« انجیربیتوته در حرم امام حسین (ع) »

چهار انبیا

نوشته شده توسط 31ام تیر, 1392

چهار انبیا

آن طوری که گفته شده این انبیا - علی نبینا و آله و علیهم السلام - همزمان با اصحاب کهف بوده اند . زمان مرگشان با یکدیگر متفاوت بوده است ، ولی وقتی اولین پیامبر به دیدار حق شتافت ، یارانشان پیامبران دیگر را در کنار او دفن کردند .

شهر قزوین با سابقه دیرینه خود ، پذیرای چهار تن از پیامبران الهی شد که در گذشته های دور به آن دیار آمدند و در خاک آن غنودند . مرقد مطهر آنان ، در خیابان « پیغمبریه » قرار دارد . در گذشته های نه چندان دور ، در کنار آرامگاهشان ، مسجد ، حسینیه و مدرسه علمیه بوده است و بسیاری از مردم در آن جا ، آمد و شد می کردند .

اسامی مبارک این چارتن عبارت است از : سلام ، سلوم ، سهولی و القیا ، در کنار آنان ، یکی از فرزندان امام حسن مجتبی علیه السلام به نام صالح بن مجتبی ، مدفون است و به علاوه ، بسیاری از بزرگان در این مکان خفته اند . معجزات فراوانی از این قبور متبرک حکایت شده است و از این رو ، مردم برای روای حاجت به آن جا می آیند و آنان را واسطه برای برآآورده شدن حاجات خویش قرار می دهند .

مرحوم میرزا مسعود شیخ الاسلام این مرقد را بنا نهاد . زمانی که آن مرحوم را در عصر مشروطه ترور می کنند ، کار احداث بنا متوقف نمی گردد و کار ناتمام پدر را ، پسر به پایان می رساند . در اطراف ضریح بزرگ و فضای بزرگتر آن ، کتیبه هایی قرآنی قرار دارد که یادگار مرحوم شیخ الاسلام است  .

بر در ورودی این آرامگاه نوشته شده است :

روضه چهار انبیا با صالح بن مجتبی                       کن زیارت از سر اخلاص تا یابی صفا

نام نیک انبیا این باشد ای اهل ولا                             یک سلام و یک سلوم و یک سهولی ، القیا 

پیامبران سرزمین ما ، عباس صالح مدرسه ای ، چاپ دوم ، قم : در راه حق ، 1380 ، ص : 35-33

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: مسعودی [عضو] 
مسعودی
5 stars

موفق باشید.


الحاقیات:
  • 0.564618001291587578_irannaz_com.jpg -   ضمیمه یافت نشد!
1392/04/31 @ 12:54


فرم در حال بارگذاری ...


  •