391

طعم و مزه لذيذ و پُر از طراوت جعفري باعث شده است که اين سبزي به عنوان يکي از سبزي هاي محبوب مردم شمرده شود. اما با اينکه اين سبزي، بسيار مغذي است و براي سلامتي بسيار مفيد است، خيلي از مردم آن گونه که بايد درباره خواص آن آگاه نيستند و از آن بيشتر براي تزئين غذاهاي مختلف استفاده مي کنند.

جعفري گياهي دو ساله است و به حالت وحشي، در اکثر نواحي جنوب شرقي اروپا، شمال افريقا، آسيا و ايران مي رويد. به علاوه در نواحي مختلف پرورش مي يابد.

نکات تغذيه اي:


جعفري يک منبع بسيار خوب ويتامين A ، ويتامين C و ويتامين K مي باشد. به علاوه جعفري منبع غذايي خوبي از آهن و اسيدفوليک است.

منظور از منبع بسيار خوب، يعني 20 درصد يا بيشتر نياز روزانه ي فرد به آن ماده مغذي را برآورده مي کند. منبع خوب، يعني 10 تا 20 درصد نياز را برآورده مي کند.

فوايد جعفري

1) تزئين کننده غذا
تنها يک شاخه کوچک جعفري مي تواند بشقاب غذاي شما را به طرز زيبايي تزئين نمايد.

2) ارتقا دهنده سلامتي:
جعفري شامل دو جزء خيلي مهم در ترکيب خود مي باشد که موجب شده اين سبزي نقشي بي همتا در سلامت انسان داشته باشد: روغن هاي فرار و فلاوونوئيدها.

1- روغن هاي فرار:

اولين جزء مهم موجود در جعفري، روغن هاي فرار مي باشند. اين روغن ها به نام روغن هاي ضروري يا اسانس هاي گياهي نيز خوانده مي شوند.

از ترکيبات مهم اين گروه مي توان به ميريستيسين (myristicin)، ليمونن (limonene)، آلفا توژن (alpha-thujene) و اِاوجنول(eugenol) اشاره کرد. با تغليظ اين مواد عصاره اي حاصل مي شود که داراي خواص درماني فوق العاده است.

در مطالعات انساني مشخص شده است که روغن هاي فرار موجود در جعفري مخصوصا ميريستيسين، از شکل گيري و تشکيل تومورها(مخصوصا تومورهاي ريه) جلوگيري مي کنند. در تحقيقات ديگري مشخص شده است که فعاليت آنزيم گلوتاتيون S ترانسفراز را که مسئول پيشگيري از تخريب سلولي مي باشد، تحريک مي کند.

از ديگر فعاليت اين روغن ها اين است که به خنثي کردن انواع مواد سرطان زا مانند بنزوپيرن هاي موجود در دود سيگار و دود ناشي از ذغال چوب کمک مي کند.

2- فلاوونوئيدها:

دومين جزء مهم آن، فلاوونوئيدها مي باشند. از ترکيبات مهم اين گروه که در جعفري يافت مي شود، مي توان آپيئين(apiin)، آپيجنين(apigenin)، کريسواِريول(crisoeriol) و لوتئولين(luteolin) را نام برد.

3) جعفري؛ آنتي اکسيداني قوي
* فلاوونوئيدهاي موجود در جعفري مخصوصا لوتئولين(luteolin) از تخريب سلولي ناشي از راديکال هاي آزاد اکسيژن جلوگيري مي کنند. از اين رو در مطالعات انساني از عصاره غليظ جعفري به عنوان يک ماده غذايي که ظرفيت آنتي اکسيدان بدن را بالا مي برد، استفاده مي شود.

* جعفري علاوه بر روغن هاي فرار و فلاوونوئيدها، منبع بسيار خوب ويتامين C و ويتامين A است که براي پيشگيري از ابتلا به خيلي از بيماري ها حياتي هستند.

ويتامين C داراي عملکردهاي متفاوتي در بدن مي باشد. اين ويتامين يک آنتي اکسيدان مهم است. در فقدان اين ويتامين، راديکال هاي آزاد موجب بروز بيماري هاي مختلفي مانند: گرفتگي عروق، سرطان روده ، ديابت و آسم مي شوند. بنابراين متوجه مي شويم چرا افرادي که مقدار زيادي از غذاهاي حاوي ويتامين C را مصرف مي کنند، کمتر دچار اين بيماري ها مي شوند.

ويتامين C داراي اثر ضد التهابي نيز مي باشد. بنابراين براي بهبود بيماري هايي مثل التهاب مفاصل و استخوان ها مفيد است.

جعفري حاوي غلظت بالايي از کاروتنوئيدهاي پيش ساز ويتامين A، مخصوصا بتا کاروتن مي باشد. بتا کاروتن، يکي ديگر از آنتي اکسيدان هاي مهم است.

رژيم هاي غني از بتا کاروتن نيز از پيشرفت بيماري هاي تصلب شرائين، ديابت، سرطان روده، آسم و التهاب مفاصل و استخوان ها جلوگيري مي کنند.

بتا کاروتن در بدن به ويتامين A تبديل مي شود که يک ماده خيلي مهم براي تقويت سيستم ايمني است و به آن ويتامين “ضد عفونت” نيز مي گويند.

4) جعفري براي قلب سالم
جعفري يک منبع خوب اسيد فوليک، يکي از مهم ترين ويتامين هاي گروه B ، مي باشد. اين ويتامين نقش هاي متعددي را در بدن به عهده دارد.

يکي از حياتي ترين نقش هاي آن در ارتباط با سلامت قلب و عروق است. به اين ترتيب که براي تبديل هموسيستئين به مولکول هاي بي خطر ضروري است. اگر مقدار هموسيستئين در بدن بالا رود، به سلامت رگ ها آسيب مي رساند.

نظر از: مدرسه علميه حضرت فاطمه الزهراء سلام الله عليها آمل [عضو] 

سلام عليكم!
اعياد شعبانيه مبارك!
التماس دعا………….
مدرسه ی علميه ی حضرت فاطمه الزهراء سلام الله عليها.آمل

1391/04/03 @ 12:22


فرم در حال بارگذاری ...


  •